Gå til innhold

Hva lærer barn om påsken?

Gjest tradisjoner

Anbefalte innlegg

Gjest tradisjoner

Jeg spurte 6 åringen min om hvorfor vi skulle feire påske. Han ante rett og seltt ikke. Satt meg da ned og forklarte ham at Jesus døde på korset osv. Men han skjønte ikke så mye. Mine bibelkunnskaper er heller ikke så mye å skryte av men vi lærte da noe på skolen, et minimum spørr du meg.

På skoleplanen står det at de skal ha tema som påske nå i to uker. Men allikvel er det bare satt av en gang de skal ha litt om det, altså i en skoletime. Så skal de ha masse tid til å lage påskepynt.Jeg har inntrykk av at lærern ikke er kristen og at hun ikke ønsker å lære barna noe Kristendom. Greit nok at vi foreldre kan lære barna det. Men det bør da også være pensum på skolen.

Er det bare meg som reagerer på denne avkristningen i landet? Har en humanetisk lov til å vri seg unna å gi barna kristendomsundervsining? Er de ikke forpliktet til å undervise i forhold til norsk lov?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest tradisjoner

Her var det mange (og litt rare) spørsmål. Hva mener du med humanistisk lov?

Jeg skrev her feil. Sorry! Jeg mente : Har en humanetisk lærer lov til å vri seg unna ved å unngå å gi barna kristendomsundervisning?

De skriver i ukeplanene at barna skal ha tema om påsken. Da regnet jeg med at ungen min skulle få kunnskaper om det. Men han har enda ikke lært noe om det og det er bare satt av en liten time om det temaet, bortsett fra at de skal lage påskepynt. Dette står på timeplanen.Hvordan skal barna da greie å få reflektert over påsken da? Hvorfor skriver de at dette er temaet for to uker når de omtrent ikke er tenkst til å lære de noe om det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok denne prioriteringen har mer å gjøre med at han vel går i første klasse, enn at skolen er avkristnet.

Forkynnelsen er ute av skolen, men bibelkunnskap og -historie er pensum fremdeles. Men i første klasse er det ikke så mye annet enn basisfagene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tradisjoner

Jeg tror nok denne prioriteringen har mer å gjøre med at han vel går i første klasse, enn at skolen er avkristnet.

Forkynnelsen er ute av skolen, men bibelkunnskap og -historie er pensum fremdeles. Men i første klasse er det ikke så mye annet enn basisfagene.

Men hvorfor gir de barna da så mye mer undervsining om andre temaer de har når det står på ukeplanen? Det er noe her som skurrer i meg.

Litt større barn på skolen har hengt opp masse bilder i klasserommet hvor det står humanetisk forbund under tegningene. Men hadde de hengt opp tegninger om Jesus på korset så hadde det vel blitt ramaskrik.

Det er noe som ikke stemmer. SKal de være trosnøytrale så får de være det også på andre trossyn.

6 årinegn min har også fått lære at alle er født inn i et stjernetegn. De lærer ikke at noen tror på stjernetegn, men at det er fakta. Hvor er hensynet til de som ikke tror på stjernetegn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest tradisjoner

Men hvorfor gir de barna da så mye mer undervsining om andre temaer de har når det står på ukeplanen? Det er noe her som skurrer i meg.

Litt større barn på skolen har hengt opp masse bilder i klasserommet hvor det står humanetisk forbund under tegningene. Men hadde de hengt opp tegninger om Jesus på korset så hadde det vel blitt ramaskrik.

Det er noe som ikke stemmer. SKal de være trosnøytrale så får de være det også på andre trossyn.

6 årinegn min har også fått lære at alle er født inn i et stjernetegn. De lærer ikke at noen tror på stjernetegn, men at det er fakta. Hvor er hensynet til de som ikke tror på stjernetegn?

Jeg kan legge til det med stjernetegn står på et papir de fikk utdelt. Har de virkelig lov til sånnt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Litt større barn på skolen har hengt opp masse bilder i klasserommet hvor det står humanetisk forbund under tegningene.''

Det kan være vanskelig å forstå sammenhengen hvis man bare ser på tegninger fra et prosjekt uten å kjenne til det. Men det høres sært ut at tegningene er merket "humanetisk forbund" - er de av et hus eller av menneskelige handlinger, liksom?

''De lærer ikke at noen tror på stjernetegn, men at det er fakta.''

Hvis de lærer at livsskjebnen vår blir bestemt ut fra stjernetegnet vi er født i, synes jeg du skal lage bråk. Men hvis de bare lærer om stjernebilder, dyrekretsen osv., kan det sikkert være greit nok. Det kommer litt an på om dette er naturfag eller livssyn, hvis du skjønner hva jeg mener.

Generelt bør man nok sjekke fakta litt før man bruker en førsteklassing som sannhetsvitne. Men det er helt i orden å spørre litt om slike saker ut fra årsplaner, temaoversikter og annen informasjon. Antakelig kommer du lengst hvis du inntar en litt åpen, spørrende holdning - man VET jo ikke hva som foregår i klasserommet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Mine barn i 2. og 4. klasse har lært en hel del om påsken på skolen, og i disse tider repteres det, later det til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tradisjoner

''Litt større barn på skolen har hengt opp masse bilder i klasserommet hvor det står humanetisk forbund under tegningene.''

Det kan være vanskelig å forstå sammenhengen hvis man bare ser på tegninger fra et prosjekt uten å kjenne til det. Men det høres sært ut at tegningene er merket "humanetisk forbund" - er de av et hus eller av menneskelige handlinger, liksom?

''De lærer ikke at noen tror på stjernetegn, men at det er fakta.''

Hvis de lærer at livsskjebnen vår blir bestemt ut fra stjernetegnet vi er født i, synes jeg du skal lage bråk. Men hvis de bare lærer om stjernebilder, dyrekretsen osv., kan det sikkert være greit nok. Det kommer litt an på om dette er naturfag eller livssyn, hvis du skjønner hva jeg mener.

Generelt bør man nok sjekke fakta litt før man bruker en førsteklassing som sannhetsvitne. Men det er helt i orden å spørre litt om slike saker ut fra årsplaner, temaoversikter og annen informasjon. Antakelig kommer du lengst hvis du inntar en litt åpen, spørrende holdning - man VET jo ikke hva som foregår i klasserommet.

Dette var i naturfag. De fikk noen papirer om planeter og et papir hvor det sto at alle mennesker var født i et stjernetegn. Så sto det nedunder hvilken dato de ulke stjernetegnene var i. Jeg har aldri trodd noe på stjernetegn. Jeg sa til mitt barn at dette trodde ikke jeg noe på. Det kan jo fort bli litt forvirring når læreren står og sier at alle er født i et stjernetegn og så sier mamma at hun ikke tror noe på det. Jeg ønsker heller ikke at han skal tro på slike spådommer og bli nærmest styrt av de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var i naturfag. De fikk noen papirer om planeter og et papir hvor det sto at alle mennesker var født i et stjernetegn. Så sto det nedunder hvilken dato de ulke stjernetegnene var i. Jeg har aldri trodd noe på stjernetegn. Jeg sa til mitt barn at dette trodde ikke jeg noe på. Det kan jo fort bli litt forvirring når læreren står og sier at alle er født i et stjernetegn og så sier mamma at hun ikke tror noe på det. Jeg ønsker heller ikke at han skal tro på slike spådommer og bli nærmest styrt av de.

Det er jo forskjell på å dele inn kalenderen etter stjernenes posisjoner, og å påstå at dette har noen innflytelse på livet vårt.

Stjernebildene og annen astronomi har ingenting med astrologi å gjøre.

Hvis ikke læreren får fram den forskjellen på en måte som elevene forstår, er jeg enig i at det bør korrigeres. Men pass på at du ikke gjør vondt verre. Sønnen din blir bare forvirret og slutter kanskje å fortelle om skolen hjemme, hvis du stadig avviser det de lærer der. Den holdningen kan lett få uønskede konsekvenser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må mor bare forklare at dette er noe folk har holdt på med i lang tid, men nå for tiden er det mest for moro skyld. Jeg og sjuåringen min har hatt mye moro med det, men han er smart nok til å se det for hva det er. Jeg ser ikke det helt store problemet:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg misforstår, men å si at man ikke tror på at man er født i et stjernetegn blir jo bare snodig. Å ikke tro på astrologi, altså å ikke tro på det astrologien sier om stjernetegn er jo helt greit, men å si at man ikke tror på at man er født i et stjernetegn - vel...

I utgangspunktet mener jeg man skal ha tiltro til at en skole bedriver undervisning i hht planverket. De fleste rektorer er opptatt av dette, og det samme med de fleste lærere. Samtidig skal man selvfølgelig følge med, og skjer det uregelmessigheter skal man selvfølgelig reagere.

I ditt tilfelle kan ikke jeg helt se og forstå at det skjer noe galt, men føler du deg ikke trygg på at undervisningen er som den skal må du først og fremst sette deg inn i læreplanen for faget, så ta opp det du mener er feil med den aktuelle læreren. Får du ikke gehør for klagen, og fortsatt mener at du har rett, må du gå til undervisningsinspektøren og/eller rektor.

Det er neppe lurt å ta en 6-årings ord sånn for 100 % god fisk. Det er lett å misforstå, lett å ikke høre alt som blir sagt, så en prat med læreren er absolutt på sin plass. Men først, sett deg godt inn i læreplanen for faget, da har du mer å fare med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest tradisjoner

Mulig jeg misforstår, men å si at man ikke tror på at man er født i et stjernetegn blir jo bare snodig. Å ikke tro på astrologi, altså å ikke tro på det astrologien sier om stjernetegn er jo helt greit, men å si at man ikke tror på at man er født i et stjernetegn - vel...

I utgangspunktet mener jeg man skal ha tiltro til at en skole bedriver undervisning i hht planverket. De fleste rektorer er opptatt av dette, og det samme med de fleste lærere. Samtidig skal man selvfølgelig følge med, og skjer det uregelmessigheter skal man selvfølgelig reagere.

I ditt tilfelle kan ikke jeg helt se og forstå at det skjer noe galt, men føler du deg ikke trygg på at undervisningen er som den skal må du først og fremst sette deg inn i læreplanen for faget, så ta opp det du mener er feil med den aktuelle læreren. Får du ikke gehør for klagen, og fortsatt mener at du har rett, må du gå til undervisningsinspektøren og/eller rektor.

Det er neppe lurt å ta en 6-årings ord sånn for 100 % god fisk. Det er lett å misforstå, lett å ikke høre alt som blir sagt, så en prat med læreren er absolutt på sin plass. Men først, sett deg godt inn i læreplanen for faget, da har du mer å fare med.

Han hadde fått papir på dette hvor det sto at er du født den og den datoen er du kreps, er du født i det og det tidsrommet er født i fiskene osv. . Jeg vet rett og slett ikke hvilken stjernetegn han er født i en gang fordi jeg aldri har trodd noe på det. Jeg ble derfor bare litt paff for at de skulle lære at de var født inn i et stjernetegn. Men mulig jeg kan for lite fakta om dette:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han hadde fått papir på dette hvor det sto at er du født den og den datoen er du kreps, er du født i det og det tidsrommet er født i fiskene osv. . Jeg vet rett og slett ikke hvilken stjernetegn han er født i en gang fordi jeg aldri har trodd noe på det. Jeg ble derfor bare litt paff for at de skulle lære at de var født inn i et stjernetegn. Men mulig jeg kan for lite fakta om dette:-)

Det er ikke noe galt i å lære at ifølge en gammel og tradisjonell inndeling av kalenderen ifølge dyrekretsen og stjernenes posisjoner, er du født i skorpionen.

Troen kommer først inn hvis han lærer at siden du er født i skorpionen, har du masse dårlige egenskaper. (Dette er omtrent det eneste jeg kan om astrologi, jeg tror heller ikke på det.)

Noe av astronomien er i hvert fall like godt forankret som historien om Jesu oppstandelse, for å gå tilbake til påsken et øyeblikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stjernetegn er allmenkunnskap, og begge mine har også fått slike ark med hjem.

Som laban sier, å _tro_ på at man har spesielle egenskaper bare fordi man er født akkurat på den datoen blir svært merkelig for meg, så her i huset har vi heller ikke tro på astrologi og stjernetegn. Allikevel vet vi hvilket stjernetegn vi tilhører, uten at det er problematisk eller påvirker hverdagen på noen måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tradisjoner

Det er ikke noe galt i å lære at ifølge en gammel og tradisjonell inndeling av kalenderen ifølge dyrekretsen og stjernenes posisjoner, er du født i skorpionen.

Troen kommer først inn hvis han lærer at siden du er født i skorpionen, har du masse dårlige egenskaper. (Dette er omtrent det eneste jeg kan om astrologi, jeg tror heller ikke på det.)

Noe av astronomien er i hvert fall like godt forankret som historien om Jesu oppstandelse, for å gå tilbake til påsken et øyeblikk.

Tja må nok gruble litt mer over dette før jeg vet helt hva jeg mener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min 5-klassing har lært endel om påsken og hva bibelen sier om den, men det har vært jevnlig påfyll gjennom de 5 årene han har gått på skolen. I 1. klasse kan jeg ikke huske at det var så mye.

De har også lært om hvorfor og hvordan muslimer, buddhister, jøder og andre religiøse grupper feirer sine høytider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stjernetegn er allmenkunnskap, og begge mine har også fått slike ark med hjem.

Som laban sier, å _tro_ på at man har spesielle egenskaper bare fordi man er født akkurat på den datoen blir svært merkelig for meg, så her i huset har vi heller ikke tro på astrologi og stjernetegn. Allikevel vet vi hvilket stjernetegn vi tilhører, uten at det er problematisk eller påvirker hverdagen på noen måte.

Enig. det er jo ikke noe galt i å lære om at ting fungerer sånn og slikt _om_ man velger å tro på sånn og slikt.

Men jeg husker jeg slet litt med den stjernetegn greia når jeg var liten, jeg er nemlig skorpion, og var litt snurt og fornærma for at vi som er født i november ser ut til å få alle de dårlige egenskapene samla på et brett, personlig overlevert kun til oss..;p

Men jeg lærte jo samtidig hjemme at dette var noe man absolutt kunne velge bort å legge vekt på, samtidig som det jo var greit å vite hva slags stjernetegn jeg har, selvom vi ikke tror på dette hjemme hos oss.

Vi lærte jo ting (innimelom med fornermelig budskap til meg/oss;)) om andre religioner, trosretninger, overtrogreier, uten at vi behøver å ta innholdet bokstavelig allikevel.

Kunnskap om ting og tang, og om hvordan andre tenker, er aldri helt galt, heller ikke for små barn, og uavhengig av om temaet er lite eller stort, mener jeg.

Men man må selvfølgelig da også tidlig lære bort hva som er fakta, og hva som er forskjellige fortolkininger av ting, gjort av forskjellige mennesker og av de forskjelligste grunner.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Det kan jo fort bli litt forvirring når læreren står og sier at alle er født i et stjernetegn og så sier mamma at hun ikke tror noe på det. ''

Jeg tror at nettopp dette bidrar til at barna våre blir selvstendig tenkende mennesker.

Min 5-klassing lærer om forskjellige religioner på skolen, og spør meg om jeg f.eks. tror på Gud. Når jeg forteller at jeg ikke tror går han inn i tenkemodus, og gjør seg opp sin egen mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...