Gå til innhold

10 år og spysyk, være hjemme alene?

Axcia

Anbefalte innlegg

Faen og! Jeg trodde guttungen hadde migrene i dag, da han kom tidlig hjem fra skolen, med gråten i halsen og hodepine. Da pleier det å gi seg etter en-to spyrunder, og et par timers søvn...

Hodepinen ga seg ikke, og nå har han spydd siden kl 13:30 :-( Jeg regner med at han kvikner til i formen (les: slutter å spy), og holder sofa'n med selskap i morgen. Og i overimorgen, jmf. 48-timers-regelen.

Kan 10-åringen (snart 11), være hjemme alene i småsjaber form hele dagen i morgen? Jeg forutsetter at han ikke spyr mer innen natta nå.

Jeg mener ja, han takler det, og liker å være hjemme alene. Men, så får jeg så jævlig dårlig samvittighet for å være på jobb, når han er syk.

Han kan ringe meg når som helst, no problem, og morfaren kan stikke innom i løpet av dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så lenge han er i ok form og vil det selv, er det vel ikke noe problem.

Mine er 10 og 12 og er hjemme alene hvis de er småsyke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest signert

Dersom du har mulighet til å stikke fra jobben om han ringer og vil du skal komme hjem, hadde jeg trygt latt han være hjemme alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du har mulighet til å stikke fra jobben om han ringer og vil du skal komme hjem, hadde jeg trygt latt han være hjemme alene.

Ja, jeg kan være hjemme på et kvarter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge han er i ok form og vil det selv, er det vel ikke noe problem.

Mine er 10 og 12 og er hjemme alene hvis de er småsyke.

Det er det jeg også tenker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde ikke latt 10-åringen her være hjemme alene og spysyk. Sånn er det bare.

Jeg forutsetter at spyinga er ferdig nå. Han er veldig selvstendig, og digger å være alene (ikke rart, siden han alltid har yngre søsken rundt seg). Jeg drar ikke på jobb om han kaster opp i natt/formen hans er helt på bærtur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forutsetter at spyinga er ferdig nå. Han er veldig selvstendig, og digger å være alene (ikke rart, siden han alltid har yngre søsken rundt seg). Jeg drar ikke på jobb om han kaster opp i natt/formen hans er helt på bærtur.

10-åringen her liker ikke å være alene hjemme. :o) Om ungen synes det er helt greit og morfar kommer innom en tur eller to er det nok ikke noe problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10-åringen her liker ikke å være alene hjemme. :o) Om ungen synes det er helt greit og morfar kommer innom en tur eller to er det nok ikke noe problem.

Jeg får se, håper i første omgang at svineriet ikke er smittsomt ;/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis ungen er ferdig med å spy i kveld, sover i natt og er slapp og sliten i morgen, men spiser og holder på maten, så hadde jeg ikke nølt med å la ham være alene hjemme hvis han er komfortabel med det selv! Du kjenner barnet ditt best og vet hvordan han liker det å være alene hjemme!

Jeg ville nok ikke jobbet full dag, men kanskje dratt til vanlig tid og jobbet til litt over lunsj f.eks...

Det forutsetter selvfølgelig at du er tilgjengelig på telefonen og har mulighet for å dra på kort varsel dersom det skulle være noe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mariaflyfly

Jeg hadde gjort det dersom formen er ok i morra og han ikke har spydd noe mer. Selvfølgelig forutsatt at ungen sjøl syntes det var ok å være aleine, da. :)

At morfar kan stikke innom, gjør det hele helt greit, særlig om han kan sitte der og prate en liten stund. Og så kan du jo se om du kan få forkorta din egen arbeidsdag bittelitt dersom det hjelper på samvittigheten. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde samme runde her i dag, 11-åringen var hjemme fordi han var kvalm (spydde ikke) Han har ligget på sofaen hele dagen, jeg ringte hjem ved lunsjtider og snakket med ham og lillesøster kom fra skolen kl 14.

Guttungen min gjør ikke noe av å være hjemme når han er småpjusk. Jeg kan være hjemme på 10 min og besteforeldrene er i nabohuset.

(9 åringen takler det også fint)

-sålenge de ikke må tørke spy etter seg sjøl og bare er litt småsjabre synes jeg de er store nok til å være litt alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Selvfølgelig kan han være hjemme alene! Han har bestefar og mamma på telefonen, om han trenger det, og du har en gutt som koser seg med litt "hjemme alene tid"!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mrs. Wallace

10-åringen her er hjemme alene hvis han er småsyk - altså for syk til å være på skolen, men ikke så syk at han trenger konstant tilsyn. Jeg jobber i nærheten og kan komme hjem på kort varsel, men jeg har ikke mulighet til å jobbe hjemme, så derfor er det en helt grei løsning at han kan ringe hvis det er noe (og jeg kan ringe for å sjekke). Men han er en type som trives greit alene - det har ganske mye å si i den alderen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spør ungen selv.

Jeg tenker også at om ungen ikke kaster opp lenger, men er slapp og selvfølgelig må holde seg hjemme lenge nok, så kan en 10-åring være alene hjemme.

Jeg liker ikke å la ungene være alene hjemme en hel dag (de to eldste er 10 og 11), men må jo det av og til. Jeg ringer da jevnlig hjem for å høre at alt er bra, og de får selvfølgelig beskjed om at de kan ringe når som helst. Har jeg mulighet prøver jeg også å komme hjem noe tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har kosa seg hjemme hele dagen, hatt besøk av morfar, satt til livs kjeks, Cola og potetgull. Rene skjære festen! ;-) Han er i bra form, og mener selv at han hadde et kraftig migreneanfall. Jeg trodde det var spysyke.

Nå vil han på skolen i morgen, og jeg er i tvil. Han har ikke hatt oppkast etter i går kl 19:30, men var svimmel mens det sto på, og var svimmel da han våkna kl 03 i natt. (henger ofte sammen med migrene).

Skole i morgen? Ja eller nei?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nitty-gritty

Han har kosa seg hjemme hele dagen, hatt besøk av morfar, satt til livs kjeks, Cola og potetgull. Rene skjære festen! ;-) Han er i bra form, og mener selv at han hadde et kraftig migreneanfall. Jeg trodde det var spysyke.

Nå vil han på skolen i morgen, og jeg er i tvil. Han har ikke hatt oppkast etter i går kl 19:30, men var svimmel mens det sto på, og var svimmel da han våkna kl 03 i natt. (henger ofte sammen med migrene).

Ja.

Om han lider av kronisk migrene, så blir det mer enn nok fraværsdager :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Så bra at det gikk fint;) Jeg visste at det ville gå supert! Med morfar i nærheten og deg på telefon, så kunne det ikke gå galt...!

Jeg ville holdt gutten hjemme en dag til. Viktig å hente krefter til nye skoledager, mener jeg;))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...