Gå til innhold

Fjortiser og rimelig spilletid

Gjest Kayia

Anbefalte innlegg

Gjest Kayia

Argh..... nå hiver jeg snart pc'en til jr ut vinduet! Spill, spill, spill hele døgnet føles det som. Joda, han er på fotballtrening tre dager i uken, og han treffer kompisene innimellom, men herre - det går utrolig mye tid foran skjermen (med eller uten kompiser på øret (de spiller sammen).

Hvor lang tid pr dag spiller egentlig deres 15-åringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min spiller så mye han vil. Men hvis noen ringer og vil ha ham med ut så løper han. Så han spiller når han ikke har noe annet å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Mine kunne spille døgnet rundt;) Jeg tillot mye spilling, og vi hadde ofte lan her i huset. Da kom kamerater fra fjern og nær, de spilte, pratet og spiste i peisstuen.

Ingen drakk alkohol eller fartet rundt i byen, de var trygge hjemme hos meg! Den eldste er utdannet sivilingeniør, og nummer to tar samme utdannelse nå;)

Jeg har aldri angret på at jeg lot dem spille, ingen av guttene var interessert i fotball eller annen idrett, og jeg trivdes med å ha dem hjemme!

De måtte selvfølgelig passe skole og lekser, og de lurte seg nok unna noen ganger, og da fikk de klar beskjed om at skolen var viktigst.

Mitt tredje barn, en jente, har svak dysleksi, men gjett om spill og lek på nettet har hjulpet henne!

Så jeg har ingen negativ erfaring med spilling eller nettet, og mine barn er 28, 21 og 18 år gamle;))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kayia

Mine kunne spille døgnet rundt;) Jeg tillot mye spilling, og vi hadde ofte lan her i huset. Da kom kamerater fra fjern og nær, de spilte, pratet og spiste i peisstuen.

Ingen drakk alkohol eller fartet rundt i byen, de var trygge hjemme hos meg! Den eldste er utdannet sivilingeniør, og nummer to tar samme utdannelse nå;)

Jeg har aldri angret på at jeg lot dem spille, ingen av guttene var interessert i fotball eller annen idrett, og jeg trivdes med å ha dem hjemme!

De måtte selvfølgelig passe skole og lekser, og de lurte seg nok unna noen ganger, og da fikk de klar beskjed om at skolen var viktigst.

Mitt tredje barn, en jente, har svak dysleksi, men gjett om spill og lek på nettet har hjulpet henne!

Så jeg har ingen negativ erfaring med spilling eller nettet, og mine barn er 28, 21 og 18 år gamle;))

:) Takk Hidi, egentlig er det greit å få spilling et annet perspektiv. Jeg har en venninne hvis håpefulles kompiser faktisk er tatt på fersken i både det ene og det andre, og når hennes jr spiller sier hun "han dealer iallefall ikke dop når han sitter her" ;-)

Min jr er som dine en fin og klok fyr, og vi har et kjempegodt forhold. Han er ingen fjortissurpomp, så det er det der med spilling som virkelig tar ALL fritid og bekymrer meg. Burde han ikke ønske å henge mer med kompiser liksom? ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

:) Takk Hidi, egentlig er det greit å få spilling et annet perspektiv. Jeg har en venninne hvis håpefulles kompiser faktisk er tatt på fersken i både det ene og det andre, og når hennes jr spiller sier hun "han dealer iallefall ikke dop når han sitter her" ;-)

Min jr er som dine en fin og klok fyr, og vi har et kjempegodt forhold. Han er ingen fjortissurpomp, så det er det der med spilling som virkelig tar ALL fritid og bekymrer meg. Burde han ikke ønske å henge mer med kompiser liksom? ;-)

Nei, å påtvinge barna våre kompiser fører aldri noe godt med seg!

La sønnen din få utvikle seg fritt, så lenge skole og andre plikter blir ivaretatt. Det er ikke bare spilling de lærer, for de utforsker nettet etterhvert får å se hvordan _alt_ fungerer;) Og da får du en lykkelig guttunge, som kan hjelpe deg med alle problemer du har med internett/data, og som kanskje har funnet sin nisjè i livet!

Hobbyer og fritidsaktiviteter kan fort bli til en god utdanning, og da er det viktig at vi støtter barna våre!

Har du plass til at guttungen laner? Da nettverker de med hverandre, men må være på samme sted (tror jeg), og da får han sosial omgang med andre som lider av samme interesse:))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kayia

Min spiller så mye han vil. Men hvis noen ringer og vil ha ham med ut så løper han. Så han spiller når han ikke har noe annet å gjøre.

Min kan finne på å foretrekke å bli hjemme for å spille selv om noen ringer og maser, og det er derfor mamma'n har begynt den gamle 'i dag skal du ut', hehe. Selv var jeg ute hele tien i den alderen, og da blir jeg bekymret for gutten da vettu ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Kayia

Nei, å påtvinge barna våre kompiser fører aldri noe godt med seg!

La sønnen din få utvikle seg fritt, så lenge skole og andre plikter blir ivaretatt. Det er ikke bare spilling de lærer, for de utforsker nettet etterhvert får å se hvordan _alt_ fungerer;) Og da får du en lykkelig guttunge, som kan hjelpe deg med alle problemer du har med internett/data, og som kanskje har funnet sin nisjè i livet!

Hobbyer og fritidsaktiviteter kan fort bli til en god utdanning, og da er det viktig at vi støtter barna våre!

Har du plass til at guttungen laner? Da nettverker de med hverandre, men må være på samme sted (tror jeg), og da får han sosial omgang med andre som lider av samme interesse:))

Sant det, han følger opp både skole og fotball, så helt lost er han vel ikke. Vi har hatt flere lan her, på det meste var de seks stykker på loftet med egne medbragte tv'er og pc'er hehe, men det er en stund siden sist. Jeg har intrykk av at det ikke er så in lenger blant kompisene til jr? Det som er hot blant dem nå er tydeligvis å spille via nettet på samme spill, og kommunisere taktikk via skype :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Sant det, han følger opp både skole og fotball, så helt lost er han vel ikke. Vi har hatt flere lan her, på det meste var de seks stykker på loftet med egne medbragte tv'er og pc'er hehe, men det er en stund siden sist. Jeg har intrykk av at det ikke er så in lenger blant kompisene til jr? Det som er hot blant dem nå er tydeligvis å spille via nettet på samme spill, og kommunisere taktikk via skype :)

'' Det som er hot blant dem nå er tydeligvis å spille via nettet på samme spill, og kommunisere taktikk via skype :)''

Det vet ikke jeg. Min mellomste spiller enda "WOW", og går på universitet;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

'' Det som er hot blant dem nå er tydeligvis å spille via nettet på samme spill, og kommunisere taktikk via skype :)''

Det vet ikke jeg. Min mellomste spiller enda "WOW", og går på universitet;)

Er helt på linje med deg om tenåringer og spill. Mine er opphengt og bruker all ledig tid på det.

Men spillingen er ikke bare spill, det er avansert samvær og kommunikasjon med alle venner over nettet. Og tidvis er det så mye leven at det høres ut som alle sitter fysisk på mitt loft.

De snakker med hverandre, og de spiller gitar/lærer hverandre over nett.. Og så omgåes de på skolen/trening. Snakker om utdanning, backer hverandre opp og "oppdrar" hverandre. Jeg har hørt dem "strekke opp" en av de andre for å glorifisere ugreie ting med et høyt nasalt "DØØØØHHH...grynt" ;0)

Det går ikke ut over skole, merkelig nok er de opptatt av å gjøre det bra og har planer videre.

De er igrunnen så fine at jeg lurer på hva jeg har gjort feil egentlig... hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har innført "pc-tid" for frøkna på 13. Fra hun kommer hjem etter skolen, og til kl fem. Hun har nemlig endel pc-lekser, og så en time på kvelden. Og maks fire timer på lørdag og søndag, som hun kan fordele som hun vil. Vi er kjipe, og kjedelige, men det får vi heller være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...