Gå til innhold

Magetrøbbel

Gjest Shira :o)

Anbefalte innlegg

Nå har guttungen (på straks 10 år) strevd med magen i flere uker. Så nå må jeg høre om noen dolere har erfaring.

Det kniper i magen, takvise smerter. I snitt 4-5 ganger daglig. Noen ganger er det aktivitetsutløst, andre ganger ikke, men aktivitet forverre det helt klart.

Nytt symptom nå siste uka er diare. Typisk en tømming på ettermiddag/kveld.

Først trodde jeg det var fordi han spiste is, men så har han denne tømmingen selv om jeg kuttet is og melk. Jeg har ikke satt i gang md melkefri diett enda, barnelegen mente at det var svært liten sannsynlighet for at han ble bedre av det, men at avgjørelsen var vår.

Han er sjekket på sykehus hos barnelege. Forstoppelse er det ikke. Vi gjorde jo gutten veldig dårlig pga avføringsmidler etter råd fra almennlege. Sjekket med røntgen, ikke noe tegn på forstoppelse.

Han har tatt alt av blodprøver og avføringsprøver. Alt er fint.

Tatt UL av hele buken, alt så normalt ut.

Har hatt regime på tømming av blæra nå i noen uker. Samt at fast dorutine en halvtime etter inntak av middag.

Ikke noe bedring, samt at diare har kommet.

Noen som har vært borti noe slikt? Jeg spurte barnelegen om det kunne være muskulært, det kunne det jo, men slike symptom var veldig vanskelige sa han, det er jo det, men det er slitsomt for gutten så jeg er jo ute etter svar.

Er det noen som har laktoseintolerante barn? Hvordan arter det seg? Andre intoleranser? Skal ikke slikt vises på prøver?

Jeg kan ringe barnelegen når jeg vil, når jeg mener at nok er nok. Det er jo nok, men samtidig så har vi jo testet han i hytt og pine nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sønnen min har såkalt genetisk laktoseintoleranse, det måtte en spesiell blodprøve til for å bekrefte det. Han er 13 år nå og er bedre i magen enn da han var midre. Da var det stadig diare og magesmerter og gjerne i forbindesle med aktivitet. Vi kjøret laktosefritt kosthold noen år men det ga ikke så mye bedring. Nå kjenner han selv hva han bør og ikke bør spise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sønnen min har såkalt genetisk laktoseintoleranse, det måtte en spesiell blodprøve til for å bekrefte det. Han er 13 år nå og er bedre i magen enn da han var midre. Da var det stadig diare og magesmerter og gjerne i forbindesle med aktivitet. Vi kjøret laktosefritt kosthold noen år men det ga ikke så mye bedring. Nå kjenner han selv hva han bør og ikke bør spise.

Noterer meg det.

Nå ringte skolen, han var skikkelig dårlig og måtte hjem. Det er ikke trivselsrelatert, så vi må nøste videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minstemann har vært sånn siden han var baby. Han har tatt prøve for cøliaki og det hadde han ikke, men jeg tror han er litt laktoseintolerent. Ingen av mine har tålt noe særlig melk, de tåler i mat og jeg tåler i kaffen, men det skjærer seg når minstemann spiser is eller drikker flere glass med sjokolademelk. Det er litt forskjelllig hvor mye og hva vi tåler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest cøliaker

Han kan ha cøliaki/glutenallergi selv om det ikke slår ut på blodprøvene. Det må dessverre gastroskopi til for å få et skikkelig svar på om det er cøliaki (biopsi av tynntarmveggen), og det er nok ikke gøy for en tass på 10 år.. :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minstemann har vært sånn siden han var baby. Han har tatt prøve for cøliaki og det hadde han ikke, men jeg tror han er litt laktoseintolerent. Ingen av mine har tålt noe særlig melk, de tåler i mat og jeg tåler i kaffen, men det skjærer seg når minstemann spiser is eller drikker flere glass med sjokolademelk. Det er litt forskjelllig hvor mye og hva vi tåler.

Får de også slike takvise smerter da?

Vi har jo lite rene melkeprodukter, det er kun is i ny og ne, så det kan være det altså, men samtidig så stemmer det ikke helt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Han kan ha cøliaki/glutenallergi selv om det ikke slår ut på blodprøvene. Det må dessverre gastroskopi til for å få et skikkelig svar på om det er cøliaki (biopsi av tynntarmveggen), og det er nok ikke gøy for en tass på 10 år.. :-(

Han kan det ja?

For jeg spurte legen nemlig, for jeg var 99% sikker på at jeg hadde lest her inne at det ikke alltid kom frem på blodprøver. Legen derimot sa at joda, en blodprøve gav klart svar.

Da har jeg det i bakhodet. Gastroscopi er jo aldri moro, men barn får jo narkose eller dormikum, men vi gjør det ikke unødvendig, samtidig må vi snart finne noen svar, det går utover så mye for han. Vi skal til barneleg igjen på tirsdag, det er en lege som virkelig følger opp, vi er heldige der!

Takk for svar. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[quote name=Shira :o)' timestamp='1302890887' post='4562889]

Får de også slike takvise smerter da?

Vi har jo lite rene melkeprodukter, det er kun is i ny og ne, så det kan være det altså, men samtidig så stemmer det ikke helt.

Dattera mi fikk i hvert fall det. Han minste sier så lite, jo han eldste klaget også. Jeg tror de slet med mye luft også og det gjorde jeg da jeg vokste opp også. De har fått noen fine kapsler mot luft som heter I....et eller annet på apotektet. Jeg skal sjekke etterpå.

Som du helt sikkert vet så er luft i magen vondt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest cøliaker

[quote name=Shira :o)' timestamp='1302891030' post='4562890]

Han kan det ja?

For jeg spurte legen nemlig, for jeg var 99% sikker på at jeg hadde lest her inne at det ikke alltid kom frem på blodprøver. Legen derimot sa at joda, en blodprøve gav klart svar.

Da har jeg det i bakhodet. Gastroscopi er jo aldri moro, men barn får jo narkose eller dormikum, men vi gjør det ikke unødvendig, samtidig må vi snart finne noen svar, det går utover så mye for han. Vi skal til barneleg igjen på tirsdag, det er en lege som virkelig følger opp, vi er heldige der!

Takk for svar. :o)

''Dersom blodprøven er negativ og det fremdeles er sterk mistanke om cøliaki, vil legen henvise deg til en spesialist i mage- og tarmsykdommer.''

http://www.lommelegen.no/320746/coliaki

Håper dere finner ut av dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dattera mi fikk i hvert fall det. Han minste sier så lite, jo han eldste klaget også. Jeg tror de slet med mye luft også og det gjorde jeg da jeg vokste opp også. De har fått noen fine kapsler mot luft som heter I....et eller annet på apotektet. Jeg skal sjekke etterpå.

Som du helt sikkert vet så er luft i magen vondt.

''Som du helt sikkert vet så er luft i magen vondt.

''

He he, jeg tror jeg vet det ja med flere interne prolaps i tarmen ;o)

Jeg får det ikke helt til å stemme med rene luftsmerter. Jeg er selvsagt oppmerksom på det, siden jeg sliter så mye med det selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Dersom blodprøven er negativ og det fremdeles er sterk mistanke om cøliaki, vil legen henvise deg til en spesialist i mage- og tarmsykdommer.''

http://www.lommelegen.no/320746/coliaki

Håper dere finner ut av dette!

Takk! :o)

Vi driver å nøster, magesmerter er jo ganske vanskelig sånn sett, men nå har jo det kommet ett nytt symptom med diare på kveld.

Jeg kommer nok til å ta det opp med legen tror jeg, han er veldig OK å diskutere ting med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[quote name=Shira :o)' timestamp='1302892481' post='4562896]

''Som du helt sikkert vet så er luft i magen vondt.

''

He he, jeg tror jeg vet det ja med flere interne prolaps i tarmen ;o)

Jeg får det ikke helt til å stemme med rene luftsmerter. Jeg er selvsagt oppmerksom på det, siden jeg sliter så mye med det selv.

Hehe. vi her i huset har hatt diare, luft i magen og magekramper og det har gitt seg hvis vi har vært forsiktig med melk. Jeg hadde alltid vondt i magen og diare som barn og skjønte det ikke på eldstemann før jeg fikk dattera mi og da kom det berømte lyset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe. vi her i huset har hatt diare, luft i magen og magekramper og det har gitt seg hvis vi har vært forsiktig med melk. Jeg hadde alltid vondt i magen og diare som barn og skjønte det ikke på eldstemann før jeg fikk dattera mi og da kom det berømte lyset.

Ikke alt man skal skjønne med en gang. :o)

Nå er jeg jo ganske oppdatert på alt slikt, men jeg er rådvill med han nå altså, jeg har jo tatt bort, lagt til, passet på, men han har det ikke bra.

Barnelegen liker jo meg da, da jeg er obs på blære, vet hva alle avføringsprøvene er til, blodprøvene, he he, trenger lite forklaringer. Og når han skulle ta UL og legen forklarte, sier gutten at han trengte ikke info for mammaen hans tok UL hele tiden og han var med han, så han visste. He he.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[quote name=Shira :o)' timestamp='1302893425' post='4562904]

Ikke alt man skal skjønne med en gang. :o)

Nå er jeg jo ganske oppdatert på alt slikt, men jeg er rådvill med han nå altså, jeg har jo tatt bort, lagt til, passet på, men han har det ikke bra.

Barnelegen liker jo meg da, da jeg er obs på blære, vet hva alle avføringsprøvene er til, blodprøvene, he he, trenger lite forklaringer. Og når han skulle ta UL og legen forklarte, sier gutten at han trengte ikke info for mammaen hans tok UL hele tiden og han var med han, så han visste. He he.

Jeg slet med å få minstemann til å la være og drikke melk og spise is, ikke så enkelt da de er 13 år, men så fant han ut at han fikk kviser av det også og da var det gjort. Han begynte med å kaste opp da han var 3 uker gammel og siden har det ballet seg på og ingen har brydd seg om det.

Jeg sendte laktuseredusert melk til ham i barnehagen, men da ingen av de ansatte visste hva det betydde så fikk han vanlig melk. Han har ikke fått melk på skolen, "stakkers", de ga ham melk hvis det var noen igjen samtidig som de sendte ham hjem hvis han kastet opp og hadde vondt i magen. Han gikk i kjøleskapet og tok melk sjøl, nei, det var vanskelig for han skjønte ikke sammenhengen. Men nå går det bra for første gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slet med å få minstemann til å la være og drikke melk og spise is, ikke så enkelt da de er 13 år, men så fant han ut at han fikk kviser av det også og da var det gjort. Han begynte med å kaste opp da han var 3 uker gammel og siden har det ballet seg på og ingen har brydd seg om det.

Jeg sendte laktuseredusert melk til ham i barnehagen, men da ingen av de ansatte visste hva det betydde så fikk han vanlig melk. Han har ikke fått melk på skolen, "stakkers", de ga ham melk hvis det var noen igjen samtidig som de sendte ham hjem hvis han kastet opp og hadde vondt i magen. Han gikk i kjøleskapet og tok melk sjøl, nei, det var vanskelig for han skjønte ikke sammenhengen. Men nå går det bra for første gang.

Vi har hatt periodevis oppkast her, men her var det kunstige søtningstoff som trigget det.

Guttungen rører ikke noe dersom jeg sier at vi ikke skal, han er vokst opp med meg så han vet jo gangen i det å ikke tåle noe. Han er veldig grei slik. Så har han en i klassen som er laktoseintolerant, så det er jo ikke noe nytt sånn sett heller. Samt at bestemoren hans ikke tåler gluten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dattera vår hadde i en periode takvise magesmerter. Veldig smertefullt. Legene fant ingen forklaring på hva det kom av. Min mor derimot kjente seg igjen i hva hun opplevde, og mente at det kunne være magekatarr. Vi fulgte kostholdsrådene mot magekatarr, og da ble hun bedre.

De voldsomme smertene har hun ikke hatt siden, men får av og til vondt i magen hvis hun spiser tilsetningsstoffer(f.eks godteri), konserveringsmiddel(spesielt saft og syltetøy) og usunn mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dattera vår hadde i en periode takvise magesmerter. Veldig smertefullt. Legene fant ingen forklaring på hva det kom av. Min mor derimot kjente seg igjen i hva hun opplevde, og mente at det kunne være magekatarr. Vi fulgte kostholdsrådene mot magekatarr, og da ble hun bedre.

De voldsomme smertene har hun ikke hatt siden, men får av og til vondt i magen hvis hun spiser tilsetningsstoffer(f.eks godteri), konserveringsmiddel(spesielt saft og syltetøy) og usunn mat.

Faren hans sliter periodevis med magekatarr, han opplever dog smertene litt annerledes, men jeg tror ikke det er noen fasit helt her på selve smerteopplevelsen.

Kunstig vet vi fra før at han reagerer på, så det får han lite av.

Faren opplever ikke bedring eller forverring med mat. Hm, jeg skal jammen nevne dette for legen, vi skal dit på tirsdag.

Takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[quote name=Shira :o)' timestamp='1302902377' post='4562974]

Faren hans sliter periodevis med magekatarr, han opplever dog smertene litt annerledes, men jeg tror ikke det er noen fasit helt her på selve smerteopplevelsen.

Kunstig vet vi fra før at han reagerer på, så det får han lite av.

Faren opplever ikke bedring eller forverring med mat. Hm, jeg skal jammen nevne dette for legen, vi skal dit på tirsdag.

Takk for svar!

Det som vi i første omgang gjorde da min mor mistenkte magekatarr var å unngå stekt mat, sterk mat, og brun saus. Hun fikk også loff istedet for grovt brød. Man skulle ikke tro at loff var bedre for magen enn grovt brød, men i dette tilfelle var det det. Hun har faktisk ennå problemer med å spise veldig grovt brød. Det får hun fort vondt i magen av, men kneip eller lettere grove brød går greit til vanlig. + at vi kuttet ut kunstige ting.

Lykke til, og god bedring til gutten din!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som vi i første omgang gjorde da min mor mistenkte magekatarr var å unngå stekt mat, sterk mat, og brun saus. Hun fikk også loff istedet for grovt brød. Man skulle ikke tro at loff var bedre for magen enn grovt brød, men i dette tilfelle var det det. Hun har faktisk ennå problemer med å spise veldig grovt brød. Det får hun fort vondt i magen av, men kneip eller lettere grove brød går greit til vanlig. + at vi kuttet ut kunstige ting.

Lykke til, og god bedring til gutten din!

Han kan få spise min mat en stund, jeg spiser slikt magevennlig, loff, pasta osv (jeg har herpet tarmsystem og tåler ikke fiber osv).

For han har jo selvsagt fått mye mer fiberrik mat enn hva jeg spiser. Kunstig er det lite av her hjemme, i hovedsak pga meg, men de andre vil ikke ha det heller, og guttungen har reagert på det.

Nå kom jeg på at lillesøsteren min slet med magekatarr i 13-årsalderen. At jeg ikke har tenkt på det før!

Tusen takk igjen for svar og god bedringønske. Han er fin akkurat nå, men det svinger så veldig, men det opplevde faren hans også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...