Gå til innhold

Tidlig utvikling.

Gjest Ikke forberedt

Anbefalte innlegg

Gjest Ikke forberedt

Hei.

Nå må jeg sette meg i modus tilbake til utviklingsstadiet, min datter blir snart 8 år og har begynt å få hår nedentil.

Er ikke dette tidlig?

Kan ikke huske at det var snakk om sånt før jentene i klassen var 11-12 år.

Nå lurer jeg på om hun kan få mensen tidlig også, så jeg lurer på om det er noen sammenheng i det? Eller kan man få hår tidlig selv om mensen kommer til "normal" tid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg syntes det høres veldig tidlig ut, men det er jo stort sett kun mine egne barn jeg ser nakne da. Jentene er snart 8 og 11, og ingen av dem har antydning til behåring eller andre tegn på pubertet. Jeg ser dog at noen av jentene i klassen til datteren min har begynt å få pupper. Dette gjelder uten unntak de litt krafigere jentene. Husker selv fra min egen barndom at de kraftige jentene kom i puberteten tidligere enn de andre så det er kanskje en sammenheng der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes det høres veldig tidlig ut, men det er jo stort sett kun mine egne barn jeg ser nakne da. Jentene er snart 8 og 11, og ingen av dem har antydning til behåring eller andre tegn på pubertet. Jeg ser dog at noen av jentene i klassen til datteren min har begynt å få pupper. Dette gjelder uten unntak de litt krafigere jentene. Husker selv fra min egen barndom at de kraftige jentene kom i puberteten tidligere enn de andre så det er kanskje en sammenheng der?

Pupper er jo mest fettvev, så det blir noe annet enn "resten" av pubertetstegnene. Ingen overvektige (og da mener jeg ikke 2 kg for mye) har små pupper. Selv småbarn og menn kan ha tendenser til pupper hvis de veier mye for mye.

Hårvekst tror jeg har fint lite med kroppsvekt å gjøre.

Derimot må man ha en viss prosent underhudsfett for å få mensen, dvs. ikke være direkte underernært. Det betyr ikke at jo slankere man er, desto senere får man mensen, eller omvendt. Man kan godt veie mye (f.eks. være veltrent og ha mye muskler) og likevel får mensen senere enn gjennomsnittet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ikke forberedt

Nei hun er langt fra kraftig, hun er som en strek. Det har ingen sammenheng i dette tilfellet hvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ikke forberedt

Pupper er jo mest fettvev, så det blir noe annet enn "resten" av pubertetstegnene. Ingen overvektige (og da mener jeg ikke 2 kg for mye) har små pupper. Selv småbarn og menn kan ha tendenser til pupper hvis de veier mye for mye.

Hårvekst tror jeg har fint lite med kroppsvekt å gjøre.

Derimot må man ha en viss prosent underhudsfett for å få mensen, dvs. ikke være direkte underernært. Det betyr ikke at jo slankere man er, desto senere får man mensen, eller omvendt. Man kan godt veie mye (f.eks. være veltrent og ha mye muskler) og likevel får mensen senere enn gjennomsnittet.

Takk for opplysning.

Jeg søkte opp temaet her på dol og fikk opp litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...