Gå til innhold

Underlivet etter fødsel

Anonym 82

Anbefalte innlegg

Jepp, ekkelt tema kanskje, men jeg er litt skremt, og håper noen av dere kan svare...

Jeg fødte en gutt for snart tre uker siden. Sydde litt etterpå, men har ikke hatt noe særlig vondt før nå. Nå gjør det plutselig ganske vondt. Så da mannet jeg meg opp til å titte med et speil.

Der jeg er sydd ser jeg ingenting galt, annet enn et lite "hull" der hun har begynnt å sy... Hun har sydd på langs langs den ene indre kjønnsleppen, helt frem mot klitoris. Vel, dette ser i utgangspunktet greit ut, men det var noe annet som skremte meg mer.

Området ved urinrøret og skjedeåpningen er nemlig veldig hovent. Urinrøret er veldig "åpent" på en måte, og skjedeåpningen er ingen åpning lenger. Det vil si at man ser ikke noen skjede, det er tett på en måte. Det kan sikkert være at det er så hovent, men jeg er jo redd det er noe som har "kollapset" inni der og er på vei ut... Hvordan ser jeg forskjell på det? Og hvor fort bør jeg få det sjekket ut hvis jeg bør det? Det er så ømt enda, at jeg har ikke lyst på noen undersøkelse enda...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå har ikke jeg kikket der nede etter fødslene mine, men en legevenninne har fortalt at det ser "helt forjævlig ut" de første ukene etter fødsel. Men når kvinnen komer på 6 ukers kontroll, så har alt ordnet seg.

Om du virkelig er bekymret, så synes jeg du skal ta kontakt med føden eller legen din. Om du forteller at det fremdeles er veldig ømt, så tar de nok hensyn til det.

Om du tror ting er så greit at det kan vente til du skal på kontroll, så gjør du det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være en liten verk i såret. Mulig at det vil bli bedre om du sitter med stasen i medisinsk grønnsåpevann 15 minutter 2 x daglig. Jeg fikk to sting og de ble litt verkete. Grønnsåpevann på ordre fra jordmor og så ble det helt fint igjen. ;0) Men uansett hva du gjør så må du få lege/gyn/jordmor til å ta en titt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tre uker er ikke lang tid. Det er slett ikke rart at det ser annerledes og underlig ut, det er heller ikke rart at det er ømt. Med mindre det skulle forverre seg og bli "uutholdelig" så hadde nok jeg tatt det helt med ro! Ingen grunn til å mase og henge på tråden til lege og fødeavd. Grønnsåpebad syns jeg høres ut som en god ide. Tenk så mye som skal gro og komme på plass igjen etter en fødsel, man kan jo ikke vente at alt skjer på en gang. Du skal på seksukerskontroll, og da får du en grundig sjekk i systemet og kan spørre om alt du lurer på.

Med mindre det blir en forverring syns jeg du skal ta det helt rolig jeg.

Gratulerer med baby! Ønsker deg en fin barseltid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg kikket der nede etter fødslene mine, men en legevenninne har fortalt at det ser "helt forjævlig ut" de første ukene etter fødsel. Men når kvinnen komer på 6 ukers kontroll, så har alt ordnet seg.

Om du virkelig er bekymret, så synes jeg du skal ta kontakt med føden eller legen din. Om du forteller at det fremdeles er veldig ømt, så tar de nok hensyn til det.

Om du tror ting er så greit at det kan vente til du skal på kontroll, så gjør du det.

He he, sært som det høres ut, så er din venns ord faktisk en trøst akkurat nå;-)

Jeg er egentlig ikke kjempebekymret, så da venter jeg nok og ser an til 6ukerskontrollen. Husker nemlig at jeg tittet etter forrige fødsel også, men da hadde det gått ca 7 uker. Da så alt "normalt" ut... Og hvis det er så at noe skulle være feil inni der, så er det vel lite sansynlig at det blir værre? Eller at det haster med å få gjort noe med det.

Jepp, litt beroliget nå - takk:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan være en liten verk i såret. Mulig at det vil bli bedre om du sitter med stasen i medisinsk grønnsåpevann 15 minutter 2 x daglig. Jeg fikk to sting og de ble litt verkete. Grønnsåpevann på ordre fra jordmor og så ble det helt fint igjen. ;0) Men uansett hva du gjør så må du få lege/gyn/jordmor til å ta en titt.

Ja, jeg tok et grønnsåpebad ista faktisk. Måtte det etter fødselen til datteren min også, da jeg fikk et gnagsår fra det ene stinget. Da var det 20 min ganger 3 pr døgn faktisk... Godt tips, og det skal jeg gjøre nå, for det "hullet" kan nok være starten på en liten betennelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tre uker er ikke lang tid. Det er slett ikke rart at det ser annerledes og underlig ut, det er heller ikke rart at det er ømt. Med mindre det skulle forverre seg og bli "uutholdelig" så hadde nok jeg tatt det helt med ro! Ingen grunn til å mase og henge på tråden til lege og fødeavd. Grønnsåpebad syns jeg høres ut som en god ide. Tenk så mye som skal gro og komme på plass igjen etter en fødsel, man kan jo ikke vente at alt skjer på en gang. Du skal på seksukerskontroll, og da får du en grundig sjekk i systemet og kan spørre om alt du lurer på.

Med mindre det blir en forverring syns jeg du skal ta det helt rolig jeg.

Gratulerer med baby! Ønsker deg en fin barseltid.

Tror ikke min lege foretar en GU hvis jeg ikke ber om det, ved 6ukerskontrollen. Men det kan jeg jo bare gjøre... Har blitt beroliget nok nå til at jeg velger å se det an noen uker til. Smerten er ikke uutholdelig, og kommer uansett ikke fra det området som så værst ut, så det kan jeg leve med:-)

Grønnsåpebad har jeg allerede startet med, da jeg fikk tips om dette etter min forrige fødsel også.

Takk for svar:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville kontaktet lege eller føden jeg og bedt om en sjekk/spurt om råd...

Ved du, nå blei jeg litt beroliget av alle svarene her, så jeg vil nok se det an et par uker til. Men jeg kommer garantert til å be om en GU på 6ukerskontrollen! Mulig ting har kommet litt på plass innen det, også er det nok mindre ømt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke uttale meg om hvorvidt noe er galt hos deg, men kan bare signere på at det så helt forjævlig ut hos meg også, jeg sjekket med et speil. Tiden etter fødselen pga stingene var nesten verre enn selve fødselen.

Jeg var nesten helt sikker på at jeg aldri noen gang ville klare å gjennomføre et samleie igjen.....

På 6-ukers kontrollen var jeg fortsatt ganske øm og det var stramt rundt stingene.

Nå er dette flere år siden, det kom et barn til etter det, og alt er helt ok der nede, så jeg regner med at dette går seg til hos deg også.

Det skal være rutine å gjennomføre GU på 6-ukerskontrollen, da det er flere ting de sjekker der nede/inni også, så be uansett om det hvis legen ikke gjør det automatisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke min lege foretar en GU hvis jeg ikke ber om det, ved 6ukerskontrollen. Men det kan jeg jo bare gjøre... Har blitt beroliget nok nå til at jeg velger å se det an noen uker til. Smerten er ikke uutholdelig, og kommer uansett ikke fra det området som så værst ut, så det kan jeg leve med:-)

Grønnsåpebad har jeg allerede startet med, da jeg fikk tips om dette etter min forrige fødsel også.

Takk for svar:-)

''Tror ikke min lege foretar en GU hvis jeg ikke ber om det, ved 6ukerskontrollen. Men det kan jeg jo bare gjøre...''

Er ikke dette standard prosedyre på 6-ukerskontrollen, da? Viss ikke, må du be om det.

Du har fått mange gode svar, og jeg har ikke annet å tilføye enn at du bør kontakte lege dersom du mistenker en infeksjon. Resten kan sikkert vente til kontrollen.

Kos deg med det lille mirakelet, og nyt barseltida som går så alt for fort :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Tror ikke min lege foretar en GU hvis jeg ikke ber om det, ved 6ukerskontrollen. Men det kan jeg jo bare gjøre...''

Er ikke dette standard prosedyre på 6-ukerskontrollen, da? Viss ikke, må du be om det.

Du har fått mange gode svar, og jeg har ikke annet å tilføye enn at du bør kontakte lege dersom du mistenker en infeksjon. Resten kan sikkert vente til kontrollen.

Kos deg med det lille mirakelet, og nyt barseltida som går så alt for fort :-)

Det er egentlig standard tror jeg, men jeg fikk ikke GU forrige gang. Nå har jeg ny lege, men fikk beskjed da jeg bestilte timen, om at jeg ikke trengte GU hvis jeg ikke ønsket det selv.

Rart i grunnen, jeg blir 29 år, har født to barn, men hadde ikke hatt noen GU dersom jeg ikke hadde insistert på det da jeg var 3 mnd på vei denne gangen, enda jeg for flere år siden begynte å snakke med legen min om celleprøve da både min mor og min søster har vært operert for celleforandringer. Er det noe med blyge småbyleger tro?

Jeg er usikker ang infeksjon, men skal prøve grønnsåpebad noen dager først tenkte jeg.

Takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg turte ikke engang å sjekke hvordan jeg så ut der nede før det hadde tatt maaaaange uker fordi jeg var sikker på jeg var helt maltraktert ;)

Tre barn har kommet ut der og jeg ser helt normal ut idag, så jeg tror du skal gi dette litt tid :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Flere barn her og :)

Så lenge du ikke har "unormale" smerter ol så hadde jeg bare latt dette bero til 6 ukers kontrollen. Der skal de jo sjekke og finne ut om alt er som det bør være. At du ser "rar" ut nå er jammen ikke rart, all den juling det stakkars underlivet får under en fødsel.

Du kommer helt sikkert til å bli helt normal igjen du som de aller fleste andre, etter en fødsel. Har hørt at det tar opptil to hele år før kroppen har tatt seg helt inn til det normale igjen etter en fødsel. Du vil da bli "normal" leeeeenge før det, men det sier sitt om hvor stort et svangerskap og fødsel er for kroppen vår.

Så ta ting med ro, og avvent til 6 ukerskontrollen. Er du svært egnstelig, har veldig vondt el så kontakter du primærlegen din, jordmor på helsestasjonen el :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med ny baby! :o) Synes ikke det er lenge siden jenta di var baby jeg. :o)

Jeg ville også sett det an i noen uker til, men dersom du får store smerter og/eller illeluktende utflod så er det rett til lege! Det falt meg aldri inn å sjekke hvordan jeg så ut nedentil etter fødslene så jeg aner ikke hva som er normalt, men vanligvis har man jo fått real rundjuling så det er ikke så rart om man ser mørbanket ut. :o)

Selv opplevde jeg blærefremfall etter den andre fødselen, men det kan vi komme tilbake til dersom noe slikt har skjedd hos deg, ingen grunn til å tro det foreløbig. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he, sært som det høres ut, så er din venns ord faktisk en trøst akkurat nå;-)

Jeg er egentlig ikke kjempebekymret, så da venter jeg nok og ser an til 6ukerskontrollen. Husker nemlig at jeg tittet etter forrige fødsel også, men da hadde det gått ca 7 uker. Da så alt "normalt" ut... Og hvis det er så at noe skulle være feil inni der, så er det vel lite sansynlig at det blir værre? Eller at det haster med å få gjort noe med det.

Jepp, litt beroliget nå - takk:-)

Så bra at du ble litt beroliget :) Jeg tenker også at om det er noe som må gjøres noe med, så haster det uansett ikke. For du har ikke problemer med vannlating eller avføring, ikke sant? (Sånn rent bortsett fra litt mindre kontroll med strålen osv. da, som er helt normalt.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Så bra at du ble litt beroliget :) Jeg tenker også at om det er noe som må gjøres noe med, så haster det uansett ikke. For du har ikke problemer med vannlating eller avføring, ikke sant? (Sånn rent bortsett fra litt mindre kontroll med strålen osv. da, som er helt normalt.)

Nei, ingen problemer med kontrollen på slikt heldigvis:-) Nå venter jeg på 6ukerskontrollen, har ikke turt å titte siden sist;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke uttale meg om hvorvidt noe er galt hos deg, men kan bare signere på at det så helt forjævlig ut hos meg også, jeg sjekket med et speil. Tiden etter fødselen pga stingene var nesten verre enn selve fødselen.

Jeg var nesten helt sikker på at jeg aldri noen gang ville klare å gjennomføre et samleie igjen.....

På 6-ukers kontrollen var jeg fortsatt ganske øm og det var stramt rundt stingene.

Nå er dette flere år siden, det kom et barn til etter det, og alt er helt ok der nede, så jeg regner med at dette går seg til hos deg også.

Det skal være rutine å gjennomføre GU på 6-ukerskontrollen, da det er flere ting de sjekker der nede/inni også, så be uansett om det hvis legen ikke gjør det automatisk.

Sært nok er det trøst i det du sier, om at det ser ille ut hos andre også! Jeg har ikke turt å titte siden sist, men ber om en GU ved 6ukerskontrollen ja!

Jeg har også født før, men da tittet jeg ikke før ved ca 7 uker, og da så alt "normalt" ut - satser på at det går den veien nå også:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg turte ikke engang å sjekke hvordan jeg så ut der nede før det hadde tatt maaaaange uker fordi jeg var sikker på jeg var helt maltraktert ;)

Tre barn har kommet ut der og jeg ser helt normal ut idag, så jeg tror du skal gi dette litt tid :)

Jepp, har kommet frem til det jeg også - at jeg lar det bero frem til 6ukerskontrollen. Stingene har gått nå, og da har vondtene blitt mindre også. Jeg har ikke våget meg til å titte mer, men er nok litt beroliget etter svarene deres:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge du ikke har "unormale" smerter ol så hadde jeg bare latt dette bero til 6 ukers kontrollen. Der skal de jo sjekke og finne ut om alt er som det bør være. At du ser "rar" ut nå er jammen ikke rart, all den juling det stakkars underlivet får under en fødsel.

Du kommer helt sikkert til å bli helt normal igjen du som de aller fleste andre, etter en fødsel. Har hørt at det tar opptil to hele år før kroppen har tatt seg helt inn til det normale igjen etter en fødsel. Du vil da bli "normal" leeeeenge før det, men det sier sitt om hvor stort et svangerskap og fødsel er for kroppen vår.

Så ta ting med ro, og avvent til 6 ukerskontrollen. Er du svært egnstelig, har veldig vondt el så kontakter du primærlegen din, jordmor på helsestasjonen el :)

Det er sant det du sier - men jammen skummelt å se seg selv så "messed up"! Men svarene her har beroliget meg litt heldigvis, og jeg venter på 6ukerskontrollen:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...