Gå til innhold

Småspist 4-åring

Gjest sonnja

Anbefalte innlegg

Gjest sonnja

Vel, jeg synes selv at sønnen min spiser for lite og ensidig og kjenner jeg nesten alltid er bekymret for at han kanskje ikke får i seg nok med bra næring. Jeg er bevisst på at vi skal prøve å ha en hyggelig tone rundt maten og maser ikke om mat, men prøver å ha det avslappet og snakke om andre ting. Vi lager ikke mat spesielt til han, han får det samme som oss, men jeg pleier å sørge for at middagen inneholder iallfall noe han liker slik at han skal få i seg noe. F.eks makaroni eller gulrøtter. Å være med og lage middag er han ikke så interessert i, men vi setter ofte fram masse forskjellig slik at han kan plukke og blande. Da prøver han litt, mer er langt fra eksperimentell som sin mor på matfronten :)

Han er veldig glad i brød, knekkebrød, spiser 4-5 forskjellige pålegg. Brød blir det ofte både til frokost, lunsj og kveldsmat. Yoghurt, frukt og melk/biola hver dag og til middagen velger han oftest kun pasta eller noen typer grønnsaker. Spiser ikke saus og av kjøtt er det kun pølser og kjøttkaker. Har prøvd mange alternativer til brød, som havregrøt eller lapper, men han liker ikke å prøve noe nytt.

Jeg synes det blir mye brød og karbohydrater, og er bekymret for om det blir bra nok næring. Han får Sanasol og Omega3 for barn daglig.

Noen som kan litt om ernæring og vil svare på denne blir jeg glad:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mange barn som spiser mindre variert enn dette. Du skriver ikke hva slags pålegg han spiser. Tenker kanskje at han spiser litt litt lite proteiner, men hvis pålegget består av egg, makrell og leverpostei f. eks ville jeg ikke vært bekymret. Ville erstattet sanasolen med multivitaminer hvis mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke det høres ut til å være grunn til bekymring. Det er helt vanlig at en 4-åring har forholdsvis mye brød i den daglige kosten. Ikke tenk på karbohydrater i den alderen, vær glad han spiser grønnsaker. Mange 4-åringer vokser helt som de skal, uten at foreldrene skjønner hvorfor.

Det er lurt å tilby litt forskjellig slik du beskriver det. De fleste utvider middagsrepertoaret litt etter hvert. Prøv fullkornspasta hvis dere ikke har gjort det.

Hvis han er skeptisk til fiskeprodukter, prøv en grov fiskekarbonade (kanskje uten store krydderbiter i skumle farger) i hamburger- eller pitabrød.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...