Gjest Is-mamma Skrevet 11. mai 2011 Del Skrevet 11. mai 2011 Jeg har 2 barn, jenter i 3. og 4. trinn. Den eldste er svært glad i mat, spiser godt og mye og tar gjerne fettranda på koteletten, elsker ribbe osv. Hun må begrenses, siden hun er så veldig glad i det søte og fete. Den yngste er også glad i det søte, men har mer matemål og slutter når hun blir mett selv om det ligger igjen "godsaker" på tallerknen. Det samme med godteri, hun gir seg når hun blir mett. Begge ungene er godt over middels aktive; de går 4 km daglig til/fra skole, trener organisert 2 dager i uka (3 i vinter) med "svetteaktivitet", er alltid på trampolina, sykler osv. hjemme. Så "problemet": Nå er det istid, og den eldste -liker ikke- småiser som lollipop, pin-up osv. Liker ikke. Blir hun tilbudt det, hjemme eller borte, så takker hun nei. Hun liker bare store iser som kroneis, ball osv. Den minste liker slike iser. Når det er varmt så er det hyggelig og godt å spise en is, men den eldste kan bare ikke få en sånn stor is hver dag. Eller 2-3 ganger om dagen når det står på som verst. Hun ligger på grensa til lett overvektig, så vi kan bare ikke. Hvordan ville dere løst dette? Skal den minste få en liten is uansett? Skal den største få sin store is for hver 5. lille for den minste? Eller skal ingen få is? Hva hadde du gjort? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 11. mai 2011 Del Skrevet 11. mai 2011 Jeg hadde nok kjøpt en tolitersboks med is og delt ut litt i gangen. Og jeg har egentlig ikke så stor tro på at hun ikke liker pinup når de de digre isene som inneholder akkurat det samme (+ kjeks) glir ned på høykant - jeg hadde vært tilbøyelig til å anta hun takket nei til de små i håp om at hun da får en stor. Men nå kjenner ikke jeg dette barnet da. ) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Luska Skrevet 11. mai 2011 Del Skrevet 11. mai 2011 Jeg hadde gjort som Lillemus foreslår; gitt litt og litt fra litersboks. Men de trenger jo ikke is hver dag selv om det er sommer, da. ;o) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 11. mai 2011 Del Skrevet 11. mai 2011 Det er minst kalorier i saftis. Jeg hadde nok innført noe i retning av følgende: På vanlige dager når det er varmt, er det saftis vi kjøper hvis noen vil ha is. Det er helt frivillig (og på stranda kan vi f.eks. ta med vannmelon som alternativ). Bare hold på prinsippet, så kanskje hun vil like saftis etter hvert... På lørdager er det fritt valg. Dessuten kan dere iblant ha is til dessert (i skåler og spise med skje). Det finnes f.eks. lollipop-issorbet og yoghurtis som er kjempegod og ikke av de verste mht. energimengde. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Is-mamma Skrevet 11. mai 2011 Del Skrevet 11. mai 2011 Jeg hadde nok kjøpt en tolitersboks med is og delt ut litt i gangen. Og jeg har egentlig ikke så stor tro på at hun ikke liker pinup når de de digre isene som inneholder akkurat det samme (+ kjeks) glir ned på høykant - jeg hadde vært tilbøyelig til å anta hun takket nei til de små i håp om at hun da får en stor. Men nå kjenner ikke jeg dette barnet da. ) Det var min mistanke også, men siden hun gikk hele 2. trinn på skolen uten å ta imot bursdagsis en eneste gang (bursdagsis er lollipop eller pin-up), så har jeg mine tvil. Der var det jo aldri mulig å få noen annen is, så hun måtte pent se på at alle de andre spiste is. Og hjemme har hun heller aldri fått noe annet. En 2-liter er veldig lite praktisk, og særlig når det er mange andre barn tilstede (som det veldig ofte er i nabolaget her). Litt av kosen er jo å kunne ta isen i hånda og gå. Hun takker forresten også nei til is hos andre hvis det er av typen pinneis liten. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 11. mai 2011 Del Skrevet 11. mai 2011 Det er minst kalorier i saftis. Jeg hadde nok innført noe i retning av følgende: På vanlige dager når det er varmt, er det saftis vi kjøper hvis noen vil ha is. Det er helt frivillig (og på stranda kan vi f.eks. ta med vannmelon som alternativ). Bare hold på prinsippet, så kanskje hun vil like saftis etter hvert... På lørdager er det fritt valg. Dessuten kan dere iblant ha is til dessert (i skåler og spise med skje). Det finnes f.eks. lollipop-issorbet og yoghurtis som er kjempegod og ikke av de verste mht. energimengde. Dette synes jeg var en veldig grei regel. kommer til å adoptere den i sommer, hvis det er greit ;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Is-mamma Skrevet 11. mai 2011 Del Skrevet 11. mai 2011 Jeg hadde gjort som Lillemus foreslår; gitt litt og litt fra litersboks. Men de trenger jo ikke is hver dag selv om det er sommer, da. ;o) Neida, de trenger ikke is, men det er jo mye vi ikke -trenger- som vi velger å kose oss med. Det er veldig upraktisk med en 2-liter, særlig fordi det stort sett alltid er flere barn her. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 11. mai 2011 Del Skrevet 11. mai 2011 Dette synes jeg var en veldig grei regel. kommer til å adoptere den i sommer, hvis det er greit ;-) Det er greit, siden det er deg :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 11. mai 2011 Del Skrevet 11. mai 2011 Det var min mistanke også, men siden hun gikk hele 2. trinn på skolen uten å ta imot bursdagsis en eneste gang (bursdagsis er lollipop eller pin-up), så har jeg mine tvil. Der var det jo aldri mulig å få noen annen is, så hun måtte pent se på at alle de andre spiste is. Og hjemme har hun heller aldri fått noe annet. En 2-liter er veldig lite praktisk, og særlig når det er mange andre barn tilstede (som det veldig ofte er i nabolaget her). Litt av kosen er jo å kunne ta isen i hånda og gå. Hun takker forresten også nei til is hos andre hvis det er av typen pinneis liten. Da er det nok en fiks ide hun har fått - at de små isene ikke er gode, for det er ikke videre smaksforskjell på pinup og de digre. ) Og ja - jeg kjenner godt til unger med slike fikse ideer... *sukk* 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Is-mamma Skrevet 11. mai 2011 Del Skrevet 11. mai 2011 Det er minst kalorier i saftis. Jeg hadde nok innført noe i retning av følgende: På vanlige dager når det er varmt, er det saftis vi kjøper hvis noen vil ha is. Det er helt frivillig (og på stranda kan vi f.eks. ta med vannmelon som alternativ). Bare hold på prinsippet, så kanskje hun vil like saftis etter hvert... På lørdager er det fritt valg. Dessuten kan dere iblant ha is til dessert (i skåler og spise med skje). Det finnes f.eks. lollipop-issorbet og yoghurtis som er kjempegod og ikke av de verste mht. energimengde. Jada, vi har is til dessert innimellom, da fra 2-litersboks. Og det er ikke problemet, egentlig, det er denne pinneisen som det er hyggelig å gi på varme dager. Vannmelon går det mengder av om sommeren, det er vi glad i alle mann. Da tolker jeg deg dit hen at du mener at den eldste enten får spise det hun får tilbydt eller la være å få is. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Is-mamma Skrevet 11. mai 2011 Del Skrevet 11. mai 2011 Da er det nok en fiks ide hun har fått - at de små isene ikke er gode, for det er ikke videre smaksforskjell på pinup og de digre. ) Og ja - jeg kjenner godt til unger med slike fikse ideer... *sukk* Jeg skjønner heller ikke problemet, for som du sier så er det jo det samme i pin-up som i f.eks. kroneis - men det er nå der hun er. Kjenner bare at jeg synes det er litt trist, for når det blir gitt is så trekker hun seg vekk og går på rommet. Hun sier selv at det er leit å se de andre spise is når hun ikke får. Det samme var det på skolen, hun tuslet litt vekk fra de andre. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 11. mai 2011 Del Skrevet 11. mai 2011 Jada, vi har is til dessert innimellom, da fra 2-litersboks. Og det er ikke problemet, egentlig, det er denne pinneisen som det er hyggelig å gi på varme dager. Vannmelon går det mengder av om sommeren, det er vi glad i alle mann. Da tolker jeg deg dit hen at du mener at den eldste enten får spise det hun får tilbydt eller la være å få is. Ja, med de forutsetningene du nevner, mener jeg det. Det er fullt "lovlig" å ikke like saftis, men ingen selvfølge at man får en diger is full av sjokolade i stedet. Men på lørdager og ved spesielle anledninger kan det selvfølgelig være fritt valg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Shira :o) Skrevet 11. mai 2011 Del Skrevet 11. mai 2011 Jeg har ikke fasit til deg, men jeg har en gutt i 4.trinn som kun liker de store. Han kan glatt la være å spise en liten, for han liker kun de store han tenk. Hos han er det en fiks ide, men han er standhaftig og holder på den. Nå begynner han å innse at det holder hardt, for jeg har vært streng en periode, liten is eller ingen is. Fløteis er fløteis om den er liten eller stor. Jeg skjønner jo gutten også, for jeg vil også helst ha de største, for is er snadder og en liten pirrer bare tunga. ;o) Han er ikke så gira på saftis da, det er noe annet, så det er greitt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 11. mai 2011 Del Skrevet 11. mai 2011 For det første ville jeg begrenset isspisingen og ikke tilbudt is hver dag, særlig når en i familien har et lite vektproblem (eller potensielt problem). Det er jo også mye mer stas å få is når det ikke skjer hver dag. I hvertfall ville jeg ikke tilbudt fritt valg av is annet enn av og til. Takker storesøster nei takk til Lollipop, som gjerne er det som kan tilbys oftest, er det hennes "problem". Skulle ikke forundre meg om hun etterhvert vil ta i mot når hun skjønner at det ikke er noe alternativ. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 11. mai 2011 Del Skrevet 11. mai 2011 Jeg skjønner heller ikke problemet, for som du sier så er det jo det samme i pin-up som i f.eks. kroneis - men det er nå der hun er. Kjenner bare at jeg synes det er litt trist, for når det blir gitt is så trekker hun seg vekk og går på rommet. Hun sier selv at det er leit å se de andre spise is når hun ikke får. Det samme var det på skolen, hun tuslet litt vekk fra de andre. Datteren min likte ikke sjokolade som liten, det ga en liknende følelse når det ble delt ut godteposer. Hun har likevel blitt et relativt harmonisk menneske. Det finnes mange varianter av bittesmå ispinner (vanilje, jordbær og diverse saftis med de underligste smaker) i multipakning. Hvis hun ikke finner noen hun liker blant det utvalget, er hun faktisk ikke like glad i is som mange andre unger. Det må man bare leve med. Hvis hun liker f.eks. jordbær, kan du jo sørge for å ha rikelig med sånt når det er sesong, framheve at det er tenkt litt som kompensasjon og la henne få de største når det lar seg gjøre uten at søsteren erklærer krig. Selv har jeg blitt over 50 år uten å like lakris, peppermynte eller øl. Det har gått forbausende bra. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 11. mai 2011 Del Skrevet 11. mai 2011 Jada, vi har is til dessert innimellom, da fra 2-litersboks. Og det er ikke problemet, egentlig, det er denne pinneisen som det er hyggelig å gi på varme dager. Vannmelon går det mengder av om sommeren, det er vi glad i alle mann. Da tolker jeg deg dit hen at du mener at den eldste enten får spise det hun får tilbydt eller la være å få is. ''Og det er ikke problemet, egentlig, det er denne pinneisen som det er hyggelig å gi på varme dager.'' Men pleier barna å få is utenom måltider i hverdagen hjemme i sommerhalvåret når det er fint vær? Da skjønner jeg jo at det fort kan bli for myue. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Is-mamma Skrevet 11. mai 2011 Del Skrevet 11. mai 2011 For det første ville jeg begrenset isspisingen og ikke tilbudt is hver dag, særlig når en i familien har et lite vektproblem (eller potensielt problem). Det er jo også mye mer stas å få is når det ikke skjer hver dag. I hvertfall ville jeg ikke tilbudt fritt valg av is annet enn av og til. Takker storesøster nei takk til Lollipop, som gjerne er det som kan tilbys oftest, er det hennes "problem". Skulle ikke forundre meg om hun etterhvert vil ta i mot når hun skjønner at det ikke er noe alternativ. Nei, vi må jo ikke tilby is hver dag (og det gjør vi forsåvidt ikke heller, med mindre det er godt og varmt - og det er det jo ikke i en normal norsk sommer). Er bare litt usikker på om lillesøster skal rammes av at storesøster må holde litt igjen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
EnolaGay Skrevet 11. mai 2011 Del Skrevet 11. mai 2011 Latt være å kjøpe is (hvilket ofte er løsningen her) Fire som glatt spiser en kartong om dagen hvis tilgjengelig er dyrt! Så vi dropper det. De lager isbiter i frysa heller, trenger ikke smake annet enn vann så lenge de er formet som hjerter... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Is-mamma Skrevet 11. mai 2011 Del Skrevet 11. mai 2011 [quote name=Shira )' timestamp='1305098095' post='4577250] Jeg har ikke fasit til deg, men jeg har en gutt i 4.trinn som kun liker de store. Han kan glatt la være å spise en liten, for han liker kun de store han tenk. Hos han er det en fiks ide, men han er standhaftig og holder på den. Nå begynner han å innse at det holder hardt, for jeg har vært streng en periode, liten is eller ingen is. Fløteis er fløteis om den er liten eller stor. Jeg skjønner jo gutten også, for jeg vil også helst ha de største, for is er snadder og en liten pirrer bare tunga. ;o) Han er ikke så gira på saftis da, det er noe annet, så det er greitt. Hadde jeg bare hatt ett barn hadde det ikke vært noe problem, det kjipe nå er at den eldste så og si alltid må se på at den yngste (og venner) spiser is. Synes det er så merkelig at hun greier å holde på denne fikse greia, jeg, for hun er jo så utrolig glad i is ellers. Og som du sier, det er jo samme innhold. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Is-mamma Skrevet 11. mai 2011 Del Skrevet 11. mai 2011 ''Og det er ikke problemet, egentlig, det er denne pinneisen som det er hyggelig å gi på varme dager.'' Men pleier barna å få is utenom måltider i hverdagen hjemme i sommerhalvåret når det er fint vær? Da skjønner jeg jo at det fort kan bli for myue. Ja, de kan godt få en liten is når de kommer fra skolen, eller på kvelden når de koser seg på trampolina eller noe. Og de får av naboer også, så jeg vil tro at det i sommerhalvåret på riktig varme dager går en en is eller to hver dag. Hos de som liker, vel og merke. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.