Gå til innhold

Hva gjøres for barn med skolevegring?

Spenol(1)

Anbefalte innlegg

Av en eller annen merkelig grunn så er det folk som tror at jeg er kontaktlærer på en skole jeg aldri har vært på. Jeg har fått flere bekymringsmeldinger om en ungdom som nekter å gå på skolen pga mistrivsel. Etter flere oppklaringssmser, og telefonsamtaler så håper jeg nå at alle har forstått at jeg ikke er denne guttens lærer,men det har virkelig gått opp for meg hvilke problemstillinger ungdomsskolelærere møter i dag. Så all ære til dere !:)

Jeg er jo ikke denne guttens lærer, men teamet engasjerer etter å ha blitt uskyldig innvolvert;). Hva skjer når en elev dropper ut av ungdomsskolen? Hva skal til for å få privatundervisning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Persille1365381127

''Hva skal til for å få privatundervisning?''

Det får man vel ikke uansett tror jeg. Det er i så fall noe foreldrene må stå for.

Så vidt jeg vet tilbyr Norge én skole, og det er den offentlige. Den er tilrettelagt i forskjellige former, men jeg tror ikke privatundervisning er én av dem.

Noe av problemet er vel nettopp manglende tilrettelegging for den enkelte. Det er det ikke ressurser til, så enten må man passe inn - eller så må man klare seg selv. Dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mammantil3

Man får ikke privatundervisning av det offentlige.

Skolen skal tilrettelegge for den enkelte elev, men for noen fungerer dette ikke - både fordi det ikke er ressurser på skolen eller fordi enhetslederen ikke har "orden i sysakene".

Det er ulike prosjekter under utprøving nå, bl.a. et prosjekt som heter LOS hvor èn person skal følge opp èn elev som ikke vil gå på skolen. Det må skje i tett samarbeid med foreldrene, og hvis det er flere problemstillinger (som f.eks. diagnoser) må andre instanser inn.

Dette løses ulikt fra kommune til kommune, fra skole til skole. Litt for tilfeldig system i dag, men privatundervisning er ikke en mulig løsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest miril

Jobber du på denne skolen eller har du samme navn som lærerens hans?

Men årsaken til at en ungdom dropper skole kan være flere. Det kan tenkes årsaken er en lærer som ikke bryr seg om å ha så god kontakt med den enkelte elev, det kan være en elev som mobbes av læreren eller andre elever og det kan være et dårlig samarrbeid mellom hjem og skolen.

I dag er elevene helt prisgitt den læreren de får. Maneg snakker om løvetannbarn, altså barn fra belastede hjem som allikevel klarer seg bra. Sanneheten er vel heller at dette barnet har en person, f.eks en lærer som ser eleven og tar vare på ham/henne. Andre barn kan ha en elendig lærer men allikevel klare seg bra fordi det har flinke foreldre. Det er når barn ikke har noen som bryr seg at det virkelig kan gå ille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke svare på alle spørsmålene dine, men vi har fått beskjed om at det er PPT som har "ansvar" for skolevegring. Dvs. det kommer litt an på hva grunnen til vegringen er. Vårt barn som blir mobbet faller mellom to stoler, sliter på grunn av dette. PPT og BUP vet ikke helt hvor han passer inn, så nå skal han gå til skolepsykologen for å bli kartlagt for å finne passende tiltak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man får ikke privatundervisning av det offentlige.

Skolen skal tilrettelegge for den enkelte elev, men for noen fungerer dette ikke - både fordi det ikke er ressurser på skolen eller fordi enhetslederen ikke har "orden i sysakene".

Det er ulike prosjekter under utprøving nå, bl.a. et prosjekt som heter LOS hvor èn person skal følge opp èn elev som ikke vil gå på skolen. Det må skje i tett samarbeid med foreldrene, og hvis det er flere problemstillinger (som f.eks. diagnoser) må andre instanser inn.

Dette løses ulikt fra kommune til kommune, fra skole til skole. Litt for tilfeldig system i dag, men privatundervisning er ikke en mulig løsning.

Takk for svar. Har vært uten netttilgang i flere dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jobber du på denne skolen eller har du samme navn som lærerens hans?

Men årsaken til at en ungdom dropper skole kan være flere. Det kan tenkes årsaken er en lærer som ikke bryr seg om å ha så god kontakt med den enkelte elev, det kan være en elev som mobbes av læreren eller andre elever og det kan være et dårlig samarrbeid mellom hjem og skolen.

I dag er elevene helt prisgitt den læreren de får. Maneg snakker om løvetannbarn, altså barn fra belastede hjem som allikevel klarer seg bra. Sanneheten er vel heller at dette barnet har en person, f.eks en lærer som ser eleven og tar vare på ham/henne. Andre barn kan ha en elendig lærer men allikevel klare seg bra fordi det har flinke foreldre. Det er når barn ikke har noen som bryr seg at det virkelig kan gå ille.

Nei, jeg jobber ikke der. Jeg heter heller ikke det samme som denne læreren, (som jeg ikke finner i telefonboka). Rare greier!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg jobber ikke der. Jeg heter heller ikke det samme som denne læreren, (som jeg ikke finner i telefonboka). Rare greier!

Du har ikke nylig fått nytt telefonnummer da? Som denne læreren har hatt tidligere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ikke nylig fått nytt telefonnummer da? Som denne læreren har hatt tidligere?

Nope, har hatt mitt nr i flere år;)

Jeg tror det er noe "gærent" med denne gutten også. Lurer på om han enten har ADHD eller har Asperger, autisme eller noe sånt. Jeg tror det ligger bak skolevegringen. men det hjelper vel ikke så mye det heller.

Hadde jeg bare kunnet hjelpe, men jeg er helt feil pedagog til oppdraget;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nope, har hatt mitt nr i flere år;)

Jeg tror det er noe "gærent" med denne gutten også. Lurer på om han enten har ADHD eller har Asperger, autisme eller noe sånt. Jeg tror det ligger bak skolevegringen. men det hjelper vel ikke så mye det heller.

Hadde jeg bare kunnet hjelpe, men jeg er helt feil pedagog til oppdraget;)

Du vet ikke hvilket nr. de prøver å ringe når de kommer til deg? Det kan være en telefon som denne læreren benytter bare på jobb, det er ikke uvanlig. Så har nummeret en eller annen gang blitt skrevet utydelig, slik at 3 ser ut som 5 eller 8 eller omvendt, det er mange muligheter. Jeg har "blitt kjent med" en student på vestlandet av samme årsak, han har et 5-tall i sitt nr. der jeg har 3 og dessuten antakelig en uryddig håndskrift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie

Hei!

Det er jo noe du kan gjøre hvis du tror han kan ha asperger eller noe annet, så kan du jo tipse videre om dette.

Selv nektet jeg å gå på skolen da jeg ble stor nok, ville ikke ut av mitt rom, ble sliten av lyder og av å ikke forstå det de andre sa.

Jeg ble hentet til skolen an noen i BUP, men det ble ingen løsning for jeg dro ikke dagen etter osv...

Løsningen hadde vært mulig hvis man da hadde vist om hva jeg slet med, undervisning i mindre grupper, skjerming, individuell jobbing, bedre oppfølging, mer voksenkontakt, hjelp med å finne noe å være venn med osv... Jeg var ensom midt blant alle og uten at noen mobbet meg, det er forferdelig og god grunn til ikke å ville gå på skolen.

Vi ønsket å få støtte til en mindre skole for våre barn, men fikk ikke det på noe grunnlag, vi må selv betale for privatskole, som fungere bedre for våre, da det er en mindre skole og ting blir tatt veldig på alvor, en virkelig god skole. Men det koster jo veldig mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vet ikke hvilket nr. de prøver å ringe når de kommer til deg? Det kan være en telefon som denne læreren benytter bare på jobb, det er ikke uvanlig. Så har nummeret en eller annen gang blitt skrevet utydelig, slik at 3 ser ut som 5 eller 8 eller omvendt, det er mange muligheter. Jeg har "blitt kjent med" en student på vestlandet av samme årsak, han har et 5-tall i sitt nr. der jeg har 3 og dessuten antakelig en uryddig håndskrift.

Jeg har sjekket opp navnet på denne læreren men finner henne ikke i telefonkatalogen heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sjekket opp navnet på denne læreren men finner henne ikke i telefonkatalogen heller.

Det er mange som ikke vil stå i telefonkatalogene. Det kan også være en telefon som bare brukes i jobben. Nettopp derfor kan nummeret ha blitt håndskrevet i en eller annen sammenheng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er mange som ikke vil stå i telefonkatalogene. Det kan også være en telefon som bare brukes i jobben. Nettopp derfor kan nummeret ha blitt håndskrevet i en eller annen sammenheng.

Nei, da er det jo bare å invitere til konferansetimer og arrangere klasseturer ;)

Det er mye sprøtt jeg kunne ha funnet på her, når de gir meg frie tøyler ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du nummeropplysningen vet hvilke nr som er registrert på denne læreren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du nummeropplysningen vet hvilke nr som er registrert på denne læreren?

Nei, det vet jeg ikke. Det kan jo tenkes - men det kan også være en telefon som brukes av skolen, Hvordan den da er registrert, aner jeg ikke - det blir vel omtrent som i et firma.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...