Gå til innhold

Psykolog/Barnepsykolog?

Gjest resignert og trist mamma :-(

Anbefalte innlegg

Gjest resignert og trist mamma :-(

Psylkolog/Barnepsykolog?

Jeg innser at familien trenger hjelp. Samspillet mellom husets 11 åring og meg selv funker overhodet ikke. Hun holder konsevent ikke avtaler, lyver, nasker og stjeler (foreløbig bare hjemme), opptrere ufyselig overfor lillesøster, har verdens korteste lunte, kjefter og smeller og er generelt ingen grei jente. Hun har vært det jeg kaller "krevende" siden hun ble født, og når jeg nå virkelig må lete hardt etter gode mammafølelser for henne og lurer på om de virkelig eksisterer (forferdelig innrømmelse), og oppsummerer at over 90% av tiden har vi det ikke hyggelig i det hele tatt - ja da trenger vi hjelp. Jeg tror kanskje en psykolog er tingen, både for meg og henne. Pappa'n takler dette bedre, og hun er konsevent også mer ufyselig overfor meg enn for ham, spesielt når pappa er bortreist.

Men hvordan funker dette; kan vi få en henvisning fra fastlegen og få dette dekket, eller finner man bare en psykolog på gule sider, bestiller time og må dekke alt av egen lomme? Dette sliter voldsomt på familen, og min kanskje dårligste samvittighet er at lillesøster helt klart lider under dette når all oppmerksomet tilfaller storesøster. Jeg har virkelig prøvd alle mulige måter å få ting til å funke på, men jeg tror ikke vi klarer dette alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest sjøstjerna

Ta kontakt med fastlege og snakk med h*n. Kanskje får hun henvisning til BUP (barne-og ungdomspsykiatri) eller kanskje er det andre tilbud legen vet av, som dere kan forsøke.

Sjekk forresten med skolen også, hvordan hun oppfører seg der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trist mamma

Ta kontakt med fastlege og snakk med h*n. Kanskje får hun henvisning til BUP (barne-og ungdomspsykiatri) eller kanskje er det andre tilbud legen vet av, som dere kan forsøke.

Sjekk forresten med skolen også, hvordan hun oppfører seg der.

Vi har vært innom BUP og møtte en idiot av en psykiater som etter et møte skrev ut resept på ADHD medisin. Noe vi forsøkte over tre måneder uten effekt overhodet. Da hadde ikke damen andre forslag enn evt andre typer piller. Jenta oppfører seg helt greit på skolen og har masse venner, det sosiale samspillet med venner og skole er vel det eneste vi IKKE sliter med

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sjøstjerna

Vi har vært innom BUP og møtte en idiot av en psykiater som etter et møte skrev ut resept på ADHD medisin. Noe vi forsøkte over tre måneder uten effekt overhodet. Da hadde ikke damen andre forslag enn evt andre typer piller. Jenta oppfører seg helt greit på skolen og har masse venner, det sosiale samspillet med venner og skole er vel det eneste vi IKKE sliter med

Huff, så synd at dere fikk slikt uheldig møte.

Men dere "er i systemet"? og kan lett få ny time? Kanksje be om annen psykolog/psykiater? Be om samtale selv først for å legge frem problemet- for deretter la de møte barnet?

Ellers så finnes det en organisasjon som heter "voksne for barn" . Kanksje nettsidene der gir noen tips til hvem å kontakte ved behov? http://www.vfb.no/xp/pub/venstre/gul/start

Eller kanskje det er noe her? http://www.helsedirektoratet.no/psykiskhelse/her_f_r_du_hjelp/barn_unge/

Ikke lett når det er våre egne barn det er snakk om.

Er det mulig for deg og din mann å bli enige om at han tar "hovedansvaret" for henne inntil dere får hjelp? For at du som mor skal få "hvilt" litt mht til henne? Barnet ser jo ut til å helst ville trosse deg. Men dersom hun ikke får det da...fordi pappa'n er den som trår til... Hva skjer da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tro ganske bestemt at dere skal ha anledning til å skifte psykolog på Bup. Det er klart at samspill er vel så viktig som medisinering og det bør dere jo få hjelp til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jubalong70

Jeg tenker at familievernkontoret kan være et godt sted å begynne. Om de mener dere trenger mer hjelp enn de kan gi dere, så kan de være behjelpelige med å henvise videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi var hos fastlegen med husets 11-åring.

Han satte fart i sakene, og time hos BUP kom to uker senere...

Problemstillingen var ikke lik for ham, men poenget var at fastlegen ikke er et dumt sted å starte...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tro ganske bestemt at dere skal ha anledning til å skifte psykolog på Bup. Det er klart at samspill er vel så viktig som medisinering og det bør dere jo få hjelp til.

Ja vi har sikkert mulighet til det, beklageligvis har jeg mistet all tro på at BUP er tingen for oss. Bare det at hun kun en eneste gang var interessert i at vi skulle ha med barnet bårt, og alle andre ganger skulle møte uten henne. Jeg tror kanskje hun trenger noen å snakke med - og jeg også. Tror jeg ringer fastlegen i morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tulleri

Har også bare negativ erfaring med BUP:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja vi har sikkert mulighet til det, beklageligvis har jeg mistet all tro på at BUP er tingen for oss. Bare det at hun kun en eneste gang var interessert i at vi skulle ha med barnet bårt, og alle andre ganger skulle møte uten henne. Jeg tror kanskje hun trenger noen å snakke med - og jeg også. Tror jeg ringer fastlegen i morgen.

Jeg har oppfattet de er veldig innstilt på at man kan bytte psykolog om det ikke er kjemi. Du kan jo ringe sjefen og høre, forklare hva du ikke var fornøyd med og høre om han mener det kan være noe annet med en annen psykolog.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest adhd-mamma 1

Det at hun oppfører seg ok på skolen og har masse venner har ikke noe med om hun har f eks ADHD å gjøre!

Det høres ut for meg som at hun lider av noe. Har selv ADHD og har en sønn med det, og det er veldig slitsomt! Min sønn og har masse venner og er "populær". Han er også skoleflink. Men han har atferdsproblemer, selv om han har vokst fra mye av det.

Dere trenger jo hjelp!

Ignorer dårlig oppførsel, aldri diskuter, det holder å si nei en gang og ferdig med det, og belønn positiv oppførsel.

Er du streng? Unger med veldig strenge foreldre får ofte de samme tegnene på oppførsel som de som har ekstremt slepphendt oppdragelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...