Gå til innhold

Hun er så liten ennå!


Pink-Cat

Anbefalte innlegg

Jenta vår er 5 måneder, og jeg synes hun er så mye mindre enn andre babyer. Vel og merke ble hun født en måned før termin og veide bare 2640 gram og 46 cm. da hun ble født, men jeg synes ikke hun er like "tykk" som de fleste andre babyer er! Hun er ikke tynn, iallefall synes ikke jeg det. Hun virker tilfreds og jeg merker at hun vokser. Hun fullammes ca.5-6 ganger i døgnet (jeg pleier å gi henne pupp før hun blir sulten å gråter). Føler selv at jeg har nok melk. Da vi var på 3-måneders kontroll veide hun 4500 og var 57 lang, da sa de hun var så stor som hun skulle være. Men vi har ikke fått komme på kontroll siden fordi vi ikke har helsesøster her (skal på 5-mnd.kontroll til legen snart). Folk sier ofte at hun er så liten, og jeg tar meg nesten litt nær av det.

Er hun mindre fordi hun var født for tidlig og var så liten? Er det vanlig for "prematurbarn"? Har ikke hun like lett for å legge på seg som de andre babyene? Er det noe jeg kan gjøre?

Har ikke lyst å slutte å amme!

Håper på svar.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ragnhild Alquist, Helsesøster

Kjære Pink-Cat. Det er stor forskjell på barn når det gjelder hvor raskt de vokser. At barn viser god trivsel,utvikler seg og er friske er ofte det beste tegnet. Når barns aktivitet øker, forbrukes mere energi. Er du usikker hvorfor ikke gi henne et ekstra måltid med morsmelk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg leste innlegget ditt, kjente jeg meg så godt igjen. Jenta vår var 46 cm og veide 2466 g da hun ble født til termin, og var akkurat like stor som jenta di ved 3 mnd. Jeg fikk også mange kommentarer på hvor lita hun var, og det var ganske slitsomt. Vi begynte med grøt før hun var 4 mnd, tilsatte olje i grøten og i middagsmaten for å se om hun la på seg mer, men det gjorde hun ikke. I dag er hun 23 mnd, og fortsatt lita og slank, som vi foretrekker å si det. Hun har vokst jevnt og trutt, men har aldri vært av de lubne babyene. Men frisk og fornøyd er hun ! Vi stresser ikke med størrelsen eller vekta lenger.Hvis jenta di virker fornøyd og det er samsvar mellom hvor mye hun vokser i lengden og hvor mye hun legger på seg, og hun ikke vil ha ekstra mat, ja da er det ikke noe du kan gjøre. Da vokser hun som hun skal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...