Gjest dilemma Skrevet 4. april 2011 Del Skrevet 4. april 2011 Nå er det fakistk forskell på å se filmer som ikke er anbefalt for unge under 15 år og på det å gjøre noe som ikke er lov. Hvis det er kino du tenker på så er det også helt uaktuelt at jeg gir min datter lov før hun er gammel nok. Det som er veldig synd er at dere foreldre som tillater barna deres å gjøre noe som ikke er lov også skaper press og problemer for de familier som vil være lovlydige.Om facebook skrev at de anbefalte at en var 13 år før en meldte seg på facebook ville saken vært en helt annen. Jeg har sjekket filmene jeg har hjemme. Mulig jeg tar feil på det med anbefalt aldersgrense eller om den er lov og se eller ikke. Har ikke vært noe problemstilling her enda men jeg har hørt at de aldersgrensene på filmer kun gjelder anbefalinger. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 4. april 2011 Del Skrevet 4. april 2011 Nå er det fakistk forskell på å se filmer som ikke er anbefalt for unge under 15 år og på det å gjøre noe som ikke er lov. Hvis det er kino du tenker på så er det også helt uaktuelt at jeg gir min datter lov før hun er gammel nok. Det som er veldig synd er at dere foreldre som tillater barna deres å gjøre noe som ikke er lov også skaper press og problemer for de familier som vil være lovlydige.Om facebook skrev at de anbefalte at en var 13 år før en meldte seg på facebook ville saken vært en helt annen. Jeg har ikke skrevet et ord om hva jeg tillater ungene mine å gjøre. Jeg reagerer på at Facebook-regelen blir betraktet som en slags grunnlovsparagraf, og at man ut fra den synden det er å taste inn et fiktivt fødselsår som 12-åring konkluderes med at både ungdommen og foreldrene er kriminelle. Du skal forresten ikke se bort fra at en 14-åring kan gå på kino uten at foreldrene vet om det. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest dilemma Skrevet 4. april 2011 Del Skrevet 4. april 2011 Jeg har sjekket filmene jeg har hjemme. Mulig jeg tar feil på det med anbefalt aldersgrense eller om den er lov og se eller ikke. Har ikke vært noe problemstilling her enda men jeg har hørt at de aldersgrensene på filmer kun gjelder anbefalinger. Beklager at jeg skrev "og se" i stedet for "å se". VAr ikke meningen å erte og jeg vet også utmerket godt hvor jeg skal bruke å og og selv om jeg slurver mye i gramatikken og riktig skrivemåte her. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mandolaika Skrevet 4. april 2011 Del Skrevet 4. april 2011 Jada. Men trådstarter skriver flere varianter av denne: ''Jeg vil jo gjerne være bestemt på at vi skal følge lovene.'' Det var det jeg kommenterte. Jeg hevder ikke at man alltid skal snike seg rundt alle regler som ikke er nedfelt i Grunnloven. Jeg protesterer på sammenhenger mellom å taste inn et fiktivt fødselsår og å være en aktiv mobber, gjenganger hos rektor og BUP og potensiell lovbryter med foreldre som synes det er greit å servere barn alkohol og som ikke bør bli ansatt i redelige bransjer. (Det er ikke du som har trukket fram disse sammenhengene.) Det synes jeg nemlig er å dra den litt langt. Ja, alt med måte, men det kan faktisk være litt kjedelig som voksen å måtte ta ekstra hensyn til hva man kan kommentere på andre venners innlegg, all den tid det kan være unger under aldersgrensa på vennelista deres. Så for alles del, respekter aldersgrensa, tenker jeg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bookworm Skrevet 4. april 2011 Del Skrevet 4. april 2011 Hei... jeg orker ikke å inn på Facebook-debatten igjen, så det holder jeg meg unna... Men ikke vær så sikker på at "alle" er på Facebook:-) ALLE får jo lov til det en selv ikke får lov til, men det er vel sjelden det faktisk er slik? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katt-ja Skrevet 4. april 2011 Del Skrevet 4. april 2011 ''Hvis man _forventer_ at ens tenåringer venter med å smake alkohol til de er 18.....er man veldig optimistiske. Eller naive. '' Dette er et av de områdene hvor de fleste foreldre blir noe mindre "prinsippfaste" i sine uttalelser etterhvert som tenåringene nærmer seg russetiden. Foreldrenes holdninger ser ut til å bli korrigert i samsvar med hva som skjer i ungdomsmiljøene. Ja,- det er ingen sak å være prinsippfast ang saker som er 10 år fram i tid ;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katt-ja Skrevet 4. april 2011 Del Skrevet 4. april 2011 Ja, alt med måte, men det kan faktisk være litt kjedelig som voksen å måtte ta ekstra hensyn til hva man kan kommentere på andre venners innlegg, all den tid det kan være unger under aldersgrensa på vennelista deres. Så for alles del, respekter aldersgrensa, tenker jeg. '' men det kan faktisk være litt kjedelig som voksen å måtte ta ekstra hensyn til hva man kan kommentere på andre venners innlegg, all den tid det kan være unger under aldersgrensa på vennelista deres.'' Hmmm. Jeg tror at hvis noe som postes på FB er til skade for et barn å lese, så er det noe jeg ikke ville ha skrevet der i det hele tatt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mammantil3 Skrevet 4. april 2011 Del Skrevet 4. april 2011 ''De samme barna som er aktive i å mobbe andre, som stadig vekk er hos rektor og som er under utredning for ett-eller-annet.'' Jeg synes de tydeligste kjennetegnene til de som er litt for tidlig på FB, er enten eldre søsken eller mange eldre (RL-)venner. Men nå er ikke jeg spesielt godt orientert om hvem som blir sendt til rektor. Du virker forbløffende godt orientert. ''Men nå er ikke jeg spesielt godt orientert om hvem som blir sendt til rektor. Du virker forbløffende godt orientert.'' Tja, det høres ut som du ikke tror meg, i grunnen, men det er ikke så vanskelig å være orientert når man får høre ting fra egne barn, fra barn som er på besøk, man ser og opplever selv ved å være tilstede på skolen og ikke minst hva foreldren til disse barna (som stadig er hos rektor) selv forteller. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mandolaika Skrevet 4. april 2011 Del Skrevet 4. april 2011 '' men det kan faktisk være litt kjedelig som voksen å måtte ta ekstra hensyn til hva man kan kommentere på andre venners innlegg, all den tid det kan være unger under aldersgrensa på vennelista deres.'' Hmmm. Jeg tror at hvis noe som postes på FB er til skade for et barn å lese, så er det noe jeg ikke ville ha skrevet der i det hele tatt. Det kan jo være f.eks. humor som egner seg kun for voksne, linker til ting som står i avisa som ikke egner seg for barn osv. da. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Persille1365381127 Skrevet 4. april 2011 Del Skrevet 4. april 2011 Fb-regler er jo ikke loven da... Det er et normsettende regelverk, det er ikke en lov som ved brudd gir straffereaksjoner eller spesielle sanksjoner. Du kan jo starte med å lære dem forskjell på nettopp lover, og normer samfunnet kan velge å forholde seg til. Muligheten til egne valg, basert på rasjonell tanke 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest dilemma Skrevet 5. april 2011 Del Skrevet 5. april 2011 Fb-regler er jo ikke loven da... Det er et normsettende regelverk, det er ikke en lov som ved brudd gir straffereaksjoner eller spesielle sanksjoner. Du kan jo starte med å lære dem forskjell på nettopp lover, og normer samfunnet kan velge å forholde seg til. Muligheten til egne valg, basert på rasjonell tanke Hva mener du med normsettende regelverk? Formelle kan også være lover selv om det da dreier seg om lover som ikke gir så hard straff. Uformelle lover handler mer om kultur og måten en skal oppføre seg på. Faacebook har også en lovverk å forholde seg til. De sletter personer som de får vite ikke er gamle nok til å være på facebook. Dessuten kan også barnet og foreldrene bli indirekte straffet ved at andre lagrer deres privatinformasjon. Hva skal du forsvare deg med om andre gærninger gjør det når du har løyet på alderen? Da er det foreldrene som må ta skylden og facebook kan dermed fraskrive seg ansvar, noe jeg tenker er logisk. Dette kan bli en hard nok straff i seg selv. Om barnet blir utsatt for noe kriminelt så kan trolig også foreldrene bli stilt til ansvar siden de løy på barnets alder. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest dilemma Skrevet 5. april 2011 Del Skrevet 5. april 2011 Hva mener du med normsettende regelverk? Formelle kan også være lover selv om det da dreier seg om lover som ikke gir så hard straff. Uformelle lover handler mer om kultur og måten en skal oppføre seg på. Faacebook har også en lovverk å forholde seg til. De sletter personer som de får vite ikke er gamle nok til å være på facebook. Dessuten kan også barnet og foreldrene bli indirekte straffet ved at andre lagrer deres privatinformasjon. Hva skal du forsvare deg med om andre gærninger gjør det når du har løyet på alderen? Da er det foreldrene som må ta skylden og facebook kan dermed fraskrive seg ansvar, noe jeg tenker er logisk. Dette kan bli en hard nok straff i seg selv. Om barnet blir utsatt for noe kriminelt så kan trolig også foreldrene bli stilt til ansvar siden de løy på barnets alder. Jeg mente formelle og uformelle normer der jeg skrev formelle og uformelle lover. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest dilemma Skrevet 5. april 2011 Del Skrevet 5. april 2011 Her brøt vi regelen i sommer og lot vår da 12,5 år gamle sønn få profil på facebook.... Jeg syns facebook var mye tryggere enn feks nett-by. På facebook er jeg venn med ham og har på den måten ganske god kontroll på det som skjer. 8 åringen vil også gjerne ha facebook, men han må nok fint vente til han er 12,5... Selv om du er venn med ham kan du risikere at andre mennsker lagrer ditt barns privatinformasjon. F.eks kan familiemedlemmer til ditt barns venner gjøre det uten problemer, du har ingen garanti og det er faktisk skremmende mange overgripere i samfunnet. Hva skal du så stille opp med om så skjer når du har løyet på alderen? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 5. april 2011 Del Skrevet 5. april 2011 Selv om du er venn med ham kan du risikere at andre mennsker lagrer ditt barns privatinformasjon. F.eks kan familiemedlemmer til ditt barns venner gjøre det uten problemer, du har ingen garanti og det er faktisk skremmende mange overgripere i samfunnet. Hva skal du så stille opp med om så skjer når du har løyet på alderen? Hvis det virkelig skulle skje noe galt, er det ikke noe hovedpoeng om barnet er 12 eller 13 år. Du kommer ingen vei med å saksøke en amerikansk nettside uansett om barnet ditt er 11 eller 13 eller 17. FB er ikke noe pedofilt nettverk. Det går an å ta forholdsregler. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
petter smart Skrevet 5. april 2011 Del Skrevet 5. april 2011 Selv om du er venn med ham kan du risikere at andre mennsker lagrer ditt barns privatinformasjon. F.eks kan familiemedlemmer til ditt barns venner gjøre det uten problemer, du har ingen garanti og det er faktisk skremmende mange overgripere i samfunnet. Hva skal du så stille opp med om så skjer når du har løyet på alderen? ''det er faktisk skremmende mange overgripere i samfunnet.'' Det er faktisk svært få overgripere. Og de fleste overgripere er noen som kjenner barnet fra før. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Link, kanskje? Skrevet 5. april 2011 Del Skrevet 5. april 2011 ''det er faktisk skremmende mange overgripere i samfunnet.'' Det er faktisk svært få overgripere. Og de fleste overgripere er noen som kjenner barnet fra før. Javel, og hvor har du det fra? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 5. april 2011 Del Skrevet 5. april 2011 Javel, og hvor har du det fra? http://www.nkvts.no/biblioteket/Publikasjoner/SeksuelleogFysiskeOvergrepmotBarn_Kunnskapsstatus_revidert2011.pdf F.eks. s. 7: 20% overgrep begått av personer innenfor barnets myndighetsområde (foreldre eller andre omsorgspersoner), 45% av "andre kjente personer" (naboer, omgangsvenner osv.). 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trollemor;o) Skrevet 5. april 2011 Del Skrevet 5. april 2011 Selv om du er venn med ham kan du risikere at andre mennsker lagrer ditt barns privatinformasjon. F.eks kan familiemedlemmer til ditt barns venner gjøre det uten problemer, du har ingen garanti og det er faktisk skremmende mange overgripere i samfunnet. Hva skal du så stille opp med om så skjer når du har løyet på alderen? .....hjelpes...er det mulig å være så hysterisk? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest dilemma Skrevet 5. april 2011 Del Skrevet 5. april 2011 .....hjelpes...er det mulig å være så hysterisk? Hysterisk? Heller du som er naiv kanskje? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest MayLynn Skrevet 5. april 2011 Del Skrevet 5. april 2011 Hei... jeg orker ikke å inn på Facebook-debatten igjen, så det holder jeg meg unna... Men ikke vær så sikker på at "alle" er på Facebook:-) ALLE får jo lov til det en selv ikke får lov til, men det er vel sjelden det faktisk er slik? Det er jo lett å sjekke da... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.