Gå til innhold

Leukocytter

Gjest leukopeni?

Anbefalte innlegg

Gjest leukopeni?

Hva er referanseområdet for leukocytter for barn på 10-12 år?

Jeg finner at det kan være fra 4,5 et sted og jeg finner at det kan være fra 3,5 et annet sted. Hva er riktig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest leukopeni?

Forhold deg til verdiene for laboriatoriet som har tatt prøven.

Men hvordan kan de ha ulike referanseverdier? Grunnen til at jeg lurer er at dattera vår hadde leukocytter på 3,7 og vi fikk beskjed om at det var for lavt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest chikka

Men hvordan kan de ha ulike referanseverdier? Grunnen til at jeg lurer er at dattera vår hadde leukocytter på 3,7 og vi fikk beskjed om at det var for lavt.

Ulikt type utstyr antar jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest leukopeni?

Ulikt type utstyr antar jeg.

Kan ikke helt skjønne at frskjellig utstyr har noe å si. Det måles i 109/L og giga/L. Er ikke det det samme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest chikka

Kan ikke helt skjønne at frskjellig utstyr har noe å si. Det måles i 109/L og giga/L. Er ikke det det samme?

Referanseverdier bygges opp ved hjelp av statistikk over antatt friske personers blodprøver. Derav en øvre og en nedre referansegrense. Blodlaber opererer med noe forskjellige ref.verdier og jeg vil tro dette skyldes ustyret de bruker og svarene de gir av de antatt friske som tar blodprøver der og statistikker som føres over det. Dette er grunnlaget for ref.verdier. . Jeg kan ikke være behjelpelig med mer enn dette. Vet bare av egen erfaring ved å måle stoffskiftet at Fürst har andre verdier enn Aker sykehus feks. Jeg forstår at dette gjør deg forvirret, men det er altså slik. Derfor må man forholde seg til verdiene til den blodlaben som har tatt prøvene. Utover dette kan jeg dessverre ikke hjelpe deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest leukopeni?

Referanseverdier bygges opp ved hjelp av statistikk over antatt friske personers blodprøver. Derav en øvre og en nedre referansegrense. Blodlaber opererer med noe forskjellige ref.verdier og jeg vil tro dette skyldes ustyret de bruker og svarene de gir av de antatt friske som tar blodprøver der og statistikker som føres over det. Dette er grunnlaget for ref.verdier. . Jeg kan ikke være behjelpelig med mer enn dette. Vet bare av egen erfaring ved å måle stoffskiftet at Fürst har andre verdier enn Aker sykehus feks. Jeg forstår at dette gjør deg forvirret, men det er altså slik. Derfor må man forholde seg til verdiene til den blodlaben som har tatt prøvene. Utover dette kan jeg dessverre ikke hjelpe deg.

Ok. Takk for svar! Jeg håpte jo bare på at referanseverdiene endret seg ved tidene og at legen hun var hos ikke hadde de nye referanseverdiene. Men det kan jo tenkes at de bruker litt ulik mengde fortynningsvæske i slike prøver. Har prøvd å lese alt jeg kommer over på nettet om dette og blir liksom ikke helt klok på hva jeg skal tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...