Gå til innhold

Innvandringsdebatten


Gjest togli

Anbefalte innlegg

Gjest togli

Jeg er absolutt ikke ute etter å lage "krig" her inne, men synes faktisk denne debatten er ganske viktig å ta: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/norsk-politikk/artikkel.php?artid=10085537

Jeg hadde satt stor pris på om det gikk an å få en debatt på dette her inne uten å slenge dritt, men å forsøke å "lytte" til hverandres synspunkter. Først da kan man få en fruktbar debatt og utvikle seg selv :)

I utgangspunktet ser jeg på denne artikkelen som en "brannfakkel", men Tybring-Gjedde har mange gode synspunkter det kan være viktig å diskutere - og dette er ting som vil kunne være til fordel for alle nordmenn, enten de har etnisk norsk opprinnelse eller ikke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 184
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    37

  • Dorthe

    10

  • tusseline

    7

  • megler Smekk

    6

Mest aktive i denne tråden

Jeg er enig med deg, togli. Vi må tørre å ta en skikkelig debatt om innvandringspolitikken som føres. Mye fungerer ikke, og vi må se hva som kan gjøres.

Jeg er også fullstendig enig i at i en slik debatt må man kutte ut drittkastingen og heller være lydhør og vise respekt for motdebatanten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Jeg er enig med deg, togli. Vi må tørre å ta en skikkelig debatt om innvandringspolitikken som føres. Mye fungerer ikke, og vi må se hva som kan gjøres.

Jeg er også fullstendig enig i at i en slik debatt må man kutte ut drittkastingen og heller være lydhør og vise respekt for motdebatanten.

Ja, det fører iallefall ingensteds dersom alle kun blir opptatt av å "få rett"..... så jeg håper vi kan få en bra og "rund" debatt...Det gjenstår å se om folk greier å oppføre seg "voksent" ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er "viktig" med en debatt som tillegger folk egenskaper basert på etnisitet eller hudfarge?

Det er jo nettopp dette Apartheid-systemet i Sør Afrika var basert på, og det er akkurat denne type "jøder er sånn", og "kristne er sånn", og "buddhister er sånn" (substituer for nasjonalitet, legning, kjønn) som har skapt kriger og konflikter i årevis.

Folk skal behandles som individer, og det blir umulig hvis man kommer med slike fordommer.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med deg, togli. Vi må tørre å ta en skikkelig debatt om innvandringspolitikken som føres. Mye fungerer ikke, og vi må se hva som kan gjøres.

Jeg er også fullstendig enig i at i en slik debatt må man kutte ut drittkastingen og heller være lydhør og vise respekt for motdebatanten.

Men jubalong, det er da få ting som har blitt debattert så mye som innvandringsdebatten, og "nå må vi stille krav til innvandrerne".

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri bodd i groruddalen, så forholdene der kan jeg ikke ta stilling til. Det er selvsagt ikke greit at folk blir plaget, det virker som om det her trengs hard jobbing med holdninger.

Jeg syns at to av punktene hans skurrer fælt i mine ører, menlig den om at islam ikke utstår frihet, og den om tvungen kjærlighet til vår kristne kulturarv. Jeg er et moderne menneske, og alle forfedrene mine er norske så langt jeg vet.

Vi bor i et moderne, fritt land som liker å holde en høy profil på menneskerettigheter. Religionsfrihet er en menneskerettighet. For meg kan mennesker tro på hva de vil, så lenge det ikke går ut over andre.

Jeg vil ikke presses til å være kristen fordi jeg bor i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ShitDiddelyDo

'' 1. Ubetinget kjærlighet til Norge og vår kristne kulturarv''

Dette er altså punkt 1, foran det viktige punkt 2 (demokratiet). Og er ikke punkt 1 også en motsigelse? Hvordan kan han snakke om demokrati når dette er punkt 1?

Heller ikke etniske nordmenn tilfredsstiller dette kravet.

Det er en veldig viktig debatt, helt enig med deg, men den ødelegges av rasende høyreekstreme som Tybring-Gjedde.

(Og nå våkner snart Sør og Morsk, og dett vart dett).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

megler Smekk

Vi må ta tak i de underliggende problemene, og de underliggende problemene er rett og slett at innvandringen har gått for fort. Dette er et gedigent politisk eksperiment som vi ikke aner resultatet av.

Nå frykter bl.a. PST at norsksomaliere lar seg verve til al-Shabaab.

''Minst fem unge norsksomaliere er det siste året blitt vervet til tjeneste for den væpnede gruppen al-Shabaab i Somalia. En av dem ble nylig drept. PST frykter terror i Norge når de kommer tilbake.

Politiets sikkerhetstjeneste (PST) er bekymret over utviklingen.

— Utviklingen går i negativ retning. Da snakker vi om sannsynligheten for terrorvirksomhet i Norge, sier han''

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri bodd i groruddalen, så forholdene der kan jeg ikke ta stilling til. Det er selvsagt ikke greit at folk blir plaget, det virker som om det her trengs hard jobbing med holdninger.

Jeg syns at to av punktene hans skurrer fælt i mine ører, menlig den om at islam ikke utstår frihet, og den om tvungen kjærlighet til vår kristne kulturarv. Jeg er et moderne menneske, og alle forfedrene mine er norske så langt jeg vet.

Vi bor i et moderne, fritt land som liker å holde en høy profil på menneskerettigheter. Religionsfrihet er en menneskerettighet. For meg kan mennesker tro på hva de vil, så lenge det ikke går ut over andre.

Jeg vil ikke presses til å være kristen fordi jeg bor i Norge.

''Jeg vil ikke presses til å være kristen fordi jeg bor i Norge.''

Det er jo ekvivalenten av å presses til å være muslim.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi må ta tak i de underliggende problemene, og de underliggende problemene er rett og slett at innvandringen har gått for fort. Dette er et gedigent politisk eksperiment som vi ikke aner resultatet av.

Nå frykter bl.a. PST at norsksomaliere lar seg verve til al-Shabaab.

''Minst fem unge norsksomaliere er det siste året blitt vervet til tjeneste for den væpnede gruppen al-Shabaab i Somalia. En av dem ble nylig drept. PST frykter terror i Norge når de kommer tilbake.

Politiets sikkerhetstjeneste (PST) er bekymret over utviklingen.

— Utviklingen går i negativ retning. Da snakker vi om sannsynligheten for terrorvirksomhet i Norge, sier han''

PST frykter høyreekstreme, for å være presis:

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10099306

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nord og ned

Talen står fjellstøtt for seg selv, og trenger ikke hverken ytterligere utdypning eller debatt.

Ellers: Saklig debatt på DOL? håper du er sarkastisk. Denne tråden er hitlet, freppet, homet og jødet i fillebiter raskere enn du klarer si ShitDiddeleyDo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nord og ned

'' 1. Ubetinget kjærlighet til Norge og vår kristne kulturarv''

Dette er altså punkt 1, foran det viktige punkt 2 (demokratiet). Og er ikke punkt 1 også en motsigelse? Hvordan kan han snakke om demokrati når dette er punkt 1?

Heller ikke etniske nordmenn tilfredsstiller dette kravet.

Det er en veldig viktig debatt, helt enig med deg, men den ødelegges av rasende høyreekstreme som Tybring-Gjedde.

(Og nå våkner snart Sør og Morsk, og dett vart dett).

Ja, selvsagt trengs Sør og Morsk. For i din syke verden er det selvsagt "saklig" å stemple mellom 20 og 25% av befolkningen i Norge som _høyreekstremister_.

Noldus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

black wealch

Hva er "viktig" med en debatt som tillegger folk egenskaper basert på etnisitet eller hudfarge?

Det er jo nettopp dette Apartheid-systemet i Sør Afrika var basert på, og det er akkurat denne type "jøder er sånn", og "kristne er sånn", og "buddhister er sånn" (substituer for nasjonalitet, legning, kjønn) som har skapt kriger og konflikter i årevis.

Folk skal behandles som individer, og det blir umulig hvis man kommer med slike fordommer.

Med vennlig hilsen

Hvorfor skal vi lukke øynene for virkeligheten? Problemene er faktisk knyttet til denne gruppen, og som samfunn må vi løse dette. Det vil vi aldri få til om vi ikke tørr snakke om det.

''Muslimer har selvfølgelig ikke et slemt gen, men det er kulturelt. Det har noe med den unaturlige patriarkiske linjen muslimske familier er bygget opp på, hvor far bestemmer, deretter følger sønnene foran mor og døtrene i hierarkiet.''

Jeg tror dette som sies her er ganske riktig. Hvorfor skal det ikke være lov å diskutere det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nord og ned

Hva er "viktig" med en debatt som tillegger folk egenskaper basert på etnisitet eller hudfarge?

Det er jo nettopp dette Apartheid-systemet i Sør Afrika var basert på, og det er akkurat denne type "jøder er sånn", og "kristne er sånn", og "buddhister er sånn" (substituer for nasjonalitet, legning, kjønn) som har skapt kriger og konflikter i årevis.

Folk skal behandles som individer, og det blir umulig hvis man kommer med slike fordommer.

Med vennlig hilsen

Selvsagt er det noe som heter kulturelt betinget atferd. Vi fødes som blanke ark, men formes gjennom vårt miljø og samfunn.

Det er triviell ungdomsskolelærdom du tydligvis aldri har tilenget deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nord og ned

Litt langt å lese, og på dansk, men virkelig verd tiden for den som er seriøst interressert i hva dette dreier seg om

Et meget tankevekkende og informativt intervjuv med den en dansk psykolog som i flere år har arbeidet med unge kriminelle i et fengsel i københavn.

http://politisktinkorrekt.info/wp-content/uploads/downloads/2010/06/kriminellamuslimer.pdf

De ENORME forskjeller i tanke og handlingsmåte som skiller muslimer fra andre grupperinger blir forklart på en god og forståelig måte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nord og ned

Hva er "viktig" med en debatt som tillegger folk egenskaper basert på etnisitet eller hudfarge?

Det er jo nettopp dette Apartheid-systemet i Sør Afrika var basert på, og det er akkurat denne type "jøder er sånn", og "kristne er sånn", og "buddhister er sånn" (substituer for nasjonalitet, legning, kjønn) som har skapt kriger og konflikter i årevis.

Folk skal behandles som individer, og det blir umulig hvis man kommer med slike fordommer.

Med vennlig hilsen

Overså det i farten, men det er aldri for sent:

Tråden er Jødet!

Kun homing gjenstår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PST frykter *også* høyreekstremisme, ja. Uten at det har noe som helst relevans for denne debatten. Er det vanskelig å holde seg til saken, bare for én gangs skyld?

Ja, det har selvsagt relevans å påpeke at det du skrev ikke er i en særstilling for denne gruppen, slik du forsøkte å fremstille det.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal vi lukke øynene for virkeligheten? Problemene er faktisk knyttet til denne gruppen, og som samfunn må vi løse dette. Det vil vi aldri få til om vi ikke tørr snakke om det.

''Muslimer har selvfølgelig ikke et slemt gen, men det er kulturelt. Det har noe med den unaturlige patriarkiske linjen muslimske familier er bygget opp på, hvor far bestemmer, deretter følger sønnene foran mor og døtrene i hierarkiet.''

Jeg tror dette som sies her er ganske riktig. Hvorfor skal det ikke være lov å diskutere det?

Fordi muslimer utgjør en liten brøkdel (ca 20%) av innvandrere, og da er det ikke en innvandrerdebatt, men en "muslimdebatt".

Videre, det er åpenbart ikke alle muslimer som har et slikt syn, og samtidig så finnes det jo mange ikke-muslimer som har forkvaklede kvinnesyn.

Ergo blir problemstilingen du nevner "forkvaklede kvinnesyn", og ikke en "innvandringsdebatt".

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...