Gå til innhold

Folk skiller seg for lett


Gjest satsende

Anbefalte innlegg

Jeg er enig i at par skiller seg for lett. Det skal mindre til for at ekteskapet ryker.

Jeg tror også folk har et u-realistisk bilde på hvordan følelsene for hverandre skal være - år etter år.

Samtidig er det ekteskap som ikke _bør_ få vare feks pga fysisk/psykisk mishandling av en av partnere.

''Jeg er enig i at par skiller seg for lett. ''

For lett for hvem? Hva? Hvilken standard?

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 189
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Mandolaika

    37

  • Sør

    27

  • Dorthe

    6

  • Lillemus

    5

Mest aktive i denne tråden

Gjest sjøstjerna

''Jeg tror faktisk de aller fleste skilsmissebarn får det bedre enn om foreldrene hadde holdt sammen.''

Det er jeg sterkt uenig i! Dette er noe skilte foreldre forsøker å trøste seg med, er jeg redd. Og barna er selvfølgelig lojale og sier seg enig.

Jeg ser mange barn som mistrives med å flytte rundt, en uke her og en uke der. De får etterhvert steforeldre, som egentlig helst ikke vil ha barna der..

Jeg synes mange ektepar (med barn) gir opp for lett.

Enig.

Jeg ble ufrivillig skilsmissebarn. Tok det meget tungt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sjøstjerna

Hvordan vet du helt konkret at mange gir opp for lett? Har du vært i deres sko og vet du akkurat hva skilsmissegrunnene er?

Hvordan er statistikken da? Er det nesten 50% av ekteskap som ryker nå?

Hvordan var det for 20 år siden? Enn 50 år siden?

Hvordan er skilsmissestatistikken i andre land der begge også er økonomisk mer uavhengig av hverandre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig.

Jeg ble ufrivillig skilsmissebarn. Tok det meget tungt.

Jeg er også skilsmissebarn, har aldri vært så glad og lettet som da foreldrene mine endelig flyttet fra hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er statistikken da? Er det nesten 50% av ekteskap som ryker nå?

Hvordan var det for 20 år siden? Enn 50 år siden?

Hvordan er skilsmissestatistikken i andre land der begge også er økonomisk mer uavhengig av hverandre?

''Hvordan er statistikken da? Er det nesten 50% av ekteskap som ryker nå? Hvordan var det for 20 år siden? Enn 50 år siden?

Hvordan er skilsmissestatistikken i andre land der begge også er økonomisk mer uavhengig av hverandre?''

Men herlighet, det er da ikke dermed sagt at "folk skiller seg for lett"....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er statistikken da? Er det nesten 50% av ekteskap som ryker nå?

Hvordan var det for 20 år siden? Enn 50 år siden?

Hvordan er skilsmissestatistikken i andre land der begge også er økonomisk mer uavhengig av hverandre?

Jeg har vært skilt i 25 år og statestikken var den samme da, 50%.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

black wealch

''Jeg er enig i at par skiller seg for lett. ''

For lett for hvem? Hva? Hvilken standard?

Med vennlig hilsen

Så rart...

Skrev du akkurat et innlegg til trådstarter hvor du spurte om egoisme? Jeg svarte deg, men nå er innlegget ditt, og mitt svar borte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er statistikken da? Er det nesten 50% av ekteskap som ryker nå?

Hvordan var det for 20 år siden? Enn 50 år siden?

Hvordan er skilsmissestatistikken i andre land der begge også er økonomisk mer uavhengig av hverandre?

Inntil for få år siden var det ikke lov å skille seg i Chile, pga. kristendommens posisjon i samfunnet.

Det løste man i praksis med at man forble gift, men "halve befolkningen" bodde sammen med elskere.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så rart...

Skrev du akkurat et innlegg til trådstarter hvor du spurte om egoisme? Jeg svarte deg, men nå er innlegget ditt, og mitt svar borte?

Jeg aner ikke hva som skjedde?

Det stod da ikke noe spesielt i det innlegget, tror jeg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så lager vi unger med en ny en og ena en ny en. Og så skriver vi på dol at det er ikke så lett å tilfredsstille mine barn, hans barn og våres barn.

Så derfor så går vi også fra hverandre.

Så kommer barna på skolen, etter at barnehagen har passa på de som gullkumper og har ikke fått lov til noen ting.

På skolen er det lett å miste konsentrasjonen, og lekser bør jo de få slippe.

Hvis de ikke gidder å gå på skolen, så må enten foreldrene ta et tak, eller så ordner det offentlige et eller annet.

Skulle man bli så heldig at man blir russ, så skal det løpes naken, drikkes og spyes.

Hva russen gjør forå sjokkere en gang i fremtiden tør jeg ikke twnke på. Om i det hele tatt noen gidder å stebe så langt

Fremtiden ? Nei fyttikatta !

At forholdene var bedre før, vil jeg ikke skrive under på.

Men om de er bedre nå, eller vil bli det i fremtiden - slik vi holder på.........

Veldig bra :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

black wealch

Jeg aner ikke hva som skjedde?

Det stod da ikke noe spesielt i det innlegget, tror jeg?

Men hvorfor /hvordan kunne det forsvinne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg aner ikke hva som skjedde?

Det stod da ikke noe spesielt i det innlegget, tror jeg?

Jeg rakk å lese det, og det sto ikke noe galt der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så lager vi unger med en ny en og ena en ny en. Og så skriver vi på dol at det er ikke så lett å tilfredsstille mine barn, hans barn og våres barn.

Så derfor så går vi også fra hverandre.

Så kommer barna på skolen, etter at barnehagen har passa på de som gullkumper og har ikke fått lov til noen ting.

På skolen er det lett å miste konsentrasjonen, og lekser bør jo de få slippe.

Hvis de ikke gidder å gå på skolen, så må enten foreldrene ta et tak, eller så ordner det offentlige et eller annet.

Skulle man bli så heldig at man blir russ, så skal det løpes naken, drikkes og spyes.

Hva russen gjør forå sjokkere en gang i fremtiden tør jeg ikke twnke på. Om i det hele tatt noen gidder å stebe så langt

Fremtiden ? Nei fyttikatta !

At forholdene var bedre før, vil jeg ikke skrive under på.

Men om de er bedre nå, eller vil bli det i fremtiden - slik vi holder på.........

Slik har det blitt ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest i forhold til hva da?

For lett i forhold til hva da? Og hvorfor skal det ikke være forholdsvis lett? Egentlig er hele problemstillingen for dum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sjøstjerna

Jeg er også skilsmissebarn, har aldri vært så glad og lettet som da foreldrene mine endelig flyttet fra hverandre.

Ja, det vil nok være forskjeller. I ekteskap med mye krangel/uro/utrygghet så vil det kanskej være best for barnet om foreldrene skiller lag.

I rolige ekteskap, hvor mor og far lever i fred men mangler de store følelsene for hverandre.... vil jeg anta at de fleste barn heller ville ha foreldrene som par enn som skilt. Jeg var skilsmissebarn av slike foreldre.

Skilsmisse er et sårt tema, fordi det berører så mange parter. Ungene er svake part. Samtidig er foreldrene to individer med egne behov og ønsker. Det å skulle ofre av egne ønsker/behov for å forbli i et ekteskap pga barn er det færre som gjør i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For lett i forhold til hva da? Og hvorfor skal det ikke være forholdsvis lett? Egentlig er hele problemstillingen for dum

Nettopp!

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det vil nok være forskjeller. I ekteskap med mye krangel/uro/utrygghet så vil det kanskej være best for barnet om foreldrene skiller lag.

I rolige ekteskap, hvor mor og far lever i fred men mangler de store følelsene for hverandre.... vil jeg anta at de fleste barn heller ville ha foreldrene som par enn som skilt. Jeg var skilsmissebarn av slike foreldre.

Skilsmisse er et sårt tema, fordi det berører så mange parter. Ungene er svake part. Samtidig er foreldrene to individer med egne behov og ønsker. Det å skulle ofre av egne ønsker/behov for å forbli i et ekteskap pga barn er det færre som gjør i dag.

''Det å skulle ofre av egne ønsker/behov for å forbli i et ekteskap pga barn er det færre som gjør i dag.''

Dokumentasjon?

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sjøstjerna

For lett i forhold til hva da? Og hvorfor skal det ikke være forholdsvis lett? Egentlig er hele problemstillingen for dum

Dette er sårt tema for mange, og derfor ikke like lett å diskutere.

Men de aller fleste barn ønsker jo helst å få ha sin familie - som en familie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lett og lett Fru Blom, det tror jeg ikke at det er, men at folk tar lettere på ekteskap, det mistenker jeg.

Kanskje folk skal spørre seg selv om hva et ekteskap er, og hva som kan skje "i gode og vonde dager". Hva det er vi sier JA til når vi blir viet. Hva ER gode og vonde dager? Hva er vennskap, respekt, samspill, utvikling, oppdragelse osv?

Mens vi går ekteskapets sti, så må vi jo følge med på hverandres (og felles) interesser, studier og hva det måtte være. Respektere hverandres vekst og utvikling. Samarbeide og være hverandres beste venn. Mister man taket på dette så blir det lettere å tenke skilsmisse, tror jeg. Om ekteskapet ble holdt ved like så ville ikke den tanken kommet. Det kreves to parter for å være et godt forhold, og kommunikasjon er et must.

Det er ikke lett å mene noe om dette temaet uten at det mangler noe i teksten, men sånn kort sagt er dette det jeg tenker.

Viktig å huske at vi ikke stopper å utvikle oss selv om vi gifter oss. Blir jo nesten som det å oppdra et barn, vi ser hvordan det går om barn blir oversett og satt til å klare seg selv.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er sårt tema for mange, og derfor ikke like lett å diskutere.

Men de aller fleste barn ønsker jo helst å få ha sin familie - som en familie.

For lett for hvem? Etter hvem sin standard for hva som er en gyldig grunn for skillsmisse?

Uansett burde heller fokus vært om ikke folk giftet seg (og fikk barn) "for lett"....

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...