Gå til innhold

Innvandringsdebatten


Gjest togli

Anbefalte innlegg

Men jubalong, det er da få ting som har blitt debattert så mye som innvandringsdebatten, og "nå må vi stille krav til innvandrerne".

Med vennlig hilsen

Men debattene har vært for preget av skittkasting og, som togli sier, folk som bare "vil ha rett for å ha rett".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 184
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    37

  • Dorthe

    10

  • tusseline

    7

  • megler Smekk

    6

Mest aktive i denne tråden

Gjest Nord og ned.

Jo, men det vi bør ha lært fra 2. VK er jo nettopp at det er jævlig (og fører til grusomheter) å diskriminere én tilfeldig gruppe (da var det jøder, nå er det muslimer).

Det er diskrimineringen i seg selv som er ille - hvorvidt den rammer homofile, romfolket, alenemødre, trygdemottakere, bifile, kvinner, jøder, hinduer, funksjonshemmede, psykisk syke, osv i det uendelig, er egentlig underordnet.

Så i stedet for å diskutere "hva er ille med jøder/muslimer/bifile", så burde vi se på individnivå, og hva de gjør galt.

Med vennlig hilsen

Jøder, homofile og annerledes tenkende er jo nettopp hav som er islamistenes hatobjekter. Parallen til nazismen er umulig å overse bortsett fra om man er bærer av dine skylapper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men debattene har vært for preget av skittkasting og, som togli sier, folk som bare "vil ha rett for å ha rett".

Jeg har da ikke kastet noe skitt i tråden! :-) Hva andre har gjort må de selv stå ansvarlig for.

Jeg vil påstå at enhver logisk og fornuftig debatt om "hvordan man skal behandle mennesker", vil ende opp med at de ikke skal diskrimineres basert på kjønn, legning, religion, osv. Det tror jeg du er enig med meg i? Og nettopp derfor er det viktig for noen å "torpedere" muligheten for en logisk diskusjon, som vil ende opp med en slik konklusjon (som de ikke ønsker).

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøder, homofile og annerledes tenkende er jo nettopp hav som er islamistenes hatobjekter. Parallen til nazismen er umulig å overse bortsett fra om man er bærer av dine skylapper.

Disse gruppene har også vært høyresidens hatobjekter, historisk sett, og er det ofte fremdeles.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg leste det.

Leste du også Trine Skei Grandes kronikk i Aftenposten i dag (link nesten øverst her i denne tråden). Jeg synes hun setter fingeren på noen meget viktige poeng.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nord og ned.

Disse gruppene har også vært høyresidens hatobjekter, historisk sett, og er det ofte fremdeles.

Ja, som jeg sier er nazismen og islamismen nært beslektet. Bra du snart begynner å åpne øynene, og innser at kampen mot begge deler er like viktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjøkeniburet

Jo, men det vi bør ha lært fra 2. VK er jo nettopp at det er jævlig (og fører til grusomheter) å diskriminere én tilfeldig gruppe (da var det jøder, nå er det muslimer).

Det er diskrimineringen i seg selv som er ille - hvorvidt den rammer homofile, romfolket, alenemødre, trygdemottakere, bifile, kvinner, jøder, hinduer, funksjonshemmede, psykisk syke, osv i det uendelig, er egentlig underordnet.

Så i stedet for å diskutere "hva er ille med jøder/muslimer/bifile", så burde vi se på individnivå, og hva de gjør galt.

Med vennlig hilsen

Jeg er enig i det Sør, men nå viser dagen idag at vi_ikke_bruker lærdommen fra historien. Og det kan virke som vi altså holder på å_gjenta_den.

(Noe som forøvrig er blitt gjort siden tidenes morgen.)

Jeg leser i pressen om politikere med innvandingsbakgrunn, som flytter sine egne barn bort fra skoler med få etnisk norske elever. De blir kjørt over halve byen, for å skrive de inn på skoler med stor etnisk norsk prosent.

Ikke noe å rope for, men det leses stadig mere og mere om slike (små?) ting.

Ergo, så kan det virke som om vi bygger noe som kansje ikke er så bra i det lange løp.

Vil det på sikt løse seg av seg selv, eller skal vi kunne tørre/ha lov til å komme med meninger som ikke bestandig sammenfaller med det alle/mange/de fleste/de færreste vil høre ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nord og ned.

Leste du også Trine Skei Grandes kronikk i Aftenposten i dag (link nesten øverst her i denne tråden). Jeg synes hun setter fingeren på noen meget viktige poeng.

Med vennlig hilsen

Du synes det er viktig å kalle en voldtekstforbryter for et voldektsoffer også?

Eller er det bare når det gjelder jøder at du synes det er bra at det dras paralell mellom overgriper og offer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i det Sør, men nå viser dagen idag at vi_ikke_bruker lærdommen fra historien. Og det kan virke som vi altså holder på å_gjenta_den.

(Noe som forøvrig er blitt gjort siden tidenes morgen.)

Jeg leser i pressen om politikere med innvandingsbakgrunn, som flytter sine egne barn bort fra skoler med få etnisk norske elever. De blir kjørt over halve byen, for å skrive de inn på skoler med stor etnisk norsk prosent.

Ikke noe å rope for, men det leses stadig mere og mere om slike (små?) ting.

Ergo, så kan det virke som om vi bygger noe som kansje ikke er så bra i det lange løp.

Vil det på sikt løse seg av seg selv, eller skal vi kunne tørre/ha lov til å komme med meninger som ikke bestandig sammenfaller med det alle/mange/de fleste/de færreste vil høre ?

Men dette er et greit eksempel:

''Jeg leser i pressen om politikere med innvandingsbakgrunn, som flytter sine egne barn bort fra skoler med få etnisk norske elever. ''

Her har vi én politiker, som også er farget, som sender sitt barn til en skole som sannsynligvis er bedre. Han gjør det neppe fordi han vil unngå andre fargede elever, men fordi skolen er bedre.

Skolene i de rike delene av en by vil normalt være bedre enn skolene i den fattige delen (på generell basis). Dette er (dessverre) normalt, og det er jo høyresiden som driver skolene i Oslo.

Oslo-skolene generel er jo blant de som har høyest karakterer blant elevene, og flere innvandrere enn etniske nordmenn tar nå høyere utdanning.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjøkeniburet

Jøder, homofile og annerledes tenkende er jo nettopp hav som er islamistenes hatobjekter. Parallen til nazismen er umulig å overse bortsett fra om man er bærer av dine skylapper.

Det tok deg ikke lange tiden å sette en merkelapp på meg i enne diskusjonen.

Hvorfor gjorde du det ? Liker du ikke meg som person, eller er det synet mitt på denne saken du ikke liker ?

Jeg har levd lenger enn de fleste her inne, og hatt stridigheter på nært hold.

Jeg har sett voksne menn slåss om 3 fisker på størrelse med en lodde (på stranda i East Timor, da krigen ebbet ut der), uten at noe problem ble løst av den grunn.

Årene har lært meg at det meste kan løses med kommunikasjon og forståelse, heller enn krig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nord og ned.

Det tok deg ikke lange tiden å sette en merkelapp på meg i enne diskusjonen.

Hvorfor gjorde du det ? Liker du ikke meg som person, eller er det synet mitt på denne saken du ikke liker ?

Jeg har levd lenger enn de fleste her inne, og hatt stridigheter på nært hold.

Jeg har sett voksne menn slåss om 3 fisker på størrelse med en lodde (på stranda i East Timor, da krigen ebbet ut der), uten at noe problem ble løst av den grunn.

Årene har lært meg at det meste kan løses med kommunikasjon og forståelse, heller enn krig...

Eeeh, var denne postet på riktig sted?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nord og ned.

Men dette er et greit eksempel:

''Jeg leser i pressen om politikere med innvandingsbakgrunn, som flytter sine egne barn bort fra skoler med få etnisk norske elever. ''

Her har vi én politiker, som også er farget, som sender sitt barn til en skole som sannsynligvis er bedre. Han gjør det neppe fordi han vil unngå andre fargede elever, men fordi skolen er bedre.

Skolene i de rike delene av en by vil normalt være bedre enn skolene i den fattige delen (på generell basis). Dette er (dessverre) normalt, og det er jo høyresiden som driver skolene i Oslo.

Oslo-skolene generel er jo blant de som har høyest karakterer blant elevene, og flere innvandrere enn etniske nordmenn tar nå høyere utdanning.

Med vennlig hilsen

Fanatsering om andres motiver kan du heller ta på et UFO-forum ett eller annet sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjøkeniburet

Men dette er et greit eksempel:

''Jeg leser i pressen om politikere med innvandingsbakgrunn, som flytter sine egne barn bort fra skoler med få etnisk norske elever. ''

Her har vi én politiker, som også er farget, som sender sitt barn til en skole som sannsynligvis er bedre. Han gjør det neppe fordi han vil unngå andre fargede elever, men fordi skolen er bedre.

Skolene i de rike delene av en by vil normalt være bedre enn skolene i den fattige delen (på generell basis). Dette er (dessverre) normalt, og det er jo høyresiden som driver skolene i Oslo.

Oslo-skolene generel er jo blant de som har høyest karakterer blant elevene, og flere innvandrere enn etniske nordmenn tar nå høyere utdanning.

Med vennlig hilsen

Ja, jeg er helt ening i den. MEN, det er nettopp slike ting som blir hauset opp i pressen, og det får resultater som ikke gagner det hele.

Når folk stadig leser/hører om slikt, så bare bygger det seg opp.

Jeg hørte om en ordfører på sørlandet så var så lei av å høre om Mullah Krekar, at han ble sykemeldt av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, jeg er helt ening i den. MEN, det er nettopp slike ting som blir hauset opp i pressen, og det får resultater som ikke gagner det hele.

Når folk stadig leser/hører om slikt, så bare bygger det seg opp.

Jeg hørte om en ordfører på sørlandet så var så lei av å høre om Mullah Krekar, at han ble sykemeldt av det.

Jo, men nettopp derfor er det så viktig å finne ut hva som er fakta. Og å behandle folk som individer. Hvis man f. eks. har mange elever med språkvansker, så er det jo desto viktigere å satse på ekstra lærere (eller hva det nå er som skal til), slik at de får hjelp. Samme som hvis man hadde mange elever med matte-vansker.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjøkeniburet

Eeeh, var denne postet på riktig sted?

Jeg beklager Nord og Ned, for jeg trodde det var meg du mente som hadde skylapper.

Jeg ser på meg selv som en oppegående fyr, til tross for nicknavnet, og alt for mye feilskriving her idag.

Ønsker deg en fin dag, og tusler meg en luftetur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjøkeniburet

Jo, men nettopp derfor er det så viktig å finne ut hva som er fakta. Og å behandle folk som individer. Hvis man f. eks. har mange elever med språkvansker, så er det jo desto viktigere å satse på ekstra lærere (eller hva det nå er som skal til), slik at de får hjelp. Samme som hvis man hadde mange elever med matte-vansker.

Med vennlig hilsen

Støtter den :-)

Rusler meg en tur, og gremmes over egne skrivefeiler her *ler*

Ha en fin dag videre her inne :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nord og ned.

Jo, men nettopp derfor er det så viktig å finne ut hva som er fakta. Og å behandle folk som individer. Hvis man f. eks. har mange elever med språkvansker, så er det jo desto viktigere å satse på ekstra lærere (eller hva det nå er som skal til), slik at de får hjelp. Samme som hvis man hadde mange elever med matte-vansker.

Med vennlig hilsen

Det finnes ikke individer som ikke er en del av ett samfunn eller en kultur, bortsett fra Robinsom Crouse.

På tide du kutter ut dett tullet med at det ikke er noe som heter kulturelt betinget atferd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter den :-)

Rusler meg en tur, og gremmes over egne skrivefeiler her *ler*

Ha en fin dag videre her inne :-)

Ha en god dag, du også! :-)

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes ikke individer som ikke er en del av ett samfunn eller en kultur, bortsett fra Robinsom Crouse.

På tide du kutter ut dett tullet med at det ikke er noe som heter kulturelt betinget atferd.

''

På tide du kutter ut dett tullet med at det ikke er noe som heter kulturelt betinget atferd.''

Du og jeg er begge nordmenn.

Har vi SAMME "kulturelt betingede adferd"? Er vi like?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nord og ned.

''

På tide du kutter ut dett tullet med at det ikke er noe som heter kulturelt betinget atferd.''

Du og jeg er begge nordmenn.

Har vi SAMME "kulturelt betingede adferd"? Er vi like?

I og med at vi ikke oppsøker hverandre for å drepe den andre, slik det vile vært naturlig for mange muslimer uten impulskontroll, så er svaret ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...