nickname2 Skrevet 7. april 2011 Del Skrevet 7. april 2011 Hei Har en sønn i 4.trinn som ifølge lærer sliter med konsentrasjonsvansker. Vi ble enige om å forsøke en utredning via ppt. Hvordan foregår dette? Han ligger etter faglig, og læreren mener dette ikke beror på manglende evner, men at han ikke er konsentrert og motivert. Han kan mye, men gjør ikke det han skal så lenge det er "kjedelig". Jeg har sett det samme hjemme. Er litt lei meg og bekymret nå, spesielt siden læreren sier at han er "veldig bekymret...". Hvordan er gangen i dette? Tar det lang tid? Hva gjør ppt? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest arianar Skrevet 7. april 2011 Del Skrevet 7. april 2011 Jeg vet ikke akkuratt hvordan det foregår men det er i såfall ikke noe å være redd for. Bra du har en lærer som er våken og oberverer barn som trenger utredning og at det ikke utsettes for lenge. Desto eldre de blir desto vanskeligere blir det å hjelpe de. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorthe Skrevet 7. april 2011 Del Skrevet 7. april 2011 Jeg tror ppt stort sett observerer i klasserommet. Men jeg har stort sett aldri fått med meg at ppt har gjort noe særlig, det er bup som har tatt jobben her og de brukte mange år. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 7. april 2011 Del Skrevet 7. april 2011 Hvordan utredningen foregår, vil kunne variere fra skole til skole. Noen steder kommer en rådgiver fra ppt til skolen og både observerer og tester barnet der, andre ganger vil barnet bli innkalt til ppt sitt kontor for testing. Innledningsvis vil det vanligvis bli gjort følgende: - lærer skriver en rapport til ppt om hvordan barnet fungerer skolemessig - ppt gjennomfør såkalt WISC-test. Dette er en test som både sier noe om evnemessig fungering, men også noe om oppmerksomhet og hukommelse. Brukes som en innledende test for å få et bilde av hva vanskene kan skyldes. De fleste barn liker å bli testet, de sitter alene med den som tester og gjør flere oppgaver. - ppt vil vanligvis også innhente opplysninger fra foreldre, men noen ganger venter de med det til etter de har gjennomført WISC slik at de samtidig kan fortelle hva de foreløpig vet som følge av testingen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
caprice Skrevet 8. april 2011 Del Skrevet 8. april 2011 Jeg tror ppt stort sett observerer i klasserommet. Men jeg har stort sett aldri fått med meg at ppt har gjort noe særlig, det er bup som har tatt jobben her og de brukte mange år. Vi har helt elendig erfaring med BUP. Uten noe form for testing, etter å ha møtt vårt barn i 30 min konkluderte psykiater med at "hun har nok ADHD skal dere se". Et møte til (uten barn) og vi satt med resept på piller i hånden. Damen forutså at vi ville ha et hasjrøykende barn om tre år om ikke noe (les piller) ble gjort. Datteren vår er 10 år. PPT har derimot kommet med konkrete forslag i møte med oss om hva vi kan prøve for å gjøre noe med situasjonen (konsentrasjon og dårlige leseferdigheter. Jeg tror dog vi har vært ekstremt uheldige med BUP. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorthe Skrevet 8. april 2011 Del Skrevet 8. april 2011 Vi har helt elendig erfaring med BUP. Uten noe form for testing, etter å ha møtt vårt barn i 30 min konkluderte psykiater med at "hun har nok ADHD skal dere se". Et møte til (uten barn) og vi satt med resept på piller i hånden. Damen forutså at vi ville ha et hasjrøykende barn om tre år om ikke noe (les piller) ble gjort. Datteren vår er 10 år. PPT har derimot kommet med konkrete forslag i møte med oss om hva vi kan prøve for å gjøre noe med situasjonen (konsentrasjon og dårlige leseferdigheter. Jeg tror dog vi har vært ekstremt uheldige med BUP. BUP brukte 7 år på utredning og PPT har jeg ikke sett noe til nesten. De sa også ADHD med en gang, men da nektet faren og så ble det en annen diagnose etter sju år, men jeg tror ikke den heller stemmer. Men Bup har gjort jobben sin selv om det tok lang tid. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.