Gå til innhold

Til syden for første gang, hva må vi huske på?

Gjest Aproposia

Anbefalte innlegg

Gjest Aproposia

Hei,

Det eneste dere trenger er sannsynligvis Imodium 2mg, som man får på apotek både her og der. Det fungerer raskt og effektivt ved løs mage.

Det er neppe store faren for matforgiftning, men jeg pleier unngå: iskrem som ikke er pakket inn (altså, ikke kjøp fra løssalg på gaten/boder), salat osv, samt kebab, hamburgere.

Jeg vil anta at vannet på Mallorca er helt OK, selv om flaskevann nok smaker bedre. (Kjøp flaskevann/brus på det lokale supermarkedet, for det er mye billigere.)

Med vennlig hilsen, og god tur

Når du skriver at vi bør unngå hamburgere, tenker du da på salaten ? Kjøttet er vel ok eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Aproposia

Vi har vært med ungene på Mallorca et par ganger, så jeg skal slenge ut det jeg kommer på i farta :-)

Det er veldig greit å ha med en snor til klestørk, selv om en bor på hotell.

Solbriller såklart, samt solhatter/capser til barna. Bodylotion er helt avgjørende til å bruke når dere har dusjet av dere salt og saltvann.

Solfaktor 30 eller mer. Ungene bør bruke t-skjorter så mye som mulig, det er veldig lett å bli solbrent de første par dagene, og da er resten av turen ødelagt. Ha en hvilepause i skyggen midt på dagen hvis det blir mye strand og bading.

Alt av strandleker kan kjøpes på omtrent hvert hjørne på Mallorca, og solsenger leies på stranda.

Om ungene har DS el.l er dette kjekt både til flyet og venting forøvrig. Lesestoff.

Nesespray er også kjekt til flyturen for å forebygge tette ører, eller hvis noen skulle bli forkjølet. Kleenex. Plaster. Vær veldig obs på air-condition hvis dere har dette på hotellrommet; man kan fort bli forkjølet, ikke skru tempen på for lavt.

Kamera! Ladere! Tegnesaker, men av sånt tidsfordriv til ungene vet du nok best selv hva som funker :-)

Crocs er superanvendelig, jeg drar ikke til syden uten. Men det fås relativt lett tak i der nede også.

Det var det jeg kom på i farta. :-)

Takk, mye nyttig! Snor var lurt, tips til hvilken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aproposia

solkrem og t-skjorter. Anbefaler også bruk av t-skjorter så mye som mulig i starten.

Drikk vann fra flasker, og vær nøye med håndhygiene.

Vi har aldri fått magesjau på reise *bank i bordet*- men er nøye med dette med vann og håndhygiene- og vi er nøye på at maten vi spiser er skikkelig gjennomvarm.

Reiseforsikring ser jeg også er nevnt, og jeg er enig i at dette er viktig.

After sun eller aloe vera eller liknende om uhellet skal være ute (og dere blir solbrent). Disse tingene får man også kjøpt der.

takk, aloe vera er notert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du skriver at vi bør unngå hamburgere, tenker du da på salaten ? Kjøttet er vel ok eller?

Hei,

Dere "må" ikke, men når jeg reiser så foretrekker jeg å holde meg vekke fra prosessert/hakket kjøtt, rett og slett fordi sjansen for matforgiftning er langt større (generelt) med slik mat enn med ett stykke kjøtt. Derfor, hvis man bare har noen få dager et sted, så velger jeg noe annet.

Hvis man går på annerkjente/ordentlige restauranter er det nok OK.

(Jeg reiser veldig mye, og det skal dog sies at dere neppe trenger å være så forsiktige på Mallorca.)

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sjøstjerna

Hei,

Dere "må" ikke, men når jeg reiser så foretrekker jeg å holde meg vekke fra prosessert/hakket kjøtt, rett og slett fordi sjansen for matforgiftning er langt større (generelt) med slik mat enn med ett stykke kjøtt. Derfor, hvis man bare har noen få dager et sted, så velger jeg noe annet.

(Jeg reiser veldig mye, og det skal dog sies at dere neppe trenger å være så forsiktige på Mallorca.)

Med vennlig hilsen

''foretrekker jeg å holde meg vekke fra prosessert/hakket kjøtt, rett og slett fordi sjansen for matforgiftning er langt større (generelt) med slik mat enn med ett stykke kjøtt.''

Enig. Unngår også kjøttdeig-varianter i utlandet. Og kebabsjapper her i Norge.... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Aproposia

Dere kommer helt sikkert til å bruke mye mindre klær enn du tror, så tenk igjennom hva du pakker med.

Underholdning til flyet er utrolig deilig å ha med. iPod med lydbøker og filmer f.eks. holder ungene i ånde i flere timer. Sammen med en DS og noe annet å lese på, så har flyturen gått før du har fått sukk for deg.

Behagelige klær å fly i. Dvs. ikke noe som er trangt, stikker eller klør. Og ha gjerne noe med flere lag.

Vi har alltid på oss t-skjorte med en lett jakke over, sokker og behagelige bukser når vi reiser. På flyet kan det bli kaldt, og da er det greit å ha på seg "lange" klær. Samtidig kan det bli varmt, pluss at det kan være varmt når dere kommer frem. Da er det greit å kunne ta av jakken.

Ha en god sekk til håndbaggasje. Den har god plass til både det ene og det andre.

Ta med solkrem hjemmefra.

Hvis ungene er veldig sære i matveien, kan det være kjekt å pakke med noe du vet de liker. (Men det må jo selvfølgelig tåle å reise og holde seg lenge. Mange tar med knekkebrød og smøreost f.eks.)

Ellers trenger dere veldig lite. Badetøy, lette klær, en lett jakke (den dere bruker på flyet), sandaler, joggesko og toalettsaker - så er dere gjerne i mål :)

For all del, husk å pakke med favorittbamsen, om denne er viktig å ha når barna skal sove :)

God tur.

Takk! Spes for det med klær på flyet, når du skriver jakke, er det da en type college el strikkejakke? Skal ta med håndbagasjesekk med mye diverse! Hvordan er det der med drikkeflasker, ikke lov å ha med eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aproposia

Jeg synes ihvertfall at det er upraktisk at man ikke kan starte ferien ved ankomst fordi man må gjøre unna diverse innkjøp først, så jeg ville hatt på plass alt man trenger for sol og badeferie, slik som badetøy, solkrem, solbriller. Og jeg ville også hatt med shampo, balsam og bodylotion hjemmefra.

Til flyturen kan det være lurt å ha med noe som kan aktivisere ungene, som f eks Nintendo DS, lesestoff osv. Det kan også være en idé å ta med mat som du vet de liker til turen, eller i det minste sjekke ut hva slags mat dere får ombord. Mye flymat har 'stæsj' på seg som det ikke er sikkert ungene liker, f eks majones i smørbrødet.

takk for mattips, lurt! enig at det er greit åslippe å begynne med shopping, takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har fått mange fine tips, jeg vil bare legge til en ting jeg alltid har med meg i veska:

En liten rull med små plastposer.

Nyttig som:

Midlertidig søppelpose på flyet, stranden, bussen. Kastes så i nærmeste søppelkasse.

Pakke inn niste til stranden.

Spypose på flyet/bussen om noen skulle ha behov for det. Jeg har et barn med migrene og har derfor alltid med meg dette uansett hvor vi er. Et par ganger har jeg også delt ut til medpassasjerer som plutselig fikk behov for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk! Spes for det med klær på flyet, når du skriver jakke, er det da en type college el strikkejakke? Skal ta med håndbagasjesekk med mye diverse! Hvordan er det der med drikkeflasker, ikke lov å ha med eller?

Nei, drikkeflasker er ikke lov i håndbaggasjen, men du får kjøpt brus/vann etter sikkerhetskontrollen.

Du kan også ta ut Euro etter sikkerhetskontrollen på Gardermoen, og selvsagt i minibanker på Mallorca.

Husk også: du skal ikke ut på ekspedisjon til Namibia - det er like sivilisert som i Norge, men med bedre utvalg i butikkene.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aproposia

Hei,

Med vennlig hilsen

hm, min yngste er ganske småspist, og hamburgere er det han spiser stort sett når vi er på restaurant... hva med pølser, det er vel safe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aproposia

Nei, drikkeflasker er ikke lov i håndbaggasjen, men du får kjøpt brus/vann etter sikkerhetskontrollen.

Du kan også ta ut Euro etter sikkerhetskontrollen på Gardermoen, og selvsagt i minibanker på Mallorca.

Husk også: du skal ikke ut på ekspedisjon til Namibia - det er like sivilisert som i Norge, men med bedre utvalg i butikkene.

Med vennlig hilsen

Hahaha, takk for det, trengte den;) liiite reisevant kan du si;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aproposia

Du har fått mange fine tips, jeg vil bare legge til en ting jeg alltid har med meg i veska:

En liten rull med små plastposer.

Nyttig som:

Midlertidig søppelpose på flyet, stranden, bussen. Kastes så i nærmeste søppelkasse.

Pakke inn niste til stranden.

Spypose på flyet/bussen om noen skulle ha behov for det. Jeg har et barn med migrene og har derfor alltid med meg dette uansett hvor vi er. Et par ganger har jeg også delt ut til medpassasjerer som plutselig fikk behov for det.

notert! lurt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hm, min yngste er ganske småspist, og hamburgere er det han spiser stort sett når vi er på restaurant... hva med pølser, det er vel safe?

Det er generelt trygt å spise hamburgere så lenge de er ordentlig gjennomstekt. Ikke spis pølser eller hamburgere på gate-vogner eller stranden. Heller ikke salat slike steder.

Kjøp iskrem som er "laget på fabrikk" (pakket inn).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hahaha, takk for det, trengte den;) liiite reisevant kan du si;)

Dette går nok VELDIG greit, og det er ingen grunn til panikk.

Tusenvis av mennesker reiser til Mallorca hvert år, og opptil flere av dem kommer levende fra det! :glis.

Husk pass og billetter og ungene, og så ordner resten seg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hovedårsaken til at pølser/hamburgere og andre farseprodukter regnes som risikabelt i forhold til sykdom, er at kjøtt under slakting en sjelden gang kan bli infisert med dyrets tarmbakterier.

Når kjøttet males opp blandes bakteriene inn i kjøttdeigen/farsen, og hvis det da ikke gjennomstekes skikkelig, vil tarmbakteriene fortsatt leve.

Hele kjøttstykker blir varmebehandlet på hele overflaten, derfor er dette tryggere selv om det ikke blir gjennomstekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker type college-jakke eller tynn strikkejakke el. noe annet, helst i bomull.

Du har ikke lov til å ta med drikkeflasker gjennom kontrollen, men kan kjøpe det i avgangshallen og ha med på flyet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mary Poppins

Hehe utifra denne tråden så virker det som dere skal ut å leve i telt langt inn i jungelen i Ecuador, borte fra all siviliasasjon;-)

Altså, Mallorca har det meste. Pakk med dere sommerklær og solbriller, og pass på at dere har reiseforsikring. God tur!:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest signert

Har ikke lest hele tråden, regner med du har fått mange gode råd. Dersom ingen har sagt det før; husk nesespray til flyet og ha en riktig god tur :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...