Bookworm Skrevet 6. april 2011 Del Skrevet 6. april 2011 Hvorfor er du så utrolig sur om dagen? Hehe, "anonym bruker" ja... Morsomt:-) Ikke er jeg spesielt sur heller, men takk for at du spurte... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest luftslott Skrevet 6. april 2011 Del Skrevet 6. april 2011 Det min mor gjorde da "dronningene" regjerte, var å være klar på hvordan man skulle oppføre seg i hennes hus. Da hun overhørte dem kreve at jeg lot være å slippe inn ei anna venninne, sa hun klart fra. "Dette er mitt hus, og her hos meg leker vi med alle. Det har nemlig jeg bestemt. Hvordan dere gjør det hjemme hos dere har ikke jeg noe med, men dette er sånn vi gjør det her hos meg." Hun måtte være konsekvent og vise at hun mente det, en gang måtte hun si fra at om ikke de kunne finne på noe som alle kunne være med på fikk de bare gå. Men de skjønte til slutt. Det bidro til at de var mindre hos meg etterhvert, noe jeg syns var helt greit. Deres "yndlingslek" var nemlig å prøve alle klær i klesskapet mens de lo av hvor stygge de var, for så å gå og la alle klærne ligge igjen i en stor haug. Og jeg var en lat unge som syns det var pyton å rydde;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Angustia Skrevet 6. april 2011 Del Skrevet 6. april 2011 Det er ikke jeg som er trådstarter. ''Det er ikke jeg som er trådstarter.'' OK, beklager at det gikk litt fort i svingene! Men jeg står for at du var en smule urimelig mot Bookworm. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrs. Wallace Skrevet 6. april 2011 Del Skrevet 6. april 2011 Jeg har ikke lest hele tråden, så jeg vet ikke hva for andre svar du har fått. Men jeg tenker at det viktigste du som mor gjør her, er å snakke med datteren din. Hun er et barn på 10 år, og sikkert kry over å ha blitt venner med disse populære jentene. I motsetning til deg som er voksen, har livserfaring og ser "dronningene" i et litt annet lys. Så dere har to forskjellige synsvinkler, hvorav den ene er voksen og erfaren. Dette må du dele, fortelle henne om dine meninger og de problemstillingene du ser. Men jeg synes ikke du skal forvente at hun gjør akkurat som du sier eller mener heller. Som du selv skriver, vil du jo gjerne at jenta di skal "tenke selv og ikke la seg styre". Og dermed synes jeg ikke hun ukritisk skal la seg styre av deg heller, ikke i denne settingen. Det er viktig med venninner for jenter, og jeg tror det er viktig at de gjør sine egne erfaringer også her. Såklart med støtte og veiledning fra oss foreldre, men ikke styring. Dersom det skjer noe leit og dumt etterhvert i forholdet med disse "dronningene" skal du være der og støtte henne, gi råd og trøst, hjelpe henne ut av problemet. Men så har hun gjort seg verdifulle erfaringer rikere som hun kan utvikle videre, lære av og dermed gjøre seg opp egne meninger og prinsipper. Mennesker trenger alle typer erfaringer for å kunne bygge seg opp og bli seg selv, tror jeg. Ikke det at man skal stå og se på at barnet sitt har det vondt, ei heller tvinge det opp i dårlige situasjoner; men la barna få leve sitt liv og bygge det opp med fler og fler erfaringer på forskjellige områder. Og det eksemplet ditt med flettene var da ikke noe å reagere på vel? Alle blir vel glade for å høre de ser pene ut, og det virket veldig uskyldig synes jeg. Her var det du som framsto som den manipulerende, ved å nekte jenta di en hårfrisyre fordi du ikke likte personen som hun fikk ideen av. Hadde du laget fletter dersom datteren din hadde fått komplimentet av en venninne du liker bedre? Hvis svaret er ja, var du på villspor her, synes jeg. Jeg håper det løser seg for deg, det virker som du synes dette er vanskelig. Og jeg kan nevne at vi har hatt noe av den samme problemstillingen her i huset, og jeg måtte gå noen runder med meg selv. Var vanskelig å la være å blande meg på en måte som gled over i manipulering ja... God kommentar. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 6. april 2011 Del Skrevet 6. april 2011 Jeg har ikke lest hele tråden, så jeg vet ikke hva for andre svar du har fått. Men jeg tenker at det viktigste du som mor gjør her, er å snakke med datteren din. Hun er et barn på 10 år, og sikkert kry over å ha blitt venner med disse populære jentene. I motsetning til deg som er voksen, har livserfaring og ser "dronningene" i et litt annet lys. Så dere har to forskjellige synsvinkler, hvorav den ene er voksen og erfaren. Dette må du dele, fortelle henne om dine meninger og de problemstillingene du ser. Men jeg synes ikke du skal forvente at hun gjør akkurat som du sier eller mener heller. Som du selv skriver, vil du jo gjerne at jenta di skal "tenke selv og ikke la seg styre". Og dermed synes jeg ikke hun ukritisk skal la seg styre av deg heller, ikke i denne settingen. Det er viktig med venninner for jenter, og jeg tror det er viktig at de gjør sine egne erfaringer også her. Såklart med støtte og veiledning fra oss foreldre, men ikke styring. Dersom det skjer noe leit og dumt etterhvert i forholdet med disse "dronningene" skal du være der og støtte henne, gi råd og trøst, hjelpe henne ut av problemet. Men så har hun gjort seg verdifulle erfaringer rikere som hun kan utvikle videre, lære av og dermed gjøre seg opp egne meninger og prinsipper. Mennesker trenger alle typer erfaringer for å kunne bygge seg opp og bli seg selv, tror jeg. Ikke det at man skal stå og se på at barnet sitt har det vondt, ei heller tvinge det opp i dårlige situasjoner; men la barna få leve sitt liv og bygge det opp med fler og fler erfaringer på forskjellige områder. Og det eksemplet ditt med flettene var da ikke noe å reagere på vel? Alle blir vel glade for å høre de ser pene ut, og det virket veldig uskyldig synes jeg. Her var det du som framsto som den manipulerende, ved å nekte jenta di en hårfrisyre fordi du ikke likte personen som hun fikk ideen av. Hadde du laget fletter dersom datteren din hadde fått komplimentet av en venninne du liker bedre? Hvis svaret er ja, var du på villspor her, synes jeg. Jeg håper det løser seg for deg, det virker som du synes dette er vanskelig. Og jeg kan nevne at vi har hatt noe av den samme problemstillingen her i huset, og jeg måtte gå noen runder med meg selv. Var vanskelig å la være å blande meg på en måte som gled over i manipulering ja... Dette synes jeg var en god kommentar! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 6. april 2011 Del Skrevet 6. april 2011 Jeg har ikke lest hele tråden, så jeg vet ikke hva for andre svar du har fått. Men jeg tenker at det viktigste du som mor gjør her, er å snakke med datteren din. Hun er et barn på 10 år, og sikkert kry over å ha blitt venner med disse populære jentene. I motsetning til deg som er voksen, har livserfaring og ser "dronningene" i et litt annet lys. Så dere har to forskjellige synsvinkler, hvorav den ene er voksen og erfaren. Dette må du dele, fortelle henne om dine meninger og de problemstillingene du ser. Men jeg synes ikke du skal forvente at hun gjør akkurat som du sier eller mener heller. Som du selv skriver, vil du jo gjerne at jenta di skal "tenke selv og ikke la seg styre". Og dermed synes jeg ikke hun ukritisk skal la seg styre av deg heller, ikke i denne settingen. Det er viktig med venninner for jenter, og jeg tror det er viktig at de gjør sine egne erfaringer også her. Såklart med støtte og veiledning fra oss foreldre, men ikke styring. Dersom det skjer noe leit og dumt etterhvert i forholdet med disse "dronningene" skal du være der og støtte henne, gi råd og trøst, hjelpe henne ut av problemet. Men så har hun gjort seg verdifulle erfaringer rikere som hun kan utvikle videre, lære av og dermed gjøre seg opp egne meninger og prinsipper. Mennesker trenger alle typer erfaringer for å kunne bygge seg opp og bli seg selv, tror jeg. Ikke det at man skal stå og se på at barnet sitt har det vondt, ei heller tvinge det opp i dårlige situasjoner; men la barna få leve sitt liv og bygge det opp med fler og fler erfaringer på forskjellige områder. Og det eksemplet ditt med flettene var da ikke noe å reagere på vel? Alle blir vel glade for å høre de ser pene ut, og det virket veldig uskyldig synes jeg. Her var det du som framsto som den manipulerende, ved å nekte jenta di en hårfrisyre fordi du ikke likte personen som hun fikk ideen av. Hadde du laget fletter dersom datteren din hadde fått komplimentet av en venninne du liker bedre? Hvis svaret er ja, var du på villspor her, synes jeg. Jeg håper det løser seg for deg, det virker som du synes dette er vanskelig. Og jeg kan nevne at vi har hatt noe av den samme problemstillingen her i huset, og jeg måtte gå noen runder med meg selv. Var vanskelig å la være å blande meg på en måte som gled over i manipulering ja... Enig med dem under her at dette var et bra svar. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest overreagerer jeg nå? Skrevet 7. april 2011 Del Skrevet 7. april 2011 Jeg har ikke lest hele tråden, så jeg vet ikke hva for andre svar du har fått. Men jeg tenker at det viktigste du som mor gjør her, er å snakke med datteren din. Hun er et barn på 10 år, og sikkert kry over å ha blitt venner med disse populære jentene. I motsetning til deg som er voksen, har livserfaring og ser "dronningene" i et litt annet lys. Så dere har to forskjellige synsvinkler, hvorav den ene er voksen og erfaren. Dette må du dele, fortelle henne om dine meninger og de problemstillingene du ser. Men jeg synes ikke du skal forvente at hun gjør akkurat som du sier eller mener heller. Som du selv skriver, vil du jo gjerne at jenta di skal "tenke selv og ikke la seg styre". Og dermed synes jeg ikke hun ukritisk skal la seg styre av deg heller, ikke i denne settingen. Det er viktig med venninner for jenter, og jeg tror det er viktig at de gjør sine egne erfaringer også her. Såklart med støtte og veiledning fra oss foreldre, men ikke styring. Dersom det skjer noe leit og dumt etterhvert i forholdet med disse "dronningene" skal du være der og støtte henne, gi råd og trøst, hjelpe henne ut av problemet. Men så har hun gjort seg verdifulle erfaringer rikere som hun kan utvikle videre, lære av og dermed gjøre seg opp egne meninger og prinsipper. Mennesker trenger alle typer erfaringer for å kunne bygge seg opp og bli seg selv, tror jeg. Ikke det at man skal stå og se på at barnet sitt har det vondt, ei heller tvinge det opp i dårlige situasjoner; men la barna få leve sitt liv og bygge det opp med fler og fler erfaringer på forskjellige områder. Og det eksemplet ditt med flettene var da ikke noe å reagere på vel? Alle blir vel glade for å høre de ser pene ut, og det virket veldig uskyldig synes jeg. Her var det du som framsto som den manipulerende, ved å nekte jenta di en hårfrisyre fordi du ikke likte personen som hun fikk ideen av. Hadde du laget fletter dersom datteren din hadde fått komplimentet av en venninne du liker bedre? Hvis svaret er ja, var du på villspor her, synes jeg. Jeg håper det løser seg for deg, det virker som du synes dette er vanskelig. Og jeg kan nevne at vi har hatt noe av den samme problemstillingen her i huset, og jeg måtte gå noen runder med meg selv. Var vanskelig å la være å blande meg på en måte som gled over i manipulering ja... Takk for veldig bra svar. Jo - enig i at jeg kanskje var litt for striks med de flettene. Jeg vet jo ikke hvordan det ble sagt. Har bare ikke lyst til at hun skal ha fletter bare fordi "sjefen" sa det. Men et godt forslag under her at jeg må spørre henne om HUN har lyst på fletter og syns det er fint selv. Jeg vet jo at hun må gjøre sine egne erfaringer med disse vennene så jeg får bare prøve å rettlede så godt jeg kan. Hun har jo allerede en del dårlige erfaringer med den ene av dem så jeg tror ikke hun er helt "blind" heller. Uansett er det jo bra av henne å tilgi og gå videre. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.