Gå til innhold

Puberteten og kviser

caprice

Anbefalte innlegg

Min snart 11 åring har absolutt ingen tegn til noe pubertet (er liten og tynn) annet enn at jeg nå ser hun har begynt å få en del urenheter i huden i ansiktet. Hun er stort sett ikke filla opptatt av utseende, må tvinges i dusjen (dessverre) og håndvask etterdobesøk må ustanselig påminnes (dessverre det også). Jeg slet selv med kviser i puberteten, og problemet forsvant egentlig aldri helt selvom jeg nå har passert 40. Det er sikkert noen andre mødre der ute som har barn i kvisealder. Ønsker anbefalinger på produkter som jeg forhåpentligvis kan få datteren min til å bruke mot kvisene. Det må ikke være for tidkrevende og vanskelig, for da vet jeg at hun aldri kommer til å la dette bli en del av morgen/kveldsstellet. Har sikkert skjedd mye her siden jeg selv var ungdom. Produktene jeg selv bruker er bra, men skal ikke brukes av så unge som henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest noe med maten?

Jeg slet også litt med kviser - faktisk helt opp til voksen alder. Følte jeg fikk ekstra hvis jeg spiste usunt, chips feks.

Men - da jeg kuttet ut melk forsvant kvisene helt. Nå får jeg heller ikke kviser hvis jeg feks spiser chips...

Tok en matintoleransetest der jeg reagerte på en del matvarer. Hadde andre problemer enn kvisene altså - men at de forsvant var jo en hyggelig bivirkning...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sivera

Alle mine ungdommer har sagt at spiser de sjokolade kommer kvisene "tytende" ut. Usunn mat er verstingen.

Ellers har aloe vera juice vært bra. Først kom det et voldsomt utbrudd og siden har de vært bra. Virker som den tok problemet fra "innsiden".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest snakk med legen nå

Det første hudlegen spør om når en kommer med et hudproblem som kviser, er om søsken eller foreldre har samme typen problem. Genene er viktigst, noen produserer mer talg og får lettere små betennelser enn andre.

Derfor er det viktig at man går til en (hud)lege, som kan gi riktig behandling for akkurat denne type problem. De gir riktig behandling også i forhold til alderen på pasienten, som du selv sier er det ikke sikkert produktene du bruker er riktige for en som er en generasjon yngre.

Selv om dere evt må oppsøke en privat hudlege, så sparer dere inn disse pengene fort. Hvis ungdommen skal prøve seg frem blant produkter i parfymeriene og resetfrie produkter fra apoteket, forvisnner hundrelappene fort, ofte uten virkning.

I tillegg til huden og genene man er født med, spiller selvsagt normal renslighet, sunt kosthold og fysisk aktivitet alltid en rolle i forhold til hvordan hud og hår ser ut.

Og de som pirker på urenhetene, opplever at problemet blir mye mer synlig.

Noen kan spise hva som helt av fett, krydder og sukker uten at det gir utslag, men mange vil kunne merke kostholdsendringer på huden også.

Snakk med fastlegen, ofte kan man få den hjelpen man trenger derfra, med en respt på dalacin eller skinoren eller andre relativt milde produkter. Hvis det ikke fører frem, eller problemene blir større, be om en henvisning til hudlege eller bestill en time privat.

Kvisene behøver ikke være unormalt mange eller kraftige, for at man kan be om en respet på noe som faktisk virker, til en ok pris.

Mye bedre å behandle det før det blir et større problem, eller det lages arr som er mye vanskeligere å gjøre noe med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min 15 åring har brukt Clearasil i noen år og er fornøyd med det. 11 åringen funket dette ikke på, hun er mye mer plaget enn eldstemann. Jeg gikk på apoteket og fikk anbefalinger om en vask og en krem, kjøpte dette, og det funker veldig bra! Overraskende bra.

http://www.vitusapotek.no/Products/NMD+default+Catalog/TILBUD/La+Roche+Posay+tilbud/Default.aspx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min har funnet ut at han får kviser av melk og dermed spiser han verken is eller sjokolade lenger og han ser mye bedre ut. Han vasker ansiktet med make up servietter og bruker Basiron på kvisene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...