UlrikkeE Skrevet 4. mai 2011 Del Skrevet 4. mai 2011 Jeg har en vimsete 5-åring. Hun er garantert ikke mer vimsete enn andre 5-åringer, men hun har liksom alltid vært sånn... Hun kan få beskjed om å ikke gjøre en ting (alternativt om å gjøre en ting). Beskjeden er mottatt bekreftes det, flott og fint... Alt fra to minutter til to dager senere ender det med at hun får vondt eller ødelegger noe fordi hun ikke gjorde som vi hadde snakket om... Jeg må innrømme at jeg ikke trøster hjertelig dersom det er noe vi har snakket om "ørten tusen ganger" hun ikke forholder seg til... Ødelegger hun noe ved å gjøre noe hun har fått beskjed om å la være, så blir reaksjonen litt krassere enn ved et virkelig hendelig uhell... Er vi ubarmhjertelige, eller det flere som har det sånn? Ta for eksempel at hun har fått beskjed om flere ganger enn jeg kan telle til å gå forsiktig i trappa... Allikevel fjoller hun og tuller i trappa, og ramler et trinn eller to... Det gjør sikkert vondt i kneet eller i rompa (avhengig av hvordan hun faller) der og da, men det er sjelden hun får trøst da - hun får mer "skjønner du hvorfor vi ber deg gå fint i trappa nå?" Hun svarer så klart ja, helt til neste gang hun skal ned eller opp, og det samme skjer igjen... Sa noen gullfisk?!?!? Innimellom kjenner jeg at jeg lurer på om vi er hjerterå? Vi bekrefter jo "det skjønner jeg at ikke var noe særlig godt", før vi fortsetter med at vi jo har sagt at hun skal se hva hun driver med... Tanker? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mandolaika Skrevet 4. mai 2011 Del Skrevet 4. mai 2011 Hadde hun slått seg hardt nok hadde hun nok husket på det dere sa. :-) Synes det dere gjør er helt ok jeg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 4. mai 2011 Del Skrevet 4. mai 2011 Er det 10-åringen min du snakker om? ) Her i huset er det lite medlidenhet å få dersom man gjør stikk motsatt av det jeg sa. Jeg pleier å si at "det er ingen vits å komme til meg og gråte etterpå fordi du slår deg nå altså!" Unger er bare sånn tror jeg. ) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
UlrikkeE Skrevet 4. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2011 Hadde hun slått seg hardt nok hadde hun nok husket på det dere sa. :-) Synes det dere gjør er helt ok jeg. Sånn tenker jeg også, men innimellom får hun nok ganske vondt, altså... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mandolaika Skrevet 4. mai 2011 Del Skrevet 4. mai 2011 Sånn tenker jeg også, men innimellom får hun nok ganske vondt, altså... Ja, da lærer hun nok snart. .-) Dere kan selvfølgelig trøste henne da, men ikke dulle så mye med det, bare si at vi har jo sagt fra x antall ganger til deg før. :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
UlrikkeE Skrevet 4. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2011 Er det 10-åringen min du snakker om? ) Her i huset er det lite medlidenhet å få dersom man gjør stikk motsatt av det jeg sa. Jeg pleier å si at "det er ingen vits å komme til meg og gråte etterpå fordi du slår deg nå altså!" Unger er bare sånn tror jeg. ) Ja, 10-åringen her husker jo beskjeder kortere enn bikkja gjør, men hun gjør ofte ikke sånne ting som går utover seg selv... (det går mer på et ganglag som bråker verre enn elefanter ved å trampe hælen først i gulvet, ikke gå med sokker på gressplenen, bruk enten sko eller ta av deg sokkene på vei til trampolina - den regelen har vi hatt i 8 år, og hun klarer den fortsatt ikke...) Men akkurat den "ikke kom til meg og klag etterpå"-setningen hører 5-åringen ganske ofte ja... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
UlrikkeE Skrevet 4. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2011 Ja, da lærer hun nok snart. .-) Dere kan selvfølgelig trøste henne da, men ikke dulle så mye med det, bare si at vi har jo sagt fra x antall ganger til deg før. :-) Jeg jobber i barnehage selv, og jeg har nok blitt veldig "anti-dullete" av den grunn etter å ha sett mange foreldre virkelig ILE til dersom ungen risikerer å få et skrubbsår... Må bare ta en "reality-check" på meg selv innimellom 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 4. mai 2011 Del Skrevet 4. mai 2011 Jeg har kjørt samme linje med mine to, i saker de har vært modne nok til å forstå. Jeg er i tillegg ganske dårlig til å trøste (føler meg så hjelpeløs at det ofte blir klønete), så jeg kan sikkert virke ubarmhjertig. Det har nå gått relativt greit med dem allikevel. Spesielt den yngste er ganske robust, så jeg tror de har tålt det ;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GA Skrevet 4. mai 2011 Del Skrevet 4. mai 2011 Ja, 10-åringen her husker jo beskjeder kortere enn bikkja gjør, men hun gjør ofte ikke sånne ting som går utover seg selv... (det går mer på et ganglag som bråker verre enn elefanter ved å trampe hælen først i gulvet, ikke gå med sokker på gressplenen, bruk enten sko eller ta av deg sokkene på vei til trampolina - den regelen har vi hatt i 8 år, og hun klarer den fortsatt ikke...) Men akkurat den "ikke kom til meg og klag etterpå"-setningen hører 5-åringen ganske ofte ja... Det der med å gå i sokkelesten gjør _alle_ unger nå om dagen. selv i skolegården fyker de rundt i sokkelesten. -tror det kommer av trampolinehopping, også har de vent seg til å gå sånn kanskje? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
UlrikkeE Skrevet 4. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2011 Det der med å gå i sokkelesten gjør _alle_ unger nå om dagen. selv i skolegården fyker de rundt i sokkelesten. -tror det kommer av trampolinehopping, også har de vent seg til å gå sånn kanskje? *knurr* Jeg burde sikkert gi opp... Etter 8 år.... Hun var 2 år da vi fikk trampolina... Men jeg er visst for sta 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
UlrikkeE Skrevet 4. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2011 Jeg har kjørt samme linje med mine to, i saker de har vært modne nok til å forstå. Jeg er i tillegg ganske dårlig til å trøste (føler meg så hjelpeløs at det ofte blir klønete), så jeg kan sikkert virke ubarmhjertig. Det har nå gått relativt greit med dem allikevel. Spesielt den yngste er ganske robust, så jeg tror de har tålt det ;-) Jeg synes det er forskjell på å si "det der er ikke noe å gråte for" og "jeg ser at det gjør vondt, hvis du hadde gjort som jeg sa, så hadde du kanskje sluppet å få vondt"... Da sier stort sett 5-åringen "ja, for du og pappa vil ikke at jeg skal få vondt"... Og da bekrefter jeg jo det... Men sånn "daaaaaaaakar deg, det var voooooondt, skal jeg blååååååååse på og finne plaster", det er ikke helt meg altså... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mammantil3 Skrevet 4. mai 2011 Del Skrevet 4. mai 2011 8-åringen min elsker fart. Og sykler så fort som mulig. Jeg har sikkert sagt det 1 million ganger at hun må sykle litt saktere, særlig i nedoverbakker. Vel, råd ikke mottatt, for her om dagen trynet hun skikkelig med sykkelen. Fordi hun syklet for fort. DA trøstet jeg, og lot "hva-var-det-jeg-sa" ligge, for da var det snakk om skikkelig vondt, men vi tok det opp en dag eller så senere. Om hun nå har lært får tiden vise. Ellers gjør jeg som deg, når de får vondt fordi de ikke hører på hva jeg sier så får de ikke all verdens trøst nei. "Learning by doing", liksom. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 4. mai 2011 Del Skrevet 4. mai 2011 Jeg jobber i barnehage selv, og jeg har nok blitt veldig "anti-dullete" av den grunn etter å ha sett mange foreldre virkelig ILE til dersom ungen risikerer å få et skrubbsår... Må bare ta en "reality-check" på meg selv innimellom ''...etter å ha sett mange foreldre virkelig ILE til dersom ungen risikerer å få et skrubbsår'' Vet hva du mener. Utendørs har jeg sett voksne rive til seg barnet og løpe for livet som om de ble beskutt - fordi det var en veps i sikte. Ikke rart mange får insektskrekk... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
UlrikkeE Skrevet 4. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2011 8-åringen min elsker fart. Og sykler så fort som mulig. Jeg har sikkert sagt det 1 million ganger at hun må sykle litt saktere, særlig i nedoverbakker. Vel, råd ikke mottatt, for her om dagen trynet hun skikkelig med sykkelen. Fordi hun syklet for fort. DA trøstet jeg, og lot "hva-var-det-jeg-sa" ligge, for da var det snakk om skikkelig vondt, men vi tok det opp en dag eller så senere. Om hun nå har lært får tiden vise. Ellers gjør jeg som deg, når de får vondt fordi de ikke hører på hva jeg sier så får de ikke all verdens trøst nei. "Learning by doing", liksom. Vi hadde en sånn episode på sparkesykkel i fjor... Hun fikk fart nedover bakken, jeg gikk bak og hadde ikke sjanse til å ta henne igjen, og hun ble paralysert og glemte å bremse... Jeg ble redd jeg også, og reagerte med å bli sint - ikke det lureste når hun også var blitt redd og slo seg skikkelig... Skrubbsår og blåmerker i fjeset og overalt, og hadde det kommet bil hadde det gått skikkelig galt... Men det sitter i... Akkurat den opplevelsen altså... Så nedoverbakker med sparkesykkel har hun faktisk respekt for, når jeg tenker etter... Håper 8-åringen din også har lært om sykkel i nedoverbakke! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mammantil3 Skrevet 4. mai 2011 Del Skrevet 4. mai 2011 Vi hadde en sånn episode på sparkesykkel i fjor... Hun fikk fart nedover bakken, jeg gikk bak og hadde ikke sjanse til å ta henne igjen, og hun ble paralysert og glemte å bremse... Jeg ble redd jeg også, og reagerte med å bli sint - ikke det lureste når hun også var blitt redd og slo seg skikkelig... Skrubbsår og blåmerker i fjeset og overalt, og hadde det kommet bil hadde det gått skikkelig galt... Men det sitter i... Akkurat den opplevelsen altså... Så nedoverbakker med sparkesykkel har hun faktisk respekt for, når jeg tenker etter... Håper 8-åringen din også har lært om sykkel i nedoverbakke! Huff, jenta di fikk seg virkelig en støkk, ja, godt det ikke kom bil..! Om min har evne til læring gjenstår å se, foreløpig er hun såpass skadet enda at det ikke er aktuelt å gjøre så mye. Må vel innrømme at jeg synes litt synd på henne, men slik er det jo bare - hun fikk smake konsekvensen av å ikke høre på mora si. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Shira :o) Skrevet 4. mai 2011 Del Skrevet 4. mai 2011 Jeg kunne skrevet det samme innlegget, bare byttet ut til gutt og snart 10 år. Vi reagerer på samme måte. Klart, skulle han nå knekke noen bein så hadde jeg ikke tatt praten der og da om hva vi snakket om, men når han snubler ned og småslår seg, benytter jeg anledningen til poengtere at vi har sagt akkurat det samme om den trappa siden trappa var ny. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
UlrikkeE Skrevet 4. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2011 ''...etter å ha sett mange foreldre virkelig ILE til dersom ungen risikerer å få et skrubbsår'' Vet hva du mener. Utendørs har jeg sett voksne rive til seg barnet og løpe for livet som om de ble beskutt - fordi det var en veps i sikte. Ikke rart mange får insektskrekk... Du sier noe... Jeg er omvendt.... Ungen begynte å pipe med sutrestemme fordi det var en bie i nærheten (visstnok, jeg så den ikke) Hun fikk streng beskjed om å ta seg sammen og slutte med pipinga og bli der hun var *flire* 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
UlrikkeE Skrevet 4. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2011 [quote name=Shira )' timestamp='1304502510' post='4573249] Jeg kunne skrevet det samme innlegget, bare byttet ut til gutt og snart 10 år. Vi reagerer på samme måte. Klart, skulle han nå knekke noen bein så hadde jeg ikke tatt praten der og da om hva vi snakket om, men når han snubler ned og småslår seg, benytter jeg anledningen til poengtere at vi har sagt akkurat det samme om den trappa siden trappa var ny. Det er litt godt å se at det ikke bare er her altså... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Shira :o) Skrevet 4. mai 2011 Del Skrevet 4. mai 2011 Det er litt godt å se at det ikke bare er her altså... Ja, men minuset med at jeg svarte er at det slett ikke er sikkert at det er bedre om 5 år! ;o) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
UlrikkeE Skrevet 4. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2011 [quote name=Shira )' timestamp='1304541155' post='4573693] Ja, men minuset med at jeg svarte er at det slett ikke er sikkert at det er bedre om 5 år! ;o) Jeg la jo merke til det, men jeg velger å vri det positivt allikevel *humre* 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.