Gjest Elextra Skrevet 11. mai 2011 Del Skrevet 11. mai 2011 Helt oppriktig: Mener du at det er enorme mengder is vi gir? I fjor mener jeg vi kjøpte 3 pakker med lollipop/pin-up/andre småiser tilsammen (en sånn storpakke fra isbilen med de minste, runde pinneisene), og da varte det hele sommeren til både våre barn og gjestende barn. Det er jo ikke gode varme sommerdager hver dag, liksom. Vi spiser også sunt, salat til middagen hver dag f.eks., vi bruker grønnsaker og dip som lørdagskos relativt ofte, vi har alltid frukt tilgjengelig både butikkjøpt og fra egen hage i sesongen. Jeg kan liksom ikke skjønne at isinntaket er i kategorien enormt, og jeg lurer litt på hva dere tenker er innenfor det akseptable. ''I fjor mener jeg vi kjøpte 3 pakker med lollipop/pin-up/andre småiser tilsammen (en sånn storpakke fra isbilen med de minste, runde pinneisene), og da varte det hele sommeren til både våre barn og gjestende barn. Det er jo ikke gode varme sommerdager hver dag, liksom. '' Men spiser dere mesteparten av isen hjemme? Jeg forbinde rmer is med å være på tur - enten det er en sykkeltur til stranden en hverdagskveld en feriedag i båt eller på butikken i sommervarmen. Om en har høyt forbruk av is på tur i tillegg til isen hjemme kan det jo bli mye :-). Forøvrig er jeg den siste til å kritisere kostholdet på generelt grunnlag - til det sitter jeg for mye i glasshus, for å si det slik. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Is-mamma Skrevet 11. mai 2011 Del Skrevet 11. mai 2011 Du skriver is 2-3 ganger om dagen. Synes du ikke det er mye? På _varme_sommerdager_, skriver jeg også. Hvor mange varme sommerdager er det i løpet av en sesong? Isinntaket må også ses i sammenheng med kostholdet generelt, og siden vi f.eks. ikke drikker saft og brus kun svært sjelden (kanskje 1 gang i måneden hjemme + på bursdager) så har jeg ikke hatt særlig dårlig samvittighet for isinntaket. Hva mener du er normalt, da? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nitty-gritty Skrevet 11. mai 2011 Del Skrevet 11. mai 2011 Helt oppriktig: Mener du at det er enorme mengder is vi gir? I fjor mener jeg vi kjøpte 3 pakker med lollipop/pin-up/andre småiser tilsammen (en sånn storpakke fra isbilen med de minste, runde pinneisene), og da varte det hele sommeren til både våre barn og gjestende barn. Det er jo ikke gode varme sommerdager hver dag, liksom. Vi spiser også sunt, salat til middagen hver dag f.eks., vi bruker grønnsaker og dip som lørdagskos relativt ofte, vi har alltid frukt tilgjengelig både butikkjøpt og fra egen hage i sesongen. Jeg kan liksom ikke skjønne at isinntaket er i kategorien enormt, og jeg lurer litt på hva dere tenker er innenfor det akseptable. Vet du, kanskje jeg forestiller meg langt flere varme dager enn hva dere faktisk har Her har sola steket i tre uker nå, så om ungen min skulle ha spist to is hver dag det var varmt, så hadde det blitt 42 is (!) på under en måned. La oss si det er 15 gram sukker per is; det hadde i så fall blitt over 600 gram sukker bare fra den kilden. Men det er klart; om man har to varme dager i uka, for eksempel, så blir jo regnestykket helt annerledes 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AAA Skrevet 11. mai 2011 Del Skrevet 11. mai 2011 Hei, Det er ganske likt her i vårt nabolag, ungene får ofte is, både hos oss og hos navoens barn. Men: Det er sånne små saftis det dreier seg om. Jeg har overhodet ingen kvaler i forhold til dette. Mine barn drikker ikke verken brus eller saft, kun vann, så om det blir en daglig saftis på varme dager, lever vi godt med det. Jeg hadde aldri i livet byttet ut småiser med digre, pga noe som åpenbart er en fiks ide. Gir du deg på den, har du det gående.. Ellers er iskald vannmelon like populært som is, så det spiser de også endel av nå. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Is-mamma Skrevet 11. mai 2011 Del Skrevet 11. mai 2011 ''I fjor mener jeg vi kjøpte 3 pakker med lollipop/pin-up/andre småiser tilsammen (en sånn storpakke fra isbilen med de minste, runde pinneisene), og da varte det hele sommeren til både våre barn og gjestende barn. Det er jo ikke gode varme sommerdager hver dag, liksom. '' Men spiser dere mesteparten av isen hjemme? Jeg forbinde rmer is med å være på tur - enten det er en sykkeltur til stranden en hverdagskveld en feriedag i båt eller på butikken i sommervarmen. Om en har høyt forbruk av is på tur i tillegg til isen hjemme kan det jo bli mye :-). Forøvrig er jeg den siste til å kritisere kostholdet på generelt grunnlag - til det sitter jeg for mye i glasshus, for å si det slik. Vi kjøper så og si aldri is utenom dette. Det kan skje på ferie, selvfølgelig, men i det daglige er dette den isen de får. Når vi er på stranda er det ikke iskiosk tilgjengelig, og sykler vi tur er det innover i skogen og ikke ned tilbyen. Vi går ikke i byen på lørdager slik mange gjør, og vi er sjelden på kafè eller restaurant. Så med noen få unntak er dette den isen de får, ja. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nitty-gritty Skrevet 11. mai 2011 Del Skrevet 11. mai 2011 På _varme_sommerdager_, skriver jeg også. Hvor mange varme sommerdager er det i løpet av en sesong? Isinntaket må også ses i sammenheng med kostholdet generelt, og siden vi f.eks. ikke drikker saft og brus kun svært sjelden (kanskje 1 gang i måneden hjemme + på bursdager) så har jeg ikke hatt særlig dårlig samvittighet for isinntaket. Hva mener du er normalt, da? Vi drikker aldri saft, brus eller juice. Det får barnet mitt kun hos den biologiske faren Hjemme drikker han først og fremst vann og litt melk til måltidene. Dessverre får han sukker fra andre kilder som jeg ikke kan kontrollere, på grunn av matkulturen i landet vi bor i, så det er nok derfor jeg er ganske streng. Han får "snacks" hjemme en eller to ganger i uka. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest facebook Skrevet 11. mai 2011 Del Skrevet 11. mai 2011 På _varme_sommerdager_, skriver jeg også. Hvor mange varme sommerdager er det i løpet av en sesong? Isinntaket må også ses i sammenheng med kostholdet generelt, og siden vi f.eks. ikke drikker saft og brus kun svært sjelden (kanskje 1 gang i måneden hjemme + på bursdager) så har jeg ikke hatt særlig dårlig samvittighet for isinntaket. Hva mener du er normalt, da? Jeg prøvde bare å forklare sannsynligvis hvorfor mange synes dere har et stort is-inntak. Hvor mange varme sommerdager er det varierer veldig avhengig av hvor du bor ;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Is-mamma Skrevet 11. mai 2011 Del Skrevet 11. mai 2011 Vet du, kanskje jeg forestiller meg langt flere varme dager enn hva dere faktisk har Her har sola steket i tre uker nå, så om ungen min skulle ha spist to is hver dag det var varmt, så hadde det blitt 42 is (!) på under en måned. La oss si det er 15 gram sukker per is; det hadde i så fall blitt over 600 gram sukker bare fra den kilden. Men det er klart; om man har to varme dager i uka, for eksempel, så blir jo regnestykket helt annerledes Nemlig. Til nå i år har vi ikke hatt is, de har fått is fra 2-litersboks 1 gang, som dessert etter første grillkvelden forrige lørdag. Jeg tror nok at vi snakker om ulikt antall varme dager, ja. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest facebook Skrevet 11. mai 2011 Del Skrevet 11. mai 2011 ''Mener du at det er enorme mengder is vi gir? I fjor mener jeg vi kjøpte 3 pakker med lollipop/pin-up/andre småiser tilsammen (en sånn storpakke fra isbilen med de minste, runde pinneisene), og da varte det hele sommeren til både våre barn og gjestende barn.'' Men dette er jo noe helt annet enn det du skrev først! Du skrev at barna fikk is hver dag når det var varmt. Vi kjøper mye mer i løpet av vår- og sommersesongen enn det du skriver her. Hun skrev ikke bare hver dag, men 2-3 ganger hver dag! Jeg skjønner godt folk syntes det var mye. Så enten har hun moderert seg enormt, eller så har de nesten ikke varme dager ;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Is-mamma Skrevet 11. mai 2011 Del Skrevet 11. mai 2011 ''Mener du at det er enorme mengder is vi gir? I fjor mener jeg vi kjøpte 3 pakker med lollipop/pin-up/andre småiser tilsammen (en sånn storpakke fra isbilen med de minste, runde pinneisene), og da varte det hele sommeren til både våre barn og gjestende barn.'' Men dette er jo noe helt annet enn det du skrev først! Du skrev at barna fikk is hver dag når det var varmt. Vi kjøper mye mer i løpet av vår- og sommersesongen enn det du skriver her. Jammen, de får is når det er varmt, så det er akkurat det samme jeg sier nå som da. Om det hadde vært varmere i fjor hadde de fått mer is, men akkurat da var det nå slik. I år har vi ikke kjøpt inn småiser enda, selv om tempen har vært god så har det ikke vært ordentlig knallvarmt før de siste to dagene. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Is-mamma Skrevet 11. mai 2011 Del Skrevet 11. mai 2011 Jeg prøvde bare å forklare sannsynligvis hvorfor mange synes dere har et stort is-inntak. Hvor mange varme sommerdager er det varierer veldig avhengig av hvor du bor ;-) Nemlig, det varierer i forhold til hvor man bor, og det handler nok også om når man mener det er sikkelig varmt. Hva mener du er ok isinntak på gode varme dager, da? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 11. mai 2011 Del Skrevet 11. mai 2011 Som jeg skrev litt lenger oppe, så er jeg overrasket over at det er så mange her som reagerer på mengden is. Vi drikker ikke saft, og det er brus kun i små mengder sjelden (kanskje 1 gang i måneden hjemme + på bursdager). Så jeg har ikke hatt veldig dårlig samvittighet for de småisene ungene har fått på varme dager, for jeg ser jo at ellers i gata spises det enda mer is. Ser allikevel poenget ditt, og som jo var svar på mitt opprinnelige spørsmål om hva andre ville gjort med forskjellsbehandlingen av søsken. Konkret og tydelig. :-) Jeg reagerer ikke på den totale ismengden. Tenkte bare at hvis det gjør forskjellsbehandlingen mindre betent, går det jo selvsagt an å droppe isen helt innimellom. Mine unger har fått mye is, men stort sett småis fra isbilen. Antakelig mer enn dine, for vi spiser is hele året (og aldri annen dessert). 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nitty-gritty Skrevet 11. mai 2011 Del Skrevet 11. mai 2011 Nemlig. Til nå i år har vi ikke hatt is, de har fått is fra 2-litersboks 1 gang, som dessert etter første grillkvelden forrige lørdag. Jeg tror nok at vi snakker om ulikt antall varme dager, ja. Ja, høres sånn ut I så fall tar jeg tilbake "kritikken" (det var forøvrig ikke ment som kritikk, bare forslag til løsning). Da vil jeg vise deg dette: http://www.isbilen.no/?id=10 En kroneis fra isbilen. 285 kalorier. 13 gram fett, 38 gram karbohydrater. http://www.klikk.no/helse/dinkost/tester/article587584.ece En pin-up ispinne. 280 kalorier. 21 gram fett, 23 gram karbohydrater. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 11. mai 2011 Del Skrevet 11. mai 2011 Nemlig, det varierer i forhold til hvor man bor, og det handler nok også om når man mener det er sikkelig varmt. Hva mener du er ok isinntak på gode varme dager, da? ''Hva mener du er ok isinntak på gode varme dager, da?'' Når det er skikkelig varmt, kan det hende at ungene får 2-3 is på en dag. Men de får jo absolutt ikke det hver dag. Det er unntaket. Så kan det gå noen dager at de ikke får is i det hele tatt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Is-mamma Skrevet 11. mai 2011 Del Skrevet 11. mai 2011 Vi drikker aldri saft, brus eller juice. Det får barnet mitt kun hos den biologiske faren Hjemme drikker han først og fremst vann og litt melk til måltidene. Dessverre får han sukker fra andre kilder som jeg ikke kan kontrollere, på grunn av matkulturen i landet vi bor i, så det er nok derfor jeg er ganske streng. Han får "snacks" hjemme en eller to ganger i uka. Hvor barna får sukkeret fra er jo likegyldig, det er totalmengden som er avgjørende. Hjelper jo ikke at den ene foreldren er superstreng om den andre er ettergivende over grensa, liksom, det må være veldig frustrerende. Jeg er opptatt av kosthold, og vi spiser grovt (baker f.eks. brød selv), hjemmelaget og grønt. Mine bor sammen med sine biologiske foreldre, så jeg har rimelig god kontroll på det meste av hverdagen deres. Foreløpig, i alle fall. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nitty-gritty Skrevet 11. mai 2011 Del Skrevet 11. mai 2011 Hvor barna får sukkeret fra er jo likegyldig, det er totalmengden som er avgjørende. Hjelper jo ikke at den ene foreldren er superstreng om den andre er ettergivende over grensa, liksom, det må være veldig frustrerende. Jeg er opptatt av kosthold, og vi spiser grovt (baker f.eks. brød selv), hjemmelaget og grønt. Mine bor sammen med sine biologiske foreldre, så jeg har rimelig god kontroll på det meste av hverdagen deres. Foreløpig, i alle fall. Han ser "heldigvis" bare faren annenhver måned. Jeg har derfor god kontroll hjemme, men når andre foreldre deler ut kjeks så snart de plukker opp ungene fra skolen og han får i samme slengen, så har jeg ikke kontroll Derfor blir det dessverre noe søtt hver dag. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Is-mamma Skrevet 11. mai 2011 Del Skrevet 11. mai 2011 Hei, Det er ganske likt her i vårt nabolag, ungene får ofte is, både hos oss og hos navoens barn. Men: Det er sånne små saftis det dreier seg om. Jeg har overhodet ingen kvaler i forhold til dette. Mine barn drikker ikke verken brus eller saft, kun vann, så om det blir en daglig saftis på varme dager, lever vi godt med det. Jeg hadde aldri i livet byttet ut småiser med digre, pga noe som åpenbart er en fiks ide. Gir du deg på den, har du det gående.. Ellers er iskald vannmelon like populært som is, så det spiser de også endel av nå. Puh, godt å se at det er flere som gir is, i alle fall! Ja, vi snakker om småiser, den største er pin-up, hovedsakelig handler det om saftis. Bare ikke for den største, da, som ikke får særlig med is. Ville du gitt den ene is og ikke den andre? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Shira :o) Skrevet 11. mai 2011 Del Skrevet 11. mai 2011 Aldri så galt at det ikke er godt for noe, enebarn blir jo ofte bare problematisert, men nå har du et godt argument! :-) Tilbakemeldingene her tyder på at folk flest ville gitt begge is sjeldnere, og det er et tydelig råd. Så får vi se hva vi får til, de får jo is av andre også uavhengig av hva vi selv gir. Om du mener at ismengden er OK, så kjører du videre på den linja. Det er du som vet hvor mange dager det er snakk om, hva annet dere spiser osv. Jeg ville kanskje prøvd en periode, la henne takke nei, men forklare at du ikke kan gi henne stor is hver gang. Om hun ikke gir seg i det hele tatt, så får du prate med henne, om at dersom hun kun vil ha stor is, blir det dermed sjeldnere. Den praten kan du ta uansett. Kanskje du og jenta kan ta en rusletur, kjøpe en pinneis, la henne smake, men uten at noen sier: hva var det jeg sa! det skjer i ro og fred. Kanskje hun da innser at det smaker det samme? For gutten min innrømmer ikke offentlig at det var en fiks ide, det er noe som må skje i det stille, mellom meg og han. Rett og slett snakke med henne, om du ikke har gjort det. Forklar også at store iser er jo større, dermed blir det færre. Summen av is som både hun og søsteren får blir lik. Kan det være en ide? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Is-mamma Skrevet 11. mai 2011 Del Skrevet 11. mai 2011 Ja, høres sånn ut I så fall tar jeg tilbake "kritikken" (det var forøvrig ikke ment som kritikk, bare forslag til løsning). Da vil jeg vise deg dette: http://www.isbilen.no/?id=10 En kroneis fra isbilen. 285 kalorier. 13 gram fett, 38 gram karbohydrater. http://www.klikk.no/helse/dinkost/tester/article587584.ece En pin-up ispinne. 280 kalorier. 21 gram fett, 23 gram karbohydrater. Jepp, jeg er "gammel Grete Roede"-menneske, så kaloriinnholdet får jeg med meg av gammel vane. Hehe. Hadde ikke ungene vært så aktive, så hadde vi måttet styre enda mer med maten. Det har vært problemfritt fram til nå, men som jeg skrev i hovedinnlegget så har den eldste lagt på seg nå i vår og dermed må det være litt mer begrensninger framover. F.eks. får hun ikke fettranda på koteletten, selv om hun synes det er det beste (hun spiser også salaten). 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Is-mamma Skrevet 11. mai 2011 Del Skrevet 11. mai 2011 Jeg reagerer ikke på den totale ismengden. Tenkte bare at hvis det gjør forskjellsbehandlingen mindre betent, går det jo selvsagt an å droppe isen helt innimellom. Mine unger har fått mye is, men stort sett småis fra isbilen. Antakelig mer enn dine, for vi spiser is hele året (og aldri annen dessert). Nei, du var vel ikke av dem som beskrev inntaket som enorm, jeg blandet nok litt her. Ja, vi må nok kutte ned på isen til den minste også, så i år blir det smalhans! ;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.