Gå til innhold

Hun har blitt venninne med "dronningene"

Gjest overreagerer jeg nå?

Anbefalte innlegg

Mi jente på 10 år har nettopp blitt venninne med de to "dronningene" i gjengen. Den ene dronninga var bestevennen til min datter i mange år. Men hun har vært veldig manipulerende, utfrysende og skapt mye konflikter - ikke bare med vår datter. Så vi har bevisst pushet vår datter i andre retninger. Og hun har nå en stor omgangskrets, mange venner og er sikkert helt gjennomsnittelig populær. Men nå i det siste har hun altså begynt å være mer med de to dronningene.

Jeg vil jo at hun skal tenke selv og ikke blir styrt av disse to. Feks i går var alle 3 her hos oss. Så ringer det på ei jente på trinnet. Det som skjer er at datteren min ser hvem som ringer på - spør lederdronningen om det er greit at hun kommer inn. Altså tydelig hvem som er sjefen.... Det var forresten avtalt at hun skulle komme men hun var litt tidlig (datteren min og hun som ringte på skulle på en fritidsaktivitet sammen).

I dag morges kommer datteren min til meg. Mamma kan du lage fletter? Den andre dronninga har sagt at jeg er så fin med fletter!

"Ja - jeg kan lage fletter på deg i morgen" sier jeg, men ikke i dag. "Ikke bare fordi hun har sagt det."

Er klar over at dette bare er småting men vil ikke at hun skal bli en "robot" heller.Kommer ikke til å gjøre noe som disse dronningene merker men kommer til å si fra til min datter hvis jeg merker tendenser til utfrysning og at hun blir "styrt". Overreagerer jeg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes du er utrolig nedlatene mot disse to jentene som tross alt bare er 10 år gamle, ergo barn! Du sier at du ikke skal gjøre noe som de merker, men denne holdningen du viser her tror jeg du vil få store problemer med å skjule gitt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ovverreagerer jeg nå?

Jeg synes du er utrolig nedlatene mot disse to jentene som tross alt bare er 10 år gamle, ergo barn! Du sier at du ikke skal gjøre noe som de merker, men denne holdningen du viser her tror jeg du vil få store problemer med å skjule gitt...

Du vet ikke noe om mine skuespillerevner ;-) så det trenger du ikke å uttale deg om.

Kunne ha ramset opp masse eksempler på disse to dronningene sin adferd - men gjør det ikke nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du overreagerer ang. det med å ikke lage fletter på dattera di den dagen fordi dronninga hadde sagt det.

Dattera di ba jo ikke om fletter fordi dronninga hadde sagt hun skulle ha det, men fordi hun syntes hun var fin med det.

Det er da ikke noe manipulerende over det, hun ga henne jo et kompliment.

Hvis mannen din sier du er fin slik og sånn, så får du lyst til å gjøre slik og sånn.

Hvis du har masse andre eksempler på dronningene sin adferd, så burde du kanskje tatt med dem i hovedinnlegget og ikke komme med det etter at Bookworm svarte deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Overrreagerer jeg nå?

Jeg synes du overreagerer ang. det med å ikke lage fletter på dattera di den dagen fordi dronninga hadde sagt det.

Dattera di ba jo ikke om fletter fordi dronninga hadde sagt hun skulle ha det, men fordi hun syntes hun var fin med det.

Det er da ikke noe manipulerende over det, hun ga henne jo et kompliment.

Hvis mannen din sier du er fin slik og sånn, så får du lyst til å gjøre slik og sånn.

Hvis du har masse andre eksempler på dronningene sin adferd, så burde du kanskje tatt med dem i hovedinnlegget og ikke komme med det etter at Bookworm svarte deg.

Poenget var jo ikke alt det disse dronningene har gjort - men at jeg ønsker at datteren min ikke skal bli enda en "groupie". Jeg vil at hun skal tenke selv. At de skal være likeverdige. Og jeg syns at atferden til dronningene ikke henger på greip mange ganger. Men foreldrene bryr seg ikke de er slike som vil at "ungene skal ordne opp selv".

Dersom mitt barn er med å fryser ut noen så vil jeg oppdra barnet mitt. Men det syns tydeligvis ikke foreldrene til dronningene at er verdt å ta tak i. Feks.

Det er tidkrevende å komme med alle eksemplene - så jeg syns det holder det jeg har skrevet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis disse jentene fremdeles er såpass uspiselige, er det vel ikke sikkert at hjertevennskapet varer så veldig lenge. Jeg skriver "fremdeles" fordi det virker litt urettferdig å unngå dem fordi den ene var slik eller sånn tidligere - barn må få flere sjanser, og jenter kan også forandre seg. Bl.a. er det ofte perioder der de ikke klarer å være flere sammen, bare to og to, men dette varer heldigvis ikke evig.

Men altså, sett nå at de fremdeles har disse "dronning"-nykkene, da er vel ikke første konflikt altfor langt unna, og datteren din faller kanskje ut av hoffet igjen. Så det er viktig å passe på at hun ikke dropper alle andre / alt annet for å være sammen med disse to (f.eks. ikke bryter tidligere inngåtte avtaler bare fordi en av dem logrer med halen), og at du korrigerer henne hvis hun selv begynner å oppføre seg usosialt (hvis du ville gjort dette uavhengig av hvem hun er sammen med).

Men ikke sett deg i full alarmberedskap bare fordi hun er sammen med dem. I årene som kommer vil hun helt sikkert omgås venner av begge kjønn som du ikke liker, og det kan være enormt tiltrekkende å være sammen med barn som har en stil foreldrene misliker. La dem ordne opp selv så lenge det ikke går utover andre, og støtt henne (uten å sverte de andre for mye) hvis hun etter hvert finner ut at det er slitsomt å være i dronningenes tjenerstab.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Poenget var jo ikke alt det disse dronningene har gjort - men at jeg ønsker at datteren min ikke skal bli enda en "groupie". Jeg vil at hun skal tenke selv. At de skal være likeverdige. Og jeg syns at atferden til dronningene ikke henger på greip mange ganger. Men foreldrene bryr seg ikke de er slike som vil at "ungene skal ordne opp selv".

Dersom mitt barn er med å fryser ut noen så vil jeg oppdra barnet mitt. Men det syns tydeligvis ikke foreldrene til dronningene at er verdt å ta tak i. Feks.

Det er tidkrevende å komme med alle eksemplene - så jeg syns det holder det jeg har skrevet.

Ok, men du kan jo ikke regne med å få svar på noe utover det du selv har skrevet. Eksemplet med flettene synes jeg var å overreagere, for jeg oppfattet det slik at din datter ba om fletter fordi hun hadde fått høre at hun var så fin med det, og ikke fordi dronninga befalte henne å ha fletter. Kanskje du overreagerte litt akkurat der? Umulig for meg å si ut fra bare dette. Har selv opplevd dronning-nykker og skjønner hva du snakker om, jeg synes uansett du gjør rett i å få din datter til å tenke selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletiden

'' Det som skjer er at datteren min ser hvem som ringer på - spør lederdronningen om det er greit at hun kommer inn. Altså tydelig hvem som er sjefen.... Det var forresten avtalt at hun skulle komme men hun var litt tidlig (datteren min og hun som ringte på skulle på en fritidsaktivitet sammen)''

Du slipper henne inn selvfølgelig og gir dronningene klar beskjed om hvem som bestemmer der i huset.

''I dag morges kommer datteren min til meg. Mamma kan du lage fletter? Den andre dronninga har sagt at jeg er så fin med fletter!

"Ja - jeg kan lage fletter på deg i morgen" sier jeg, men ikke i dag. "Ikke bare fordi hun har sagt det." ''

Her var du litt slem. Du bør skille viktige saker fra uviktige saker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du spør om du overreagerer. Litt ja. Spør deg selv hvorfor.

Vi er gjerne slik at vi preges av egen oppvekst....

Jenter er spesielle, og veldig lett blir det til at de gjør det andre synes er ok. Synes du skal fortsette å snakke med henne om hennes egnenverdi og valgene hun tar.(uten å si hva du mener om andre) Rett og galt. Det hun gjør mot andre må hun selv tåle osv. Erfaringer må ofte til for at en skal lære....

En ting til...barn oppfatter raskt hvem vi ikke vil de skal henge rundt med, og da blir det enda mer spennede for dem....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vet ikke noe om mine skuespillerevner ;-) så det trenger du ikke å uttale deg om.

Kunne ha ramset opp masse eksempler på disse to dronningene sin adferd - men gjør det ikke nå.

Nei, for all del...

PS: Hvis du ikke er fornøyd med svar som ikke støtter deg i din mening, bør du kanskje revurdere å legge fram en problemstilling her? Jeg svarte ut fra det du skrev, at det er andre og flere ting som du kunne ha ramset opp kan ikke jeg ta stilling til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anonym bruker

Nei, for all del...

PS: Hvis du ikke er fornøyd med svar som ikke støtter deg i din mening, bør du kanskje revurdere å legge fram en problemstilling her? Jeg svarte ut fra det du skrev, at det er andre og flere ting som du kunne ha ramset opp kan ikke jeg ta stilling til.

Hvorfor er du så utrolig sur om dagen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Hvorfor er du så utrolig sur om dagen?''

Nå overreagerer du i hvert fall ;) Syns Bookworm ga deg reale svar, jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mariaflyfly

Jøss.

Det er vel heller du som surner i denne tråden, når du ikke får de svarene du ønsker.

Synes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jøss.

Det er vel heller du som surner i denne tråden, når du ikke får de svarene du ønsker.

Synes

Og med det antyder du at det var meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mariaflyfly

Og med det antyder du at det var meg?

Ja, jeg mente deg. Ser nå at de dustekommentaren kom fra en annen, men jeg synes du småsurner når Bookworm svarer deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er klart at i nesten enhver jentegruppe er det selvutnevnte dronninger. Å få være venninne med dem er kjempestas.

Uten å angripe venninnene er det nok lurt av deg å snakke med jenta di og styrke henne på at det er viktig å stå for egne meninger. Hvis hun f.eks sier at "dronningen" synes hun er fin med fletter er det naturlig å spørre datteren din hva hun selv synes. Det er jo det viktigste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anonym bruker

''Hvorfor er du så utrolig sur om dagen?''

Nå overreagerer du i hvert fall ;) Syns Bookworm ga deg reale svar, jeg.

Det er ikke jeg som er trådstarter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke lest hele tråden, så jeg vet ikke hva for andre svar du har fått.

Men jeg tenker at det viktigste du som mor gjør her, er å snakke med datteren din. Hun er et barn på 10 år, og sikkert kry over å ha blitt venner med disse populære jentene. I motsetning til deg som er voksen, har livserfaring og ser "dronningene" i et litt annet lys. Så dere har to forskjellige synsvinkler, hvorav den ene er voksen og erfaren. Dette må du dele, fortelle henne om dine meninger og de problemstillingene du ser.

Men jeg synes ikke du skal forvente at hun gjør akkurat som du sier eller mener heller. Som du selv skriver, vil du jo gjerne at jenta di skal "tenke selv og ikke la seg styre". Og dermed synes jeg ikke hun ukritisk skal la seg styre av deg heller, ikke i denne settingen.

Det er viktig med venninner for jenter, og jeg tror det er viktig at de gjør sine egne erfaringer også her. Såklart med støtte og veiledning fra oss foreldre, men ikke styring. Dersom det skjer noe leit og dumt etterhvert i forholdet med disse "dronningene" skal du være der og støtte henne, gi råd og trøst, hjelpe henne ut av problemet. Men så har hun gjort seg verdifulle erfaringer rikere som hun kan utvikle videre, lære av og dermed gjøre seg opp egne meninger og prinsipper.

Mennesker trenger alle typer erfaringer for å kunne bygge seg opp og bli seg selv, tror jeg. Ikke det at man skal stå og se på at barnet sitt har det vondt, ei heller tvinge det opp i dårlige situasjoner; men la barna få leve sitt liv og bygge det opp med fler og fler erfaringer på forskjellige områder.

Og det eksemplet ditt med flettene var da ikke noe å reagere på vel? Alle blir vel glade for å høre de ser pene ut, og det virket veldig uskyldig synes jeg. Her var det du som framsto som den manipulerende, ved å nekte jenta di en hårfrisyre fordi du ikke likte personen som hun fikk ideen av. Hadde du laget fletter dersom datteren din hadde fått komplimentet av en venninne du liker bedre? Hvis svaret er ja, var du på villspor her, synes jeg.

Jeg håper det løser seg for deg, det virker som du synes dette er vanskelig. Og jeg kan nevne at vi har hatt noe av den samme problemstillingen her i huset, og jeg måtte gå noen runder med meg selv. Var vanskelig å la være å blande meg på en måte som gled over i manipulering ja...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Jeg har ikke lest hele tråden, så jeg vet ikke hva for andre svar du har fått.

Men jeg tenker at det viktigste du som mor gjør her, er å snakke med datteren din. Hun er et barn på 10 år, og sikkert kry over å ha blitt venner med disse populære jentene. I motsetning til deg som er voksen, har livserfaring og ser "dronningene" i et litt annet lys. Så dere har to forskjellige synsvinkler, hvorav den ene er voksen og erfaren. Dette må du dele, fortelle henne om dine meninger og de problemstillingene du ser.

Men jeg synes ikke du skal forvente at hun gjør akkurat som du sier eller mener heller. Som du selv skriver, vil du jo gjerne at jenta di skal "tenke selv og ikke la seg styre". Og dermed synes jeg ikke hun ukritisk skal la seg styre av deg heller, ikke i denne settingen.

Det er viktig med venninner for jenter, og jeg tror det er viktig at de gjør sine egne erfaringer også her. Såklart med støtte og veiledning fra oss foreldre, men ikke styring. Dersom det skjer noe leit og dumt etterhvert i forholdet med disse "dronningene" skal du være der og støtte henne, gi råd og trøst, hjelpe henne ut av problemet. Men så har hun gjort seg verdifulle erfaringer rikere som hun kan utvikle videre, lære av og dermed gjøre seg opp egne meninger og prinsipper.

Mennesker trenger alle typer erfaringer for å kunne bygge seg opp og bli seg selv, tror jeg. Ikke det at man skal stå og se på at barnet sitt har det vondt, ei heller tvinge det opp i dårlige situasjoner; men la barna få leve sitt liv og bygge det opp med fler og fler erfaringer på forskjellige områder.

Og det eksemplet ditt med flettene var da ikke noe å reagere på vel? Alle blir vel glade for å høre de ser pene ut, og det virket veldig uskyldig synes jeg. Her var det du som framsto som den manipulerende, ved å nekte jenta di en hårfrisyre fordi du ikke likte personen som hun fikk ideen av. Hadde du laget fletter dersom datteren din hadde fått komplimentet av en venninne du liker bedre? Hvis svaret er ja, var du på villspor her, synes jeg.

Jeg håper det løser seg for deg, det virker som du synes dette er vanskelig. Og jeg kan nevne at vi har hatt noe av den samme problemstillingen her i huset, og jeg måtte gå noen runder med meg selv. Var vanskelig å la være å blande meg på en måte som gled over i manipulering ja...

Svaret ditt måtte jeg gruble lenge og vel på, men jeg tror du har endel poenger jeg vil legge meg på minnet:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...