Gå til innhold

hva synes dere om navnet Kim Ronja?

Spenol(1)

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 41
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

6

• tonie

5

• Spenol(1)

5

• Platina

2

Mest aktive i denne tråden

Gjest signert

Jeg har ikke lest artikkelen. Men det første jeg tenkte på da jeg leste navnet var om dette er en jente eller en gutt - evt også en hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spenstig navn det :)

Ikke et navn jeg ville valgt på mitt barn, nei - men jeg synes det er tøft med foreldre som velger å gå sine egne veier. Kim er både jente- og guttenavn...

Det er barnet som skaper navnet, ikke navnet som skaper barnet (evt kan vi voksne bidra til å la navnet bli barnet... og det er ikke særlig smart....)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det føyde seg elegant inn i rekken av navn i søskenflokken. Pleier ikke å bry meg så veldig mye om hva andre kaller ungene sine, for det er jammen meg mye rart ute og går, men her var det virkelig noen som hadde anstrengt seg for å være sære.

De andre navnene var jo helt vanlige? Bortsett fra Arwen da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et barns navn forteller mye om foreldrene, og et par som ønsker å kalle døtrene Arwen og Ronja Røverdatter trenger åpenbart mye oppmerksomhet, så mye at de ofrer hensynet til barnet. Stakkars ungene får mye å forklare med slike navn, mye å leve opp til, og de må finne seg i å føle seg som rariteter bare de skal presentere seg ved navn.

Kim Ronja høres ikke bra ut det heller. Det høres ut som navnet til et problembarn, spør du meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nils Håvard Dahl, psykiater

Hvordan kan du si (eller forutse) noe sånt kun basert på et navn?

Erfaring.

Foreldre gjør mange valg for barna sine. De som gjør dårlige valg på et område, har dessverre også en tendens til å gjøre dårlige valg på andre andre områder og v.v.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erfaring.

Foreldre gjør mange valg for barna sine. De som gjør dårlige valg på et område, har dessverre også en tendens til å gjøre dårlige valg på andre andre områder og v.v.

Du har rett i det. Min far er ungdomsskolelærer. Når han går igjennom navnelista for en ny klasse kan han ofte med god margin forutsi hvem som er problembarn eller ikke.

Du bør lese " Mitt fornavn er Ronni", om å være en utypisk Ronni og alle komplikasjoner det medførte å hete Ronni når en var akademikerbarn;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest signert

Et barns navn forteller mye om foreldrene, og et par som ønsker å kalle døtrene Arwen og Ronja Røverdatter trenger åpenbart mye oppmerksomhet, så mye at de ofrer hensynet til barnet. Stakkars ungene får mye å forklare med slike navn, mye å leve opp til, og de må finne seg i å føle seg som rariteter bare de skal presentere seg ved navn.

Kim Ronja høres ikke bra ut det heller. Det høres ut som navnet til et problembarn, spør du meg.

Jeg har også tenkt at barn kan bli mobbet pga spesielle navn. Men er det virkelig slik altså, at foreldre velger spesielle navn på barna fordi de selv ønsker oppmerksomhet? Handler det ikke litt om å velge et navn som ikke "alle" har?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det mest positive var at Røverdatter ble stoppet. Det er klare regler for -sønn og -datter-variantene, og det blir bare tøys hvis man kan omdefinere dem som man vil.

Jeg synes det er tankeløst av foreldre å velge navn som skaper tvil om kjønn. I tillegg må hun jo si "Ronia med i" og fremdeles gjenstår "Bentzen med tz" (som er greit nok).

Jeg forstår at foreldre ikke vil bruke navn som de tror / føler alle andre har, men det å kalle jenter for Arwen og Kim, er å gå for langt

synes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også tenkt at barn kan bli mobbet pga spesielle navn. Men er det virkelig slik altså, at foreldre velger spesielle navn på barna fordi de selv ønsker oppmerksomhet? Handler det ikke litt om å velge et navn som ikke "alle" har?

Jeg har en følelse av at mange velger navn for å fortelle verden hvor uvanlig kule og spesielle de er. Foreldrene altså, det er ikke først og fremst ungene det handler om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har rett i det. Min far er ungdomsskolelærer. Når han går igjennom navnelista for en ny klasse kan han ofte med god margin forutsi hvem som er problembarn eller ikke.

Du bør lese " Mitt fornavn er Ronni", om å være en utypisk Ronni og alle komplikasjoner det medførte å hete Ronni når en var akademikerbarn;)

''Min far er ungdomsskolelærer. Når han går igjennom navnelista for en ny klasse kan han ofte med god margin forutsi hvem som er problembarn eller ikke. ''

Det der har jeg hørt flere lærere si faktisk. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har en følelse av at mange velger navn for å fortelle verden hvor uvanlig kule og spesielle de er. Foreldrene altså, det er ikke først og fremst ungene det handler om.

Jeg er enig med deg i dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke lest artikkelen. Men det første jeg tenkte på da jeg leste navnet var om dette er en jente eller en gutt - evt også en hund.

''evt også en hund.''

*he he*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Min far er ungdomsskolelærer. Når han går igjennom navnelista for en ny klasse kan han ofte med god margin forutsi hvem som er problembarn eller ikke. ''

Det der har jeg hørt flere lærere si faktisk. :o)

Det tror jeg faktisk jeg kunne klare også:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ble jeg nysgjerrig på på hva som var enda verre ;)

Den gamle vandrehistorien om søsknene Rita-Peggy og Glenn-Kent er vel gode kandidater til å anses som verre enn Kim Ronia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...