Gå til innhold

Til syden for første gang, hva må vi huske på?

Gjest Aproposia

Anbefalte innlegg

Gjest Aproposia

Hei! Skal til Mallorca snart sammen med mine barn på 6 og 7 år. Hva må vi huske på ifht klær, medisiner, flytur,

hotell osv...? Sånn idoform eller noe er det lurt å ta for alle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

reiseforsikring, gjerne og norsk luftambulansemedlemskap eller no sånt om du har det.

ellers er det viktig med forskjellige typer klær, joggedress (kan være kjølig der selv om det er syden), shortser, tskjorter, badetøy, lesestoff, gjerne noe kjent mat som gryterett eller supper som bare skal blandes med vann og/eller litt vann dersom dere skal bo i leilighet.. evt et par poser med rett i koppen suppe.

mange anbefaler idoform og andre medikamenter, vår erfaring er at det ikke hjelper mot noe bortsett fra å gjøre magen urolig.. ha heller med en eske imodium som stopper diare dersom det skal oppstå.. men beste rådene for å slippe slike ting er jo flaskevann og ikke spise bær og frukt som ikke er vasket/skrelt.

vet ikke hvor dere skal, men i de typiske turistbyene så er det lite som er "farlig" å spise, en del av byene på mallorca, spania, kanariøyene osv er det jo det meste lagt opp til "nordiske ganer"...

blir litt langt og rotete innlegg her, men poenget er nok at du pakker det du ville pakket for to ukers hyttetur, og tenker litt på at det ikke er så lett å få tak i norske blader og toromat :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aproposia

reiseforsikring, gjerne og norsk luftambulansemedlemskap eller no sånt om du har det.

ellers er det viktig med forskjellige typer klær, joggedress (kan være kjølig der selv om det er syden), shortser, tskjorter, badetøy, lesestoff, gjerne noe kjent mat som gryterett eller supper som bare skal blandes med vann og/eller litt vann dersom dere skal bo i leilighet.. evt et par poser med rett i koppen suppe.

mange anbefaler idoform og andre medikamenter, vår erfaring er at det ikke hjelper mot noe bortsett fra å gjøre magen urolig.. ha heller med en eske imodium som stopper diare dersom det skal oppstå.. men beste rådene for å slippe slike ting er jo flaskevann og ikke spise bær og frukt som ikke er vasket/skrelt.

vet ikke hvor dere skal, men i de typiske turistbyene så er det lite som er "farlig" å spise, en del av byene på mallorca, spania, kanariøyene osv er det jo det meste lagt opp til "nordiske ganer"...

blir litt langt og rotete innlegg her, men poenget er nok at du pakker det du ville pakket for to ukers hyttetur, og tenker litt på at det ikke er så lett å få tak i norske blader og toromat :o)

Takk for svar. Ang mat: vi skal altså ikke spise frukt og bær, det hadde jeg ikke tenkt på. Hvis vi vasker det i flaskevann er det greit å spise?

Hva med kulltabletter, husker det var snakk om noe sånt en gang i tida..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

candyqueen_83

Takk for svar. Ang mat: vi skal altså ikke spise frukt og bær, det hadde jeg ikke tenkt på. Hvis vi vasker det i flaskevann er det greit å spise?

Jeg tror ikke mn skal være altfor hysteriske. Vi spiser frukt vasket i springvann, og har ikke blitt dårlige av det hvertfall. Tror jeg har spist uvaskede tomater og jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Jacoba

Vi har vært med ungene på Mallorca et par ganger, så jeg skal slenge ut det jeg kommer på i farta :-)

Det er veldig greit å ha med en snor til klestørk, selv om en bor på hotell.

Solbriller såklart, samt solhatter/capser til barna. Bodylotion er helt avgjørende til å bruke når dere har dusjet av dere salt og saltvann.

Solfaktor 30 eller mer. Ungene bør bruke t-skjorter så mye som mulig, det er veldig lett å bli solbrent de første par dagene, og da er resten av turen ødelagt. Ha en hvilepause i skyggen midt på dagen hvis det blir mye strand og bading.

Alt av strandleker kan kjøpes på omtrent hvert hjørne på Mallorca, og solsenger leies på stranda.

Om ungene har DS el.l er dette kjekt både til flyet og venting forøvrig. Lesestoff.

Nesespray er også kjekt til flyturen for å forebygge tette ører, eller hvis noen skulle bli forkjølet. Kleenex. Plaster. Vær veldig obs på air-condition hvis dere har dette på hotellrommet; man kan fort bli forkjølet, ikke skru tempen på for lavt.

Kamera! Ladere! Tegnesaker, men av sånt tidsfordriv til ungene vet du nok best selv hva som funker :-)

Crocs er superanvendelig, jeg drar ikke til syden uten. Men det fås relativt lett tak i der nede også.

Det var det jeg kom på i farta. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Ang mat: vi skal altså ikke spise frukt og bær, det hadde jeg ikke tenkt på. Hvis vi vasker det i flaskevann er det greit å spise?''

Joda, dere kan trygt spise frukt, bær og grønnsaker! Vasker du dem i flaskevann, er det meir enn trygt nok. Mallorca er ikke noe problem mtp mat, og ta for all del ikke med Toro-produkter hjemmefra når dere først skal reise utenlands :-/. Og skulle dere føle behov for en suppepose eller rett-i-koppen-variant, får dere kjøpt gode spanske produkter.

''Hva med kulltabletter, husker det var snakk om noe sånt en gang i tida..?''

Som sagt er Mallorca ikke noe risikosted i så måte. Om uhellet skulle være ute har de utmerkede remedier på apotekene der, kanskje enda bedre tilpassa eventuelle lokale basselusker ;)

Ta ut litt Euro i forkant i tilfelle dere trenger cash til transfer fra flyplassen, akutt tørste barn ved ankomst o.l.

God tur :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sjøstjerna

solkrem og t-skjorter. Anbefaler også bruk av t-skjorter så mye som mulig i starten.

Drikk vann fra flasker, og vær nøye med håndhygiene.

Vi har aldri fått magesjau på reise *bank i bordet*- men er nøye med dette med vann og håndhygiene- og vi er nøye på at maten vi spiser er skikkelig gjennomvarm.

Reiseforsikring ser jeg også er nevnt, og jeg er enig i at dette er viktig.

After sun eller aloe vera eller liknende om uhellet skal være ute (og dere blir solbrent). Disse tingene får man også kjøpt der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Det eneste dere trenger er sannsynligvis Imodium 2mg, som man får på apotek både her og der. Det fungerer raskt og effektivt ved løs mage.

Det er neppe store faren for matforgiftning, men jeg pleier unngå: iskrem som ikke er pakket inn (altså, ikke kjøp fra løssalg på gaten/boder), salat osv, samt kebab, hamburgere.

Jeg vil anta at vannet på Mallorca er helt OK, selv om flaskevann nok smaker bedre. (Kjøp flaskevann/brus på det lokale supermarkedet, for det er mye billigere.)

Med vennlig hilsen, og god tur

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jacoba

Ja, apropos håndhygiene som sjøstjerna skriver; Kjøp med deg noen små flasker håndsprit fra apoteket. Bruk alltid før dere spiser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ihvertfall at det er upraktisk at man ikke kan starte ferien ved ankomst fordi man må gjøre unna diverse innkjøp først, så jeg ville hatt på plass alt man trenger for sol og badeferie, slik som badetøy, solkrem, solbriller. Og jeg ville også hatt med shampo, balsam og bodylotion hjemmefra.

Til flyturen kan det være lurt å ha med noe som kan aktivisere ungene, som f eks Nintendo DS, lesestoff osv. Det kan også være en idé å ta med mat som du vet de liker til turen, eller i det minste sjekke ut hva slags mat dere får ombord. Mye flymat har 'stæsj' på seg som det ikke er sikkert ungene liker, f eks majones i smørbrødet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

black wealch

Jeg synes ihvertfall at det er upraktisk at man ikke kan starte ferien ved ankomst fordi man må gjøre unna diverse innkjøp først, så jeg ville hatt på plass alt man trenger for sol og badeferie, slik som badetøy, solkrem, solbriller. Og jeg ville også hatt med shampo, balsam og bodylotion hjemmefra.

Til flyturen kan det være lurt å ha med noe som kan aktivisere ungene, som f eks Nintendo DS, lesestoff osv. Det kan også være en idé å ta med mat som du vet de liker til turen, eller i det minste sjekke ut hva slags mat dere får ombord. Mye flymat har 'stæsj' på seg som det ikke er sikkert ungene liker, f eks majones i smørbrødet.

''Det kan også være en idé å ta med mat som du vet de liker til turen,''

Er det lov å ta med seg mat i håndbaggasjen gjennom sikkerhetskontrollen? Kaster alltid alt før vi går igjennom jeg. Kanskje ikke nødvendig det da... det holder å kaste drikke/brus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Det kan også være en idé å ta med mat som du vet de liker til turen,''

Er det lov å ta med seg mat i håndbaggasjen gjennom sikkerhetskontrollen? Kaster alltid alt før vi går igjennom jeg. Kanskje ikke nødvendig det da... det holder å kaste drikke/brus.

Så lenge du ikke har med flytende mat (f eks yoghurt) går det greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

black wealch

Så lenge du ikke har med flytende mat (f eks yoghurt) går det greit.

Så fint! Da lærte jeg noe nytt i kveld :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fint! Da lærte jeg noe nytt i kveld :-)

:-)

Men det kan hende at landet man skal til nekter en å ta med mat inn i landet, men det er kanskje helst slikt som frukt og grønnsaker, av smittevernshensyn?

Jeg kjenner noen som ble fratatt en pose poteter på flyplassen i USA... he he... En utrolig pussig ting å ha med seg, synes jeg, men vedkommende hadde med seg vakumpakket rakfisk (noe som var ok), og mente at det var utenkeelig å spise rakfisk uten norske mandelpoteter;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:-)

Men det kan hende at landet man skal til nekter en å ta med mat inn i landet, men det er kanskje helst slikt som frukt og grønnsaker, av smittevernshensyn?

Jeg kjenner noen som ble fratatt en pose poteter på flyplassen i USA... he he... En utrolig pussig ting å ha med seg, synes jeg, men vedkommende hadde med seg vakumpakket rakfisk (noe som var ok), og mente at det var utenkeelig å spise rakfisk uten norske mandelpoteter;-)

''Jeg kjenner noen som ble fratatt en pose poteter på flyplassen i USA... he he...''

Der kommer smittevernhensynet inn. Om denne tilsynelatende uskyldige potetposen hadde brakt med seg en eller annen skummel potetsykdom kunne det jo fått katastrofale følger om det hadde rammet potethøsten i halve USA f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg kjenner noen som ble fratatt en pose poteter på flyplassen i USA... he he...''

Der kommer smittevernhensynet inn. Om denne tilsynelatende uskyldige potetposen hadde brakt med seg en eller annen skummel potetsykdom kunne det jo fått katastrofale følger om det hadde rammet potethøsten i halve USA f.eks.

Pøh! Du skriver du bare fordi poteter ikke er lavkarbo! ;-)

:glis:

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg skrev jo det om smittevernhensyn i avsnittet foran :-)

Og 'he he' var mest myntet på at man i det hele tatt drasser med seg poteter til et annet land, ikke at de ble fratatt det :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere kommer helt sikkert til å bruke mye mindre klær enn du tror, så tenk igjennom hva du pakker med.

Underholdning til flyet er utrolig deilig å ha med. iPod med lydbøker og filmer f.eks. holder ungene i ånde i flere timer. Sammen med en DS og noe annet å lese på, så har flyturen gått før du har fått sukk for deg.

Behagelige klær å fly i. Dvs. ikke noe som er trangt, stikker eller klør. Og ha gjerne noe med flere lag.

Vi har alltid på oss t-skjorte med en lett jakke over, sokker og behagelige bukser når vi reiser. På flyet kan det bli kaldt, og da er det greit å ha på seg "lange" klær. Samtidig kan det bli varmt, pluss at det kan være varmt når dere kommer frem. Da er det greit å kunne ta av jakken.

Ha en god sekk til håndbaggasje. Den har god plass til både det ene og det andre.

Ta med solkrem hjemmefra.

Hvis ungene er veldig sære i matveien, kan det være kjekt å pakke med noe du vet de liker. (Men det må jo selvfølgelig tåle å reise og holde seg lenge. Mange tar med knekkebrød og smøreost f.eks.)

Ellers trenger dere veldig lite. Badetøy, lette klær, en lett jakke (den dere bruker på flyet), sandaler, joggesko og toalettsaker - så er dere gjerne i mål :)

For all del, husk å pakke med favorittbamsen, om denne er viktig å ha når barna skal sove :)

God tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...