Gå til innhold

Lav PH

Gjest AJG

Anbefalte innlegg

Vi har en liten jente på snart 4 mnd. Det ble registrert lav PH (via sonde i nesen i 24 t). Den sank til 2 i løpet av natten. Hun får nå losec 10 mg hver dg (løses ut i morsmelk), som skal tas i 4 uker. I forbindelse med dette har jeg noe spm: * Hun gulper enormt mye, hele tiden, etter hvert måltid (og når hun sover) så jeg er bekymret for om medisinen kommer ned i magen og får "gjort det den skal"? * Er det andre behandlingsformer enn bruk av Losec? * Siden hun gulper så mye så har jeg forstått at det er fordi lukkemuskelen ikke er ferdig utviklet enda. Bør dette undersøkes nærmere? og i så fall, hvordan gjør man det? Jeg kan også nevne at hun ble født 4,5 uke for tidlig. Mvh, Bekymret mamma *

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Per H Finne, Professor i barnesykdommer

Losec er et saltsyre sekresjonshemmende middel. Barn som brekker seg ofte, eller gulper mye, vil kunne få sår slimhinne i nedre del av spiserøret, øsofagitt, på grunn av saltsyre fra magesekken som virker irriterende. Det er et ganske vanlig preparat og brukes bla. til barn som gulper mye.Slik gulping kalles også gastroøsofagal refluks (GØR).Forklaringen på gulpetendensen hos barnet ditt er slik du er blitt forklart. Det finnes også mange andre årsaker, som nevrologisk sykdom og matintoleranse. Diagnosen stilles på det kliniske bildet,symptomene, og ph måling.Det legges vekt på ph målingene og antall refluksepisoder.GØR forsvinner nesten alltid av seg selv før et års alder. Brekningene kan reduseres ved å gi små og hyppige måltier, etter måltidet bør barne holdes evt. settes i en barnestol eller legges med hodet høyt-hevet ca.en times tid etter måltidet.

Melken kan fortykkes med Nestargel eller grøtpulver. Det finnes også spesialmelk med økt viskositet,seighet. Enfamil.

Barn som er premature har ofte litt dårligere lukkemuskel,og derfor oftere bekninger/ gulp,men med alderen normaliseres dette.Det finnes også andre behdlingstiltak hvis sympotmene blir spes. lanvarige eller uttalte.

Jeg synes du skal holde deg til behandlingen som er startet og gå til kontroll hos legen din. Vekten/vektkurven skal følges for å være sikker på at barnet ikke mister mat pga. gulpingen.Blodprosenten bør også ktr. for å være sikker på at barnet ikke mister blod fra slimhinnen i spiserøret pga. øsofagit som skyldes syrepåvirkningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...