cathlin Skrevet 11. mai 2011 Del Skrevet 11. mai 2011 ''Hva med å lage vann med isbiter i som de kan få i morsomme drikkeflasker?'' Et typisk DOL-alternativ til is. Det skal jeg jammen lage til meg selv neste sommerkveld jeg får lyst på kald hvitvin ;-) Hehe 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
cathlin Skrevet 11. mai 2011 Del Skrevet 11. mai 2011 http://www.hjem-is.no/Default.aspx?ID=27&ProductID=PROD16 Nam, den er god. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tzatziki1365380058 Skrevet 11. mai 2011 Del Skrevet 11. mai 2011 Jeg hadde begrenset den totale mengden is, og latt dem spise den isen de ville de gangene de fikk is. Det er dårlig gjort å utsette en som er på grensen til overvektig for isfristelser hver dag. Selv om hun ikke "liker" småisen nå, tipper jeg også at hun vil begynne å like den dersom du er standhaftig på at det ikke finnes noe annet. Det er i praksis å overgi ungen til søtsuget, det er vanskelig nok å mestre som voksen, og enda vanskeligere for barn. Overvekt er et familieproblem, ikke et enkelt-barn - problem. Hele familien må innrette seg etter det kostholdet som passer den som sliter, så lenge det dreier seg om et barn. (Voksne kreves det mer av). Jeg hadde fulgt samme strategi dersom det ikke hadde vært et barn med overvektstendenser i familien, siden jeg synes is hver dag virkelig er noe tull, uansett hvor varmt det er. Men dersom du ønsker å servere is, så synes jeg at bokseis i stedet for småis, er et godt alternativ. Tellemetoden hadde jeg ikke orket å begynne med. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tzatziki1365380058 Skrevet 11. mai 2011 Del Skrevet 11. mai 2011 Som sagt, jeg nekter å tro at vårt isinntak er abnormt og hinsides det normale. Hva spiser dine av is, da, i løpet av en sommer? Inkludert ferietid og is spist andre steder enn hjemme? Og jeg er enig i at overvekt ikke kommer av is alene, det kommer av en total. Dessuten har hun nok ikke fått de kuleste genene, dessverre. Overvekt kommer ikke av isen, men søtsuget holdes godt ved like dersom man spiser søte ting hver dag. Og da blir det vanskeligerer å begrense seg i forhold til annen mat. Blodsukkeret blir også svingene opp og ned, og det øker også søtsuget og trangen til å spise mer enn man trenger og bør. Så noe triks for overvektige barn, er isspising ikke. Våre barn spiser is en til to ganger i uken, når det er skikkelig varmt (25 +), og litt oftere når vi er i "sydenland". 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kayia Skrevet 11. mai 2011 Del Skrevet 11. mai 2011 ''Hva med å lage vann med isbiter i som de kan få i morsomme drikkeflasker?'' Et typisk DOL-alternativ til is. Det skal jeg jammen lage til meg selv neste sommerkveld jeg får lyst på kald hvitvin ;-) *Gliser* 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 11. mai 2011 Del Skrevet 11. mai 2011 Hadde sannsynligvis valgt å kun ha småis i fryseren, men sørget for en viss variasjon av type is. Store kjeksis synes jeg kan være noe man kun spiser ved mer spesielle anledninger når man har et barn i familien med et potensielt vektprogblem. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Salmiakk Skrevet 11. mai 2011 Del Skrevet 11. mai 2011 Man trenger faktisk ikke spise is hver dag selv om det er varmt. Hvor ble det av det gode gamle lørdagsgodtet? Is = godteri. Er det rart folk er feite? 2-3 is om dagen? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 11. mai 2011 Del Skrevet 11. mai 2011 Is hver dag??? Her får de gjerne is når det er varmt, men slett ikke hver dag... Jeg sidestiller is med godterier og godterier vanker det jo heller ikke daglig.. Hva med isvann med sitron istedet for is hver dag? Synes forøvrig ikke det blir riktig at barna får ulikt antall is når alle er hjemme samtidig.. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
100%ull Skrevet 11. mai 2011 Del Skrevet 11. mai 2011 . Kjøp en 2-liter trippelis... La dem få ei skål hver...med like mye is til hver...de trenger ikke få hver dag... Du kan også lage "hjemmelaget" is selv...med slike plasikk-kopper med pinner som er beregnet for selvfrysing... Her kan du lage sunne iser..med bær og saft med lite sukker... Ferdiglaget fruktdrikker er også greie å fryse ned... Da ungene mine var små...så laget jeg sunn is av noe som het Latella...melkeprodukt med en slags frukttilsetning...eller så var det var en slags juice... Ungene elsket denne isen... =) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madelenemie Skrevet 11. mai 2011 Del Skrevet 11. mai 2011 Hei! ja enig med deg når det er varmt er det vanskelig å si nei til is. Min mann er veldig streng på sukker og is er i hans øyne godteri, Jeg fryser derfor ned hjemmelaget smoothie med jucie og frukt det syns han er greit. Det er helt uten tilsatt sukker i vertfall og de barna elsker det. Jeg fryser også ned i kopper div. juice. Men likevel gir jeg dem is Jeg ville nok sagt at store is er for helgene, og ikke gitt noe alternativ, små is får man jo både med saftis og melkeis så utvalget skulle være godt nok for småis. Store is hver dag syns jeg blir mye, men nå har jeg gitt mine kroneis hver dag, men jeg syns det er så vanskelig å si nei, for de er så søte når de spiser sine is:) Men når min mann er hjemme sier han ofte nei. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dark-Angel 82 Skrevet 11. mai 2011 Del Skrevet 11. mai 2011 Gitt dem begge den isen de ville, men ikke så ofte. Ville da heller servert annet kaldt, isvann, iste ol. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Spenol(1) Skrevet 11. mai 2011 Del Skrevet 11. mai 2011 ''Det skal jeg jammen lage til meg selv neste sommerkveld jeg får lyst på kald hvitvin ;-) '' LOL produseres det vin-is eller is-vin noe sted? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
EnolaGay Skrevet 11. mai 2011 Del Skrevet 11. mai 2011 Hei! ja enig med deg når det er varmt er det vanskelig å si nei til is. Min mann er veldig streng på sukker og is er i hans øyne godteri, Jeg fryser derfor ned hjemmelaget smoothie med jucie og frukt det syns han er greit. Det er helt uten tilsatt sukker i vertfall og de barna elsker det. Jeg fryser også ned i kopper div. juice. Men likevel gir jeg dem is Jeg ville nok sagt at store is er for helgene, og ikke gitt noe alternativ, små is får man jo både med saftis og melkeis så utvalget skulle være godt nok for småis. Store is hver dag syns jeg blir mye, men nå har jeg gitt mine kroneis hver dag, men jeg syns det er så vanskelig å si nei, for de er så søte når de spiser sine is:) Men når min mann er hjemme sier han ofte nei. Genialt tips det der! Smothie.. har jeg ikke tenkt på engang! Flott, takk! :0) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Scapa_c Skrevet 11. mai 2011 Del Skrevet 11. mai 2011 Nå har jeg lest meg igjennom hele denne lange is-tråden :-) Og dessverre har jeg ikke noen sånn voldsomt glimrende råd til deg. Men jeg vil gjerne komme med et lite innspill til overbevisningen dere har om at hun har en "fiks idé" om at hun ikke liker småisene: Disse småisene det er snakk om her (pinup og saftis-variantene) er pinneiser, og det kan faktisk være at hun rett og slett ikke liker is på trepinne. Det gjør nemlig ikke jeg! Og sånn har jeg vært fra jeg var liten. Jeg elsker is, men holder meg langt unna alle mulige pinneiser, rett og slett fordi jeg ikke kan fordra den teite trepinnen. Den gir ekkel smak og kjennes ekkel ut i munnen, mot tennene og i det hele tatt. Noen vil sikkert kalle det nettopp for en "fiks idè", men for meg så kjennes det overhodet ikke sånn! Pinneis er noe jeg rett og slett ikke liker, på lik linje med at jeg ikke liker marsipan eller kantareller, som jeg da også pent takker nei til dersom jeg får det tilbudt. Nå er ikke lett å finne is som ikke er på pinne og som ikke er sånne store kjeksis. Så jeg skjønner godt utfordringen din. Selv har jeg har kjøpt endel sånne lage-selv-is-former billig på Ikea, heller oppi yoghurt og setter i frysen. Det koster meg en tøddel av arbeid og her i huset synes både små og store det er et godt alternativ til vanlig is (vanliljeyoghurten liker vi best). Ellers har vi ofte sånne sandwich-iser som er enkle å dele i både to, tre og fire og vips: en is til hver uten dum pinne! Når det er snakk om slik litt ekstra kos i hverdagen, synes iallefall jeg at det er hyggelig å kunne tilby noe jeg vet barna faktisk liker ;-) Og forøvrig synes jeg ikke isinntaket deres er så voldsomt. Det er omtrent som her i huset tror jeg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 11. mai 2011 Del Skrevet 11. mai 2011 Grunnen til at hun ikke liker pinne-is er etter all sannsynlighet at hun ikke liker pinne-is. Ingen 'fiks idé'. Sier hun nei takk til absolutt alt som kommer på en trepinne, er det kanskje pinnen som er problemet. Det finnes 6-pakninger med f.eks. Daim-is som ikke er så fryktelig store. Begeris blir heller ikke så voldsomme. En del is kan også deles i to, f.eks. båtis. Kanskje det går å skjære litt ned på noe annet? Du får måle disse isene opp mot faren for å lage en stor sak og konflikt. Og gjøre den forbudne frukten svart så god og livsnødvendig. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 11. mai 2011 Del Skrevet 11. mai 2011 ''Hva med å lage vann med isbiter i som de kan få i morsomme drikkeflasker?'' Et typisk DOL-alternativ til is. Det skal jeg jammen lage til meg selv neste sommerkveld jeg får lyst på kald hvitvin ;-) Jo. Det var akkurat det jeg mente, uten at jeg helt klarte å trykke det ut. ;-) mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 11. mai 2011 Del Skrevet 11. mai 2011 Som sagt, jeg nekter å tro at vårt isinntak er abnormt og hinsides det normale. Hva spiser dine av is, da, i løpet av en sommer? Inkludert ferietid og is spist andre steder enn hjemme? Og jeg er enig i at overvekt ikke kommer av is alene, det kommer av en total. Dessuten har hun nok ikke fått de kuleste genene, dessverre. ''Hva spiser dine av is, da, i løpet av en sommer? Inkludert ferietid og is spist andre steder enn hjemme?'' Har ingen anelse. Så så ille er det her i gården. :-) mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Is-mamma Skrevet 12. mai 2011 Del Skrevet 12. mai 2011 Først og fremst: Takk til alle som har svart, jeg rekker ikke å svare hver enkelt i dag, men vit at jeg setter pris på alle svar og innspill. Bare for å presisere: Vi er en familie som, etter det jeg skjønner på mine omgivelser, har et variert og sunt daglig kosthold. Vi lager ordentlig middag hver dag, av typen rent kjøtt, fugl eller fisk sammen med poteter/ris og grønnsaker/salat. Vi har holdt på lørdagsgodtprinsippet siden ungene var små, vi har ikke dessert til middagene utenom på bursdager og vi er godt over gjennomsnittet aktive både med organiserte aktiviteter og på egen fritid. At det ene barnet allikevel nå ligger på grensen til overvekt handler om en lengre skadeperiode med dertil mindre aktivitet for henne i hverdagen. Dessuten har hun fått de mindre morsomme genene fra min side, noe som har blitt tydelig denne våren gjennom nevnte skadeperiode. Så til isproblematikken: Den enkle løsningen noen nevner med å dele f.eks. sandwitch og båtis har jeg faktisk ikke tenkt på overhode, men det er selvfølgelig et bedre alternativ enn å tro at hun vil "vokse av seg" motviljen mot pinneis. Et par av dere sier også at det neppe er en fiks idè, og det er jeg tilbøyelig til å tro på siden hun har vært så standhaftig over flere år, tross alt. Det med at det er pinnen som kan være problemet har jeg ikke tenkt på, men det kan det veldig gjerne være, ja. Å lage ymse varianter av is selv (av smoothie, yoghurt og slikt) er muligens noe jeg bare må prioritere. Takk for alle tips! Å tilby isvann med sitron som erstatning for is har jeg liten tro på, det er drikke som allerede inntas. Som sagt, vi tar dette med vekt på alvor, og vi hadde en lang matprat i går kveld min mann og jeg. Det er en utfordring å lage mager mat uten å benytte light-produkter (som vi heller ikke gir til ungene), men vi har fått til ei fin menyliste for neste uke. Jeg er helt sikker på at vi skal få det til, men det krever som sagt litt mer planlegging framover. Igjen, tusen takk for alle svar! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madelenemie Skrevet 12. mai 2011 Del Skrevet 12. mai 2011 Genialt tips det der! Smothie.. har jeg ikke tenkt på engang! Flott, takk! :0) bare hyggelig 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 12. mai 2011 Del Skrevet 12. mai 2011 Først og fremst: Takk til alle som har svart, jeg rekker ikke å svare hver enkelt i dag, men vit at jeg setter pris på alle svar og innspill. Bare for å presisere: Vi er en familie som, etter det jeg skjønner på mine omgivelser, har et variert og sunt daglig kosthold. Vi lager ordentlig middag hver dag, av typen rent kjøtt, fugl eller fisk sammen med poteter/ris og grønnsaker/salat. Vi har holdt på lørdagsgodtprinsippet siden ungene var små, vi har ikke dessert til middagene utenom på bursdager og vi er godt over gjennomsnittet aktive både med organiserte aktiviteter og på egen fritid. At det ene barnet allikevel nå ligger på grensen til overvekt handler om en lengre skadeperiode med dertil mindre aktivitet for henne i hverdagen. Dessuten har hun fått de mindre morsomme genene fra min side, noe som har blitt tydelig denne våren gjennom nevnte skadeperiode. Så til isproblematikken: Den enkle løsningen noen nevner med å dele f.eks. sandwitch og båtis har jeg faktisk ikke tenkt på overhode, men det er selvfølgelig et bedre alternativ enn å tro at hun vil "vokse av seg" motviljen mot pinneis. Et par av dere sier også at det neppe er en fiks idè, og det er jeg tilbøyelig til å tro på siden hun har vært så standhaftig over flere år, tross alt. Det med at det er pinnen som kan være problemet har jeg ikke tenkt på, men det kan det veldig gjerne være, ja. Å lage ymse varianter av is selv (av smoothie, yoghurt og slikt) er muligens noe jeg bare må prioritere. Takk for alle tips! Å tilby isvann med sitron som erstatning for is har jeg liten tro på, det er drikke som allerede inntas. Som sagt, vi tar dette med vekt på alvor, og vi hadde en lang matprat i går kveld min mann og jeg. Det er en utfordring å lage mager mat uten å benytte light-produkter (som vi heller ikke gir til ungene), men vi har fått til ei fin menyliste for neste uke. Jeg er helt sikker på at vi skal få det til, men det krever som sagt litt mer planlegging framover. Igjen, tusen takk for alle svar! ''Den enkle løsningen noen nevner med å dele f.eks. sandwitch og båtis har jeg faktisk ikke tenkt på overhode, men det er selvfølgelig et bedre alternativ enn å tro at hun vil "vokse av seg" motviljen mot pinneis.'' Akkurat dette tenkte jeg faktisk på da jeg var på vei til jobb i morrest! (her legger man ikke fra seg dol i det øyeblikket man skrur av pc'n nei!), at det kunne være pinnen hun reagerte på og at båtis da kunne være et alternativ. ) Sandwich er jo en av de beste isene! *sikle* Den finnes med sjokoladeis i midten også. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.