Gå til innhold

lærere som ikke takler elever...

Gjest merkelige greier

Anbefalte innlegg

Gjest merkelige greier

Mitt barn går i en klasse hvor det har vært e del uro helt siden 1. klasse. Jeg skal ikke utdype dette noe mer, for det ville blitt en lang historie.

Læreren er en dame på 61 år som er flink med de som er flinke, men som behandler de "slemme" og "dårlige" elevene dårlig.

I dag fortalte barnet mitt (som alltid har vært en snill og hyggelig elev, læreren har omtalt ham som et prakteksemplar av en elev...) at tre av elevene i klassen hadde fått en kopp med godteri hver fordi de hadde vært flinke. Dette mener jeg ikke skaper annet enn issnøye og misunnelse noe mitt barn gav sterkt uttrykk for. Han syns det var urettferdig for h*n syntes også at h*n hadde vært flink.

De går på en PALS skole og får brakort og dette burde læreren bruke i alle situasjoner. brakort er noe alle elevene tjener på. Når klassen har oppnådd et visst antall brakort får de en felles belønning. (lekesefri, vafler, frileik osv.)

Jeg lurer på hva dere syns om å belønne flinke elever med godteri på skolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest merkelige greier

Høres helt på trynet ut spør du meg.

Ja, det syns jeg også. Måtte bare høre om det var bare meg som syns det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest merkelige greier

Hva er en PALS-skole?

En pals skole er en skole hvor lærerne ikke skal straffe dårlig oppførsel, men belønne og rose god oppførsel. Veldig enkelt fortalt da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Belønning til noen få elever på denne måten her er uansett en meget misforstått måte å leke PALS på. Ikke det at jeg er noen ekspert, men dette må da være omtrent side 2 i boka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest hermine grang

hadde det ikke vært for at min datters lærer er gått av med pensjon, så ville jeg trodd det var samme lærer du snakket om. ta dette opp med lærer/rektor så fort som mulig. min datter var også den "perfekte", og lærerinnen sa mange ganger i klassen: hadde bare alle vært som "solveig" så hadde vi hatt det fint i klassen. resultatet, grunnet lærerens måte å forgude min datter og andre ting, så er min datter nå utfrøset fra resten av kladden. hun har kun en venn, og dessverre er denne vennen mye syk , så min datter blir gående alene i hvert friminutt. det er i de siste årene det har gått opp for meg at læreren gjorde en stor tabbe, og det er dessverre for sent for meg å gripe inn. gjør det, mens det ennå er tid!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hermine grang

hadde det ikke vært for at min datters lærer er gått av med pensjon, så ville jeg trodd det var samme lærer du snakket om. ta dette opp med lærer/rektor så fort som mulig. min datter var også den "perfekte", og lærerinnen sa mange ganger i klassen: hadde bare alle vært som "solveig" så hadde vi hatt det fint i klassen. resultatet, grunnet lærerens måte å forgude min datter og andre ting, så er min datter nå utfrøset fra resten av kladden. hun har kun en venn, og dessverre er denne vennen mye syk , så min datter blir gående alene i hvert friminutt. det er i de siste årene det har gått opp for meg at læreren gjorde en stor tabbe, og det er dessverre for sent for meg å gripe inn. gjør det, mens det ennå er tid!

ikke "kladden" men klassen....sent nå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest var shy

Vi hadde selv en sånn lærer, og vi snille, stille elevene fikk bedre behandling enn de som var litt viltrere... dette førte jo til at vi snille ble mobbet og utfryst fra de andre,

de mente vi smisket og var yndlingselevene. Vi gjorde jo ikke det, vi var snille og beskjedne og turte ikke gjøre annet enn hva læreren sa...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde virkelig mislikt at en lærer hadde gitt noen elever godteri på skolen! Tror rett og slett jeg hadde mislikt det så sterkt at jeg hadde tatt det opp med læreren rimelig fort.

PALS er jo noe annet. Er ikke så voldsomt begeistret for det heller (barna mine går også på PALS-skole), men der er det i alle fall felles belønning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi de hadde "vært flinke"? Skolen kan ikke belønne elever med ekstrapremier fordi de er flinke, de er der jo for å prestere. Hadde de gjort det bra på en prøve, latt være å bråke eller hjulpet vaktmesteren? En lærer som belønner elever for å ikke lage vanskeligheter, tror jeg lager ris til egen bak.

Jeg tror PALS må være vanskelig å forstå, jeg synes jeg har lest flere merkelige varianter av det systemet. Det er forskjell på menneskebarn og valper. Å la et lite antall elever bli belønnet (for en prestasjon som ikke er noe helt spesielt?) mens resten av klassen ser misunnelig på, håper jeg ikke er del av noe fast opplegg. Man trenger ikke være atferdsforsker for å skjønne at det kan få negative følger.

I utgangspunktet er det ingen fornuftig grunn til å bruke godteri som premie på skolen. Den typen belønning kan til nød brukes i situasjoner av typen "uhøytidelig quiz siste dag før ferien" eller ved en konkurranse på tur. (Jeg er ikke fanatisk mot godteri, men skolen bør finne andre måter å framheve elevers prestasjoner på.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest merkelige greier

Fordi de hadde "vært flinke"? Skolen kan ikke belønne elever med ekstrapremier fordi de er flinke, de er der jo for å prestere. Hadde de gjort det bra på en prøve, latt være å bråke eller hjulpet vaktmesteren? En lærer som belønner elever for å ikke lage vanskeligheter, tror jeg lager ris til egen bak.

Jeg tror PALS må være vanskelig å forstå, jeg synes jeg har lest flere merkelige varianter av det systemet. Det er forskjell på menneskebarn og valper. Å la et lite antall elever bli belønnet (for en prestasjon som ikke er noe helt spesielt?) mens resten av klassen ser misunnelig på, håper jeg ikke er del av noe fast opplegg. Man trenger ikke være atferdsforsker for å skjønne at det kan få negative følger.

I utgangspunktet er det ingen fornuftig grunn til å bruke godteri som premie på skolen. Den typen belønning kan til nød brukes i situasjoner av typen "uhøytidelig quiz siste dag før ferien" eller ved en konkurranse på tur. (Jeg er ikke fanatisk mot godteri, men skolen bør finne andre måter å framheve elevers prestasjoner på.)

Men dette med godteri er ikke pals. dette r noe denne gamle læreren har funnet på å bruke i et desperat forsøk på å oppnå ro og orden i klassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men dette med godteri er ikke pals. dette r noe denne gamle læreren har funnet på å bruke i et desperat forsøk på å oppnå ro og orden i klassen.

Jeg tror hun lager ris til egen bak hvis hun begynner å premiere for å oppføre seg ordentlig. Det skal jo ikke være noe ekstraordinært med det.

Dessuten finnes det andre og langt bedre belønningsmåter enn å servere godteri, hvis det er noen som virkelig bør premieres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest merkelige greier

Jeg tror hun lager ris til egen bak hvis hun begynner å premiere for å oppføre seg ordentlig. Det skal jo ikke være noe ekstraordinært med det.

Dessuten finnes det andre og langt bedre belønningsmåter enn å servere godteri, hvis det er noen som virkelig bør premieres.

Nemlig!! Dette godteriet skaper bare misunnelse og splid. Kjenner selv at jeg blir opprørsk og har lyst å lage trøbbel..

Mitt barn har som jeg skrev, alltid vært et prakteksemplar av en elev. Nå i det siste har jeg skjønt at han har begynt å prate, prate mye i timene og i forrige uke fikk han med lapp om at han hadde vært med på å skape en del uro i klassen den siste tiden. HURRA, tenkte vi som foreldre, han er normal ;-) De som hadde gjort dette, det var 9 stk, fikk ikke vanlig undervisning, men ble straffet med å måtte lære seg 3 sider i RLE hjemme til neste dag. Jeg blir så oppgitt og provosert av dette og jeg akter å sende et anonymt brev til rektor. Står jeg frem vil det bare gå utover mitt barn og det vil jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nemlig!! Dette godteriet skaper bare misunnelse og splid. Kjenner selv at jeg blir opprørsk og har lyst å lage trøbbel..

Mitt barn har som jeg skrev, alltid vært et prakteksemplar av en elev. Nå i det siste har jeg skjønt at han har begynt å prate, prate mye i timene og i forrige uke fikk han med lapp om at han hadde vært med på å skape en del uro i klassen den siste tiden. HURRA, tenkte vi som foreldre, han er normal ;-) De som hadde gjort dette, det var 9 stk, fikk ikke vanlig undervisning, men ble straffet med å måtte lære seg 3 sider i RLE hjemme til neste dag. Jeg blir så oppgitt og provosert av dette og jeg akter å sende et anonymt brev til rektor. Står jeg frem vil det bare gå utover mitt barn og det vil jeg ikke.

Hvis det skal sje noen varige endringer, tror jeg at du blir nødt til å ta dette opp personlig og ikke anonymt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jacoba

Jeg kjenner ikke skolesystemet du snakker om, men slik behandler man da heller ikke egne barn - altså belønner med premie for helt opplagt god oppførsel.

Dette ville jeg overhodet ikke godtatt, håper rektor er av en annen oppfatning enn denne læreren, for dette må du gå il topps med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest merkelige greier

Jeg kjenner ikke skolesystemet du snakker om, men slik behandler man da heller ikke egne barn - altså belønner med premie for helt opplagt god oppførsel.

Dette ville jeg overhodet ikke godtatt, håper rektor er av en annen oppfatning enn denne læreren, for dette må du gå il topps med.

Denne læreren og rektor er gode venner..... desverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...