Gå til innhold

Is-utfodring - hva hadde du gjort?

Gjest Is-mamma

Anbefalte innlegg

Gjest Is-mamma

''Hva mener du er ok isinntak på gode varme dager, da?''

Når det er skikkelig varmt, kan det hende at ungene får 2-3 is på en dag. Men de får jo absolutt ikke det hver dag. Det er unntaket. Så kan det gå noen dager at de ikke får is i det hele tatt.

''Når det er skikkelig varmt, kan det hende at ungene får 2-3 is på en dag. Men de får jo absolutt ikke det hver dag. Det er unntaket. Så kan det gå noen dager at de ikke får is i det hele tatt.''

Det er jo det samme som jeg sier. Er det ei uke med skikkelig fint sommervær, så blir det 2-3 is pr dag på det meste. Og når det er 3 uker med kjølig, regn og kjipt, blir det ingenting.

Jeg får meg bare ikke til å tro at vårt isinntak er så enormt i forhold til normalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 123
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• laban

9

• nitty-gritty

9

• Axcia

4

• Lillemus

3

Gjest Is-mamma

Han ser "heldigvis" bare faren annenhver måned.

Jeg har derfor god kontroll hjemme, men når andre foreldre deler ut kjeks så snart de plukker opp ungene fra skolen og han får i samme slengen, så har jeg ikke kontroll :( Derfor blir det dessverre noe søtt hver dag.

Kjeks er noe ordentlig dritt, veldig lite sunt å finne der.

Vi har vektlagt sunn mat fra dag 1, så jeg har rimelig god samvittighet totalt sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Eller 2-3 ganger om dagen når det står på som verst.''

Oj, det var mye is! Er det is dere har hjemme, bør storesøster innrette seg etter utvalget. Skal dere kose dere ute med en is, er det vel greit at barna bestemmer hvilken is de vil ha.

Evt overvekt kommer neppe av is på varme dager ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nitty-gritty

Jepp, jeg er "gammel Grete Roede"-menneske, så kaloriinnholdet får jeg med meg av gammel vane. Hehe.

Hadde ikke ungene vært så aktive, så hadde vi måttet styre enda mer med maten. Det har vært problemfritt fram til nå, men som jeg skrev i hovedinnlegget så har den eldste lagt på seg nå i vår og dermed må det være litt mer begrensninger framover. F.eks. får hun ikke fettranda på koteletten, selv om hun synes det er det beste (hun spiser også salaten).

Ja, jeg mente ikke å si noe om kalori-innholdet. Det jeg forsøker å vise deg er at de to isene ikke er så ulike, så om en får "krone-is" og den andre "pin-up" (eller begge får krone-is), så blir det jo egentlig ganske likt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi... jeg hadde i alle fall ikke giddet å holde på med å telle is, at den minste skal få x antall is og den store y antall is...

Jeg hadde behandlet de likt og kuttet i så fall over hele linjen.

Hva med å lage vann med isbiter i som de kan få i morsomme drikkeflasker? Det er jo deilig svalende på en varm dag?

Eller de kan få vannmelon eller annen frukt som inneholder mye vann.

La de være med på å lage saftis selv, gjerne med frukt oppi, så kanskje det vil falle i smak hos begge? Hvis den ene ikke vil ha, ja, da er alternativet vann med isbiter i. Men begge har blitt tilbudt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Is-mamma

[quote name=Shira :o)' timestamp='1305103452' post='4577336]

Om du mener at ismengden er OK, så kjører du videre på den linja. Det er du som vet hvor mange dager det er snakk om, hva annet dere spiser osv.

Jeg ville kanskje prøvd en periode, la henne takke nei, men forklare at du ikke kan gi henne stor is hver gang. Om hun ikke gir seg i det hele tatt, så får du prate med henne, om at dersom hun kun vil ha stor is, blir det dermed sjeldnere. Den praten kan du ta uansett. Kanskje du og jenta kan ta en rusletur, kjøpe en pinneis, la henne smake, men uten at noen sier: hva var det jeg sa! det skjer i ro og fred. Kanskje hun da innser at det smaker det samme? For gutten min innrømmer ikke offentlig at det var en fiks ide, det er noe som må skje i det stille, mellom meg og han.

Rett og slett snakke med henne, om du ikke har gjort det. Forklar også at store iser er jo større, dermed blir det færre. Summen av is som både hun og søsteren får blir lik.

Kan det være en ide?

Vi har snakka om dette siden 1. trinn, da det ble styr rundt disse bursdagsisene på skolen. Jeg husker ikke helt hva hun gjorde i 1. trinn, men jeg vet at fra 2. trinn har hun ikke tatt imot is på skolen.

Vi har også prøvd ymse utgaver av is, og nå kom jeg på at hun spiser faktisk èn saftis, en av smakene i disse bittesmå saftisrørene man kjøper og fryser ned selv. Synd det bare er 2 i en pakke på 10, liksom, men der er det jo noe. Og de er bittesmå, tror det er en snau dl væske i hvert rør eller noe.

Ellers er jeg enig i at det ikke nytter å "flæshe" problemet, man må ta det i det stille. Og det er gjort og gjort igjen, over år.

Stabeis, i grunnen. Eller så kan hun jo ha rett også, da, i at hun ikke liker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, vi må jo ikke tilby is hver dag (og det gjør vi forsåvidt ikke heller, med mindre det er godt og varmt - og det er det jo ikke i en normal norsk sommer).

Er bare litt usikker på om lillesøster skal rammes av at storesøster må holde litt igjen.

Jeg hadde hatt kun én policy uavhengig av søsknene. Det skinner gjerne gjennom om man forskjellsbehandler på slikt..

Om du trenger å stramme inn for den ene, må det selvsagt gjelde begge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi... jeg hadde i alle fall ikke giddet å holde på med å telle is, at den minste skal få x antall is og den store y antall is...

Jeg hadde behandlet de likt og kuttet i så fall over hele linjen.

Hva med å lage vann med isbiter i som de kan få i morsomme drikkeflasker? Det er jo deilig svalende på en varm dag?

Eller de kan få vannmelon eller annen frukt som inneholder mye vann.

La de være med på å lage saftis selv, gjerne med frukt oppi, så kanskje det vil falle i smak hos begge? Hvis den ene ikke vil ha, ja, da er alternativet vann med isbiter i. Men begge har blitt tilbudt..

''Hva med å lage vann med isbiter i som de kan få i morsomme drikkeflasker?''

Et typisk DOL-alternativ til is.

Det skal jeg jammen lage til meg selv neste sommerkveld jeg får lyst på kald hvitvin ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Shira :o)

Vi har snakka om dette siden 1. trinn, da det ble styr rundt disse bursdagsisene på skolen. Jeg husker ikke helt hva hun gjorde i 1. trinn, men jeg vet at fra 2. trinn har hun ikke tatt imot is på skolen.

Vi har også prøvd ymse utgaver av is, og nå kom jeg på at hun spiser faktisk èn saftis, en av smakene i disse bittesmå saftisrørene man kjøper og fryser ned selv. Synd det bare er 2 i en pakke på 10, liksom, men der er det jo noe. Og de er bittesmå, tror det er en snau dl væske i hvert rør eller noe.

Ellers er jeg enig i at det ikke nytter å "flæshe" problemet, man må ta det i det stille. Og det er gjort og gjort igjen, over år.

Stabeis, i grunnen. Eller så kan hun jo ha rett også, da, i at hun ikke liker.

Hm, kanskje hun rett og slett ikke liker de små isene.

Saftis er jo greitt, det liker ikke guttungen heller noe særlig, og det er jo noe annet enn fløteis.

Da vet jeg ikke jeg. Skaper det problemer? eller har det gått greitt til nå? Kanskje du ikke skal vektlegge det så mye?

Vi kjøpe inn saftis til ei jente nå i helga, guttungen bryr seg lite om at jeg ordner til andre (tett kontakt med denne jenta), han får ikke nødvendigvis stor is når jenta får saftisen.

Nå var det jo samme kaloriinntak mtp på linken nitty-gritty la ut. Så kanskje det ikke er så farlig?

jeg er jo bare enbarnsmamma jeg vet du, så jeg kan pårope meg å ikke ha erfaring! ;o)

Lykke til i sommer uansett hva dere lander på, for vi håper jo på mange varme dager og mye is!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Is-mamma

Ja, jeg mente ikke å si noe om kalori-innholdet. Det jeg forsøker å vise deg er at de to isene ikke er så ulike, så om en får "krone-is" og den andre "pin-up" (eller begge får krone-is), så blir det jo egentlig ganske likt?

Hm, det der var litt merkelig, for jeg sjekket på pakningene på butikken en gang og da var det formidabel forskjell.

Gikk inn på diplom-is sine sider, og finner at en pin-up har 120 kalorier og 8,5 g fett, mens en kroneis med sjokolade har 210 kalorier og 12 g fett.

Pr. stk, altså.

Så da blir jo forskjellen noe større.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Is-mamma

Jeg hadde hatt kun én policy uavhengig av søsknene. Det skinner gjerne gjennom om man forskjellsbehandler på slikt..

Om du trenger å stramme inn for den ene, må det selvsagt gjelde begge.

OK, tydelig og klart svar. Takk! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Ja, høres sånn ut :)

I så fall tar jeg tilbake "kritikken" (det var forøvrig ikke ment som kritikk, bare forslag til løsning).

Da vil jeg vise deg dette:

http://www.isbilen.no/?id=10

En kroneis fra isbilen. 285 kalorier. 13 gram fett, 38 gram karbohydrater.

http://www.klikk.no/helse/dinkost/tester/article587584.ece

En pin-up ispinne. 280 kalorier. 21 gram fett, 23 gram karbohydrater.

''http://www.isbilen.no/?id=10

''

Oi, dette var jeg overrasket over. Har aldri vært noen kaloriteller, men jeg trodde jo bestemt at en pinup-ispinne var mindre fetende enn en kroneis, uansett leverandør.

Forøvrig har jeg ikke synes Hjem-is-isen er like god som de du får i butikken...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Det skal jeg jammen lage til meg selv neste sommerkveld jeg får lyst på kald hvitvin ;-)

''Det skal jeg jammen lage til meg selv neste sommerkveld jeg får lyst på kald hvitvin ;-)

''

LOL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest facebook

I så fall tar jeg tilbake "kritikken" (det var forøvrig ikke ment som kritikk, bare forslag til løsning).

pr 100g, ja ;-) Saken er jo den at den ene veier mye mer enn den andre, og da blir jo forskjellen stor ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Is-mamma

[quote name=Shira :o)' timestamp='1305104692' post='4577354]

Hm, kanskje hun rett og slett ikke liker de små isene.

Saftis er jo greitt, det liker ikke guttungen heller noe særlig, og det er jo noe annet enn fløteis.

Da vet jeg ikke jeg. Skaper det problemer? eller har det gått greitt til nå? Kanskje du ikke skal vektlegge det så mye?

Vi kjøpe inn saftis til ei jente nå i helga, guttungen bryr seg lite om at jeg ordner til andre (tett kontakt med denne jenta), han får ikke nødvendigvis stor is når jenta får saftisen.

Nå var det jo samme kaloriinntak mtp på linken nitty-gritty la ut. Så kanskje det ikke er så farlig?

jeg er jo bare enbarnsmamma jeg vet du, så jeg kan pårope meg å ikke ha erfaring! ;o)

Lykke til i sommer uansett hva dere lander på, for vi håper jo på mange varme dager og mye is!

Det skaper om ikke store problemer, så i alle fall dårlig stemning. Og jeg kjenner jo at jeg ikke liker at den ene koser seg når den andre er lei seg.

Jeg sjekket kjapt diplom-is sine sider, og en pin-up inneholder 120 kalorier mens en kroneis med sjokolade inneholder 210 kalorier. Så det er jo forskjell, fordi de er ulike i størrelse (tror det andre var oppgitt pr. 100 g).

Vi får vel heller se om vi ikke skal kutte ut mer av isen i sommer, det er kanskje slik at man av og til må "straffe" den andre også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest facebook

pr 100g, ja ;-) Saken er jo den at den ene veier mye mer enn den andre, og da blir jo forskjellen stor ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

''Hva mener du er ok isinntak på gode varme dager, da?''

Når det er skikkelig varmt, kan det hende at ungene får 2-3 is på en dag. Men de får jo absolutt ikke det hver dag. Det er unntaket. Så kan det gå noen dager at de ikke får is i det hele tatt.

''Når det er skikkelig varmt, kan det hende at ungene får 2-3 is på en dag''

Virkelig? Tror aldri mine har fått to-tre is på én dag utenom 17. mai! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

''pr 100g, ja ;-)''

Aha! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, det der var litt merkelig, for jeg sjekket på pakningene på butikken en gang og da var det formidabel forskjell.

Gikk inn på diplom-is sine sider, og finner at en pin-up har 120 kalorier og 8,5 g fett, mens en kroneis med sjokolade har 210 kalorier og 12 g fett.

Pr. stk, altså.

Så da blir jo forskjellen noe større.

Tror ikke kroneis fra isbilen har samme størrelse og innhold som kroneis fra de store isleverandørene (til butikkene).

Selv om jeg gjerne tar til etteretning at f.eks. en kroneis fra Hennig Olsen med pistasj og sjokolade er omtrent kaloriløs. Har noen en link som viser det, håper jeg de legger den ut :-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

;-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...