Gå til innhold

Fritidsaktiviteter - hvem bestemmer?

Gjest prust

Anbefalte innlegg

Gjest prust

Våre har i stor grad fått lov til å bestemme selv. De har imidlertid måtte fullføre semesteret, noe som kan ha vært nesten et halvt år på det meste.

Ellers er jo ikke døren stengt om de ønsker å ta en pause et halvt år, for deretter å starte igjen. Litt vinglete, ja. men sånn er jo barna, for de må få lov til å prøve og feile uten at det får konsekvenser som at de aldri får lov til å gå tilbake til det de holdt på med før...

Våre to eldste jenter har vel vært innom det meste tror jeg, og det er helt greit for oss.

Kanskje jeg er litt for firkantet i måten å tenke på. Tenker liksom at det de starter på, skal de holde på med i årevis....

Vi (dvs mest jeg) har jo vært med å påvirke hva de har begynt med, og da har de jo nå aktiviteter jeg setter pris på, og som de stort sett setter pris på.... Tenker litt sånn at vi voksne vet best, men det er jo ikke alltid slik...

Jeg synes helt konkret at det ville være synd om minstejenta sluttet på ballett etter bare ett år, når hun har ønsket å begynne så lenge, og hun synes det er gøy å danse. Jeg ville synes det var synd om hun mellomste sluttet i korpset fordi jeg ser hvor bra korpset blir drevet, hvor flink jenta mi er musikalsk og hvor godt hun har av å være med i det miljøet der hvor de tar så godt vare på hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 43
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• laban

6

• Mammantil3

6

• tonie

4

• ....AV

2

Mest aktive i denne tråden

Jeg synes det er greit at de får forsøkt mange ulike ting.

Selvsagt er det også viktig å oppøve en smule utholdenhet.

Så lenge det er praktisk mulig vil jeg etterstrebe at barna skal kunne delta i flest mulig av de aktivitetene de ønsker. Blir alternativet å ofre noe de har holdt på med lenge og engentlig ønsker å fortsette med, ville jeg heller tatt en ekstra aktivitet en periode.

Men det handler selvsagt om både tid og økonomi og ikke minst hvor selvgående barna er mhp å komme seg til å fra og huske når de skal være hvor.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rhea Silvia

Vår eldste har hatt en aktivitet som hun holdt på med tre ganger i uken, pluss helger ol. Så skadet hun seg, alvorlig, og kan ikke holde på med dette lenger. Og siden hun ikke har noe annet, sliter vi nå med å få henne med på andre ting :-( Jeg skulle ønske vi hadde oppfordret henne til å også delta på noe annet...

Derfor er jeg glad for at de to andre har flere aktiviteter, selv om det betyr litt mer styr for oss foreldre. Begge spiller i korps og har i tillegg enetimer, I tillegg spiller begge fotball, og den yngste trener også RG og tar tegnetimer.... Jeg regner med at hun etterhvert slutter med fotball.

Min egen trening legger jeg til tider barna trener, jeg jogger/går evt tar en tur på treningsstudio. Jeg synes det er helt greit at jeg tilpasser meg barna.

Hva de vil drive med, har de fått velge helt selv. Og vi legger til rette for dem. Jeg synes som sagt det er en fordel at de har flere interesser, og det er fremdeles tid til både lekser, kos, venner og det å kjede seg. Og det er både sosialt og kjekt å delta på det som ungene driver med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest prust

Vår eldste har hatt en aktivitet som hun holdt på med tre ganger i uken, pluss helger ol. Så skadet hun seg, alvorlig, og kan ikke holde på med dette lenger. Og siden hun ikke har noe annet, sliter vi nå med å få henne med på andre ting :-( Jeg skulle ønske vi hadde oppfordret henne til å også delta på noe annet...

Derfor er jeg glad for at de to andre har flere aktiviteter, selv om det betyr litt mer styr for oss foreldre. Begge spiller i korps og har i tillegg enetimer, I tillegg spiller begge fotball, og den yngste trener også RG og tar tegnetimer.... Jeg regner med at hun etterhvert slutter med fotball.

Min egen trening legger jeg til tider barna trener, jeg jogger/går evt tar en tur på treningsstudio. Jeg synes det er helt greit at jeg tilpasser meg barna.

Hva de vil drive med, har de fått velge helt selv. Og vi legger til rette for dem. Jeg synes som sagt det er en fordel at de har flere interesser, og det er fremdeles tid til både lekser, kos, venner og det å kjede seg. Og det er både sosialt og kjekt å delta på det som ungene driver med.

Takk for svar. En skade med konsekvens at barnet ikke lenger kan holde på med idretten/aktiviteten sin lenger, må være veldig kjedelig og tungt. Kan ikke se for meg eldstemann uten en fotball og keeperhansker i nærheten... :-(

Ja, jeg ser at det er viktig med litt mangfold i aktivitetene, både på grunn av skade som du skriver, og også dersom de skulle gå lei litt tidlig.

Nå den siste uka har både hun minste vært veldig ivrig ift balletten, og hun mellomste har vært litt mer positiv ift korpset. Vi har gjort en avtale om at hun og jeg skal snakke med dirigenten sammen og høre hva hun sier ift det å slutte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...