annegunn Skrevet 11. april 2011 Del Skrevet 11. april 2011 Jentungen går i 9.klasse men følger pensum i 10. klasse i matte. Planen er eksamen i mai. Er det noen som vet hvilke muligheter som finnes for henne til neste år? Jeg er klar over at hun kan fortsette med pensum fra videregående, men den videregående skolen vår skole samarbeider med ligger såpass langt unna at hun må ta buss, så det er neppe aktuelt. Hun er den eneste på trinnet dette gjelder. Er det mulig å få fritak fra undervisning hvis man allerede er ferdig med pensum? Evt fylle timeantallet hun skulle hatt i matte til neste år ved å ta et annet fag, feks både tysk og fransk som annet fremmedspråk? Eller noe annet? Noen som har vært borti tilsvarende situasjon? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 11. april 2011 Del Skrevet 11. april 2011 Selv om hun er den eneste på sin ungdomsskole som evt. skal ta vgs-matte neste år, så er hun neppe den eneste i området som skal det? Det har i allefall de senere årene vært en god del elever fra en av ungdomsskolene i nærheten som har fulgt enten matte eller engelsk på en vgs ikke altfor langt unna. Det har fungert greit for de som har gjort det, såvidt jeg har forstått, selv om de har måttet ta bussen til den andre skolen et par ganger i uka. Ungdomsskolen jeg tenker på, har organisert timeplanen slik at dette har fungert. Dette var ikke helt svaret på det du spurte om... ;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
annegunn Skrevet 11. april 2011 Forfatter Del Skrevet 11. april 2011 Selv om hun er den eneste på sin ungdomsskole som evt. skal ta vgs-matte neste år, så er hun neppe den eneste i området som skal det? Det har i allefall de senere årene vært en god del elever fra en av ungdomsskolene i nærheten som har fulgt enten matte eller engelsk på en vgs ikke altfor langt unna. Det har fungert greit for de som har gjort det, såvidt jeg har forstått, selv om de har måttet ta bussen til den andre skolen et par ganger i uka. Ungdomsskolen jeg tenker på, har organisert timeplanen slik at dette har fungert. Dette var ikke helt svaret på det du spurte om... ;-) Jeg snakket med en i lunchen i dag som hadde motsatt erfaring - de hadde ikke klart å organisere timeplanen, så de elevene det var aktuelt for der måtte ta igjen det de mistet av andre fag. Et annet ankepunkt er at hun ikke vil - i så stor grad at hun først nektet å gå over på neste års pensum, enda hun kjedet vettet av seg i timene. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 11. april 2011 Del Skrevet 11. april 2011 Jeg snakket med en i lunchen i dag som hadde motsatt erfaring - de hadde ikke klart å organisere timeplanen, så de elevene det var aktuelt for der måtte ta igjen det de mistet av andre fag. Et annet ankepunkt er at hun ikke vil - i så stor grad at hun først nektet å gå over på neste års pensum, enda hun kjedet vettet av seg i timene. Min erfaring er at det er begrenset hvor mye ekstra ressurser skolene gir til de som er mest skoleflinke. Det blir som regel med løfter om tilrettelegging. Siden hun ikke har lyst til å følge et slikt vgsopplegg i matte, så tror jeg at jeg ville ha forhandlet med skolen om et alternativt opplegg som ikke er ressurskrevende. Hun kan jo selv jobbe med pensum fra vgs, bøkene er ganske selvinstruerende. Jeg ville ikke ha bedt om fritak fra alle mattetimene i 10 klasse, det er utrolig hvor fort ting glemmes hvis hun overhodet ikke forholder seg til matte på et helt år. Hvis hun har noen fag hun er noe svakere i enn de øvrige, så ville jeg forsøkt å økt kravene i disse. Hvis hun går på en ungdomsskole med like dårlig opplegg i det andre fremmedspråket som det er på mange ungdomsskoler, så ville jeg kanskje ha økt innsatsen der neste år. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
annegunn Skrevet 11. april 2011 Forfatter Del Skrevet 11. april 2011 Min erfaring er at det er begrenset hvor mye ekstra ressurser skolene gir til de som er mest skoleflinke. Det blir som regel med løfter om tilrettelegging. Siden hun ikke har lyst til å følge et slikt vgsopplegg i matte, så tror jeg at jeg ville ha forhandlet med skolen om et alternativt opplegg som ikke er ressurskrevende. Hun kan jo selv jobbe med pensum fra vgs, bøkene er ganske selvinstruerende. Jeg ville ikke ha bedt om fritak fra alle mattetimene i 10 klasse, det er utrolig hvor fort ting glemmes hvis hun overhodet ikke forholder seg til matte på et helt år. Hvis hun har noen fag hun er noe svakere i enn de øvrige, så ville jeg forsøkt å økt kravene i disse. Hvis hun går på en ungdomsskole med like dårlig opplegg i det andre fremmedspråket som det er på mange ungdomsskoler, så ville jeg kanskje ha økt innsatsen der neste år. Jeg har samme erfaring som deg, dessverre. Men hun har allerede bare femmere og seksere.... Med unntak av gym. Og har privatundervisning i fransk en gang i uka, i tillegg til tysk på skolen. Nå høres hun ut som det skolelyset, men hun lærer raskt, hvis hun gidder... Det å jobbe med pensum selv fungerer ikke, ihvertfall ikke hvis hun sitter i klasserommet der de andre holder på med 9. klasse - det har vi sett i år. Så hun har fått lov til å gjøre hva som helst i timene... Men det er overraskende hvor lite tid vi bruker hjemme. Egentlig tror jeg nesten det hadde vært en fordel å glemme litt før videregående - da får hun i det minste større utfordringer der... *sukk* 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 11. april 2011 Del Skrevet 11. april 2011 Jeg har samme erfaring som deg, dessverre. Men hun har allerede bare femmere og seksere.... Med unntak av gym. Og har privatundervisning i fransk en gang i uka, i tillegg til tysk på skolen. Nå høres hun ut som det skolelyset, men hun lærer raskt, hvis hun gidder... Det å jobbe med pensum selv fungerer ikke, ihvertfall ikke hvis hun sitter i klasserommet der de andre holder på med 9. klasse - det har vi sett i år. Så hun har fått lov til å gjøre hva som helst i timene... Men det er overraskende hvor lite tid vi bruker hjemme. Egentlig tror jeg nesten det hadde vært en fordel å glemme litt før videregående - da får hun i det minste større utfordringer der... *sukk* Hvis hun vet hvilken vgs hun har lyst til å gå på, så ville jeg kanskje ha sjekket opplegget for første året der. Hvis hun i løpet av 10 klasse kan gjøre seg ferdig med f.eks. engelsk, så vil det kunne åpne muligheter på timeplanen hennes neste år som vil kunne ha betydning for henne i fremtiden. (Gjør det lettere å få fordypningspoeng osv. ). Er det gitt at dere skal gi dere på det med at hun tar bussen til den samarbeidende vgs og har enten engelsk eller matte der til neste år? Hvis alt er såpass lett for henne på ungdomsskolen, så ville det være en fordel om hun fikk strukket seg litt, og det gjør vel ikke egentlig noe om hun da må ta igjen ting hun mister som følge av dårlig koordinert timeplan? Jeg ville også vært opptatt av å hjelpe henne til å bli i stand til å nyttiggjøre seg lærebøker på egen hånd. De mattebøkene jeg har sett for 1. klasse vgs, er slik at faglig sterke elever bør kunne lære seg å jobbe med dem på egenhånd. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
annegunn Skrevet 11. april 2011 Forfatter Del Skrevet 11. april 2011 Hvis hun vet hvilken vgs hun har lyst til å gå på, så ville jeg kanskje ha sjekket opplegget for første året der. Hvis hun i løpet av 10 klasse kan gjøre seg ferdig med f.eks. engelsk, så vil det kunne åpne muligheter på timeplanen hennes neste år som vil kunne ha betydning for henne i fremtiden. (Gjør det lettere å få fordypningspoeng osv. ). Er det gitt at dere skal gi dere på det med at hun tar bussen til den samarbeidende vgs og har enten engelsk eller matte der til neste år? Hvis alt er såpass lett for henne på ungdomsskolen, så ville det være en fordel om hun fikk strukket seg litt, og det gjør vel ikke egentlig noe om hun da må ta igjen ting hun mister som følge av dårlig koordinert timeplan? Jeg ville også vært opptatt av å hjelpe henne til å bli i stand til å nyttiggjøre seg lærebøker på egen hånd. De mattebøkene jeg har sett for 1. klasse vgs, er slik at faglig sterke elever bør kunne lære seg å jobbe med dem på egenhånd. ''Hvis hun vet hvilken vgs hun har lyst til å gå på, så ville jeg kanskje ha sjekket opplegget for første året der. Hvis hun i løpet av 10 klasse kan gjøre seg ferdig med f.eks. engelsk, så vil det kunne åpne muligheter på timeplanen hennes neste år som vil kunne ha betydning for henne i fremtiden. (Gjør det lettere å få fordypningspoeng osv. ).'' Hun vet nok ikke det... Har lyst til å gå musikklinje, men jeg er litt usikker på om det er et blaff - alt annet hun synes er gøy er naturfagsorientert (kjemi, geologi, IT, astronomi). Å gjøre seg ferdig med noe er en god ide, men det forutsetter at man kan få fritak for matte til neste år, som var det opprinnelige spørsmålet mitt. Hun har jo allerede fransk ekstra, jeg skulle gjerne sett at den kunne telle, slik at hun kan ta eksamen i ungdomsskolefransk til neste år, og dermed ha påbyggende fransk i to år på vgs. ''Er det gitt at dere skal gi dere på det med at hun tar bussen til den samarbeidende vgs og har enten engelsk eller matte der til neste år? Hvis alt er såpass lett for henne på ungdomsskolen, så ville det være en fordel om hun fikk strukket seg litt, og det gjør vel ikke egentlig noe om hun da må ta igjen ting hun mister som følge av dårlig koordinert timeplan? '' Jeg lovet henne det for å få henne til å gå over på 10. klasse pensum, ja. Matte har i alle år vært det faget hun er sterkest i - og liker minst. I år kjeder hun seg ihvertfall i færre timer siden hun lærer så fort. ''Jeg ville også vært opptatt av å hjelpe henne til å bli i stand til å nyttiggjøre seg lærebøker på egen hånd. De mattebøkene jeg har sett for 1. klasse vgs, er slik at faglig sterke elever bør kunne lære seg å jobbe med dem på egenhånd.'' Ungdomsskolebøkene er også sånn, og hittil har hun ikke gjort det, dvs ikke i matte. Jeg har foreslått for læreren at hun kan komme hjem når de har dobbeltime matte på slutten av dagen slik at hun kan jobbe med stoffet hjemme - jeg har fast hjemmekontor den dagen det gjelder. Men jeg venter på svar enda - har mistanke om at dette er en prinsippsak dette også, 'rett og _plikt_ til opplæring'... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 11. april 2011 Del Skrevet 11. april 2011 ''Hvis hun vet hvilken vgs hun har lyst til å gå på, så ville jeg kanskje ha sjekket opplegget for første året der. Hvis hun i løpet av 10 klasse kan gjøre seg ferdig med f.eks. engelsk, så vil det kunne åpne muligheter på timeplanen hennes neste år som vil kunne ha betydning for henne i fremtiden. (Gjør det lettere å få fordypningspoeng osv. ).'' Hun vet nok ikke det... Har lyst til å gå musikklinje, men jeg er litt usikker på om det er et blaff - alt annet hun synes er gøy er naturfagsorientert (kjemi, geologi, IT, astronomi). Å gjøre seg ferdig med noe er en god ide, men det forutsetter at man kan få fritak for matte til neste år, som var det opprinnelige spørsmålet mitt. Hun har jo allerede fransk ekstra, jeg skulle gjerne sett at den kunne telle, slik at hun kan ta eksamen i ungdomsskolefransk til neste år, og dermed ha påbyggende fransk i to år på vgs. ''Er det gitt at dere skal gi dere på det med at hun tar bussen til den samarbeidende vgs og har enten engelsk eller matte der til neste år? Hvis alt er såpass lett for henne på ungdomsskolen, så ville det være en fordel om hun fikk strukket seg litt, og det gjør vel ikke egentlig noe om hun da må ta igjen ting hun mister som følge av dårlig koordinert timeplan? '' Jeg lovet henne det for å få henne til å gå over på 10. klasse pensum, ja. Matte har i alle år vært det faget hun er sterkest i - og liker minst. I år kjeder hun seg ihvertfall i færre timer siden hun lærer så fort. ''Jeg ville også vært opptatt av å hjelpe henne til å bli i stand til å nyttiggjøre seg lærebøker på egen hånd. De mattebøkene jeg har sett for 1. klasse vgs, er slik at faglig sterke elever bør kunne lære seg å jobbe med dem på egenhånd.'' Ungdomsskolebøkene er også sånn, og hittil har hun ikke gjort det, dvs ikke i matte. Jeg har foreslått for læreren at hun kan komme hjem når de har dobbeltime matte på slutten av dagen slik at hun kan jobbe med stoffet hjemme - jeg har fast hjemmekontor den dagen det gjelder. Men jeg venter på svar enda - har mistanke om at dette er en prinsippsak dette også, 'rett og _plikt_ til opplæring'... Jeg er spent på hva slags svar du får fra skolen. Hvis de ikke vil frita henne formelt fra matte, så ville jeg ha fortsatt å kreve individuelt tilrettelagt opplegg (som f.eks. det at hun kommer hjem og jobber slik du har foreslått). Jeg ser for meg at det kanskje ville ha vært mest å hente på å bli ferdig med engelsken til neste år, siden det kun er obligatorisk i 1. klasse, og kanskje ikke det hun er mest interessert å fordype seg i. Når det gjelder muligheten for ekstra språkfag på vgs, så tror jeg det er mulig flere steder. Hvis hun mestrer fransk på et nivå tilsvarende ungdomsskolepensum, så vil hun sannsynligvis få starte sammen med de som har hatt fransk på ungdomsskolen. Men jeg har fortsatt ikke svart på spørsmålet ditt om muligheten for formelt fritak i matte ;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
annegunn Skrevet 11. april 2011 Forfatter Del Skrevet 11. april 2011 Jeg er spent på hva slags svar du får fra skolen. Hvis de ikke vil frita henne formelt fra matte, så ville jeg ha fortsatt å kreve individuelt tilrettelagt opplegg (som f.eks. det at hun kommer hjem og jobber slik du har foreslått). Jeg ser for meg at det kanskje ville ha vært mest å hente på å bli ferdig med engelsken til neste år, siden det kun er obligatorisk i 1. klasse, og kanskje ikke det hun er mest interessert å fordype seg i. Når det gjelder muligheten for ekstra språkfag på vgs, så tror jeg det er mulig flere steder. Hvis hun mestrer fransk på et nivå tilsvarende ungdomsskolepensum, så vil hun sannsynligvis få starte sammen med de som har hatt fransk på ungdomsskolen. Men jeg har fortsatt ikke svart på spørsmålet ditt om muligheten for formelt fritak i matte ;-) Hehe, det har du ikke Jeg har ikke søkt heller, kun bedt om 'hjemmekontor' for henne to timer i uka... Men takk for hjelp, det har vært konstruktivt, selv om jeg ikke vet noe mer... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
calendula Skrevet 11. april 2011 Del Skrevet 11. april 2011 Jeg er spent på hva slags svar du får fra skolen. Hvis de ikke vil frita henne formelt fra matte, så ville jeg ha fortsatt å kreve individuelt tilrettelagt opplegg (som f.eks. det at hun kommer hjem og jobber slik du har foreslått). Jeg ser for meg at det kanskje ville ha vært mest å hente på å bli ferdig med engelsken til neste år, siden det kun er obligatorisk i 1. klasse, og kanskje ikke det hun er mest interessert å fordype seg i. Når det gjelder muligheten for ekstra språkfag på vgs, så tror jeg det er mulig flere steder. Hvis hun mestrer fransk på et nivå tilsvarende ungdomsskolepensum, så vil hun sannsynligvis få starte sammen med de som har hatt fransk på ungdomsskolen. Men jeg har fortsatt ikke svart på spørsmålet ditt om muligheten for formelt fritak i matte ;-) Det er ingenting i veien for at hun kan ta privatisteksamen i fransk 1 mens hun går på ungdomsskolen. Det har et av mine barn gjort. Fram til høsten 2011 må hun gå opp både muntlig og skriftlig. Hvis hun venter til våren 2012 blir det en kombinert muntlig/skriftlig eksamen. http://www.udir.no/Artikler/_Eksamen/Endringer-i-eksamen-i-fremmedsprak-for-privatister/ Da kan hun fortsette med fransk 2 på vgs. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
annegunn Skrevet 11. april 2011 Forfatter Del Skrevet 11. april 2011 Det er ingenting i veien for at hun kan ta privatisteksamen i fransk 1 mens hun går på ungdomsskolen. Det har et av mine barn gjort. Fram til høsten 2011 må hun gå opp både muntlig og skriftlig. Hvis hun venter til våren 2012 blir det en kombinert muntlig/skriftlig eksamen. http://www.udir.no/Artikler/_Eksamen/Endringer-i-eksamen-i-fremmedsprak-for-privatister/ Da kan hun fortsette med fransk 2 på vgs. Jepp, jeg gikk ut i fra at det var mulig. Hun vil nok mye heller ha fransk enn tysk på vgs, men på ungdomsskolen vår har de ikke fransklærer... Takk 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kayia Skrevet 11. april 2011 Del Skrevet 11. april 2011 Min går 10.trinn og har dette året tatt matte for første klasse videregående i tillegg til 10. klassepensum. Han har fått undervisningen på skolen (de har hatt en egen liten klasse for hele trinnet), og det er Jr's mattelærer som har stått for undervisningen. Jr skal ha eksamen i mai, også den på ungdomsskolen. Vi er såå fornøyd med dette opplegget - det er dette som er tilpasset undervisning i praksis. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
annegunn Skrevet 11. april 2011 Forfatter Del Skrevet 11. april 2011 Min går 10.trinn og har dette året tatt matte for første klasse videregående i tillegg til 10. klassepensum. Han har fått undervisningen på skolen (de har hatt en egen liten klasse for hele trinnet), og det er Jr's mattelærer som har stått for undervisningen. Jr skal ha eksamen i mai, også den på ungdomsskolen. Vi er såå fornøyd med dette opplegget - det er dette som er tilpasset undervisning i praksis. Heldiggriser... Sånn er det definitivt ikke her, for å si det sånn. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariaflyfly Skrevet 11. april 2011 Del Skrevet 11. april 2011 Jeg hadde et par "slike" elever i praksis i fjor. De dro til nærmeste vgs for timer i matematikk og engelsk. Jeg mener at noen av timene med Utdanningsvalg også ble benyttet til dette, men elevene hadde en time eller to mer enn de andre elevene i uka. Sjekk med skolen. Er du sikker på at hun ikke kan følge fag på den vgs som ligger rett ved dere? Veit at den som ligger midt mellom deg og meg har slikt opplegg, det var der "mine elever" var. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kayia Skrevet 11. april 2011 Del Skrevet 11. april 2011 Heldiggriser... Sånn er det definitivt ikke her, for å si det sånn. Vi er veldig fornøyde med teamet på ungdomskolen - og var tilsvarende misfornøyd med teamet på barneskolen. Der var det Jrs problem at pensum ikke var utfordrende nok.. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Atene Skrevet 12. april 2011 Del Skrevet 12. april 2011 Det gjør min mellomste også. Planen er at skolen skal skaffe bøker fra videregående, og så må han jobbe litt selvstendig til neste år. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
annegunn Skrevet 12. april 2011 Forfatter Del Skrevet 12. april 2011 Jeg hadde et par "slike" elever i praksis i fjor. De dro til nærmeste vgs for timer i matematikk og engelsk. Jeg mener at noen av timene med Utdanningsvalg også ble benyttet til dette, men elevene hadde en time eller to mer enn de andre elevene i uka. Sjekk med skolen. Er du sikker på at hun ikke kan følge fag på den vgs som ligger rett ved dere? Veit at den som ligger midt mellom deg og meg har slikt opplegg, det var der "mine elever" var. Den er den mot deg som skolen samarbeider med. Jeg har altså lovet at hun skal slippe å reise noe sted - men å ta vgs pensum helt på egenhånd neste år er en mulighet. Jeg har ikke noe videre god erfaring med å spørre skolen 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
org Skrevet 14. april 2011 Del Skrevet 14. april 2011 Jeg ville tatt en prat med faglærer i matematikk/ rådgiver. Der får du riktig svar. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.