Gå til innhold

Jeg får oksytocin kanskje.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

I dag fikk jeg vite at min psykiater skal undersøke om jeg kan få utskrevet oksytocin.

Dette fordi hun hadde tenkt på det en stund at alt som kan et øyeblikk gi meg bedre sosiale evner er verdt å prøve.

Hun hadde hørt om det på et seminar.

Hun skal undersøke hos en indremedisiner, da det er kommet forskning som indikerer bedring ved autisme.

Jeg var bedre da jeg gikk gravid og dette mener min psykiater henger sammen med økte oksytocinverdier, hun har altså festet seg ved det.

Jeg ble glad, men jeg tror ikke dette betyr noen endring i min situasjon, jeg blir ikke kvitt asperger syndrom, det går ikke an, men jeg kan få pusterom der jeg føler verden blir mer klar og jeg mer oppfatter slik andre oppfatter. En liten bedring er bedre enn ingenting sa hun, det er jeg enig i.

Jeg vil i vertfall prøve det, jeg elsket å være gravid for jeg følte meg så våken og ja hva skal jeg si, mer klar og jeg fikk med meg mer av hva som skjedde, kanskje det er riktig å si det sånn.

I etter tid har jeg tenkt at dette nok er naturens måte å gjøre feks en dyremor i stand til å ta seg av ungene sine til tross for en medfødt begrensing. Det var også min psykiater helt enig i.

Det er litt spennende ofte å oppleve biologien slik i sitt eget liv, for jeg var bekymret før jeg fikk mitt første barn, men den bekymringen ble løst ved en intens morskjærlighet som bare kom.

Mine barn luktet så intens mine barn at jeg kunne luktet dem ut blant mange, fra da var jeg grepet av urinstinkter.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Dette er meget interessant. Oxytocin er selve "omsorgshormonet".

Skrevet

Hei!

:) ja og da kan jeg jo fortelle deg når det går i orden og min psykiater har snakket med en indremedisiner.

Det var noen som skrev her at psykiatere/psykologer ikke tenker så ofte på sine pasienter, det syns jeg høres litt rart ut for det virker som min psykiater tenker på sine pasienter både titt og ofte.

Til og med på julaften sender hun tanker.

Hun er vel det man kaller et overskuddsmenneske, akkurat det jeg vil være, men som jeg aldri blir. Min mann er også sånn, de to er like selv om de kommer fra India og Tyskland, så tenker de ofte helt likt om ting. Da mener jeg mye mere liket enn jeg tenker med mennesker. Jeg har sagt dette til min psykiater, men hun har ikke svart på hva hun tror om den saken, hun sier bare "hmm hmm" ja det er ikke godt å forstå seg helt på slike uttrykk, de er en blanding av, hører hva du sier, litt enig, eller man kan jo ikke vite egentlig hva man skal mene om hm hm hm..

En venninne sa til meg, "det er umulig å svare deg på alt du lurer på" det var fint hun sa det for da fikk jeg jo svaret på hvorfor min psykiater ikke svarer på alt. Psykologen på SYA sa til meg, "snakker din psykiater så mye at du ikke får spurt om dette" jeg tenkte meg om og fikk ikke helt orden på % delen vi skifter på å snakke. da smilte psykologen til meg og jeg smilte tilbake, han skjønte vel da at min psykiater lot meg prate også, det var vel det han lurte på. (men ikke vet jeg hvorfor)

Gjest profile
Skrevet

Kan det virke mot sosial angst også? Og, virker det på menn og eller bare på damer?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Kan det virke mot sosial angst også? Og, virker det på menn og eller bare på damer?

Jeg har ikke kjennskap til at det virker mot sosial angst. Jeg tror det virker på menn også.

• 4 måneder senere...
Gjest Fredrik J
Skrevet

Ser siste du skrev var 14.04.2011.

Jeg er en gutt på 23 som har blitt diagnostisert med AS.

og har også sett på dette med Oksytocin.

Fikk du noen gang noe svar om det går ann å få prøve for å dempe sosiale relaterte problemer ved AS?

Skrevet

Ser siste du skrev var 14.04.2011.

Jeg er en gutt på 23 som har blitt diagnostisert med AS.

og har også sett på dette med Oksytocin.

Fikk du noen gang noe svar om det går ann å få prøve for å dempe sosiale relaterte problemer ved AS?

Hei!

Min psykiater driver og undersøker dette, hun har funnet ut at det ikke er godt nok dokumentert og at ved å utskrive det til meg er det utprøvende behandling

Da jeg ønsker dette, sa min psykiater nå at hun skal ta å gjøre noen flere undersøkelser også virket det som om det er mulig.

jeg venter derfor på grønt lys til å prøve oksytocin, virker som om jeg får det snart, og jeg skal så skrive om det her.

Fint at du også har fått med deg dette med olsytocin.

Gjest Fredrik J
Skrevet

Hei!

Min psykiater driver og undersøker dette, hun har funnet ut at det ikke er godt nok dokumentert og at ved å utskrive det til meg er det utprøvende behandling

Da jeg ønsker dette, sa min psykiater nå at hun skal ta å gjøre noen flere undersøkelser også virket det som om det er mulig.

jeg venter derfor på grønt lys til å prøve oksytocin, virker som om jeg får det snart, og jeg skal så skrive om det her.

Fint at du også har fått med deg dette med olsytocin.

Så vidt jeg vet trengs det bare godkjenning fra en lege, "fast legen din" egentlig siden det er ett C preperat. Men da er det legen som tar ansvar for eventuelle bivirkninger. og siden det ikke er blitt gjort noe testing på dette i norge. så skal dem være vrien :)

Skulle heller gjort det slik at legen skriver av seg ansvaret for test av Legemidellet og at man tar selv ansvar for eventuelle virkninger/bivirkninger.

Hvis ingenting blir gjort så vet jo ingen hva det er godt for liksom.

Jeg er for å fremme forskning/testing på eventuelle legemiddel som kan hjelpe til autisme/aspergers syndrome

Skrevet

Så vidt jeg vet trengs det bare godkjenning fra en lege, "fast legen din" egentlig siden det er ett C preperat. Men da er det legen som tar ansvar for eventuelle bivirkninger. og siden det ikke er blitt gjort noe testing på dette i norge. så skal dem være vrien :)

Skulle heller gjort det slik at legen skriver av seg ansvaret for test av Legemidellet og at man tar selv ansvar for eventuelle virkninger/bivirkninger.

Hvis ingenting blir gjort så vet jo ingen hva det er godt for liksom.

Jeg er for å fremme forskning/testing på eventuelle legemiddel som kan hjelpe til autisme/aspergers syndrome

Hei!

Ja enig, syns det er på tide med å prøve ut ting som kan ha effekt på og bedre de sosiale evner/ eller bare gi en litt mere våkenhet/rett fokus.

Jeg har prøvd dette naturlig da jeg var svært bra og mindre autistisk mens jeg var gravid :)

Min psykiater syns dette var meget interessant og derfor virker det som om hun gjerne vil jeg skal få denne utprøvende behandlingen, derfor venter jeg til hun har gjort sine undersøkelser og fått innhentet de tillatelser hun trenger.

:)

Jeg har imidlertid fått prøve sentralstimulerende, de virker på våkenhet, men gjør for mitt vedkommende det sosiale også lettere, et stort minus er : Jeg blir ganske hyper av dem , får ikke sove, og dette er jo ikke bra i lengden. Men det behagelige er at jeg er mer opplagt , jeg blir normalt svært sliten av bare noen få timer ute i verden :)

Gjest Fredrik J
Skrevet

Hei!

Ja enig, syns det er på tide med å prøve ut ting som kan ha effekt på og bedre de sosiale evner/ eller bare gi en litt mere våkenhet/rett fokus.

Jeg har prøvd dette naturlig da jeg var svært bra og mindre autistisk mens jeg var gravid :)

Min psykiater syns dette var meget interessant og derfor virker det som om hun gjerne vil jeg skal få denne utprøvende behandlingen, derfor venter jeg til hun har gjort sine undersøkelser og fått innhentet de tillatelser hun trenger.

:)

Jeg har imidlertid fått prøve sentralstimulerende, de virker på våkenhet, men gjør for mitt vedkommende det sosiale også lettere, et stort minus er : Jeg blir ganske hyper av dem , får ikke sove, og dette er jo ikke bra i lengden. Men det behagelige er at jeg er mer opplagt , jeg blir normalt svært sliten av bare noen få timer ute i verden :)

Vet du eller kan du finne ut akkurat grunnlag for at du har fått sentralstimulerende middler?

Jeg går igjennom noe lunde det samme som deg nå. men har fått beskjed om at eneste måten jeg kan få det er om jeg har en diagnose som tilsier at jeg skal få det.

Jeg blir ikke hyper av sentralstimulerende jeg blir rolig og samlet. tankene går rett fram å ikke i surr. Så jeg skal til differense diagnose for å se om jeg har ADD som tilleggsdiagnose. Psykologen min mener det, men kan ikke sette diagnose pga jeg har Asperger Syndrome og er i voksen alder.

Skrevet

Vet du eller kan du finne ut akkurat grunnlag for at du har fått sentralstimulerende middler?

Jeg går igjennom noe lunde det samme som deg nå. men har fått beskjed om at eneste måten jeg kan få det er om jeg har en diagnose som tilsier at jeg skal få det.

Jeg blir ikke hyper av sentralstimulerende jeg blir rolig og samlet. tankene går rett fram å ikke i surr. Så jeg skal til differense diagnose for å se om jeg har ADD som tilleggsdiagnose. Psykologen min mener det, men kan ikke sette diagnose pga jeg har Asperger Syndrome og er i voksen alder.

Hei!

Ja jeg vet grunnen.

Jeg får det utskrevet fordi jeg syns det sosiale blir lettere, får den oversikten og den våkenheten som fører til at jeg lettere klarer å være sosial.

Jeg har bare asperger syndrom, ikke adhd ikke add, derfor virker de nok litt mer som de ikke skal, mer sånn som for dem med narkolepsi de får det jo også, for å holde seg våkne.

Vet at Tony Attwood på et seminar sa at de utskriver dette også til de med bare asperger syndrom.

Faren ved det er at man kan få behov for å øke/bli avhengig, men jeg kjenner ingen sånn tendens, jeg har dessuten en minimal dose da jeg ikke bruker det hver dag og kun ved behov.

Gjest Fredrik J
Skrevet

Hei!

Ja jeg vet grunnen.

Jeg får det utskrevet fordi jeg syns det sosiale blir lettere, får den oversikten og den våkenheten som fører til at jeg lettere klarer å være sosial.

Jeg har bare asperger syndrom, ikke adhd ikke add, derfor virker de nok litt mer som de ikke skal, mer sånn som for dem med narkolepsi de får det jo også, for å holde seg våkne.

Vet at Tony Attwood på et seminar sa at de utskriver dette også til de med bare asperger syndrom.

Faren ved det er at man kan få behov for å øke/bli avhengig, men jeg kjenner ingen sånn tendens, jeg har dessuten en minimal dose da jeg ikke bruker det hver dag og kun ved behov.

Madelenemie, kan ikke du sende meg en mail på [email protected] så det går ann å sende litt mails utenom forumet her? ser ikke at det går ann å sende mail til brukere på noen måte her.

Skrevet

Madelenemie, kan ikke du sende meg en mail på [email protected] så det går ann å sende litt mails utenom forumet her? ser ikke at det går ann å sende mail til brukere på noen måte her.

Hei!

Det er greit,

fint jeg så dette nå for nå har jeg ikke tid til å gå så mye inn her lenger :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...