Gå til innhold

Gutt med for lite jern

Gjest Ein mor

Anbefalte innlegg

Gjest Ein mor

Vi har ved et par anledninger fått beskjed om at gutten min mangler jern. Han er er 10 år. Vi har da spist jerntabletter. Han plages med hodepine som blir bedre når han har spist jerntablettet.

Noen tips? Er det vanlig at man skal gå på jerntabletter flere ganger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vil anta at dersom man ikke gjør noe med kostholdet så vil jernlagrene synke igjen når man slutter med tilskudd. Kanskje han bør gå på jerntilskudd hele tiden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ein mor

Har dere sjekket ham for cøliaki?

Nei, da blir det krise :)

Men han er ikke mye dårlig i maven. Virker også frisk og rask. Men jeg tenker at det er lurt å høre med legen om evt årsaker til at han hele tiden får får lite jern.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst prøver man vel å spise matvarer med mye jern, og samtidig kombinere jernholdig mat med matvarer som gir større opptak.

Fungerer ikke det, må man kanskje bare belage seg på å sjekke jern jevnlig og ta tilskudd når det er for lavt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jernnivået går ned igjen, ville jeg bed legen om å finne ut hvorfor.

Så lenge jernivået er lavt, bør han få tilskudd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...