Gå til innhold

Kan de tvinge meg til å bli foreldrekontakt?

tonie

Anbefalte innlegg

Jeg fikk en lapp om at vi er neste på lista, og ble bedt om å signere på at jeg var inneforstått med dette. Det var ikke noe spørsmål om det passet er noe, bare værsågod å signer.

Neste år kommer til å bli mildest talt hektisk for meg, og jeg kan ikke fatte hvordan jeg skal rekke å organisere julefester og fanden vet hva. Kan jeg nekte???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 56
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• tonie

16

• Mammantil3

4

• Lillemus

3

• laban

3

Mest aktive i denne tråden

Jeg er sterk tilhenger av at alle må ta sin tørn, men kan du foreslå å bytte med noen andre, sånn at du heller tar året etter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Shira :o)

Aner ikke om de kan tvinge deg, men spør om du kan ta ett annet år.

Vi byttet av diverse årsaker, det var ikke noe problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri hørt før at foreldrekontakt-oppgaven går etter en ferdigoppsatt liste. Det må jo være mulig å si at det ikke passer dette året, jeg tviler vel på at det finnes noen hjemmel for tvang.

Men du trenger jo ikke å arrangere alt på egen hånd selv om du er foreldrekontakt, vel? Hos oss er det egne grupper for avslutninger etc, foreldrekontakten står stort sett for innkjøp av gaver og igangsparking av gruppene, samt kort kontakt med lærerne i forbindelse med foreldremøtene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres rart ut. Om alle tar et år, og man er to pr år kommer man jo likevel ikke gjennom alle foreldrene i klassen før barna går ut 7. klasse. Jeg har vært FAU kontakt både i bhg og på skolen og har lært at den viktigste jobben er å _delegere_ jobb til andre. :-) Være administrator med andre ord. Men ingen kan tvinge deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Høres rart ut. Om alle tar et år, og man er to pr år kommer man jo likevel ikke gjennom alle foreldrene i klassen før barna går ut 7. klasse. Jeg har vært FAU kontakt både i bhg og på skolen og har lært at den viktigste jobben er å _delegere_ jobb til andre. :-) Være administrator med andre ord. Men ingen kan tvinge deg.

Psst - det finnes skoler med veeeldig små klasser her i landet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, man kan ikke tvinges. Hvem skulle foreta tvingingen, liksom? Om du blir satt opp så kan ingen tvinge deg til å gjøre noe, selv om det vil gå ut over alle barna.

Allikevel er dette en av oppgavene som følger med det å ha barn, og alle må ta sin tørn om det skal bli noe hygge og kos for barna rundt dette med skole.

Det smarteste er nok å spørre noen lenger ned på lista om de kan bytte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kan jo ikke tvinges. Og med "gyldig grunn" må en kunne slippe. F.eks. jeg selv har vært alene med ungene mine og har rett og slett ikke hatt mulighet til å gjør "min plikt" pga. helsen min. De andre foreldrene har jo bare vært nødt til godta det - slik er det bare for noen av oss...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er sterk tilhenger av at alle må ta sin tørn, men kan du foreslå å bytte med noen andre, sånn at du heller tar året etter?

Jeg er enig med deg, men fra i høst passer det rett og slett ikke. Bytting høres ut som løsningen. Jeg kan jo tilby meg å ta jobben det året de skal på leirskole. Det blir en passende straff, hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[quote name=Shira :o)' timestamp='1305539138' post='4580879]

Aner ikke om de kan tvinge deg, men spør om du kan ta ett annet år.

Vi byttet av diverse årsaker, det var ikke noe problem.

Takk, jeg skal prøve å få byttet år:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri hørt før at foreldrekontakt-oppgaven går etter en ferdigoppsatt liste. Det må jo være mulig å si at det ikke passer dette året, jeg tviler vel på at det finnes noen hjemmel for tvang.

Men du trenger jo ikke å arrangere alt på egen hånd selv om du er foreldrekontakt, vel? Hos oss er det egne grupper for avslutninger etc, foreldrekontakten står stort sett for innkjøp av gaver og igangsparking av gruppene, samt kort kontakt med lærerne i forbindelse med foreldremøtene.

Det er flere foreldrepar som skal dele på jobben, men jeg ser at hvis det blir det minste utover det mest nødvendige har jeg ikke sjans til å få kabalen til å gå opp. Ser for meg at det er det det sikkert blir. Foreldre nå for tida styrer så innmari med alt;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å være foreldrekontakt er da noe alle må igjennom... er vel en del av plikten ved å ha barn.

Joda, det er klart, men nå passer det bare ikke. Jeg tar en master samtidig som jeg jobber 100% som leder, og jeg har jo lyst til å rekke å treffe sønnen litt også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, man kan ikke tvinges. Hvem skulle foreta tvingingen, liksom? Om du blir satt opp så kan ingen tvinge deg til å gjøre noe, selv om det vil gå ut over alle barna.

Allikevel er dette en av oppgavene som følger med det å ha barn, og alle må ta sin tørn om det skal bli noe hygge og kos for barna rundt dette med skole.

Det smarteste er nok å spørre noen lenger ned på lista om de kan bytte.

Takk, bytting må bli løsningen. Sikkert noen andre som ikke blir glade for å måtte ta over, men jeg er ikke superwoman dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Det er flere foreldrepar som skal dele på jobben, men jeg ser at hvis det blir det minste utover det mest nødvendige har jeg ikke sjans til å få kabalen til å gå opp. Ser for meg at det er det det sikkert blir. Foreldre nå for tida styrer så innmari med alt;)

''Det er flere foreldrepar som skal dele på jobben, men jeg ser at hvis det blir det minste utover det mest nødvendige har jeg ikke sjans til å få kabalen til å gå opp. ''

Hos oss er foreldrekontakten først og fremst en som fordeler oppgavene, og en som ofte dermed slipper de tyngste børene :-).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kan jo ikke tvinges. Og med "gyldig grunn" må en kunne slippe. F.eks. jeg selv har vært alene med ungene mine og har rett og slett ikke hatt mulighet til å gjør "min plikt" pga. helsen min. De andre foreldrene har jo bare vært nødt til godta det - slik er det bare for noen av oss...

Ja, det er ikke alltid så enkelt som det høres ut. Ikke den måten man blir populær på, er jeg redd. Det får så være:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tzatziki1365380058

Joda, det er klart, men nå passer det bare ikke. Jeg tar en master samtidig som jeg jobber 100% som leder, og jeg har jo lyst til å rekke å treffe sønnen litt også.

Men det er jo vanligvis ikke noe som tar ekstremt mye tid, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sjøstjerna

Å være flerbarnsmor til idrettsaktive unger kombinert med full jobb er felles for mange foreldre i en skoleklasse. Så det at man har det travelt- er det lite forståelse for. Travelt i forhold til hva da? Dog kan det være ekstra arbeidssommer perioder- som du beskriver. I så fall løses problemet med å bytte med noen andre på lista.

Om dette ikke går, så gjør det beste ut av det. Dere er kanskje to som er klassekontakt? Det er fint i forhold til å diskutere hva å gjøre mht de ulike tingene.

Som klassekontakt var jeg med på:

a) organisere julefest (dvs delegere hvem som baker hva, hvem som kjøper inn brus osv)

B) organisere 17 mai fest. Igjen: delegere hvem som leker med unger, hvem som kjøper inn pølser osv.

Jobben som klassekontakt var å planlegge godt, skrive en fyldig mail med mye informasjon- og delegere ut ulike oppgaver til de andre.

Dvs ikke så himla mye jobb- kanksje 2-5 timer planlegging to ganger i året (gang nr 2: mye raskere enn første gang).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Psst - det finnes skoler med veeeldig små klasser her i landet...

Nettopp!! :-) Dattera mi går nå i 3.klasse, og der er jeg på 2.runde nå! :-) Hehe... Men mye jobb er det da ikke!?!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...