Gå til innhold

Skolen er ikke gratis

Gjest stressa til 17 mai

Anbefalte innlegg

Gjest stressa til 17 mai

Jeg har sittet en stund i FAU. Mange av desse møtene handler om hvordan vi skal arrangere koleavslutninger, juleforestillinger, 17 mai med mer. Vi skal ved enhver anledning sørge for at foreldre baker kaker, drikke, pølser osv. Foreldrene skal også selge alt dette og ordne med opprydding, vasking og de skal selvsagt betale for ingrediensene selv. Alt for at vi skal skaffe penger til en fattig skole som kommunen ikke vil gi nok midler. Pengene går til tavler, skolebøker, lekeapparater osv. Det går mye tid bort å sitte i FAU. Det kunne vært greit om FAU var slik jeg hadde tenkt det skulle være. Jeg tenkte at FAU skulle jobbe med saker vi foreldre engasjerer oss i, som f.eks om vi er uenig med systemet på skolen, mobbing, godt miljø for barna. Men siden skolen er så fattig er vi foreldre nødt til å jobbe med saker som angår hvordan vi skal hjelpe skolen til å få helt elementære midler for å drive skole.

Andre som også har det slik på skolene? Hvor mye påvirkning vil det gi om vi faktisk sier i fra til politikerne at nå får det være nok!! Skolen er langt fra gratis. Med så mye skatt vi betaler så er det tragisk hvor lite vi får tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest stressa til 17 mai

Glemte en ting til. Vi skal selvsagt også sørge for loddsalg i alle desse anledningene og gavene må foreldrene også skaffe og betale selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også sittet i FAU og vi hadde også mye fokus på arrangementer og det å skaffe penger. MEN, vi har også et felles forum for alle FAU'ene i byen der det blir jobbet mer politisk rettet mot kommunepolitikerne. Har på følelsen at dette er opp til det enkelte FAU å prioritere oppgavene. Velger man å fokusere på kakebaking eller politikk? Vi tok en diskusjon om dette på et av møtene og ble enige om å være mer politiske i framtida.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På vår skole går ikke inntektene fra slike arrangementer til bøker og tavler. De går til leirskole (slik at den blir gratis) og evt. "ekstrating" som å ruste opp utemiljøet i skolegården.

Det blir ingenting uten foreldreengasjement, da stopper skolemusikk, kor, barneidrett, 17. mai osv. Man får velge å trå til der man føler at man kan bidra og stå inne for "saken", enten det er idrettslaget, FAU eller kommunepolitikken.

Når det gjelder lotterigevinster, går det mye i reklamegaver fra bedrifter. Vår skole er såpass stor at det alltids er noen foreldre som klarer å få tak i en del sånt. Foreldrene blir oppfordret til å _skaffe_ gevinster, ikke kjøpe dem inn selv. Pølser, drikke og annet til 17. mai (unntatt alle kakene) kjøpes inn felles, det trekkes fra inntektene. Man får mye pølser, brus og servietter på Rema for det man tjener på å selge kakene.

Jeg har hatt barn i osloskolen siden 1997 og selvsagt også vært litt svett en gang imellom. Men jeg synes det er greit at ungene lærer at det ikke bare er å rope på stat og kommune. De ser at man må yte noe selv for at ting skal bli noe av, og det er en holdning de får bruk for når de blir eldre.

Skolen burde selvfølgelig hatt større ressurser, men det er det mange andre som også burde hatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest stressa til 17 mai

På vår skole går ikke inntektene fra slike arrangementer til bøker og tavler. De går til leirskole (slik at den blir gratis) og evt. "ekstrating" som å ruste opp utemiljøet i skolegården.

Det blir ingenting uten foreldreengasjement, da stopper skolemusikk, kor, barneidrett, 17. mai osv. Man får velge å trå til der man føler at man kan bidra og stå inne for "saken", enten det er idrettslaget, FAU eller kommunepolitikken.

Når det gjelder lotterigevinster, går det mye i reklamegaver fra bedrifter. Vår skole er såpass stor at det alltids er noen foreldre som klarer å få tak i en del sånt. Foreldrene blir oppfordret til å _skaffe_ gevinster, ikke kjøpe dem inn selv. Pølser, drikke og annet til 17. mai (unntatt alle kakene) kjøpes inn felles, det trekkes fra inntektene. Man får mye pølser, brus og servietter på Rema for det man tjener på å selge kakene.

Jeg har hatt barn i osloskolen siden 1997 og selvsagt også vært litt svett en gang imellom. Men jeg synes det er greit at ungene lærer at det ikke bare er å rope på stat og kommune. De ser at man må yte noe selv for at ting skal bli noe av, og det er en holdning de får bruk for når de blir eldre.

Skolen burde selvfølgelig hatt større ressurser, men det er det mange andre som også burde hatt.

Da jeg gikk på skolen var det aldri noe sånnt. Vi hadde en ny flott skole, fikk alt av skrivemateriell og det som var. Foreldrene måtte ikke gjøre noe for å skaffe sklen penger. Vi fikk bøker og blyanter, viskelær og det vi trengte. Mine barn har aldri fått en enste blyant en gang.

Hvorfor var det råd til dette før og ikke nå? Går skattepengene ut av landet eller hvor blir de av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest stressa til 17 mai

Jeg har også sittet i FAU og vi hadde også mye fokus på arrangementer og det å skaffe penger. MEN, vi har også et felles forum for alle FAU'ene i byen der det blir jobbet mer politisk rettet mot kommunepolitikerne. Har på følelsen at dette er opp til det enkelte FAU å prioritere oppgavene. Velger man å fokusere på kakebaking eller politikk? Vi tok en diskusjon om dette på et av møtene og ble enige om å være mer politiske i framtida.

Men denne skolen er så fattig at om vi ikke bidrar med midler så blir skolen så dårlig at våre barn ikke vil ha det bra. De vil heller ikke få lært det de skal. Uten midler må f.eks skolen bruke stensiler til lærestoff. Det gjorde de for noen år siden. Slike stensiler var ikke lette for fooreldre å forstå. Hverken kilder eller annet var oppgitt på arkene. Arkene lå som regel i krøll nedi en sekk. Nå de siste årene har elevene fått bøker som FAU har kjøpt inn.

Uten midler fra FAU hadde heller ikke barn hatt forsvarlige lekeapparater ute. Alle skoleturer blir også betalt av FAU ellers hadde ikke elevene fått resit på lærerike turer. Da jeg var barn fikk vi til og med hele leirskoleuker gratis av kommunen.

Jeg ser nødveningheten for at FAU kjemper mot politikerne. Men jeg har ikke så stor tro på at det nytter. For det andre krever alt arbeidet med å skaffe penger såpass mye at det ikke er ork og overskudd igjen til å kjempe.Vi foreldre skal jo også bruke masse tid på å hjelpe barna våre med lekser. Da jeg gikk på skolen var det nesten ingen som forventet at foreldrene skulle hjelpe til med lkeser. BArn repeterte når de kom hjem det de lærte på skolen.

Kanskje på tide at alle foreldre får øynene opp og stiller krav til politikerne. Vi er for dumsnille og sliter oss ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hos oss går ikke penger samlet inn av FAU til drift på skolen, det disponeres av FAU til sosiale tiltak på skolen. Inntektsbringene arrangementer er hovedsaklig 17.mai.

FAU arbeider ellers her med det du nevner, saker som foreldrene er opptatt av angående skolen.

Juleavslutninger, etc, arrangeres av foreldrene, men i den grad det skulle gå med overskudd, går pengene direkte til den klassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg gikk på skolen var det aldri noe sånnt. Vi hadde en ny flott skole, fikk alt av skrivemateriell og det som var. Foreldrene måtte ikke gjøre noe for å skaffe sklen penger. Vi fikk bøker og blyanter, viskelær og det vi trengte. Mine barn har aldri fått en enste blyant en gang.

Hvorfor var det råd til dette før og ikke nå? Går skattepengene ut av landet eller hvor blir de av?

Det har jeg ikke noen kort forklaring på. Men jeg tror det har lite med pengeoverføringer ut av landet å gjøre.

Generelt er vel økonomien snudd til en situasjon med privat rikdom og offentlig fattigdom, fra den motsatte situasjonen da jeg var barn. Dette har sine sider for begge parter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tzatziki1365380058

Det har jeg ikke noen kort forklaring på. Men jeg tror det har lite med pengeoverføringer ut av landet å gjøre.

Generelt er vel økonomien snudd til en situasjon med privat rikdom og offentlig fattigdom, fra den motsatte situasjonen da jeg var barn. Dette har sine sider for begge parter.

''Generelt er vel økonomien snudd til en situasjon med privat rikdom og offentlig fattigdom, fra den motsatte situasjonen da jeg var barn. Dette har sine sider for begge parter.''

Jepp, der har du det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest stressa til 17 mai

Men en skulle da heller tro at det betales mer skatt i dag enn før. Flere kvinner er i arbeid og betaler skatt. Skatten har da neppe gått ned heller siden før. Tvert om trodde jeg den hadde gått opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men en skulle da heller tro at det betales mer skatt i dag enn før. Flere kvinner er i arbeid og betaler skatt. Skatten har da neppe gått ned heller siden før. Tvert om trodde jeg den hadde gått opp.

Utgiftssektoren har også økt betraktelig. Det er massevis av forskjeller på før og nå, det blir en veldig vanskelig sammenlikning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FAU samler da ikke inn penger til skoledrifta!?!? Det gjør de ihvertfall ikke her!!!! De pengene som kommer inn på skoleavslutninger, julespill mm. går inn i ei kasse som FAU disponerer, og de kan bruke pengene til hva de vil, bare det kommer elevene til gode. Ikke skolen (lærebøker, tavler, formingsmateriell osv) men f.eks ny fane, sponser noen kroner pr elev til frukt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte en ting til. Vi skal selvsagt også sørge for loddsalg i alle desse anledningene og gavene må foreldrene også skaffe og betale selv.

Her "tigger" vi fra butikker, når vi skal ha loddsalg på 17.mai, f.eks. Mange butikker synes det er greit å få litt ekstra reklame på sånne dager!!!! Middag for 2 på XX-cafe, f.eks. Supert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg blir rett og slett sjokkert når jeg leser innlegget ditt, dette er jo helt galskap!

Nei, vår skole er heldigvis ikke slik, og dit kommer det heller ikke!

FAU skal IKKE betale for noe som helst av det som handler om drift av skolen eller vedlikehold av bygningsmasse. Verken tavler eller kritt eller skolebøker eller panel eller maling eller noe som helst.

Dette må dere rett og slett bare slutte med, for det er jo klart at deres kommunepolitikere ikke gjør en dritt når de har så fin en sovepute!

At det er FAU som står ansvarlig for avslutninger på skolen er mer normalt, siden dette ikke inngår i noen skoleplan. Jeg snakker da om avslutninger som foregår på kveldstid. Hvordan disse organiseres er jo ulikt, hos oss er det hvert enkelt trinn som ordner seg slik de helst vil.

Det ER nok midler - øremerkede sådanne - til å drive skole. Hver rektor (eller enhetsleder som det nå heter) har en viss sum pr. elev som skal dekke alt av materiell. Det går bra på de aller fleste skoler, så jeg ville nok ha lurt på hva rektor hos dere bruker pengene på.

Bygningsmassen er kommunal, så den skal eier (altså kommunen) vedlikeholde i hht forskrifter.

Det er ikke uhjelpa Norge bidrar med som har ført dere inn i den situasjonen dere er i, det er lokale syndere dere må lete etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...