Gjest Tatjana Skrevet 16. mai 2011 Del Skrevet 16. mai 2011 Jeg synes dette var en merkelig måte å gjøre det på. Hvordan er denne lista satt opp? Ble det vedtatt på et foreldremøte i 1. klasse eller noe sånt? Er alle som står på lista innforstått med det? Her velges klassekontaktene på foredremøte. De som ikke vil eller kan, har da muligheten til å nekte. Og ingen ser skjevt til dem for det. Noen har det hektisk i perioder, og da er det helt greit å si at "De to neste årene blir forferdelig travle for meg. Jeg får ta jobben senere." Klassekontaktene er foreldrenes tillitsvalgte, og det er dumt hvis dette blir noen som absolutt ikke vil eller kan ta jobben, enten det er pga travelhet eller annet. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Jacoba Skrevet 16. mai 2011 Del Skrevet 16. mai 2011 Nettopp!! :-) Dattera mi går nå i 3.klasse, og der er jeg på 2.runde nå! :-) Hehe... Men mye jobb er det da ikke!?!? Mengde jobb øker kanskje proporsjonalt med nettopp antall elever i klassen..... ? ;o) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tonie Skrevet 16. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 16. mai 2011 Å være flerbarnsmor til idrettsaktive unger kombinert med full jobb er felles for mange foreldre i en skoleklasse. Så det at man har det travelt- er det lite forståelse for. Travelt i forhold til hva da? Dog kan det være ekstra arbeidssommer perioder- som du beskriver. I så fall løses problemet med å bytte med noen andre på lista. Om dette ikke går, så gjør det beste ut av det. Dere er kanskje to som er klassekontakt? Det er fint i forhold til å diskutere hva å gjøre mht de ulike tingene. Som klassekontakt var jeg med på: a) organisere julefest (dvs delegere hvem som baker hva, hvem som kjøper inn brus osv) organisere 17 mai fest. Igjen: delegere hvem som leker med unger, hvem som kjøper inn pølser osv. Jobben som klassekontakt var å planlegge godt, skrive en fyldig mail med mye informasjon- og delegere ut ulike oppgaver til de andre. Dvs ikke så himla mye jobb- kanksje 2-5 timer planlegging to ganger i året (gang nr 2: mye raskere enn første gang). Vi er ganske nyinnflyttet her, men min erfaring fra den forrige skolen er at det blir vanvittig mye mer enn du skisserer her. Supermødrene holdt på å ringe oss ned med alle mulige små detaljer det var dødsviktig å få perfekt, og et møte kunne dra ut i det uendelige fordi det var ytterst viktig å få et enstemmig vedtak på hvordan serviettene skulle se ut. Enten rosemaler du noe veldig, eller så er du så heldig at du har flest foreldre av det litt mer laid back slaget i klassene til ungene dine. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tonie Skrevet 16. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 16. mai 2011 Jeg synes dette var en merkelig måte å gjøre det på. Hvordan er denne lista satt opp? Ble det vedtatt på et foreldremøte i 1. klasse eller noe sånt? Er alle som står på lista innforstått med det? Her velges klassekontaktene på foredremøte. De som ikke vil eller kan, har da muligheten til å nekte. Og ingen ser skjevt til dem for det. Noen har det hektisk i perioder, og da er det helt greit å si at "De to neste årene blir forferdelig travle for meg. Jeg får ta jobben senere." Klassekontaktene er foreldrenes tillitsvalgte, og det er dumt hvis dette blir noen som absolutt ikke vil eller kan ta jobben, enten det er pga travelhet eller annet. Vi er ganske nyinnflyttet her, så jeg vet faktisk ikke hvorfor det gjøres på denne måten. Enig med deg i at det er en merkelig måte å gjøre det, men sånn er det nå altså. På det forrige stedet vi bodde kunne de som hadde lyst til å engasjere seg stille til valg, og det var alltid mange som ville være med. Kanskje ingen ville, og det derfor ble bestemt at foreldrene skal stille etter klasselista? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
puttelulle Skrevet 16. mai 2011 Del Skrevet 16. mai 2011 Mengde jobb øker kanskje proporsjonalt med nettopp antall elever i klassen..... ? ;o) Nei, det vil jeg ikke si. Jeg har også svært klassekontakt i 6.klasse, der er de 24 elever, og jeg vil si at jobben omtrent er den samme, uansett. Uansett hvor få det er i ei klasse, er det noen ting aldri passer for, og har du flere å spørre, er jo det litt greit. Har du 6 foreldrepar, blir det litt verre. Så jeg vil faktisk si at det er motsatt: Jo flere å delegere oppgaver til, jo bedre. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 16. mai 2011 Del Skrevet 16. mai 2011 Vi er ganske nyinnflyttet her, men min erfaring fra den forrige skolen er at det blir vanvittig mye mer enn du skisserer her. Supermødrene holdt på å ringe oss ned med alle mulige små detaljer det var dødsviktig å få perfekt, og et møte kunne dra ut i det uendelige fordi det var ytterst viktig å få et enstemmig vedtak på hvordan serviettene skulle se ut. Enten rosemaler du noe veldig, eller så er du så heldig at du har flest foreldre av det litt mer laid back slaget i klassene til ungene dine. Jeg har samme erfaring som "sjøstjerna". Det har ikke vært mye jobb de gangene jeg har vært klassekontakt. Det er ikke klassekontaktene som skal gjøre jobben, men de skal delegere ansvar... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Else Skrevet 16. mai 2011 Del Skrevet 16. mai 2011 Vi er ganske nyinnflyttet her, så jeg vet faktisk ikke hvorfor det gjøres på denne måten. Enig med deg i at det er en merkelig måte å gjøre det, men sånn er det nå altså. På det forrige stedet vi bodde kunne de som hadde lyst til å engasjere seg stille til valg, og det var alltid mange som ville være med. Kanskje ingen ville, og det derfor ble bestemt at foreldrene skal stille etter klasselista? ''Kanskje ingen ville, og det derfor ble bestemt at foreldrene skal stille etter klasselista?'' Der tror jeg garantert mye av grunnen ligger. Det er en gjenganger også ved diverse dugander innen idretten. Derfor har flere sluttet å spørre HVEM som kan stille og setter opp liste for året der alle blir plikta til å være med. Min erfaring som klassekontakt over flere år, er at det er en svært liten jobb som ikke krever særlig innsats. Dessuten er man med å bestemmer når arrangementer skal legges, og dermed kan man styre det litt sånn det passer en selv best ;0) Men det må gå an å si det ikke passer deg i år, og feks høre om du kan bytte plass med noen lengre nede på lista. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tonie Skrevet 16. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 16. mai 2011 Jeg har samme erfaring som "sjøstjerna". Det har ikke vært mye jobb de gangene jeg har vært klassekontakt. Det er ikke klassekontaktene som skal gjøre jobben, men de skal delegere ansvar... Du har ikke møtt de kontrollfreakene jeg har møtt, forstår jeg... Jeg overdriver ikke engang, bare det å delegere oppgaver ville tatt en hel kveld i den forrige foreldregruppa. Jeg er altfor utålmodig til å jobbe sammen med slike. Jeg blir så hissig av sånt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mammantil3 Skrevet 16. mai 2011 Del Skrevet 16. mai 2011 Vi er ganske nyinnflyttet her, men min erfaring fra den forrige skolen er at det blir vanvittig mye mer enn du skisserer her. Supermødrene holdt på å ringe oss ned med alle mulige små detaljer det var dødsviktig å få perfekt, og et møte kunne dra ut i det uendelige fordi det var ytterst viktig å få et enstemmig vedtak på hvordan serviettene skulle se ut. Enten rosemaler du noe veldig, eller så er du så heldig at du har flest foreldre av det litt mer laid back slaget i klassene til ungene dine. Jeg har også tilnærmet samme erfaring som togli og sjøstjerna. Hos oss er det vanlig med årstidsgrupper, hvor trinnets fordeldre blir delt i 3. Det er 6 trinnkontakter på hvert trinn, og 1 trinnkontakt følger hver sin gruppe. Årstidsgruppa har ansvaret for 1 sosial happening i sin årstid. De 3 siste trinnkontaktene tar ansvaret for hver sin julefrokost/juleavslutning, påskefrokost og sommeravslutning. Disse frokostene/avslutningene genererer 1 samtale med lærerne, lage invitasjon og sørge for innkjøp av mat. Til sommeravslutningen er det gjerne picnickurv som folk har med selv, og da sørger også trinnkontaktene for innkjøp av gave til lærerne. Så, det du skisserer med detaljstyring og pes er ikke-eksisterende på vår skole. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 16. mai 2011 Del Skrevet 16. mai 2011 Du har ikke møtt de kontrollfreakene jeg har møtt, forstår jeg... Jeg overdriver ikke engang, bare det å delegere oppgaver ville tatt en hel kveld i den forrige foreldregruppa. Jeg er altfor utålmodig til å jobbe sammen med slike. Jeg blir så hissig av sånt. Det er helt sikkert ulikt fra foreldregruppe til foreldregruppe, ja Du får satse på at den nye foreldregruppa er av den "normale" sorten 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tonie Skrevet 16. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 16. mai 2011 Det er helt sikkert ulikt fra foreldregruppe til foreldregruppe, ja Du får satse på at den nye foreldregruppa er av den "normale" sorten De virker ganske geskjeftige. Kjenner noen av dem fra fotballgruppa. Geskjefitge, men hyggelige. Jeg har uansett ikke tid. Jeg kommer knapt til å få tid til å ta meg en dusj. Jeg kommer til å bli kjent som hun stinky mora til nurket. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariaflyfly Skrevet 16. mai 2011 Del Skrevet 16. mai 2011 De virker ganske geskjeftige. Kjenner noen av dem fra fotballgruppa. Geskjefitge, men hyggelige. Jeg har uansett ikke tid. Jeg kommer knapt til å få tid til å ta meg en dusj. Jeg kommer til å bli kjent som hun stinky mora til nurket. Kanskje du må skifte nick til Tårnfrid? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tonie Skrevet 16. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 16. mai 2011 Jeg har også tilnærmet samme erfaring som togli og sjøstjerna. Hos oss er det vanlig med årstidsgrupper, hvor trinnets fordeldre blir delt i 3. Det er 6 trinnkontakter på hvert trinn, og 1 trinnkontakt følger hver sin gruppe. Årstidsgruppa har ansvaret for 1 sosial happening i sin årstid. De 3 siste trinnkontaktene tar ansvaret for hver sin julefrokost/juleavslutning, påskefrokost og sommeravslutning. Disse frokostene/avslutningene genererer 1 samtale med lærerne, lage invitasjon og sørge for innkjøp av mat. Til sommeravslutningen er det gjerne picnickurv som folk har med selv, og da sørger også trinnkontaktene for innkjøp av gave til lærerne. Så, det du skisserer med detaljstyring og pes er ikke-eksisterende på vår skole. Jeg burde egentlig skjønt at jeg er den eneste som synes det er en big deal å arrangere juletrefester og diverse for en gjeng småskoleunger samtidig som en jobber heltid og tar en master samtidig, og som ikke direkte jubler over å få den ære å ta del i slike viktige ting. Gjort er gjort, men jeg har nå uansett ikke noen supermammaglorie å møkke til, hehe. Jeg er imponert over dere da, det må jeg si:) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tonie Skrevet 16. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 16. mai 2011 Kanskje du må skifte nick til Tårnfrid? Ja, jeg ser for meg at det kan bli omtrent sånn i perioder;) Nei, jeg får bare bli en unnasluntrer neste år. Det kommer roligere tider etter det, og da kan jeg godt trå til. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trollemor;o) Skrevet 16. mai 2011 Del Skrevet 16. mai 2011 Spør om nestemann på lista kan ta det i år også kan du ta det neste år deretterigjen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sjøstjerna Skrevet 16. mai 2011 Del Skrevet 16. mai 2011 Vi er ganske nyinnflyttet her, men min erfaring fra den forrige skolen er at det blir vanvittig mye mer enn du skisserer her. Supermødrene holdt på å ringe oss ned med alle mulige små detaljer det var dødsviktig å få perfekt, og et møte kunne dra ut i det uendelige fordi det var ytterst viktig å få et enstemmig vedtak på hvordan serviettene skulle se ut. Enten rosemaler du noe veldig, eller så er du så heldig at du har flest foreldre av det litt mer laid back slaget i klassene til ungene dine. Har flere unger, og nekter å tro at alle foreldre i alle de klassene var laidback.... ;-) Men jeg glemte jo en ting i farta.... Feks holdt vi oversikt over klassekassa, og ved foreldremøte så innformerte vi om konto (dvs ring bank før foreldremøte for å få innfo om konto). Husker vi delte klassen i ulike grupper, og fremhevet en kontakt-person per gruppe. Pyntegruppa fikk pynteansvar- og om DE detaljstyrte serviettene kan jeg egentlig ikke uttale meg om. Ansvaret var delegert til dem. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 16. mai 2011 Del Skrevet 16. mai 2011 De virker ganske geskjeftige. Kjenner noen av dem fra fotballgruppa. Geskjefitge, men hyggelige. Jeg har uansett ikke tid. Jeg kommer knapt til å få tid til å ta meg en dusj. Jeg kommer til å bli kjent som hun stinky mora til nurket. Det er deilig med sånne mødre som deg, for da føler man seg straks bittelitt vellykka sjøl 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 16. mai 2011 Del Skrevet 16. mai 2011 Det er deilig med sånne mødre som deg, for da føler man seg straks bittelitt vellykka sjøl *Stiller meg i køen* Jeg hater å delta i festkomiteer og foreldreutvalg og sånt - heldigvis har pappan vært med i FAU i en årrekke så familien har i alle fall gjort sitt der. ) Var med i FAU da ungene gikk i barnehagen da så jeg har da gjort litt. ) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 16. mai 2011 Del Skrevet 16. mai 2011 *Stiller meg i køen* Jeg hater å delta i festkomiteer og foreldreutvalg og sånt - heldigvis har pappan vært med i FAU i en årrekke så familien har i alle fall gjort sitt der. ) Var med i FAU da ungene gikk i barnehagen da så jeg har da gjort litt. ) Jeg prøver å snike meg unna som best jeg kan jeg også, men noen ganger MÅ man bare til pers;) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sjøstjerna Skrevet 16. mai 2011 Del Skrevet 16. mai 2011 Jeg prøver å snike meg unna som best jeg kan jeg også, men noen ganger MÅ man bare til pers;) Etter flere år med skolebarn, så fant jeg ut noe lurt.... Jeg valgte sende pappa'n på foreldremøter mens jeg selv ble hjemme med ungene. Ergo var det han som ble valgt til evt verv i stedet for meg. ;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.