Gå til innhold

Ferie med barn

Gjest Natur eller by

Anbefalte innlegg

Vi blir stort sett enige. Vi har to hytter, så vi har jo tilbragt mye av feriene våre der, og særlig da barna var små så vi ingen grunn til å reise utenlands. De pengene ville vi heller spare til ungene fikk større utbytte av utenlandsferie enn hytteferie. Da ungene var 8 og 10 dro vi vel på utenlands_ferie_ for første gang og siden har det blitt noen turer, men vi trives fortsatt i Norge ved sjøen eller i fjellet.

Hvis vi er slitne og bare vil slappe av i ferien, er hytteferie best synes jeg. Hvis vi har overskudd, er det gøy å oppleve noe nytt, nytt språk og nye kulturer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mente vel heller at jeg tråkket noen på tærne mhp ''og da kanskje særlig i innlandet/nordover i Norge''

Jeg synes ikke det er noe å bli fornærmet over, det er jo snakk om hvor man ønsker å dra på _ferie_. Men nå blir nok ikke jeg så lett fornærmet heller, da.

For ordens skyld regner jeg med at du ikke har noe sterkt ønske om å feriere der jeg bor heller :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Jeg synes ikke det er noe å bli fornærmet over, det er jo snakk om hvor man ønsker å dra på _ferie_. Men nå blir nok ikke jeg så lett fornærmet heller, da.

For ordens skyld regner jeg med at du ikke har noe sterkt ønske om å feriere der jeg bor heller :-)

''For ordens skyld regner jeg med at du ikke har noe sterkt ønske om å feriere der jeg bor heller''

Det kan meget godt hende - og takk i like måte :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Vi blir stort sett enige. Vi har to hytter, så vi har jo tilbragt mye av feriene våre der, og særlig da barna var små så vi ingen grunn til å reise utenlands. De pengene ville vi heller spare til ungene fikk større utbytte av utenlandsferie enn hytteferie. Da ungene var 8 og 10 dro vi vel på utenlands_ferie_ for første gang og siden har det blitt noen turer, men vi trives fortsatt i Norge ved sjøen eller i fjellet.

Hvis vi er slitne og bare vil slappe av i ferien, er hytteferie best synes jeg. Hvis vi har overskudd, er det gøy å oppleve noe nytt, nytt språk og nye kulturer.

''Hvis vi er slitne og bare vil slappe av i ferien, er hytteferie best synes jeg. Hvis vi har overskudd, er det gøy å oppleve noe nytt, nytt språk og nye kulturer''

Jeg liker godt hytteferie, særlig ved sjøen, men hotellferie i syden kan jo være vel så avslappende :-).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Hvis vi er slitne og bare vil slappe av i ferien, er hytteferie best synes jeg. Hvis vi har overskudd, er det gøy å oppleve noe nytt, nytt språk og nye kulturer''

Jeg liker godt hytteferie, særlig ved sjøen, men hotellferie i syden kan jo være vel så avslappende :-).

''men hotellferie i syden kan jo være vel så avslappende :-).''

Ja, du har vel rett i det. Vi har bare ikke hatt så mange slike ferier, noen av oss liker ikke varmen så godt... Og er det fint vær er det jo like bra på Sørlandet som i syden. Og så er det jo mer styr med pakking og reising osv. enn å bare dra til hytta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mente vel heller at jeg tråkket noen på tærne mhp ''og da kanskje særlig i innlandet/nordover i Norge''

Noen ganger er en kjedelig vei bare et nødvendig onde man må igjennom for å komme dit man vil. Jeg hadde neppe kjørt så mange ganger "hjem til mor" uten familietilknytningen, for veien dit er gørr kjedelig.

Så jeg føler meg overhodet ikke tråkket på fordi du også synes at veier innover i landet kan være kjedelig :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har prøvd det meste, kanskje unntatt fjellferie. Vi har hytte i skogen, et "familiereisemål" ved sjøen og er glade i å være utenlands også.

Vi har vært mye på feriesenter i Danmark, slik Mammantil3 foreslår. I Danmark er det korte avstander og mange tilbud, både for de som vil bade og de som vil gå på museum eller andre severdigheter.

Det er mange barnevennlige ting å gjøre i storbyene også.

Men du skriver at dere har det litt trangt økonomisk akkurat nå, det synes jeg er et argument _mot_ storbyferie. Det er mye lettere å feriere uten å bruke noe særlig penger, når man ikke reiser med fly til en by for å oppleve mest mulig. London eller Paris passer best når man kan benytte seg av tilbudene der - og det koster penger.

''Men du skriver at dere har det litt trangt økonomisk akkurat nå, det synes jeg er et argument _mot_ storbyferie. Det er mye lettere å feriere uten å bruke noe særlig penger, når man ikke reiser med fly til en by for å oppleve mest mulig. London eller Paris passer best når man kan benytte seg av tilbudene der - og det koster penger.''

Helt enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke valgt storbyferie med to såpass små barn. Storbyferie kan være spennende det, men da bør barna være større slik at de har glede av det. Alternativet er å leie en leilighet/et hus utenfor en by og så heller ta noen dager i byen, med andre dager innimellom. Vi pleier som regel å bli enige, uten de helt store diskusjonene. De siste årene har vi vært i Syden, Tyrkia og Spania og hatt en blanding av rene avslapningdager ved basseng/strand, og dager hvor vi har reist inn til byen og shoppet, eller deltatt på utflukter.

Vi har vært på storbyferier med småbarn. Vi var feks i Paris da minsten var 3-4 år. Vi hadde alle en flott tur. Man må selvfølgelig legge opp turen slik at den kan passe. Det ble noen dager i Disneyland, men også i selve Paris. Det er ikke lenge siden minsten som nå er 11 mimret og husket at hun hadde sett Mona Lisa.

Men for all del hytteferie i Norge og "sydentur" er også topp. Jeg tror at når foreldrene har lyst og legger opp ferien etter at det skal passe for de små, så blir det bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm, storbyferie med 2 gutter på 5 og 9. Da ville jeg sørget for at det var plenty med ting for guttene å gjøre. Dvs. parker å springe i, museer med dinosaurer eller annet som fenger.

Shoppingen bør minimeres drastisk. Det samme må det å dra i "vanlige" museer.

Personlig ville jeg nok ha foretrukket en annen type ferie i den fasen dere er i nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi liker det samme, og har prøvd det meste. Vi liker vel best varianten der vi forflytter oss fra ett sted til et annet i behagelig tempo, og får sett både storby, omland og koselige steder ved sjøen. Vi har beveget oss både via tog, båt, buss og leiebil, og syns det har gått fint. Da Jr var fire var vi rundt omkring i Nord-Italia, året etter gjorde vi det samme i Andalucia i Spania, og både vi og Jr likte disse turene godt. Nå er han 15 og liker svært godt å reise sånn fremdeles :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest signert

Siden dere har dårlig råd, ville jeg valgt landet kombinert med dagstur(er) til en by i nærheten (Sverige om det ikke er for langt unna, fordi det er billigere).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...