Gå til innhold

Slapp blære

Gjest Mann 34år

Anbefalte innlegg

Gjest Mann 34år

I mangel av en urolog på denne siden spør jeg en uroterapaut. Håper du kan svare. Jeg er 34 år og har brukt selvkateterisering i snart 10 år (RIK). Jeg har vært gjennom utallige tester, men man finner ingenting galt, bortsett fra at blæren er slapp og at jeg tømmer med et uregelmessig trykk. Første gangen jeg var på en poliklinikk tømte de blæren min for 1,2 liter etter at jeg hadde tisset selv først. Andre ganger tømmer jeg blæren fullstendig selv (har aldri hatt urinveisinfeksjon). Og selv om det alltid er lettest å tømme fullstendig hjemme, så varierer det mer enn at dette bare er psykisk. Det går veldig i perioder, men det føles som om det blir gradvis verre med tiden. Altså at blæren blir slappere. Det er veldig slitsomt... Problemet: Hvis jeg bruker kateter ofte, så føler jeg at jeg stresser/ødelegger lukkemuskelen og at det blir mye stress og mas rundt problemet mitt. Men hvis jeg bare gir blaffen og later som ingenting, så føles det som om blæren blir gradvis slappere. Spørsmål: Hva kan jeg gjøre for å styrke blæren min? Eller gjøre den mindre slapp? Medisiner, teknikker? Finnes det noen med ekspertise på dette området (har vært hos en litt uinteressert urolog, for å si det sånn). Håper du kan svare!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Siri Harket, uroterapeut

Hei. Urinblære skal normalt ikke romme mer enn 4-5 dl urin. Når du første gangen hadde 1.2liter i tillegg til det du "tisset selv" så er det alt for mye. Det sies at en overstrekk-altå mer enn ca 5 dl kan gi en slapp blæremuskel. Behandlingen for dette er oftes engangskateterisering 4-6 ganger pr døgn. ved hjelp av kateteret så "tilnærmes det normale" med lagring og tømming av urin. Du har allerede brukt kateter i 10 år så muligheten for at den blæremuskelen er ødelagt er ganske stor. På den annen side så kan det være du kateteriserer deg for sjelden. Du skal ikke ha med enn 4-5 dl urin pr dobesøk. Dette gjelder totalvolumet pr gang, altså hva du tisser selv og hva du tapper med kateter. Kateteret skal ikke ødelegge lukkemuskelen dersom du bruker et skånsomt og glatt kateter. Du skal ikke bruke makt når det settes inn, men sette det forsiktig inn.Du sier det blir mye stress og mas rundt det å sette kateter. prøv å finn løsninger som ikke gjør dette så komplisert. Det finnes engangskateter som kan brettes i inntil et døgn og som du kan ta med på innerlommen evt i en liten "veske" Dette gjør det diskre. Jeg vet ikke hvor i landet du bor, men det finnes uroterapeuter på de fleste sykehus i Norge. De vil kunne finne ut hvor store volum du går med til vanlig, og litt teknikker i forhold til blæretømming. Det er utrolig viktig at du går til toalettet til faste tider, og ikke holder deg i mange timer. Ut fra det volumet du beskriver, så vil jeg tro at det tar lang tid før du kjenner tissetrang. Normalt bør en gå på toalettet 4-7 ganger. Blæretrening, og evt mer regelmessig bruk av kateter kan styrke blæremuskelen din.

Håper du får kontakt med en uroterapeut der du bor som kan hjelpe deg videre.Lykke til

Mvh Siri Harket

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...