Gjest Is-mamma Skrevet 11. mai 2011 Del Skrevet 11. mai 2011 Oi... jeg hadde i alle fall ikke giddet å holde på med å telle is, at den minste skal få x antall is og den store y antall is... Jeg hadde behandlet de likt og kuttet i så fall over hele linjen. Hva med å lage vann med isbiter i som de kan få i morsomme drikkeflasker? Det er jo deilig svalende på en varm dag? Eller de kan få vannmelon eller annen frukt som inneholder mye vann. La de være med på å lage saftis selv, gjerne med frukt oppi, så kanskje det vil falle i smak hos begge? Hvis den ene ikke vil ha, ja, da er alternativet vann med isbiter i. Men begge har blitt tilbudt.. ''Oi... jeg hadde i alle fall ikke giddet å holde på med å telle is, at den minste skal få x antall is og den store y antall is...'' Når det er et snaut år i aldersforskjell så holder de godt rede på slikt selv. Dessuten er de stort sett sammen. ''Hva med å lage vann med isbiter i som de kan få i morsomme drikkeflasker? Det er jo deilig svalende på en varm dag?'' Hehe, de er nok litt forbi det stadiet at vann med isbiter i festlige flasker fenger. Men de drikker mye vann, altså, og gjerne med isbiter i. Det er bare ikke et alternativ til is, liksom. ''Eller de kan få vannmelon eller annen frukt som inneholder mye vann.'' Det får de selvsagt, for det er viktig å få i seg mye væske når det er som varmest. Allikevel løser ikke det utfordringen med "liker-ikke-ispinne-is". ''La de være med på å lage saftis selv, gjerne med frukt oppi, så kanskje det vil falle i smak hos begge? Hvis den ene ikke vil ha, ja, da er alternativet vann med isbiter i. Men begge har blitt tilbudt..'' Å lage så mye sjøl gidder ikke mora. Lat, sjø! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest facebook Skrevet 11. mai 2011 Del Skrevet 11. mai 2011 ''pr 100g, ja ;-)'' Aha! :-) Ja, det er som regel greit å få med seg slike detaljer når man skal sammenligne noe. Hehe 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Is-mamma Skrevet 11. mai 2011 Del Skrevet 11. mai 2011 ''Eller 2-3 ganger om dagen når det står på som verst.'' Oj, det var mye is! Er det is dere har hjemme, bør storesøster innrette seg etter utvalget. Skal dere kose dere ute med en is, er det vel greit at barna bestemmer hvilken is de vil ha. Evt overvekt kommer neppe av is på varme dager Som sagt, jeg nekter å tro at vårt isinntak er abnormt og hinsides det normale. Hva spiser dine av is, da, i løpet av en sommer? Inkludert ferietid og is spist andre steder enn hjemme? Og jeg er enig i at overvekt ikke kommer av is alene, det kommer av en total. Dessuten har hun nok ikke fått de kuleste genene, dessverre. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 11. mai 2011 Del Skrevet 11. mai 2011 ''Oi... jeg hadde i alle fall ikke giddet å holde på med å telle is, at den minste skal få x antall is og den store y antall is...'' Når det er et snaut år i aldersforskjell så holder de godt rede på slikt selv. Dessuten er de stort sett sammen. ''Hva med å lage vann med isbiter i som de kan få i morsomme drikkeflasker? Det er jo deilig svalende på en varm dag?'' Hehe, de er nok litt forbi det stadiet at vann med isbiter i festlige flasker fenger. Men de drikker mye vann, altså, og gjerne med isbiter i. Det er bare ikke et alternativ til is, liksom. ''Eller de kan få vannmelon eller annen frukt som inneholder mye vann.'' Det får de selvsagt, for det er viktig å få i seg mye væske når det er som varmest. Allikevel løser ikke det utfordringen med "liker-ikke-ispinne-is". ''La de være med på å lage saftis selv, gjerne med frukt oppi, så kanskje det vil falle i smak hos begge? Hvis den ene ikke vil ha, ja, da er alternativet vann med isbiter i. Men begge har blitt tilbudt..'' Å lage så mye sjøl gidder ikke mora. Lat, sjø! ''Lat, sjø! '' Aha, er det deg? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nitty-gritty Skrevet 11. mai 2011 Del Skrevet 11. mai 2011 Hm, det der var litt merkelig, for jeg sjekket på pakningene på butikken en gang og da var det formidabel forskjell. Gikk inn på diplom-is sine sider, og finner at en pin-up har 120 kalorier og 8,5 g fett, mens en kroneis med sjokolade har 210 kalorier og 12 g fett. Pr. stk, altså. Så da blir jo forskjellen noe større. Beklsger, du har rett 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AAA Skrevet 11. mai 2011 Del Skrevet 11. mai 2011 Puh, godt å se at det er flere som gir is, i alle fall! Ja, vi snakker om småiser, den største er pin-up, hovedsakelig handler det om saftis. Bare ikke for den største, da, som ikke får særlig med is. Ville du gitt den ene is og ikke den andre? Ja, så lenge begge får tilbud om is, hadde jeg ikke syns det var noe problem. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Is-mamma Skrevet 11. mai 2011 Del Skrevet 11. mai 2011 Tror ikke kroneis fra isbilen har samme størrelse og innhold som kroneis fra de store isleverandørene (til butikkene). Selv om jeg gjerne tar til etteretning at f.eks. en kroneis fra Hennig Olsen med pistasj og sjokolade er omtrent kaloriløs. Har noen en link som viser det, håper jeg de legger den ut :-)) Med fare for at jeg misforstår, så synes det å være 82 g pr. kroneis på Hjem-is, mens Diplom-is sin tilsvarende veier 73 g. ''Selv om jeg gjerne tar til etteretning at f.eks. en kroneis fra Hennig Olsen med pistasj og sjokolade er omtrent kaloriløs.'' Her tror jeg reglen om at kalorier ingen ser man spiser eksisterer ikke slår inn. Sukk, har ikke spist slik is siden jeg gikk et GR-kurs for 4 år siden... Nam-nam! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Is-mamma Skrevet 11. mai 2011 Del Skrevet 11. mai 2011 ''Lat, sjø! '' Aha, er det deg? Jepp! Velter meg i glansen av hjemmebakt brød, det får holde! ;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nitty-gritty Skrevet 11. mai 2011 Del Skrevet 11. mai 2011 pr 100g, ja ;-) Saken er jo den at den ene veier mye mer enn den andre, og da blir jo forskjellen stor Beklager, antok at testen var per is 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AAA Skrevet 11. mai 2011 Del Skrevet 11. mai 2011 ''Hva med å lage vann med isbiter i som de kan få i morsomme drikkeflasker?'' Et typisk DOL-alternativ til is. Det skal jeg jammen lage til meg selv neste sommerkveld jeg får lyst på kald hvitvin ;-) Fniiiiiz........ ;-D 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Angustia Skrevet 11. mai 2011 Del Skrevet 11. mai 2011 Som sagt, jeg nekter å tro at vårt isinntak er abnormt og hinsides det normale. Hva spiser dine av is, da, i løpet av en sommer? Inkludert ferietid og is spist andre steder enn hjemme? Og jeg er enig i at overvekt ikke kommer av is alene, det kommer av en total. Dessuten har hun nok ikke fått de kuleste genene, dessverre. Først og fremst meinte jeg ikke å kritisere dere, og i hvert fall ikke å moralisere! Spørsmålet ditt var i grunnen tankevekkende; vi har sjelden is hjemme, men kjøper det når vi er ute. Når vi har pinneis hjemme, varer den kort tid fordi om ungene er flinke til å be om lov. Dessuten får ungene is hos naboer og venner. Hmmmm - aner faktisk ikke svaret :-/ 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Is-mamma Skrevet 11. mai 2011 Del Skrevet 11. mai 2011 Først og fremst meinte jeg ikke å kritisere dere, og i hvert fall ikke å moralisere! Spørsmålet ditt var i grunnen tankevekkende; vi har sjelden is hjemme, men kjøper det når vi er ute. Når vi har pinneis hjemme, varer den kort tid fordi om ungene er flinke til å be om lov. Dessuten får ungene is hos naboer og venner. Hmmmm - aner faktisk ikke svaret :-/ Neida, tok det ikke som kritikk, men jeg ble veldig overrasket over mange av svarene i tråden som påpeker at vi spiser svært mye mer is enn normalen. Så da var det nærliggende å høre hva folk mener er "normalen". :-) Nå spiser ikke vi is "ute", vi er f.eks. aldri i byen og rusler på en lørdag med påfølgende kafebesøk. Vi går svært sjelden på kafe, og vi stopper ikke i kiosken for å kjøpe is sånn i forbifarten. Isen som spises er i hovedsak hjemme, eller hos naboer i samme gata (som også kjører småis-linja). 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Axcia Skrevet 11. mai 2011 Del Skrevet 11. mai 2011 ''http://www.isbilen.no/?id=10 En kroneis fra isbilen. 285 kalorier. 13 gram fett, 38 gram karbohydrater. http://www.klikk.no/helse/dinkost/tester/article587584.ece En pin-up ispinne. 280 kalorier. 21 gram fett, 23 gram karbohydrater. '' Oi, dette var jeg overrasket over. Har aldri vært noen kaloriteller, men jeg trodde jo bestemt at en pinup-ispinne var mindre fetende enn en kroneis, uansett leverandør. Forøvrig har jeg ikke synes Hjem-is-isen er like god som de du får i butikken... ''Forøvrig har jeg ikke synes Hjem-is-isen er like god som de du får i butikken...'' Helt enig. Inntil jeg smakte Lakrisstang i forrige uke... Jeg har aldri smakt bedre is. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 11. mai 2011 Del Skrevet 11. mai 2011 ''Når det er skikkelig varmt, kan det hende at ungene får 2-3 is på en dag'' Virkelig? Tror aldri mine har fått to-tre is på én dag utenom 17. mai! :-) På 17. mai får de spise så mange is de orker. Han eldste har rekord på 7 eller 8, tror jeg. Men jeg tenker meg en varm sommerdag slik: Ungene leker i hagen om formiddagen, det er et par tre timer siden frokost, og de spør om is. Jeg sier ja, og de får en liten pinneis fra frysen. Vi gjør et eller annet (bader, sykler, spiller fotball etc) - kommer tilbake til gata, ungene spres og leker med nabobarna. De spør om is der, og får en pinneis der. Vi griller til middag, sitter og slapper av etterpå i sola (har kveldssol til ti om kvelden om sommeren) - vi tar en is til dessert, eller is i skål til dessert. At det kan skje, ser jeg ikke bort i fra. At det skjer ofte, er veldig tvilsomt. De ispakkene vi har i frysen, er typisk Lollipop, Solstick (saftis), sandwich og av og til kroneis eller samlepakke pfra Isbilen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 11. mai 2011 Del Skrevet 11. mai 2011 ''Forøvrig har jeg ikke synes Hjem-is-isen er like god som de du får i butikken...'' Helt enig. Inntil jeg smakte Lakrisstang i forrige uke... Jeg har aldri smakt bedre is. Vi fikk reklame for den for noen uker siden, og tenkte at DEN må vi bare prøve (vi elsker lakris). Så den var god altså? :-) Men det var Hjem-is, og ikke Isbilen? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Axcia Skrevet 11. mai 2011 Del Skrevet 11. mai 2011 Vi fikk reklame for den for noen uker siden, og tenkte at DEN må vi bare prøve (vi elsker lakris). Så den var god altså? :-) Men det var Hjem-is, og ikke Isbilen? http://www.hjem-is.no/Default.aspx?ID=27&ProductID=PROD16 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 11. mai 2011 Del Skrevet 11. mai 2011 http://www.hjem-is.no/Default.aspx?ID=27&ProductID=PROD16 Ååååå - den så fantastisk god ut!!!!!!! *skal sitte og vente på plingingen* 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Axcia Skrevet 11. mai 2011 Del Skrevet 11. mai 2011 Ååååå - den så fantastisk god ut!!!!!!! *skal sitte og vente på plingingen* Den er magisk... *sukk* Deter tomt her. Hadde besøk, og fikk beskjed om å kjøpe flere pakker for avhenting neste gang isbilen plinger ;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Axcia Skrevet 11. mai 2011 Del Skrevet 11. mai 2011 På 17. mai får de spise så mange is de orker. Han eldste har rekord på 7 eller 8, tror jeg. Men jeg tenker meg en varm sommerdag slik: Ungene leker i hagen om formiddagen, det er et par tre timer siden frokost, og de spør om is. Jeg sier ja, og de får en liten pinneis fra frysen. Vi gjør et eller annet (bader, sykler, spiller fotball etc) - kommer tilbake til gata, ungene spres og leker med nabobarna. De spør om is der, og får en pinneis der. Vi griller til middag, sitter og slapper av etterpå i sola (har kveldssol til ti om kvelden om sommeren) - vi tar en is til dessert, eller is i skål til dessert. At det kan skje, ser jeg ikke bort i fra. At det skjer ofte, er veldig tvilsomt. De ispakkene vi har i frysen, er typisk Lollipop, Solstick (saftis), sandwich og av og til kroneis eller samlepakke pfra Isbilen. Enig, sånn har vi det også. Vi spiser nesten all is hjemme. Nå har vi Kaktus liggende, fra Hjem-is, også har jeg vært på Rimi og kjøpt 18-pk Krone-is fra Diplom-Is, både med sjokolade, og jordbær. Kjekt når det kommer besøk, 17.mai er rett om hjørnet, og som dessert/kos på varmedager. Ikke hele tiden, men av og til. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
candyqueen_83 Skrevet 11. mai 2011 Del Skrevet 11. mai 2011 Jada, jeg vet at man først og fremst trenger vann i varmen, men siden vi ikke drikker saft og i svært små mengder brus, så har en is vært av de ting de har fått. Fortrinnsvis saftis. Jeg skjønner ikke helt at vi har så unormalt høyt forbruk av is, her i gata tror jeg faktisk at våre er av de som får minst is om sommeren. Kanskje med unntak av en familie med 6 barn, der det er svært dårlig økonomi og dermed veldig lite ekstra. Jeg kommer definitivt ikke til å lage yoghurtis selv, jeg er for lat til å drive med slikt. Hehe. Problemstillingen var forsåvidt heller ikke mengden is på ungene, men hva andre ville gjort når det er så stor forskjell på søknene. Da vi var små kjøpte vi Litago yoghurt og frøs ned hele begeret. Spiste med skje, eller puttet en ispinne oppi før den ble fryst, og fjernet begeret når vi skulle spise. Populært da ) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.