Gå til innhold

barn som tiltaler sine foreldre med fornavn

Spenol(1)

Anbefalte innlegg

Gjør de det for å markere distanse til foreldrene sine?Har møtt noen barn som gjør det sånn og det høres jo snålt ut.

Er det foreldre som ikke ønsker å hete mamma og pappa?

Finnes det barn i dag som sier far og mor istedenfor mamma og pappa?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 70
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

10

• Spenol(1)

5

• ....AV

4

• laban

3

Mest aktive i denne tråden

Gjest Uvanlig men ikke dårligere

Jeg kjenner noen familier der barna sier mor og far, det er nok ikke helt uvanlig. De har ikke noe mer distansert forhold til foreldrene sine enn andre.

Kusinen og fetteren min kaller foreldrene sine ved fornavn. De har også et veldig nært og normalt forhold til foreldrene sine.

Jens har alltid kalt foreldrene Torvald og Karin. De er nære.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner noen familier der barna sier mor og far, det er nok ikke helt uvanlig. De har ikke noe mer distansert forhold til foreldrene sine enn andre.

Kusinen og fetteren min kaller foreldrene sine ved fornavn. De har også et veldig nært og normalt forhold til foreldrene sine.

Jens har alltid kalt foreldrene Torvald og Karin. De er nære.

Det hadde vært interessant å vite hvem det er som startet trenden. Er det foreldrene som har lagt opp til dette eller barna? eller kanskje også andre faktorer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fra Hedmark

Jeg kjenner en familie der barna alltid har brukt kun fornavn på foreldrene. Hos dem tror jeg at "det bare ble sånn" med førstemann, og slik fortsatte de også etter at de fikk flere barn.

Angående mor og far: her i distriktet er dét det absolutt vanligste. Vi som kom flyttende fra et annet sted var litt "rare" siden barna brukte (bruker) mamma og pappa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid brukt fornavnet til faren min og sagt mamma til moren min, men jeg har et like nært og godt forhold til dem begge. Historien er visstnok at de aldri klarte å venne seg til å si mor/far/mamma/pappa til hverandre slik at jeg begynte å bruke fornavn på begge. Da jeg begynte i barnehage lærte jeg fort at den som kom og hentet het mamma, så da byttet jeg. På 70-tallet var det åpenbart ikke så mange pappaer som hentet i barnehagen, så jeg fortsatte med fornavn på faren min ;-) Da lillesøsteren min ble født, lærte hun av meg.

En kamerat av min yngste sønn kaller foreldrene sine ved fornavn mens broren bruker mamma/pappa. Jeg har forstått det slik at han begynte å bruke navn for å skille dem fra andre mammaer/pappaer en gang og fortsatte med det. Dette skjedde i barnehagealder, så jeg tror neppe det var en bevisst handling for å skape avstand. Jeg har også inntrykk av at de har et godt, nært forhold.

Mine barn sier mor og far. Det kommer av at mannen min alltid har sagt mor og far og likte det best. Når han i tillegg ikke var særlig innstilt på å gå for den varianten jeg var vant til, lot jeg han få viljen sin. Vi har et nært forhold til våre barn og det er faktisk ganske praktisk å bli kalt mor og ikke mamma, da er det ingen tvil om hvem de roper på i en flokk med barn hvor alle de andre roper på mamma!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sønnen min kalte meg med navnet mitt en periode i 6-7 årsalderen, deretter gikk han tilbake til mamma. Nå bruker han navnet konsekvent når vi er mange barn og voksne samlet og han skal rope til meg (han begrunner det med at det er aå mange mammaer der)!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Finnes det barn i dag som sier far og mor istedenfor mamma og pappa?''

Øøøh... Ja, det gjør det da. Er det noen grunn til at du tror at mor og far har gått ut av bruk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde vært interessant å vite hvem det er som startet trenden. Er det foreldrene som har lagt opp til dette eller barna? eller kanskje også andre faktorer.

Hvorfor spiller det egentlig noen rolle for andre hva man kaller sine foreldre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kaller, og har alltid kalt, min mor og far ved fornavn, og er hvertfall veldig nær med min mor :)

Storebroren min ledet vel dette an, i og med at han er eldst, men han var heller ikke noe distansert barn, og er også nære vår mor (og sånn seminære vår far, akkurat som meg)

Vi (igjen mest han, vil jeg tro, i og med den treårige aldersforskjellen) et helt nytt navn på mormoren vår, vi brukte aldri mormor eller hennes egentlige navn (helt til vi ble store da. Nå sier vi navnet ;))

Jeg bruker navn på alle andre slektninger også. Untatt i omtale, da sier jeg sånn mora/muttern min & bror min/bruttern min etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jr kaller oss mamma og pappa, jeg sier mamma og pappa om til mine foreldre mens mannen min kaller sine mor og far. Siden mannen min er vant med dette sier han "Hei det er far" når han ringer jr, men jr sier likevel at "det var pappa" når han legger på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tilfelle hjemme hos oss har min mor sagt at hun forsøkte en stund å få oss til å kalle henne mamma, men lagde ingen biggie, da det var åpenbart at begge foretrakk å bruke fornavn.

Vi (det vil si mest da min eldre bror - jeg har vel sikkert bare tatt etter ham) brukte fornavn av eget initativ - og da vi ble store nok, under begrunnelsen "dere heter jo det"

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mrs. Wallace

Ungene mine bruker som regel mamma og pappa, men det hender også at de bruker fornavn på oss. Det gjør de helt av seg selv, og uavhengig av humør eller andre ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Finnes det barn i dag som sier far og mor istedenfor mamma og pappa?

''

Ja, det finnes, men mor-far har vel hatt en kraftig tilbakegang de siste par generasjonene. Jeg inbiller meg at mor-far var det vanligste før, og at mamma-pappa-trenden begynte i byene, Oslo spesielt. Men da snakker vi nok 50-60-70 år tilbake i tid.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Øøøh... Ja, det gjør det da. Er det noen grunn til at du tror at mor og far har gått ut av bruk?

’’Øøøh... Ja, det gjør det da. Er det noen grunn til at du tror at mor og far har gått ut av bruk?’’

kanskje fordi jeg aldri har hørt barn si det? Jeg skiller her mellom å omtale mor som mor, feks " det er min mor", kontra å henvende seg direkte til mor. Det høres veldig gammeldags ut for meg å si mor som direkte tale ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

’’Øøøh... Ja, det gjør det da. Er det noen grunn til at du tror at mor og far har gått ut av bruk?’’

kanskje fordi jeg aldri har hørt barn si det? Jeg skiller her mellom å omtale mor som mor, feks " det er min mor", kontra å henvende seg direkte til mor. Det høres veldig gammeldags ut for meg å si mor som direkte tale ;)

Da bor du åpenbart et annet sted i landet enn meg. Her er det helt vanlig å si mor og far. det er nok ikke 50/50 ift mamma & mamma, men vanlig er det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jr kaller oss mamma og pappa, jeg sier mamma og pappa om til mine foreldre mens mannen min kaller sine mor og far. Siden mannen min er vant med dette sier han "Hei det er far" når han ringer jr, men jr sier likevel at "det var pappa" når han legger på :)

hæ! kaller din mann seg far når han ringer til sin far ?;;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da bor du åpenbart et annet sted i landet enn meg. Her er det helt vanlig å si mor og far. det er nok ikke 50/50 ift mamma & mamma, men vanlig er det.

jeg vil tro at det er lettere å kunne rope på mamma med to stavelser kontra mor som er en stavelse. Et lite barn vil vel ha lettere for å si mamma, da slipper de å forholde seg til R.

Men det blir vel folk av oss alle får jeg håpe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke jeg kjenner noen som bruker fornavn på foreldrene sine, de fleste sier mamma og pappa. Der jeg kommer fra, brukes mor og far om mormor og morfar. Farmor og farfar er bestemor og bestefar (eller besta og besten).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det gjør det uten at det er urovekkende.

Blei seinest i dag irettesatt da jeg spurte Vesla om "mamma'n til Anne" syns det er greit at Anne spiser her. Vesla repliserte at "MOR som heiter Kari & FAR som heiter Ola syns det er greit!"

"Anne" omtaler foreldrene som mor og far, evt fornavn, og dette virker som å være en "trend" her i Lillebygd. Ryddig nok :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg vil tro at det er lettere å kunne rope på mamma med to stavelser kontra mor som er en stavelse. Et lite barn vil vel ha lettere for å si mamma, da slipper de å forholde seg til R.

Men det blir vel folk av oss alle får jeg håpe :)

''Et lite barn vil vel ha lettere for å si mamma, da slipper de å forholde seg til R.''

Da gjelder det å få seg barn som klarer å rulle på r'en tidlig ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...