Gå til innhold

Eldre lekekamerater

Gjest bekymret mammaen

Anbefalte innlegg

Gjest bekymret mammaen

Førsteklassingen min har ikke så mange å leke med på skolen og går derfor en del alene.Har tatt det opp med læreren men læreren mener at de har ikke noe ansvar for å hjelpe barn med å finne venner for det må de gjøre selv. Virker sikkert utrolig men helt sant. I barnehagen gikk det alltid fint med venner og hadde vi problemer så hjalp de alltid med å finne venner til ham. Vi passer på at han ofte leker med noen på fritiden. Læreren mener at de ikke kan gjøre noe med det da barna er nødt til å lære seg å finne venner selv..

Nå sier stroresøsteren hans at han ofte henger sammen med unger på 10-11 år og at han ofte ler og tuller med de. Jeg vet ikke hva de tuller med. Er dette noe jeg bør gjøre noe med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

jubalong70

Jeg hadde nok helt sikkert prøvd å finne ut noe mer om denne tullingen og om disse eldre guttene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigste er at han etter hvert også får venner på sin egen alder.

Det trenger ikke være noe galt i at han er litt sammen med noen som er litt eldre. Det kan være helt greit, men han _kan_ også få en rolle som blir feil, og stå i fare for å bli litt utnyttet av dem. Jeg tenker ikke på noe kjempeskummelt, men at de f.eks. får ham til å gjøre litt dumme ting for å bli godtatt. Ref. tullingen, som kan være et slags spill for å kompensere for at han egentlig ikke er helt samstemt med dem.

Hvis han får andre faste venner, vil det bli mer naturlig at han stort sett er sammen med dem, og da vil forholdet mellom ham og de større gutta bli mer naturlig. Jeg tenker da på at han fremdeles kan omgås f.eks. de som bor i nærheten og han "automatisk" vil ha litt med å gjøre, men at det blir "noen få utvalgte", ikke en hel gruppe, og sannsynligvis ikke så mye på skolen.

Er det bare én lærer som bestemmer over klassemiljøet? Det er vanlig at de legger stor vekt på det sosiale i første klasse, så jeg synes ikke du skal godta at alle de ansatte er passive. Er det noen på SFO som virker såpass oppegående at du kan saken opp der? Finnes det noen fritidsaktiviteter de andre gutta i klassen er med på, eller kan dere invitere noen med hjem eller på en utflukt en fridag? Har junior noen ideer selv, er det noen han gjerne vil bli bedre kjent med?

Sønnen min har alltid elsket å henge med de som er litt større, og det har gått helt greit. Men det har vært gutter han har kjent godt fra han var liten, og han har også hatt mange kompiser på sin egen alder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bekymret mammaen

Jeg hadde nok helt sikkert prøvd å finne ut noe mer om denne tullingen og om disse eldre guttene.

Tulling?? Hav får deg til å tro det? Han er verdens beste gutt bare så det er sagt.

Jeg vet ikke helt hvorfor han er sammen med større gutter. Han er nok en som også synes det er gøy å leke med de store. Han er også langt fremme og leser som en niåring i følge læreren. Han har heller aldri hatt problemer med spill som ligger på på 8-10. Han leker også vanlige leker med de som gjemsel og den slags. Så det at han er sammen med større gutter kan også være fordi han kjeder seg sammen med de mindre. Men det kan også være fordi de tuller med ham og gjør narr av ham og det er det jeg veldig bekymret for. Har prøvd å snakke med læreren flere ganger men får bare til svar at slikt kan ikke de ta ansvar for da de har alt for mye annet å gjøre. Er det noen som vet hva loven sier?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bekymret mammaen

Det viktigste er at han etter hvert også får venner på sin egen alder.

Det trenger ikke være noe galt i at han er litt sammen med noen som er litt eldre. Det kan være helt greit, men han _kan_ også få en rolle som blir feil, og stå i fare for å bli litt utnyttet av dem. Jeg tenker ikke på noe kjempeskummelt, men at de f.eks. får ham til å gjøre litt dumme ting for å bli godtatt. Ref. tullingen, som kan være et slags spill for å kompensere for at han egentlig ikke er helt samstemt med dem.

Hvis han får andre faste venner, vil det bli mer naturlig at han stort sett er sammen med dem, og da vil forholdet mellom ham og de større gutta bli mer naturlig. Jeg tenker da på at han fremdeles kan omgås f.eks. de som bor i nærheten og han "automatisk" vil ha litt med å gjøre, men at det blir "noen få utvalgte", ikke en hel gruppe, og sannsynligvis ikke så mye på skolen.

Er det bare én lærer som bestemmer over klassemiljøet? Det er vanlig at de legger stor vekt på det sosiale i første klasse, så jeg synes ikke du skal godta at alle de ansatte er passive. Er det noen på SFO som virker såpass oppegående at du kan saken opp der? Finnes det noen fritidsaktiviteter de andre gutta i klassen er med på, eller kan dere invitere noen med hjem eller på en utflukt en fridag? Har junior noen ideer selv, er det noen han gjerne vil bli bedre kjent med?

Sønnen min har alltid elsket å henge med de som er litt større, og det har gått helt greit. Men det har vært gutter han har kjent godt fra han var liten, og han har også hatt mange kompiser på sin egen alder.

Han leker også sammen med et par andre barn på samme alder men han har ikke mange venner og når de enten er borte eller vil leke med andre så er min gutt alene. Da oppsøker han større gutter. Har nå fått storesøster til å spionere litt så får vi se. Får bare håpe hun gjør som hun har lovet. Er utrolig glad for at han har en storesøster der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Shira :o)

Tulling?? Hav får deg til å tro det? Han er verdens beste gutt bare så det er sagt.

Jeg vet ikke helt hvorfor han er sammen med større gutter. Han er nok en som også synes det er gøy å leke med de store. Han er også langt fremme og leser som en niåring i følge læreren. Han har heller aldri hatt problemer med spill som ligger på på 8-10. Han leker også vanlige leker med de som gjemsel og den slags. Så det at han er sammen med større gutter kan også være fordi han kjeder seg sammen med de mindre. Men det kan også være fordi de tuller med ham og gjør narr av ham og det er det jeg veldig bekymret for. Har prøvd å snakke med læreren flere ganger men får bare til svar at slikt kan ikke de ta ansvar for da de har alt for mye annet å gjøre. Er det noen som vet hva loven sier?

Jubalong mener ikke at gutten din er en tulling, men at hun ville ha funnet ut mer hva tullingen sammen med de andre består i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jubalong70

Det var jo du som skrev at han drev og tullet med de eldre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde prøvd å invitere klassekamerater med hjem etter skoletid, hørt om noen andre i klassen vil være med på tur i skogen en lørdag/søndag, funnet en fritidsaktivitet flere i klassen er med på. Det sosiale i en førsteklasse er etter min mening nesten viktigere enn fagene de har på skolen, det legger grunnlaget for mange mange års klassemiljø.

''unger på 10-11 år og at han ofte ler og tuller med de. Jeg vet ikke hva de tuller med. ''

det var nok dette Jubalong refererte til når hun nevnte tullingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bekymret mammaen

Det var jo du som skrev at han drev og tullet med de eldre...

Nå er jo ikke det å være en tulling det samme som å tulle. En tulling forbinder jeg med en tufs. En kan da tulle uten å være tulling. Eller syns du det er greit at andre kaller deg for tulling hver gang du tøyser litt? Mulig vi legger litt foskjellig i begrepene. Men jeg har da aldri skrevet at min sønn er en tulling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ruskesnusk

Nå er jo ikke det å være en tulling det samme som å tulle. En tulling forbinder jeg med en tufs. En kan da tulle uten å være tulling. Eller syns du det er greit at andre kaller deg for tulling hver gang du tøyser litt? Mulig vi legger litt foskjellig i begrepene. Men jeg har da aldri skrevet at min sønn er en tulling.

Jeg leste ikke at jubalong skrev at din sønn var en tulling. Jeg leste tulling som et verb. Tell til ti og les en gang til ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ro deg ned

Jubalong skriver tulling, som i tøysing (altså et verb). Denne tullingen = denne tøysningen = denne lekingen = denne spillingen osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bekymret mammaen

Jubalong skriver tulling, som i tøysing (altså et verb). Denne tullingen = denne tøysningen = denne lekingen = denne spillingen osv.

En merkelig skrivemåte siden "en tulling" er et substantiv. Ikke noe heter en tøysing, derfor hadde det blitt annereledes. Men ok., bare litt rart hun da ikke forklarte det selv hva hun egentlig mente når om hun så jeg misforsto. Men alle kan misforstå så det er jo idiotisk å krangle om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tulling, de driver med tulling... ingen som har kalt sønnen din en tulling da... les og slapp av...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En merkelig skrivemåte siden "en tulling" er et substantiv. Ikke noe heter en tøysing, derfor hadde det blitt annereledes. Men ok., bare litt rart hun da ikke forklarte det selv hva hun egentlig mente når om hun så jeg misforsto. Men alle kan misforstå så det er jo idiotisk å krangle om det.

Oi, en dårlig dag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ruskesnusk

En tulling er et substantiv, men tulling kan også være et verb, en bøyning av å tulle. http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/ordbok.cgi?OPP=tulling&bokmaal=S%F8k+i+Bokm%E5lsordboka&ordbok=bokmaal&s=n&alfabet=n&renset=j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gi deg da - Tulling er både verb og substantiv. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bekymret mammaen

Gi deg da - Tulling er både verb og substantiv. :o)

Jada jeg har hørt det nå!

Har bare ikke forbundet ordet tulling med et verb før. Men da lærte jeg noe nytt i dag også men jeg trenger da ikke få det fortalt igjen og igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada jeg har hørt det nå!

Har bare ikke forbundet ordet tulling med et verb før. Men da lærte jeg noe nytt i dag også men jeg trenger da ikke få det fortalt igjen og igjen.

Det kan jo være greit å få det forklart når du tror at noen kaller sønnen din for en tulling da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest var shy selv

Er han sjenert da?

Jeg var veldig sjenert da jeg gikk på barneskolen, hadde skikkelig problemer med å finne meg venner. Første vennen min fikk jeg da jeg kom i andre klasse, ellers var det liksom bare av og til noen spurte om jeg ville være med i leken (hoppe strikk og sånn)... ellers var jeg usynlig. Jeg gikk ofte og gjemte meg i friminuttene så ingen skulle se at jeg var alene...

SÅ fikk jeg endelig en venn i andre klasse, vi kom i prat i huskestativet. Men dette var ingen god venn sånn sett, vi kalte hverandre bestevenner, men denne vennen hersket med meg og ville alltid være sjef.

Når hun var syk hadde jeg ingen å leke med.

Problemet var at jeg var så sjenert. Jeg turte aldri spørre selv om noen ville leke med meg. Læreren prøvde å hjelpe litt da, foreslo at jeg skulle ha med meg hoppetau eller noe.. men jeg turte jo ikke spørre om folk ville være med.

Vinteren likte jeg best, da hadde jeg alltid noe å gjøre på.

Ellers var det kun huskestativet jeg oppholdt meg, da trengte jeg liksom ingen å leke med...

Men om vinteren kunne jeg lage snømenn, og jeg trillet kjempestore baller,

da så læreren at jeg hadde problemer med å løfte den store ballen oppå den andre og fikk de andre med.

Så lekte vi barna i snøen og lagde "leiligheten" hvor vi trampet ned snøen...

og vi hadde snøballkrig osv.

Men våren kom, så kom ensomheten igjen.

Det er trist å være alene.

At gutten din tøyser med de store ungene er vel ikke noe å bekymre seg for, men han bør få seg noen venner på sin egen alder.

Kanskje du kunne kommet i prat med noen andre mødre og foreslått at ungene kunne besøkt hverandre i fritiden så de ble bedre kjent?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er helt utrolig at skolen ikke vil ta noe ansvar her.

Jeg har selv et barn som ikke fungerer så godt sosialt, og han har fått mye hjelp av lærere og SFO-ansatte.

Min gutt var også en del sammen med eldre barn i begynnelsen. Det virket som om han var en slags maskot for de. Jeg forsto det sånn at han var godt likt, og så ikke på det som noe problem at han var med de.

Nå er han mest sammen med klassekameratene sine, men han er også til tider mye alene. Skolen har vært flinke til å hjelpe, men de tvinger han ikke til å være med andre, da det virker som om han ofte velger å være alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...