Gå til innhold

Folk skiller seg for lett


Gjest satsende

Anbefalte innlegg

Jeg tror også folk _svært_ ofte, har mer enn god nok grunn, men mener altså å ha gjort noen observasjoner på at forhold, i litt høyere enn ønskelig grad, gjerne blir ofret til fordel for..tja..selvrealisering..? Sånne litt vage konsepter, som gjerne egentlig er ensbetydene med at mannen (Ja, for det er konene som driver med dette, i størst grad..;p) har blitt litt kjedelig, eller kjører sokkevasken på feil program...;p

Jeg har ikke observert det samme i forhold til godtfolks jobber/utdanning etc, der jeg har inntrykk av at folk gjerne er ambisiøse som bare det, mere en slags forventning til at akkurat kjærlighetsforhold skal gå knirkefritt og smooth, og aldri by på gnisninger, for da er det sannelig min hatt over og ut.

Hei,

Nei, hvis du leser rundt, så har jeg sett flere artikler om at unges forventninger til jobb er alt for høye (dvs. de forventer å starte som sjefer, i stedet for å skrelle bananer). Vi må "importere" svensker for å gjøre den type jobb, og det er i stor grad innvandrere som vasker gulv og kjører taxi (og andre jobber som mange etniske nordmenn ikke vil ha).

En annen sak er jo om det skal anses å være "negativt" å gå fra hverandre, eller om det skal sees på som "positivt" (man "tar grep", osv). Det er meget vanskelige konsepter å diskutere, fordi det ofte er uenighet om det grunnleggende.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 189
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Mandolaika

    37

  • Sør

    27

  • Dorthe

    6

  • Lillemus

    5

Mest aktive i denne tråden

Gjest satsende

Men det var ikke det togli skrev.

Som sagt, du oppkonstruerer "problemstillinger" som du kverulerer rundt.

Du svarte ikke på spørsmålet mitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Nei, hvis du leser rundt, så har jeg sett flere artikler om at unges forventninger til jobb er alt for høye (dvs. de forventer å starte som sjefer, i stedet for å skrelle bananer). Vi må "importere" svensker for å gjøre den type jobb, og det er i stor grad innvandrere som vasker gulv og kjører taxi (og andre jobber som mange etniske nordmenn ikke vil ha).

En annen sak er jo om det skal anses å være "negativt" å gå fra hverandre, eller om det skal sees på som "positivt" (man "tar grep", osv). Det er meget vanskelige konsepter å diskutere, fordi det ofte er uenighet om det grunnleggende.

Med vennlig hilsen

Jeg synes også det er en vanskelig diskusjon, med mange artige parametere å ta hensyn til, men interessant!

Jeg har ingen bombastisk konklusjon på hva jeg mener om dette, men jeg har tro på at folk tar avgjørelser som er riktige for hver og enkelt - og jeg unner folk de beste livene de kan skaffe seg. Samtidig er det noe grunnleggende i meg som sier at det kanskje vil lønne seg å jobbe litt for kjærligheten - og å ikke gi opp om en møter motstand, og mine observasjoner (som forøvrig ikke trenger å være korrekte..plukket opp på vennineprat, ute..sånn man mener seg å plukke opp oponion) viser at en del av mine omgivelser er litt på kant med dette, og har en litt uforsonlig, hard og "det får funke eller så ikkno" aktig holdning! ;p

(Som forøvrig kan være strait nok, men det ligger ikke helt for meg :))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes også det er en vanskelig diskusjon, med mange artige parametere å ta hensyn til, men interessant!

Jeg har ingen bombastisk konklusjon på hva jeg mener om dette, men jeg har tro på at folk tar avgjørelser som er riktige for hver og enkelt - og jeg unner folk de beste livene de kan skaffe seg. Samtidig er det noe grunnleggende i meg som sier at det kanskje vil lønne seg å jobbe litt for kjærligheten - og å ikke gi opp om en møter motstand, og mine observasjoner (som forøvrig ikke trenger å være korrekte..plukket opp på vennineprat, ute..sånn man mener seg å plukke opp oponion) viser at en del av mine omgivelser er litt på kant med dette, og har en litt uforsonlig, hard og "det får funke eller så ikkno" aktig holdning! ;p

(Som forøvrig kan være strait nok, men det ligger ikke helt for meg :))

Jeg er enig med deg i det du skriver her.

Jeg tror dog også det samme gjør seg gjeldende generelt i samfunnet - fordi vi er så velstående i Norge. Blir man født i India så er det veldig mye mer å kjempe for, og man får øvelse i å kjempe for å overleve, osv. Man blir sterkere, gjennom øvelse.

Samtidig er det jo mange som ikke klarer det.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Kanskje bør vi innse at det å være skilsmissebarn også er en "normalvariant" ''

Det er det da blitt forlengst. Jeg har en fetter på 53 år med foreldre som skilte seg tidlig, _den gangen_ var det ikke vanlig.

"Bor X alltid hos deg?" Har jeg fått forbausede spørsmål om. Fra kompisene til junior, altså. Det er absolutt alle løsninger. Kjernefamilier, flere kull som bor sammen, halvsøsken i andre boliger osv.

Men vi bor i den skumle hovedstaden, altså...

Vi vet iallefall at det er like normalt å ha skilte som gifte/samboende foreldre (er vel rundt 50 % som skilles idag?), så sånn sett tror jeg mine barn er veldig "normale" ;)

Oslo ja.. huff, et kapittel for seg :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kejnner jeg blir helt ensgstelig for at mannen din skal lese dette. Håper virkelig ikke han gjør det. Jeg syns du skal tenke litt over hva du skriver. Selv om du skulle være sikker på at han ikke leser det s sier det også en god del om deg når du kan skrive sånn som du gjør. Det er ikke noe som sårer ofte en mann mere enn slik du skriver her.

Jepp, har tenkt på at jeg nok burde bedt om å få det sletta. Hadde ikke tenkt å skrive så mye, men følte jeg måtte fordi du ikke ville tro meg uten mer inngående forklaringer... Han vet forresten alt dette fra før, så det ville ikke kommet som en overraskelse. Vi har vært utrolig åpne om det, så det går fint :)

(derssuten kommer han aldri til å gå inn her ;))

Men takk for omtanken :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har dsiktert mye med henne de siste dagene, derfor reagerer jeg på at hun nå gjentar dette flere ganger. Både det som var og slik det er nå. Det gjør ikke meg noe men jeg syns veldig synd på mannen hennes om han leser hva hun skriver.

Han vet om dette, og det er jo naturlig at man føler det sånn når det var riktig å gå fra hverandre? Dette handler jo ikke om at det er noe feil med ham, men om at jeg ikke lenger hadde de følelsene jeg burde ha for ham. Han er lykkelig i et nytt forhold og jeg tror han har det veldig fint nå. Jeg tror nesten han bør takke meg for at jeg våget å ta steget ut, så slapp han å være sammen med en som ikke var glad i ham på den riktige måten (for jeg vil alltid være glad i ham som en venn:))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forksjell på å si i fra på en pen måte at en synes de går for langt enn å skrive så mye om hvor frastøtende mannen hennes ble for henne. En kan tenke hva en vil men å si eller skrive det til andre igjen og igjen er dårlig gjort mener jeg. Hvis ike du ser helt forskjell på det så vet du neppe noe om hva mobbing er.

Hadde ikke du blitt kvalm ved tanken på å ha et intimt forhold til broren din? Det har jo ingenting med at det er noe feil med broren din å gjøre? Det samme føler jeg for min eks siden jeg følte det som han var en bror, ikke en kjæreste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke la dette gå inn på deg, togli. Du er smart nok til og ta dine egne kloke og fornuftige valg. La det bli rmed det, og slutt og forsvare deg:-)

Takk Colette..Nå ble jeg glad :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

Det forekommer meg at dagens situasjon er langt bedre enn 1960-tall versjonen. :-)

Med vennlig hilsen

Mange tilga utroskap på 60-tallet og fortsatte videre. Det går ikke nå. Toleransegrensen er mye lavere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange tilga utroskap på 60-tallet og fortsatte videre. Det går ikke nå. Toleransegrensen er mye lavere.

Mange tilgir utroskap nå, og fortsetter videre.

At det er "bedre" at folk aksepterer ting de ikke liker (vanligvis fordi de ikke har noen reell mulighet til å flytte) er neppe sant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

Mange tilgir utroskap nå, og fortsetter videre.

At det er "bedre" at folk aksepterer ting de ikke liker (vanligvis fordi de ikke har noen reell mulighet til å flytte) er neppe sant.

Det var mange som tilga utroskap før av hele sitt hjerte. I Midtøsten sier de at de er flinkere til å telle til 100 enn vi er her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var mange som tilga utroskap før av hele sitt hjerte. I Midtøsten sier de at de er flinkere til å telle til 100 enn vi er her.

''Det var mange som tilga utroskap før av hele sitt hjerte. ''

Hvor har du denne påstanden fra? Hvordan har du målt den?

Man kunne like gjerne skrevet at "''Det er mange som tilgir utroskap nå enn før av hele sitt hjerte. '', uten at noen av oss har dokumentasjon for verken den første eller andre versjonen.

Nostalgi var bedre før.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest segunda

''Det var mange som tilga utroskap før av hele sitt hjerte. ''

Hvor har du denne påstanden fra? Hvordan har du målt den?

Man kunne like gjerne skrevet at "''Det er mange som tilgir utroskap nå enn før av hele sitt hjerte. '', uten at noen av oss har dokumentasjon for verken den første eller andre versjonen.

Nostalgi var bedre før.

Med vennlig hilsen

Jeg vet godt at du tenker som amerikanere og vil ha alt målbart i statistikk. Jeg er tross alt så gammel at jeg husker sekstitallet godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

black wealch

100 % enig med deg hidi!!

MInstejenta mi på snart sju sa det så fint her en dag - "Du mamma...det er så deilig å se at du og pappa prater fint til hverandre og da gjør det ingenting at dere er skilt" :)

''MInstejenta mi på snart sju sa det så fint her en dag - "Du mamma...det er så deilig å se at du og pappa prater fint til hverandre og da gjør det ingenting at dere er skilt" :)''

Det er fint å høre at dere kan samarbeide. Mange som dessverre ikke klarer det.. Men husk også at barna dine er lojale mot deg, og vet akkurat hva du vil høre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet godt at du tenker som amerikanere og vil ha alt målbart i statistikk. Jeg er tross alt så gammel at jeg husker sekstitallet godt.

Det er jo DU som påstår at ting er målbare, ved å komme med et slikt måle-utsagn (ting var bedre før).

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

Det er jo DU som påstår at ting er målbare, ved å komme med et slikt måle-utsagn (ting var bedre før).

Med vennlig hilsen

Hvor skrev jeg at ting var bedre før? Jeg kan ikke se det så da må det ha blitt slettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor skrev jeg at ting var bedre før? Jeg kan ikke se det så da må det ha blitt slettet.

Klokken 13:54 ovenfor:

''Mange tilga utroskap på 60-tallet og fortsatte videre. Det går ikke nå. Toleransegrensen er mye lavere.''

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

Klokken 13:54 ovenfor:

''Mange tilga utroskap på 60-tallet og fortsatte videre. Det går ikke nå. Toleransegrensen er mye lavere.''

Det står ikke noe om at det var bedre før. Det er din tolkning av det jeg skrev.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''MInstejenta mi på snart sju sa det så fint her en dag - "Du mamma...det er så deilig å se at du og pappa prater fint til hverandre og da gjør det ingenting at dere er skilt" :)''

Det er fint å høre at dere kan samarbeide. Mange som dessverre ikke klarer det.. Men husk også at barna dine er lojale mot deg, og vet akkurat hva du vil høre..

Det er jeg klar over og veldig bevisst på! Samtidig har vi snakka så mye om dette og jeg har fortalt at de har lov til å synes at dette er fælt, feil og/eller vanskelig - og at det er helt naturlig at de kan synes det er trist at pappaen og jeg ikke bor sammen mer. Jeg tror igrunnen vi er en veldig åpen familie og at barna vet jeg tar deres følelser på alvor. Uansett er det ingenting de kan gjøre med dette, så hvis de velger å fokusere på det positive ved skilsmissen, så er jo det flott:) Man velger i stor grad selv hvordan man skal ta ting, og tankens kraft er stor;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...