Gå til innhold

Ferie med barn

Gjest Natur eller by

Anbefalte innlegg

Gjest Natur eller by

Jeg og min mann er uenige når det gjelder ferie. Han vil gjerne vi skal til utlandet, f.eks London eller Paris. Vi har to gutter på 5 og 9 år.

Jeg synes slike turer er litt stressende. Barna må passes på hele tiden og det er som regele jeg som må passe mest på de.

Jeg kunne tenke meg å reise i Norge og ut på landet. Gjerne ved sjøen eller på fjellet. Jeg ønsker heller ikke å bruke så sinnsykt mye penger på ferie ettersom vi ikke har så veldig god råd for tiden.

Jeg er veldig glad i å være ute i naturen. Da slapper jeg mye bedre av og barna storkoser seg.

Hva foretrekker andre? Blir dere enige?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når ungene er i den alderen, så blir det mest ferie for alle om ungene er fornøyd. Mine hadde ikke satt pris på byferie, det er mer i kategorien helgetur for oss, og da hadde det ikke blitt noe hyggelig for noen.

Vi har disse småskoleårene valgt å feriere slik at det har vært noe å ta seg til. Danmark har ymse å by på, f.eks. er dette feriesenteret helt herlig: http://www.skallerup.dk/activities/activities.asp

Hva tenker din mann at dere skal gjøre i byene, da? Det er jo klart at man kan finne på masse i disse storbyene, men hvis han ser for seg endeløs gang på museer, kafeer og severdigheter kan det jo hende at han ikke får det så gøy han heller med to relativt små på slep...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Tror nok svært mange må kompromisse litt i ferien, det er jo ikke riktig at bare én i familien skal få det som den vil.

Uansett - jeg ville ikke trives med hverken tre uker på fjellet, tre uker i storby eller i nord i sommerferien. Tre uker ved sjøen skulle jeg fint klare, men har forståelse for at andre kan ønske annet.

Når man får barn forstår man at uttrykket "bare barna har det bra, er allting bra" er mer enn en oppofrende floskel. Har barna det hyggelig og morsomt i ferien, blir det gjerne bra for alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gjør litt av hvert, litt hytta på fjellet, litt storby og litt avslappende badeferie. I tillegg drar jeg alene med ungene når reiselysten blir for stor - og da typisk på byferie.

Det er massevis av ting som egner seg for små barn i storbyer også, uten at det blir stress. Begge mine (14 & 4) elsker London, vi har flere ganger på Science Museum, Natural History museum, kjørt dobbeldekker og sjåførløse tog, spist lunch på puber med lekeplass og matet ekorn i Hyde Park. Klart det er annerledes å reise på storbyferie med barn enn uten - men sånn er det å reise på ferie med andre i det hele tatt, barn eller ikke - man må tilpasse seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker begge deler, og tar gjerne barna med på storbyferie men da holder det med noen dager.

Faktisk slapper jeg mer av i byen enn ved sjøen. Der klarer jeg aldri å legge fra meg tanken på evt. drukning, og slapper ikke av om jeg ikke har dem i øyekroken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med de andre her, fornøyde barn er viktig og kompromisser ofte nødvendig.

Storbytur i en hel ferie syns jeg er for lenge, en oval helg er nok. Ellers er vi mest fornøyd med å være på hyttetur i Norge i sommerferien, helst ved sjøen. Aller helst med en vennefamilie med barn i ca. samme alder, i alle fall deler av ferien, og deler av ferien med storfamilien. En uke eller to ved middelhavet er også OK, gjerne sammen med en vennefamilie hit også.

Ellers har vi veldig sjelden konflikter rundt hvor vi skal på ferie, ønsker og forventning er nokså lik (heldigvis)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har prøvd det meste, kanskje unntatt fjellferie. Vi har hytte i skogen, et "familiereisemål" ved sjøen og er glade i å være utenlands også.

Vi har vært mye på feriesenter i Danmark, slik Mammantil3 foreslår. I Danmark er det korte avstander og mange tilbud, både for de som vil bade og de som vil gå på museum eller andre severdigheter.

Det er mange barnevennlige ting å gjøre i storbyene også.

Men du skriver at dere har det litt trangt økonomisk akkurat nå, det synes jeg er et argument _mot_ storbyferie. Det er mye lettere å feriere uten å bruke noe særlig penger, når man ikke reiser med fly til en by for å oppleve mest mulig. London eller Paris passer best når man kan benytte seg av tilbudene der - og det koster penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest syden for alle pengene her

Jeg synes alt koster mye. Det er ikke gratis å feriere i Danmark eller Norge heller. Jeg får ikke feriefølelse av det heller. Synes vi får mest igjen for pengene i syden. Alle er strålende fornøyde med varme, bading og å gå ut å spise. Evt om de har en opplevelse eller to. Man kan selv finne rimeligere billetter og hoteller ved å søke selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tzatziki1365380058

Husbondt og jeg blir enige, og innenlandsferier er vi heldigvis enige om at er det kjedeligste vi kan tenke oss. Vi har vært overalt, begge to, kjørt Norge på langs og på tvers gjennom hele oppveksten, og synes "Norge, ditt nærmeste ferieland" er en håpløs floskel, som dessuten er helt, helt feil :)

Det er kun penger som kan få oss til å feriere (bare) i Norge, og de få gangene vi har måttet prioritere andre ting, har det vært utrolig tungt å begynne på hverdagen etter ferien.

Vi liker både storbyferier, "syden", og oppdagelsesferier utenlands, og har funnet ut at alt er mulig, bare man ikke regner med å få med seg like mye av storbyene som om vi hadde reist uten barna. Vi har aldri latt barnas alder stoppe oss, og har hatt med oss ettåringer til byer som New York og Mumbai + europeiske storbyer.

Det går an å ha det fint overalt, og uansett barnealder, er min erfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er enige her i heimen heldigvis. Jeg hadde syns det ville vært et sant mareritt å være noe lenger enn en helg i storby, det gjelder både med og uten barn det. Nå syns jeg det er pyton å reise med fly da, ikke selve flyturen men alt peset rundt med køer og kontroller og kofferter osv, så vi velger heldigvis bilferie år etter år. Vi har vært mest i Norge og endel i Sverige, og har begynt å lure på om vi skal prøve oss avgårde til Danmark snart. Vi er alltid en uke eller to på landstedet vårt i nord, alltid en suksess, også en uke eller to et annet sted eller langs landeveien. Ungene er kjempeflinke i bil, 4 og 6, og vi har hatt dager hvor vi har reist i 14 timer uten problem.

Helt klart naturferie hos oss! Med innslag av en helg i storby kanskje, det hadde bok vært koselig det også. Men ikke mer enn en langhelg altså.

Det synes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første er det svært ofte billigere i utlandet, når alt av mat og opphold er betalt.

For det andre er det ekstra stor grunn til "passe på hele tiden" hvis man er ved vann!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Vi er enige her i heimen heldigvis. Jeg hadde syns det ville vært et sant mareritt å være noe lenger enn en helg i storby, det gjelder både med og uten barn det. Nå syns jeg det er pyton å reise med fly da, ikke selve flyturen men alt peset rundt med køer og kontroller og kofferter osv, så vi velger heldigvis bilferie år etter år. Vi har vært mest i Norge og endel i Sverige, og har begynt å lure på om vi skal prøve oss avgårde til Danmark snart. Vi er alltid en uke eller to på landstedet vårt i nord, alltid en suksess, også en uke eller to et annet sted eller langs landeveien. Ungene er kjempeflinke i bil, 4 og 6, og vi har hatt dager hvor vi har reist i 14 timer uten problem.

Helt klart naturferie hos oss! Med innslag av en helg i storby kanskje, det hadde bok vært koselig det også. Men ikke mer enn en langhelg altså.

Det synes

Folk er forskjellige, heldigvis, selv er jeg definitivt ikke glad i lange bilturer, så bilferie blir det nok aldri på meg :P (med mindre det blir del av et kompromiss en gang)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har frem til nå stort sett bare hatt "naturferier" inkl bilturer. For snart to år siden hadde vi vår første sydentur, og det var himmelsk.

Vi skal i sommer reise til Frankrike, og ha en blanding av storbyferie og litt biltur (flyr ned, men leier bil 2-3 dager).

Hadde det vært opp til meg, hadde vi nok valgt utenlandstur mye før, men mannen min har holdt igjen. Vi gleder oss nå veldig til denne ferien, alle fem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Elextra

Vi har frem til nå stort sett bare hatt "naturferier" inkl bilturer. For snart to år siden hadde vi vår første sydentur, og det var himmelsk.

Vi skal i sommer reise til Frankrike, og ha en blanding av storbyferie og litt biltur (flyr ned, men leier bil 2-3 dager).

Hadde det vært opp til meg, hadde vi nok valgt utenlandstur mye før, men mannen min har holdt igjen. Vi gleder oss nå veldig til denne ferien, alle fem!

''Vi skal i sommer reise til Frankrike, og ha en blanding av storbyferie og litt biltur (flyr ned, men leier bil 2-3 dager).

''

Ja, slik type bilferie liker jeg også - dvs. et par timers kjøring hver dag, og gjerne retur til samme sted, så man slipper flytting hver natt. Har vært på slike ferier i Frankrike mange ganger.

Det er de evig lange kjørestrekkene jeg ikke liker, og da kanskje særlig i innlandet/nordover i Norge, med enorme avstander... *huff, nå føler jeg at jeg tråkker noen på tærne*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

candyqueen_83

Det synes

Drømmeferien min også :o) Jeg vil heller gjerne kjøre litt rundt, leie campinghytter, gå turer, dra inn til byer noen dager osv. Storbyferie er stress for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Vi skal i sommer reise til Frankrike, og ha en blanding av storbyferie og litt biltur (flyr ned, men leier bil 2-3 dager).

''

Ja, slik type bilferie liker jeg også - dvs. et par timers kjøring hver dag, og gjerne retur til samme sted, så man slipper flytting hver natt. Har vært på slike ferier i Frankrike mange ganger.

Det er de evig lange kjørestrekkene jeg ikke liker, og da kanskje særlig i innlandet/nordover i Norge, med enorme avstander... *huff, nå føler jeg at jeg tråkker noen på tærne*

Vi hadde en fin tur for to år siden - der vi først kjørte til Hordaland og var der noen dager, deretter kjørte vi til Romsdalen og var der noen dager. På hjemturen overnattet vi på Beitostølen, før vi kjørte hjem. Det var fin tur :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg beholdt hytta og satt den over på dattera mi for at de skal ha muligheten til å reise dit når de får barn. Begge de to eldste elsket å være der og dattera mi var der hver sommer med foreldrene mine.

Det hadde jeg valgt som ferie med barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke valgt storbyferie med to såpass små barn. Storbyferie kan være spennende det, men da bør barna være større slik at de har glede av det. Alternativet er å leie en leilighet/et hus utenfor en by og så heller ta noen dager i byen, med andre dager innimellom. Vi pleier som regel å bli enige, uten de helt store diskusjonene. De siste årene har vi vært i Syden, Tyrkia og Spania og hatt en blanding av rene avslapningdager ved basseng/strand, og dager hvor vi har reist inn til byen og shoppet, eller deltatt på utflukter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''

''Det er de evig lange kjørestrekkene jeg ikke liker, og da kanskje særlig i innlandet/nordover i Norge, med enorme avstander... *huff, nå føler jeg at jeg tråkker noen på tærne*''

Du tråkker vel ikke noen på tærne fordi du ikke liker langturer i bil?

Jeg liker slike ferier, men jeg blir da ikke fornærmet selv om andre ikke liker det.

Vi har forøvrig hytte i "gokk", så det er absolutt en fordel å like lange bilturer:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

''Det er de evig lange kjørestrekkene jeg ikke liker, og da kanskje særlig i innlandet/nordover i Norge, med enorme avstander... *huff, nå føler jeg at jeg tråkker noen på tærne*''

Du tråkker vel ikke noen på tærne fordi du ikke liker langturer i bil?

Jeg liker slike ferier, men jeg blir da ikke fornærmet selv om andre ikke liker det.

Vi har forøvrig hytte i "gokk", så det er absolutt en fordel å like lange bilturer:-)

Mente vel heller at jeg tråkket noen på tærne mhp ''og da kanskje særlig i innlandet/nordover i Norge''

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...