Gå til innhold

Hva er egentlig grunnen?


Gjest cuti

Anbefalte innlegg

Jeg har lest innleggene lenger ned om store gutter som tisser og bæsjer på seg om dagen. Vår gutt er bare 3, men vi ser akkurat de samme tendensene og vil gjerne finne en løsning mens han ennå er liten.

Han har gått uten bleie siden i juni, og har nesten et år før det tisset på do (men ikke alltid). Nå er han tørr hele natten, vi tar han aldri opp for å tisse. Tissing om dagen har gått veldig i perioder, enkelte uker går det helt fint, for så å være helt tilbake til "alt i buksa" andre perioder. Bæsjen kommer sant og si oftere i buksa enn i potta (han foretrekker den framfor do).

Jeg er likevel ikke i tvil om at han har kontroll over avføringen også, for han går oftest for å være alene når han "må". Noen ganger har jeg sett det og dratt han med på potta, da ender han alltid med å være kjempestolt!

Belønningen er både masse ros og i det siste en liten pakke. Når vi snakker alvor etter bukse-bæsj virker han akkurat som de store guttene i innleggene lenger ned. Han kan nekte, eller virke helt uanfektet uansett vår reaksjon, han kan si "jeg er lei meg" på en merkelig, tilgjort måte og i det hele tatt så minner han meg om store barns atferd.

I barnehagen har de akkurat samme erfaring som oss. De vil innføre et system med straff (ikke få leke med togbanene el.l.), men jeg er ikke sikker. Kan det være helt andre årsaker til at han gjør i buksa? Hva vi du/dere råde oss til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Siri Harket, uroterapeut

Til cuti.Her tror jeg det er viktig å si at barnet ditt ikke er mer enn 3 år.Det viktigste dere bør jobbe med er faste dotider. Her kan en innføre skjemaer med f. eks klistremerker eller annet. Det bør ikke innføres straff i barnehagen dersom han er uheldig. Han gjør nok ikke dette med vilje. Jeg tror heller ikke det er noe galt med ham, men det vil sikkert bli sjekket om dette ikke bedrer seg etterhvert. Kanskje noen andre foreldre som har opplevd det samme kan svare deg med sin erfaring.Men prøv som sagt å jobb litt med gode dovaner. Når han sitter på do bør han ha en skammel under føttene slik at han klarer å slappe av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det du sier, skal de innføre straff i barnehagen om han bærsjer i buksa?

Nei, ærlig talt, jeg syntes faktisk at en liten 3 åring bør få bleie på når han skal bæsje om han føler for det.

Du henviser jo til større gutter i andre innlegg med samme problem, og jeg tror at dersom dere ikke lar gutten deres bestemme litt her, ja så kan problemet forverre seg. Det må da være bedre å takle bæsjebleier en stund til enn å risikere at han drar med seg problemet i flere år fremover? Uansett hva dere gjør tror jeg neppe dere klarer å tvinge ungen til å bæsje på do, for de er ganske så sta disse små. Har han først bestemt seg for å ikke bæsje på do, kommer han til å gjøre det i buksa. Da må det vel være bedre for alle parter å samle det i en bleie i stedenfor syntes nå jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det du sier, skal de innføre straff i barnehagen om han bærsjer i buksa?

Nei, ærlig talt, jeg syntes faktisk at en liten 3 åring bør få bleie på når han skal bæsje om han føler for det.

Du henviser jo til større gutter i andre innlegg med samme problem, og jeg tror at dersom dere ikke lar gutten deres bestemme litt her, ja så kan problemet forverre seg. Det må da være bedre å takle bæsjebleier en stund til enn å risikere at han drar med seg problemet i flere år fremover? Uansett hva dere gjør tror jeg neppe dere klarer å tvinge ungen til å bæsje på do, for de er ganske så sta disse små. Har han først bestemt seg for å ikke bæsje på do, kommer han til å gjøre det i buksa. Da må det vel være bedre for alle parter å samle det i en bleie i stedenfor syntes nå jeg.

Hadde det bare vært så enkelt... Vi startet hele bleieavvenningen fordi han tok bleia av selv rett etter at han hadde bæsjet - gjerne inne hos andre barn, på teppet på rommet eller hvor han nå befant seg. Han har heller aldri sagt fra at han har trengt å bæsje, så det har ikke vært mulig å ta på bleien. Det hadde vi ellers gjort.

Barnehagen mener straff er tingen, ja. Ikke vold, men å bli nektet en leke eller noe i den duren. Vi vil ikke det, så da gjør de heller ikke det. Imidlertid har vi blitt enig om en strategi der han må ta konsekvensene når han gjør i buksa. 1 - Han må stelle seg selv så langt han klarer (kle av og på, rydde klær), 2 - Han må ha på bleie etterpå, noe han slettes ikke vil. Samtidig får han masse ros og premie for alt som kommer i potte eller do.

Hvis vi ikke var helt overbevist om at han egentlig har kontroll hadde vi ikke gjort dette. Så langt er det også en suksess - ikke et eneste "uhell" på fire dager er utvilsomt ny rekord, og gutten er kjempestolt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...