Gå til innhold

Hvor bevisst er lærere på alderseffekten i klass

Gjest desemberbarn

Anbefalte innlegg

jeg tror at noe av grunnen til at foreldrene vegrer seg er fordi de er redde for at barna skal få en følelse av at de ikke er flinke nok til å gå med årstrinnet. Andre barn vil nok også spørre om hvorfor de har "dumpet". For andre barn født samtidig vil følge deres årstrinn.

Jeg husker at det begynte en jente i femteklasse som var født i Februar, året etter. Hun hadde gått på internasjonal skole i utlandet og femte klasse her tilsvarte femte klasse der. Rent faglig så lå hun på samme nivå som de i den norske femteklassen. Men rent modningsmessig og fysisk så var hun yngre enn dem. Så hvordan det ble for henne etterhvert vet jeg ikke, hun byttet skole når familien flyttet videre.

Jeg håper at de fleste lærere er bevisste på og tilrettelegger for alderseffekten men er elevene bevisste på det også? Får elevene høre at skoleresultatene og den fysiske utviklings forøvrig _kan_ ha sammenheng med når på året de er født?

Nei, dette er jo ikke noe som tas opp med elevene. Det er bare interessant når man ser på resultatet i store elevgrupper.

Mulig det er forskjeller på dette rundt i landet. Jeg har aldri hørt noen som har fått høre noe om at "de har dumpet" om de venter et år med skolestart. Har faktisk aldri hørt at disse elevene har fått noen negative kommentarer angående dette i det hele tatt. De få gangene noen har spurt min gutt så har han bare svart "jeg synest det er mye kulere å være eldst enn å være yngst, og når man er født så sent i desember kan man faktisk velge"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest desemberbarn

Nei, dette er jo ikke noe som tas opp med elevene. Det er bare interessant når man ser på resultatet i store elevgrupper.

Mulig det er forskjeller på dette rundt i landet. Jeg har aldri hørt noen som har fått høre noe om at "de har dumpet" om de venter et år med skolestart. Har faktisk aldri hørt at disse elevene har fått noen negative kommentarer angående dette i det hele tatt. De få gangene noen har spurt min gutt så har han bare svart "jeg synest det er mye kulere å være eldst enn å være yngst, og når man er født så sent i desember kan man faktisk velge"

Noen jeg kjenner fikk en datter den 28des. Det bør vel være god nok grunn til å utsette ett år ?

Hva må ligge til grunn for å utsette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen jeg kjenner fikk en datter den 28des. Det bør vel være god nok grunn til å utsette ett år ?

Jeg hadde en klassevenninne som var født den 28. desember, hun klarte seg aldeles utmerket gjennom alle skoleårene. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest desemberbarn

Jeg hadde en klassevenninne som var født den 28. desember, hun klarte seg aldeles utmerket gjennom alle skoleårene. :o)

At det finnes desemberbarn som klarer seg bra gjennom skoleårene betviler jeg ikke. Det er mange faktorer som spiller inn. Men all statistikk viser at alderseffekten har stor betydning. det bør en være obs på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Det er noe helt annet å gå på skole idag i forhold til når vi var små (nå vet jeg jo ikke om du er tyve år yngre enn meg da :P).

Jeg er døv, gikk i vanlig skole, og hadde ikke en eneste "spesialtime" - idag ville jeg fått dette automatisk selv om jeg ikke slet faglig...

Min søster er født 31.desember og var nok av de mest modne og faglig flinke i sin klasse, så her er det nok veldig individuelle erfaringer mht alder...

Jeg er selv lærer, og vi er nok mer opptatt av å tilpasse til hver enkelt elev enn å se på måneden de er født (selv om det av og til kan forklare umodenhet f.eks.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er i allefall en god nok grunn til å vurdere det:-)

Jeg var bevisst på dette fra poden begynte i barnehagen og ba om at han kom på gruppe med dem som var født året etter. Så da vi kom fram til skolestart så var ikke dette tema en gang:-) Min klarer seg aldeles strålende og ville gjort det også om han gikk i klassen over. Men jeg bidro likevel til at skolestart kom på et mer passende tidspunkt for han, noe jeg tror har mye å si for all videre skolegang. En tung og vanskelig start kan være helt umulig å bøte på igjen siden, om barnet har utviklet negative følelser for skolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lærere bør være bevisste modningsforskjeller i klassene.

Jeg er selv født sent i desember, men hang aldri etter i timene. I norsk har jeg alltid ligget langt foran også de som var født i januar.

Broren min er også født sent på året. Mor ønsket at han skulle vente et år med å begynne på skolen, men det mente PPT ikke var bra. Resultatet var at en umoden og umotivert gutt startet på skolen, og ble hengene etter i alle fag.

Så jeg tror ikke det er når barnet er født som er det viktige, men hvor moden de er til å takle de utfordringene skolen byr på både faglig og sosialt.

Dette mener jeg de fleste lærere er oppmerksomme på, men det forekommer helt sikkert unntak ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest desemberbarn

Det er i allefall en god nok grunn til å vurdere det:-)

Jeg var bevisst på dette fra poden begynte i barnehagen og ba om at han kom på gruppe med dem som var født året etter. Så da vi kom fram til skolestart så var ikke dette tema en gang:-) Min klarer seg aldeles strålende og ville gjort det også om han gikk i klassen over. Men jeg bidro likevel til at skolestart kom på et mer passende tidspunkt for han, noe jeg tror har mye å si for all videre skolegang. En tung og vanskelig start kan være helt umulig å bøte på igjen siden, om barnet har utviklet negative følelser for skolen.

Hvis et desemberbarn får utsatt skolestart så får en håpe at ikke høstbarna født året før følger trenden ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest desemberbarn

Lærere bør være bevisste modningsforskjeller i klassene.

Jeg er selv født sent i desember, men hang aldri etter i timene. I norsk har jeg alltid ligget langt foran også de som var født i januar.

Broren min er også født sent på året. Mor ønsket at han skulle vente et år med å begynne på skolen, men det mente PPT ikke var bra. Resultatet var at en umoden og umotivert gutt startet på skolen, og ble hengene etter i alle fag.

Så jeg tror ikke det er når barnet er født som er det viktige, men hvor moden de er til å takle de utfordringene skolen byr på både faglig og sosialt.

Dette mener jeg de fleste lærere er oppmerksomme på, men det forekommer helt sikkert unntak ;)

"" Så jeg tror ikke det er når barnet er født som er det viktige, men hvor moden de er til å takle de utfordringene skolen byr på både faglig og sosialt""

----------------------------------------

Forsøker å kvote men får det ikke helt til

Er det noe en kan forutsi før skolestart? Et barn kan klare å føle med faglig men slite mer når det gjelder modenhet. Jeg slet nok mest med det siste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis et desemberbarn får utsatt skolestart så får en håpe at ikke høstbarna født året før følger trenden ;)

Jeg ser i grunnen ikke helt problemet med det. I flere land, bl.a USA er det slik at barna starter etter fylte 6 år. Da er det slik at barna som har fylt 6 år før skolestart om høsten starter opp. De som ikke har fylt, venter til neste år. ,De følger altså ikke kalenderåret, slik som vi gjør. Og skal man ha skolestart for 6-åringer så er jo det den mest naturlige måten å gjøre det på? Alle småbarnsforeldre vet at utviklingen går i en rasende fart fra 5 til 6års alderen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest desemberbarn

Jeg ser i grunnen ikke helt problemet med det. I flere land, bl.a USA er det slik at barna starter etter fylte 6 år. Da er det slik at barna som har fylt 6 år før skolestart om høsten starter opp. De som ikke har fylt, venter til neste år. ,De følger altså ikke kalenderåret, slik som vi gjør. Og skal man ha skolestart for 6-åringer så er jo det den mest naturlige måten å gjøre det på? Alle småbarnsforeldre vet at utviklingen går i en rasende fart fra 5 til 6års alderen.

Men hvis jeg forstår deg riktig nå så vil det fortsatt være et års forskjell på ungene, hvis de ikke starter hvert halvår da?

Får da høstbarna et forttrinn? De vil jo da være et år eldre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvis jeg forstår deg riktig nå så vil det fortsatt være et års forskjell på ungene, hvis de ikke starter hvert halvår da?

Får da høstbarna et forttrinn? De vil jo da være et år eldre

Joda, det er fortsatt et års forskjell på ungene , fra yngst til eldst. Men dette systemet sikrer i alle fall at "skole for 6-åringer" blir akkurat det:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"" Så jeg tror ikke det er når barnet er født som er det viktige, men hvor moden de er til å takle de utfordringene skolen byr på både faglig og sosialt""

----------------------------------------

Forsøker å kvote men får det ikke helt til

Er det noe en kan forutsi før skolestart? Et barn kan klare å føle med faglig men slite mer når det gjelder modenhet. Jeg slet nok mest med det siste.

Jeg vil tro at de fleste pedagoger i barnehagene er oppmerksomme på slikt nå.

Og når du skal sitere, så bruker du 2 x appostrof-tasten. Den samme som stjerne, til høyre på tastaturet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest desemberbarn

Jeg vil tro at de fleste pedagoger i barnehagene er oppmerksomme på slikt nå.

Og når du skal sitere, så bruker du 2 x appostrof-tasten. Den samme som stjerne, til høyre på tastaturet :)

’’Jeg har MAC og fikk fint til denne siteringen når jeg hadde PC.’’

Lenke til kommentar
Del på andre sider

’’Jeg har MAC og fikk fint til denne siteringen når jeg hadde PC.’’

Kanskje kodene er forskjellige på PC og MAC, aner ikke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...