Gå til innhold

Is-utfodring - hva hadde du gjort?

Gjest Is-mamma

Anbefalte innlegg

Datteren min likte ikke sjokolade som liten, det ga en liknende følelse når det ble delt ut godteposer. Hun har likevel blitt et relativt harmonisk menneske.

Det finnes mange varianter av bittesmå ispinner (vanilje, jordbær og diverse saftis med de underligste smaker) i multipakning. Hvis hun ikke finner noen hun liker blant det utvalget, er hun faktisk ikke like glad i is som mange andre unger. Det må man bare leve med. Hvis hun liker f.eks. jordbær, kan du jo sørge for å ha rikelig med sånt når det er sesong, framheve at det er tenkt litt som kompensasjon og la henne få de største når det lar seg gjøre uten at søsteren erklærer krig.

Selv har jeg blitt over 50 år uten å like lakris, peppermynte eller øl. Det har gått forbausende bra.

*Skrattler* Levergryte! Ikke minst. Jeg kan skilte med både venner og et godt forhold til naboene på tross av min motvilje mot levergryte!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 123
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• laban

9

• nitty-gritty

9

• Axcia

4

• Lillemus

3

Gjest Is-mamma

Ja, med de forutsetningene du nevner, mener jeg det.

Det er fullt "lovlig" å ikke like saftis, men ingen selvfølge at man får en diger is full av sjokolade i stedet. Men på lørdager og ved spesielle anledninger kan det selvfølgelig være fritt valg.

OK. Det er jo slik vi har gjort det, men den eldste synes bare det er så kjipt, og det er jeg forsåvidt enig i.

Standhaftig er hun, i alle fall, for hun holder ut! (Og det kan jo være en god egenskap, kanskje.)

Disse store isene mener jeg at må være forbeholdt spesielle anledninger, ja, det kjøpes veldig sjelden. Kanskje 2-3 ganger i løpet av en sommer (men da kommer softis i tillegg på ferie).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Is-mamma

Latt være å kjøpe is (hvilket ofte er løsningen her) Fire som glatt spiser en kartong om dagen hvis tilgjengelig er dyrt! Så vi dropper det.

De lager isbiter i frysa heller, trenger ikke smake annet enn vann så lenge de er formet som hjerter...

De går aldri i frysern og henter is uten å spørre, så det er ikke noe problem. Det er mer kaloriinntaket til den eldste som må begrenses, og vi har greit råd til å ha is.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Is-mamma

*Skrattler* Levergryte! Ikke minst. Jeg kan skilte med både venner og et godt forhold til naboene på tross av min motvilje mot levergryte!

''Jeg kan skilte med både venner og et godt forhold til naboene på tross av min motvilje mot levergryte!''

Jeg håper ikke det var din barndoms daglige kosesnack? ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Is-mamma

Datteren min likte ikke sjokolade som liten, det ga en liknende følelse når det ble delt ut godteposer. Hun har likevel blitt et relativt harmonisk menneske.

Det finnes mange varianter av bittesmå ispinner (vanilje, jordbær og diverse saftis med de underligste smaker) i multipakning. Hvis hun ikke finner noen hun liker blant det utvalget, er hun faktisk ikke like glad i is som mange andre unger. Det må man bare leve med. Hvis hun liker f.eks. jordbær, kan du jo sørge for å ha rikelig med sånt når det er sesong, framheve at det er tenkt litt som kompensasjon og la henne få de største når det lar seg gjøre uten at søsteren erklærer krig.

Selv har jeg blitt over 50 år uten å like lakris, peppermynte eller øl. Det har gått forbausende bra.

He-he, jeg tviler ikke på at man lever gjennom det å ikke like noe de fleste andre liker, det er bare et spørsmål om hvordan man takler ulike ting. For det blir jo ikke bare kos og hygge i heimen av at den ene får noe den andre også gjerne ville hatt.

Jordbær har vi i rikt monn om sommeren gjennom egen hage, det samme med moreller og plommer og annen frukt som er søt. Så hun får jo noe hun liker, selvfølgelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Shira :o)

Hadde jeg bare hatt ett barn hadde det ikke vært noe problem, det kjipe nå er at den eldste så og si alltid må se på at den yngste (og venner) spiser is.

Synes det er så merkelig at hun greier å holde på denne fikse greia, jeg, for hun er jo så utrolig glad i is ellers. Og som du sier, det er jo samme innhold.

Endelig en fordel med enebarn! ;o)

Vi er mye med andre barn, han kan takke nei for å så gå vekk, synes synd i seg selv. Han er bare slik på noen områder, standhaftig, og han kan lulle seg inn i selvmedlidenhet.

Nå er ikke dette noe problem lengre, for han er på melkefri diett, men tidligere har jeg ikke gitt han spesialbehandling. Annet enn at han da har fått sjeldnere is dersom han kun vil ha de store.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

OK. Det er jo slik vi har gjort det, men den eldste synes bare det er så kjipt, og det er jeg forsåvidt enig i.

Standhaftig er hun, i alle fall, for hun holder ut! (Og det kan jo være en god egenskap, kanskje.)

Disse store isene mener jeg at må være forbeholdt spesielle anledninger, ja, det kjøpes veldig sjelden. Kanskje 2-3 ganger i løpet av en sommer (men da kommer softis i tillegg på ferie).

Prøv å ikke legge så mye følelser i det. Noen er veldig selektive på godteri, andre liker bare bestemte typer is, og det er helt greit. Likevel er det slik at noen istyper (og andre typer mat) spiser vi nesten hver dag, andre ting er forbeholdt spesielle anledninger. Det blir omtrent som hvis man foretrekker brus som drikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Ja, de kan godt få en liten is når de kommer fra skolen, eller på kvelden når de koser seg på trampolina eller noe. Og de får av naboer også, så jeg vil tro at det i sommerhalvåret på riktig varme dager går en en is eller to hver dag. Hos de som liker, vel og merke.

''Ja, de kan godt få en liten is når de kommer fra skolen, eller på kvelden når de koser seg på trampolina eller noe. Og de får av naboer også, så jeg vil tro at det i sommerhalvåret på riktig varme dager går en en is eller to hver dag''

Oi, slik er det heldigvis ikke her. Da skjønner jeg at det fort kan bli for mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Nei, vi må jo ikke tilby is hver dag (og det gjør vi forsåvidt ikke heller, med mindre det er godt og varmt - og det er det jo ikke i en normal norsk sommer).

Er bare litt usikker på om lillesøster skal rammes av at storesøster må holde litt igjen.

''Er bare litt usikker på om lillesøster skal rammes av at storesøster må holde litt igjen.

''

Ja, det synes jeg faktisk. Tror ikke lillesøster tar skade av litt mindre is, men det må være sårt for storesøster om hun ikke får noe lillesøster får. Tror slikt fort kan gi et problematisk forhold til mat og godsaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, vi må jo ikke tilby is hver dag (og det gjør vi forsåvidt ikke heller, med mindre det er godt og varmt - og det er det jo ikke i en normal norsk sommer).

Er bare litt usikker på om lillesøster skal rammes av at storesøster må holde litt igjen.

Du kan jo gjerne stramme inn litt generelt på is-tilbudet for begge, uten å gjøre det til noen stor sak, hvis det blir mindre styr på den måten. Det er greit for begge at du ikke sier ja (og dermed trigger forskjellen på de to) hver gang noen har lyst på is.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nitty-gritty

Jeg synes faktisk det høres ut som voldsomt mye is, på generelt grunnlag.

Her har det vært skikkelig varmt, så storebror fikk velge seg en pakke iskrem å ha i fryseren. Det ble av den store, med kjeks. Det var fem is i pakken og vi kjøpte den for to uker siden. Tror vi fremdeles har to is igjen.

Når det er varmt trenger ungene først og fremst vann. Frukt og bær er også godt. Vi fryser bær og bruker som isbiter, da er vannet morsomt å drikke og smaker litt bedre.

Om jeg var deg hadde jeg laget egen is av yoghurt, nøtter, banan osv. Det blir kjempegodt og kan gis med god samvittighet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Is-mamma

Her har det vært skikkelig varmt, så storebror fikk velge seg en pakke iskrem å ha i fryseren. Det ble av den store, med kjeks. Det var fem is i pakken og vi kjøpte den for to uker siden. Tror vi fremdeles har to is igjen.

Når det er varmt trenger ungene først og fremst vann. Frukt og bær er også godt. Vi fryser bær og bruker som isbiter, da er vannet morsomt å drikke og smaker litt bedre.

Om jeg var deg hadde jeg laget egen is av yoghurt, nøtter, banan osv. Det blir kjempegodt og kan gis med god samvittighet :)

Jada, jeg vet at man først og fremst trenger vann i varmen, men siden vi ikke drikker saft og i svært små mengder brus, så har en is vært av de ting de har fått. Fortrinnsvis saftis.

Jeg skjønner ikke helt at vi har så unormalt høyt forbruk av is, her i gata tror jeg faktisk at våre er av de som får minst is om sommeren. Kanskje med unntak av en familie med 6 barn, der det er svært dårlig økonomi og dermed veldig lite ekstra.

Jeg kommer definitivt ikke til å lage yoghurtis selv, jeg er for lat til å drive med slikt. Hehe.

Problemstillingen var forsåvidt heller ikke mengden is på ungene, men hva andre ville gjort når det er så stor forskjell på søknene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Is-mamma

Du kan jo gjerne stramme inn litt generelt på is-tilbudet for begge, uten å gjøre det til noen stor sak, hvis det blir mindre styr på den måten. Det er greit for begge at du ikke sier ja (og dermed trigger forskjellen på de to) hver gang noen har lyst på is.

Som jeg skrev litt lenger oppe, så er jeg overrasket over at det er så mange her som reagerer på mengden is. Vi drikker ikke saft, og det er brus kun i små mengder sjelden (kanskje 1 gang i måneden hjemme + på bursdager). Så jeg har ikke hatt veldig dårlig samvittighet for de småisene ungene har fått på varme dager, for jeg ser jo at ellers i gata spises det enda mer is.

Ser allikevel poenget ditt, og som jo var svar på mitt opprinnelige spørsmål om hva andre ville gjort med forskjellsbehandlingen av søsken. Konkret og tydelig. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Is-mamma

''Er bare litt usikker på om lillesøster skal rammes av at storesøster må holde litt igjen.

''

Ja, det synes jeg faktisk. Tror ikke lillesøster tar skade av litt mindre is, men det må være sårt for storesøster om hun ikke får noe lillesøster får. Tror slikt fort kan gi et problematisk forhold til mat og godsaker.

Takk for svar.

(Jeg er allikevel ikke helt enig i at vi har et unormalt høyt forbruk av is, når jeg ser hva ungene ellers i gata dytter i seg.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nitty-gritty

Jada, jeg vet at man først og fremst trenger vann i varmen, men siden vi ikke drikker saft og i svært små mengder brus, så har en is vært av de ting de har fått. Fortrinnsvis saftis.

Jeg skjønner ikke helt at vi har så unormalt høyt forbruk av is, her i gata tror jeg faktisk at våre er av de som får minst is om sommeren. Kanskje med unntak av en familie med 6 barn, der det er svært dårlig økonomi og dermed veldig lite ekstra.

Jeg kommer definitivt ikke til å lage yoghurtis selv, jeg er for lat til å drive med slikt. Hehe.

Problemstillingen var forsåvidt heller ikke mengden is på ungene, men hva andre ville gjort når det er så stor forskjell på søknene.

Jeg ville altså stoppet den enorme utdelingen av is og heller gått for sunne alternativer. Det er min løsning :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Is-mamma

[quote name=Shira :o)' timestamp='1305099499' post='4577275]

Endelig en fordel med enebarn! ;o)

Vi er mye med andre barn, han kan takke nei for å så gå vekk, synes synd i seg selv. Han er bare slik på noen områder, standhaftig, og han kan lulle seg inn i selvmedlidenhet.

Nå er ikke dette noe problem lengre, for han er på melkefri diett, men tidligere har jeg ikke gitt han spesialbehandling. Annet enn at han da har fått sjeldnere is dersom han kun vil ha de store.

Aldri så galt at det ikke er godt for noe, enebarn blir jo ofte bare problematisert, men nå har du et godt argument! :-)

Tilbakemeldingene her tyder på at folk flest ville gitt begge is sjeldnere, og det er et tydelig råd. Så får vi se hva vi får til, de får jo is av andre også uavhengig av hva vi selv gir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

''Vi fryser bær og bruker som isbiter, da er vannet morsomt å drikke og smaker litt bedre''

Det var lurt, det skal jeg prøve :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Is-mamma

Jeg ville altså stoppet den enorme utdelingen av is og heller gått for sunne alternativer. Det er min løsning :)

Helt oppriktig: Mener du at det er enorme mengder is vi gir? I fjor mener jeg vi kjøpte 3 pakker med lollipop/pin-up/andre småiser tilsammen (en sånn storpakke fra isbilen med de minste, runde pinneisene), og da varte det hele sommeren til både våre barn og gjestende barn. Det er jo ikke gode varme sommerdager hver dag, liksom.

Vi spiser også sunt, salat til middagen hver dag f.eks., vi bruker grønnsaker og dip som lørdagskos relativt ofte, vi har alltid frukt tilgjengelig både butikkjøpt og fra egen hage i sesongen. Jeg kan liksom ikke skjønne at isinntaket er i kategorien enormt, og jeg lurer litt på hva dere tenker er innenfor det akseptable.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest facebook

Som jeg skrev litt lenger oppe, så er jeg overrasket over at det er så mange her som reagerer på mengden is. Vi drikker ikke saft, og det er brus kun i små mengder sjelden (kanskje 1 gang i måneden hjemme + på bursdager). Så jeg har ikke hatt veldig dårlig samvittighet for de småisene ungene har fått på varme dager, for jeg ser jo at ellers i gata spises det enda mer is.

Ser allikevel poenget ditt, og som jo var svar på mitt opprinnelige spørsmål om hva andre ville gjort med forskjellsbehandlingen av søsken. Konkret og tydelig. :-)

Du skriver is 2-3 ganger om dagen. Synes du ikke det er mye?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest prust

Helt oppriktig: Mener du at det er enorme mengder is vi gir? I fjor mener jeg vi kjøpte 3 pakker med lollipop/pin-up/andre småiser tilsammen (en sånn storpakke fra isbilen med de minste, runde pinneisene), og da varte det hele sommeren til både våre barn og gjestende barn. Det er jo ikke gode varme sommerdager hver dag, liksom.

Vi spiser også sunt, salat til middagen hver dag f.eks., vi bruker grønnsaker og dip som lørdagskos relativt ofte, vi har alltid frukt tilgjengelig både butikkjøpt og fra egen hage i sesongen. Jeg kan liksom ikke skjønne at isinntaket er i kategorien enormt, og jeg lurer litt på hva dere tenker er innenfor det akseptable.

''Mener du at det er enorme mengder is vi gir? I fjor mener jeg vi kjøpte 3 pakker med lollipop/pin-up/andre småiser tilsammen (en sånn storpakke fra isbilen med de minste, runde pinneisene), og da varte det hele sommeren til både våre barn og gjestende barn.''

Men dette er jo noe helt annet enn det du skrev først! Du skrev at barna fikk is hver dag når det var varmt.

Vi kjøper mye mer i løpet av vår- og sommersesongen enn det du skriver her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...