Gå til innhold

Hva gjøres for barn med skolevegring?

Spenol(1)

Anbefalte innlegg

Av en eller annen merkelig grunn så er det folk som tror at jeg er kontaktlærer på en skole jeg aldri har vært på. Jeg har fått flere bekymringsmeldinger om en ungdom som nekter å gå på skolen pga mistrivsel. Etter flere oppklaringssmser, og telefonsamtaler så håper jeg nå at alle har forstått at jeg ikke er denne guttens lærer,men det har virkelig gått opp for meg hvilke problemstillinger ungdomsskolelærere møter i dag. Så all ære til dere !:)

Jeg er jo ikke denne guttens lærer, men teamet engasjerer etter å ha blitt uskyldig innvolvert;). Hva skjer når en elev dropper ut av ungdomsskolen? Hva skal til for å få privatundervisning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Persille1365381127

''Hva skal til for å få privatundervisning?''

Det får man vel ikke uansett tror jeg. Det er i så fall noe foreldrene må stå for.

Så vidt jeg vet tilbyr Norge én skole, og det er den offentlige. Den er tilrettelagt i forskjellige former, men jeg tror ikke privatundervisning er én av dem.

Noe av problemet er vel nettopp manglende tilrettelegging for den enkelte. Det er det ikke ressurser til, så enten må man passe inn - eller så må man klare seg selv. Dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mammantil3

Man får ikke privatundervisning av det offentlige.

Skolen skal tilrettelegge for den enkelte elev, men for noen fungerer dette ikke - både fordi det ikke er ressurser på skolen eller fordi enhetslederen ikke har "orden i sysakene".

Det er ulike prosjekter under utprøving nå, bl.a. et prosjekt som heter LOS hvor èn person skal følge opp èn elev som ikke vil gå på skolen. Det må skje i tett samarbeid med foreldrene, og hvis det er flere problemstillinger (som f.eks. diagnoser) må andre instanser inn.

Dette løses ulikt fra kommune til kommune, fra skole til skole. Litt for tilfeldig system i dag, men privatundervisning er ikke en mulig løsning.