Gå til innhold

Vannkoppesmitte - nyfødt som fullammes

Anonym 82

Anbefalte innlegg

Min datter på 3 har nok fått vannkopper. Hvordan er det med smitte i forhold til min sønn på nesten tre uker? Er han på noe vis immun fordi jeg fullammer ham? Mener jeg har hatt vannkopper, da jeg var lita. Er det ellers noe man bør passe på når det gjelder nyfødte og vannkopper?

Og hvor lang tid tar forresten vannkopper? Til de tørker. Sikkert litt individuellt det også men. Noe jeg bør vite om "behandling" av vannkopper - hos 3åringen også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest snartpåske=)

Min vennines barn fikk vannkopper da storesøsken fikk.Babyen var 3-4 uker og ble fullammet.Babyen fikk ikke mange "prikker",men noen var ganske store.....så det går ann at de får det....sorry at det ikke var særlig oppløftene svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest min erfaring.

A-derma liniment på spray var super enkel å bruke. Den anbefales på vannkoppene.

Ellers så synes jeg nå gjennom tre barn med vannkopper i den siste tiden at det er best å få vannkopper når barna er så store at de har et språk hvor de kan formidle hvor de til enhver tid har mest vondt på kroppen slik at man kan gå inn på område å behandle ekstra.

I tillegg fikk etåringen vår det ekstra ille forhold til mine større barn. Så jeg ville håpe at spebarnet fikk slippe unna denne gangen. Det vil tidsnok dukke opp en ny epidemi et annet år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillesøstra mi hadde det da hun var nesten nyfødt husker jeg, jeg var 12 og syntes fryktelig synd på henne for hun hadde vannkopper i bleieområdet og det så så vondt ut. Det gikk bra og hun er en helt normal 27-åring i dag ;-)

Guttungen min hadde vannkopper som 4-åring, og vi smurte med alt vi fikk tak i av kløstillende, både eurax og hvitvask. hadde en 2-3 slitsomme netter før den verste kløen ga seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teorien er vel at så kort etter fødselen deler babyen ditt immunforsvar slik at når du har hatt vannkopper skal sønnen din være beskyttet. Men det er vel ikke umulig at han blir smittet likevel. Du får nok bare håpe på det beste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vår yngste fikk da hun var noen uker gammel. Søstrene på den gang 2 og 4 hadde mengder av vannkopper, minsten som ble fullammet fikk to- tre prikker. Helsesøster bekreftet at det var vannkopper. Hun er nå 7 år, har vært (bevisst) utsatt for smitte mange ganger for å evnt. få dem i barnealder dersom første gangen ikke gjalt. Men hun har aldri blitt smittet siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tzatziki1365380058

Lillesøstra mi hadde det da hun var nesten nyfødt husker jeg, jeg var 12 og syntes fryktelig synd på henne for hun hadde vannkopper i bleieområdet og det så så vondt ut. Det gikk bra og hun er en helt normal 27-åring i dag ;-)

Guttungen min hadde vannkopper som 4-åring, og vi smurte med alt vi fikk tak i av kløstillende, både eurax og hvitvask. hadde en 2-3 slitsomme netter før den verste kløen ga seg.

''Det gikk bra og hun er en helt normal 27-åring i dag ;-)''

Hehe, det var da enda godt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar folkens:-) Lillebror blei heldigvis spart i denne omgang:-) Storesøster fikk hele 6 vannkopper og ingen kløe! Til gjengjeld fikk hun selvsagt infeksjon i den ene, med feber, hevelse og innmari vondt - og dermed penicillinkur... Men nå er det skorper på alle, infeksjonen er borte og mor puster lettet ut for denne gang:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...