Gå til innhold

Tegn på alvorlig sykdom?

Gjest lill k

Anbefalte innlegg

Gjest lill k

hei, min jente er nå snart 2.5 år helt siden hun ble født har hun vært plaget en del med forskjellig. jeg lurer nå på om det kan være noe mer alvorlig. de tre første mnd hadde hun konstant grønt snørr og slim og var veldig tung i brystet. i samme periode var hun også svært plaget med løs avføring, dvs at hun bæsjet hele tiden, bare mens vi skiftet på henne kunne det renne litt og litt før vi fikk på ny bleie. dette ga seg når hun begynte med mer fast føde i 5 mnd alder. helt siden fødsel har hun vært plaget med tung pust i liggestilling, hun kan være bra noen uker men så er det tilbake igjen, sår hals samtidig og ofte hoste men lite snør og forkjølelse. høy feber følger ofte med. hosten kan minne om den man har ved falsk krupp men kommer ikke så langt at det blir ett anfall. spyr opp litt slim i samme perioder. hun har også siden baby svettet mye på føtter og i hodet, dette gjør hun fortsatt men jeg synes nå at det har økt. det virker nesten som febersvette for hun er helt våt i håret flere ganger hver natt. hun sover ofte naken eller med lette klær ikke varmt rom og nekter å ligge under dynen så det er ikke varme som gjør det. det jeg synes er litt ekkelt er at hun er så kald og blek og at jeg ofte må høre etter om hun puster fordi hun puster så lavt, misstenker at hun har veldig lav puls men klarer ikke å telle. i tillegg til dette haddde hun ett bevisthetstap når hun var 8 mnd. det var tidlig morgen og jeg skiftet på henne fordi hun hadde bæsjet på seg, det var mye. jeg holdt henne i armene når det skjedde og hun bare ble borte, jeg tror ikke at det var besvimelse for jeg mener at hun ikke pustet. hun var helt slapp og livløs og ble fort både kald og blå på hele kroppen. det varte sikkert i ca 2 min, vi kastet kaldt vann på henne og hun hev da etter pusten i tre omganger. hun pustet da svakt og vi fortsatte med kaldt vann og tilsnakk til ambulanse kom, da hadde hun begynt å få litt farge tilbake og pust var ok. vi ble innlagt men de fant ingenting. for 3 uker siden fikk hun vannkopper, de startet en fredag og på søndag var hun helt dekt hun hadde mye kløe og litt feber på under 39. men på mandag morgen fikk hun plutselig ett anfall emns hun lå på gulvet, ble helt stiv, ristet og det kom skum ut av nese/munn. det varte i ca 30 sek før hun våknet. hun var veldig medtatt etterpå men når jeg målte temp i rumpen var den bare 38.6, samme dagen steg feberen mye høyere og vi hadde problemer med å holde feberen nede, den kom opp i over 40 og på onsdag var vi på legevakt. de vurderte hjernehinnebetennelse men siden allmenntilstanden ikke var sløv nok blevi sendt hjem med dobbel dose febernedsettende. det tok feberen men tror det ble for mye for da ble hun iallefall helt kald og pustet svakt. nå i ettertid har hun hatt dårlig matlyst og sagt at hun har vondt i magen de siste 5 dagene. hun er en veldig aktiv jente, som regel god apetitt med god allemenntilstand men jeg føler kanskje at det med at hun er så svett på natten, kald klam og evnt lav puls bekymrer meg. det med halsen har vi vært å sjekket mange ganger men hun er sjelden så rød at vi får pencellin. vil bare nevne at jeg har tvillinger på 10 hvorav den ene fikk ett lignende anfall som det første hun hadde, det var også rundt samme alder, også innlagt men fant ingenting. håper på snarlig svar, hilsen bekymret mor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Per H Finne, Professor i barnesykdommer

Du beskriver mange vanlige syptomer hos barnet ditt, som enkelte ganger kan være tegn på sykdom,men ingen av de du beskriver virker alvorlige, selv om de kan være plagsome og uroe foreldrene. Eks. neseforkjøelelse mëd sekresjon er vanlig hos barn,tung pust hos barn som er forkjølet er også vanlig, men kan være tegn på allgeri/astma. Barn som har allergi vil kunne ha luftvegssymptomer som ved forkjølelse, noe hyppigere enn andre barn.Det samme gjelder hoste. Noen barn svetter mer enn andre om natten,det er normalt.Det skyldes overaktivitet av nervesystemet som styrer svettekjertlene, er ufarlig.

Stivhet i forbindelse med feber synes jeg passer med feberkramper, men barnet ble undersøkt av lege med tanke på meningitt som forklaring, uten at det ble funnet noe galt. Noen barn har større tendens enn andre til å utvikle kramper under feber.Snakk med fatslegen om foreholdsregler for å dempe feber og evt. hvordan kramper skal takles.

Du skriver at barnet er aktivt, har god appetitt og med god almenntilstand. Dette synes jeg peker på at barnet ikke har en alvorlig sykdom som du engster deg for.Legger hun normalt på seg og vokser etter vanlige kurver er det også tegn på at hun er normal og frisk. På helsestasjonën får du kurver som viser hvordan normale barn vokser.

tolke.

Jeg synes ikke du skal bekymre deg for pulsen eller forsøke å telle den.Skal det gjøres på en skikkelig måte må du ha et spes. apparat som registerer, evt, snakk med legen din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...