Gå til innhold

barna 8 mnd, truende brystbetennelse?


søndagsbarn

Anbefalte innlegg

Jeg ammer tvillinger som nå er 8 måneder. Det ene brystet er skikkelig øm på venstre siden. Kan det være brystbetennelse på gang eller skjer det bare i begynnelsen av ammeperioden? Andre mulige forklaringer enn tette melkeganger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I tillegg: da jeg nettopp pumpet meg var den lille biten melk som kom så gul som den første melken da barna var nyfødt. Jeg fryser, og det verker i rygg og nakke, men jeg har ikke feber.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ragnhild Alquist, Helsesøster

I tillegg: da jeg nettopp pumpet meg var den lille biten melk som kom så gul som den første melken da barna var nyfødt. Jeg fryser, og det verker i rygg og nakke, men jeg har ikke feber.

Kjære søndagsbarn. Brystbetendelse kan komme når som helst i ammeperioden. Gå til sengs, hold deg varm og sørg for å få amme eller pumpe brystet som er smertefullt ihvertfall hver 3. time og minst en gang om natten eller så ofte barna er villige. Sykdomsfølelsen kan avta iløpet av 12-24 timer hvis du følger dette.Føler du deg alvorlig syk, kontakt lege.Har du smerter kan du bruke parasetamol eller ibuprofen. Ikke glem å gi fra det andre brystet også.Tilstoppede melkeganger er ofte utgangspunktet for en brystbetendelse. Mange opplever dette når de begynner å trappe ned på antall måltider og det går lengre tid mellom hver amming. God bedring!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var plaget med hyppige brystbetennelser selv, og fant ut at det hjalp å holde bryst, hender og føtter varme. Brukt ullkluter på brystene og ullsokker! Hold senga og tøm brystene ofte. Er smertefullt..men du må tømme godt for å bli kvitt problemet. Jeg brukte også å ta meg varme dusjer, hvor jeg pumpet ut melka mens det varme vannet masserte brystet. Det gjorde det litt mindre smertefullt å få ut melka.

Hvis du får feber eller store smerter må du kontakte lege. Da kan du få nesespray for å lette utdrivinga av melka, samt evt. antibiotika.

Lykke til :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...