Gå til innhold

Oksytocin mot sosial angst også

Anbefalte innlegg

Madelenemie
Skrevet

Hei!

Som jeg har skrevet om venter jeg på å få prøve Oksytocin mot noen asperger/autisme vansker jeg har, derfor leste jeg litt om det selv nå.

Ser at det også er gjort forsøk på sosial angst og at ting kan tyde på en viss effekt, så er det bra for flere. Men det virker som det ser mest lovende ut ve autisme og psykose.

http://www.dinside.no/777771/spray-bort-angsten

Jeg har nå en medisin jeg kan ta når jeg går ut som gjør at jeg er våken/overvåken hele tiden og det er slitsomt når kvelden kommer, men det fins ikke noe annet. Jeg vil bli glad for å bytte ut dette med oksytocin.,

Jeg får dessuten hjertebank og blir til tider svært rastløs og urolig av denne medisinen som heter dexedrine/metamina, den er nok ikke særlig bra, men det eneste jeg kan få som gjør meg mer våken, bare alt for mye våken ofte. Jeg har tatt på kvelden for å jobbe med oppgave og da trenger jeg ikke ta en kopp kaffe så kraftig er den virkningen og det er kanskje ikke så bra, siden jeg har begynt å få vondt i hjertet. Men jeg får ikke vondt hver natt, bare av og til, heldigvis, men min mann vet ikke at jeg tar det for han tror det bare er når jeg skal ut, men jeg tar ofte for å våkne ellers også, men jeg lurer på om det er dårlig for meg.

Derfor blir jeg glad om dette hormonet kunne hjelpe meg istedet.

Dexedrine er jo en type amfetamin slik at det er jo et narkotikum føler jeg, og det i seg selv er jo ikke noe man bare snakker om.

Det vil være lettere å ta en nesespray med Oksytocin også til og med få sove til normal tid, det siste er greit nok, jeg har alltid mye å gjøre, men jeg må jo stå opp hver dag kl 06.00 fordi jeg har mange matpakker og frokost jeg må lage og da kan det bli lite søvn hvis jeg sovner kl 03.00. Det liker jeg ikke. Men utover det rettes jo dette opp natten etter, men likevel jeg har våknet nesten hver natt nå med smerter i hjertet, men jeg er jo ung og slank slik at jeg tror ikke det er så farlig, bare muskelspenninger, men samtidig tenker jeg jo på min kunstige aktivitet til tider.

Jeg tar ikke hver dag så jeg vet ikke om det er medisinen eller tilfeldig disse stikkesmertene i venstre bryst, man blir jo i tillegg engstelig slik at hva som er hva er vanskelig å si.

Gjest luftslott
Skrevet

Smerter i hjertet pga Dexedrine bør man ta alvorlig. Du bør slutte å ta dem på kvelden for å føle deg mer våken, og du bør også snakke med legen din om du kan fortsette å bruke dem når du skal ut. Om det hadde vært meg selv som hadde de smertene ville jeg ikke brukt medisinen mer før legen min hadde sjekket meg grundig og funnet ut at hjertet mitt var helt friskt.

Madelenemie
Skrevet

Smerter i hjertet pga Dexedrine bør man ta alvorlig. Du bør slutte å ta dem på kvelden for å føle deg mer våken, og du bør også snakke med legen din om du kan fortsette å bruke dem når du skal ut. Om det hadde vært meg selv som hadde de smertene ville jeg ikke brukt medisinen mer før legen min hadde sjekket meg grundig og funnet ut at hjertet mitt var helt friskt.

Hei!

Jeg har sjekket hjertet fordi min mann sa jeg måtte.

Alt er bra:)

Bare engstelse eller noe, men takk for omtanken, men jeg er enig, det er ikke helt okey å bruke noe som øker det sympatiske nervesystem i en slik grad, jeg tenker på det.

Derfor tar jeg ikke hver dag og mest når det er noe viktig, jeg liker jo selv ikke å ikke få sove. Men jeg svarte ikke helt riktig sist min psykiater spurte meg fordi jeg selv var litt usikker på hvordan det virker, men siden min mann sier jeg blir ganske energisk, så tenker jeg det kan være en form for hyperaktivitet selv om jeg ikke tar mye og løper rundt. Jeg får jo økt våkenhet, samt energi og blir mer tøff, på en måte, ikke så lett å forklare egentlig.

Gjest luftslott
Skrevet

Hei!

Jeg har sjekket hjertet fordi min mann sa jeg måtte.

Alt er bra:)

Bare engstelse eller noe, men takk for omtanken, men jeg er enig, det er ikke helt okey å bruke noe som øker det sympatiske nervesystem i en slik grad, jeg tenker på det.

Derfor tar jeg ikke hver dag og mest når det er noe viktig, jeg liker jo selv ikke å ikke få sove. Men jeg svarte ikke helt riktig sist min psykiater spurte meg fordi jeg selv var litt usikker på hvordan det virker, men siden min mann sier jeg blir ganske energisk, så tenker jeg det kan være en form for hyperaktivitet selv om jeg ikke tar mye og løper rundt. Jeg får jo økt våkenhet, samt energi og blir mer tøff, på en måte, ikke så lett å forklare egentlig.

Så bra da at hjertet er friskt:-)

Skrevet

Jeg syns ikke det høres OK ut å ta amfetaminpreparater for å holde seg våken når man jobber med oppgaver om kvelden. Dette kan fort bli en uvane det er vanskelig å slutte med. Jeg forstår det sånn at du har fått preparatet til noe litt annet, mer når du skal ut på dagtid og må være mer årvåken. Smerter i hjertet høres heller ikke bra ut. Jeg syns du skulle bruke preparatet bare til det du fikk det for, i hvert fall til du har fått snakket med psykiateren din igjen.

Men jeg håper Oksytocin hjelper deg! Det er jo ufarlig og har en helt annen virkning. Det ødelegger i hvert fall ikke nattesøvnen sånn som amfetaminpreparater. (Amfetamin tar vel bort sultfølelsen også, og det er kanskje et problem for deg?)

Madelenemie
Skrevet

Jeg syns ikke det høres OK ut å ta amfetaminpreparater for å holde seg våken når man jobber med oppgaver om kvelden. Dette kan fort bli en uvane det er vanskelig å slutte med. Jeg forstår det sånn at du har fått preparatet til noe litt annet, mer når du skal ut på dagtid og må være mer årvåken. Smerter i hjertet høres heller ikke bra ut. Jeg syns du skulle bruke preparatet bare til det du fikk det for, i hvert fall til du har fått snakket med psykiateren din igjen.

Men jeg håper Oksytocin hjelper deg! Det er jo ufarlig og har en helt annen virkning. Det ødelegger i hvert fall ikke nattesøvnen sånn som amfetaminpreparater. (Amfetamin tar vel bort sultfølelsen også, og det er kanskje et problem for deg?)

Hei!

Jeg har fått de for å være mer våken.

Om dagen selvfølgelig, ved behov, men det er da ikke en vane jeg har å ta om kvelden, det var delvis bare noe jeg prøvde også.

Vet ikke om det tar noen sultfølelse, har liten sultfølelse, tenker mer bevisst på at nå er det så og så mange timer siden jeg har spist og da spiser jeg.

Jeg er veldig nøye på konsistens i mat, må ikke være noe som flyter og er blankt, da mister jeg helt lysten til å spise.

Og det må ligge riktig på tallerkenen, men det vet jeg jo best selv, så ingen ser dette. Jeg løser det ofte hvis noe blir feil, tar en ny tallerken eller bare flytter på maten eller lar bare være å spise.

Skrevet

Hei!

Jeg har fått de for å være mer våken.

Om dagen selvfølgelig, ved behov, men det er da ikke en vane jeg har å ta om kvelden, det var delvis bare noe jeg prøvde også.

Vet ikke om det tar noen sultfølelse, har liten sultfølelse, tenker mer bevisst på at nå er det så og så mange timer siden jeg har spist og da spiser jeg.

Jeg er veldig nøye på konsistens i mat, må ikke være noe som flyter og er blankt, da mister jeg helt lysten til å spise.

Og det må ligge riktig på tallerkenen, men det vet jeg jo best selv, så ingen ser dette. Jeg løser det ofte hvis noe blir feil, tar en ny tallerken eller bare flytter på maten eller lar bare være å spise.

''Om dagen selvfølgelig, ved behov, men det er da ikke en vane jeg har å ta om kvelden, det var delvis bare noe jeg prøvde også.

''

OK, så lenge det ikke blir en (u)vane går det sikkert bra! Jeg er ganske sikker på det med at sultfølelsen blir borte av amfetamin-beslektede preparater. De brukes bl.a. i slankepiller (ulovlig i Norge) og til ADHD-pasienter. Sistnevnte gruppe må ofte passe på å spise ofte nok, for sultfølelsen blir borte.

Madelenemie
Skrevet

''Om dagen selvfølgelig, ved behov, men det er da ikke en vane jeg har å ta om kvelden, det var delvis bare noe jeg prøvde også.

''

OK, så lenge det ikke blir en (u)vane går det sikkert bra! Jeg er ganske sikker på det med at sultfølelsen blir borte av amfetamin-beslektede preparater. De brukes bl.a. i slankepiller (ulovlig i Norge) og til ADHD-pasienter. Sistnevnte gruppe må ofte passe på å spise ofte nok, for sultfølelsen blir borte.

Hei!

ja jeg kjenner til det, men jeg har alltid slitt med mat, fra jeg var liten, alltid vært tynn og hatt lite matlyst.

Slik at for min del blir det ingen endring på det, jeg blir sjelden sulten. Jeg hørte en dame som hadde autisme som var hos Skavlan

(talkshow på NRK) si at hun heller ikke ble sulten, men mer som meg spiste til tider.

Vel jeg kan bli sulten jeg da, jeg bare gir opp før jeg finner ut av hva jeg skal spise for det blir fort så komplisert, men jeg spiser mye frukt og grønnsaker og chips.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Dette oppfatter jeg som særdeles alvorlig. Har du ADHD? I så fall, hvem har sagt at du skal bruke medisinen på denne måten?

Madelenemie
Skrevet

Dette oppfatter jeg som særdeles alvorlig. Har du ADHD? I så fall, hvem har sagt at du skal bruke medisinen på denne måten?

Hei!

jeg ble redd da jeg så ditt svar.

nei jeg har ikke adhd, men jeg er fjern og trenger av den grunn å være mer våken,

Jeg bruker det for å få til daglige gjøremål, ikke for noe annet, jeg bruker ikke hver dag og ikke dosene som de med adhd ville måtte bruke.

Håper du forstår at det er forsvarlig.

• 3 måneder senere...
Gjest Fredrik J
Skrevet

Er det ikke slik at man må ha ADD eller ADHD for å få utskrevet Ritalin/Concerta/dexedrine/metamina ?

Fordi Madelenemie sier jo at hun ikke har det og alikevell får det for noen grunn, skulle likt å vite på hvilket grunnlag hun får det i såfall.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...